میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
3ds-max-2017-review
چهارشنبه 23 تیر 1395
در
مقالات

نقد و بررسی 3ds Max 2017

چهارشنبه 23 تیر 1395
و بالاخره امروز این فرصت رو پیدا کردم که با یک مطلب ویژه در خدمت شما همراهان همیشگی وبسایت باشم. طبق معمول هرسال در این مطلب قصد داریم بصورت کامل و جزء به جزء به نقد و بررسی نسخه جدید نرم افزار 3ds Max بپردازیم. البته باید به این موضوع هم اشاره داشته باشم که این مطلب نقد بررسی نسبت به سالهای گذشته با تاخیر داره در اختیار شما قرار میگیره. اگه یادتون باشه سالهای قبل بلافاصله بعد از انتشار نسخه های جدید محصولات Autodesk (شاید با فاصله 1 یا 2 هفته) مطلب Review مکس تقدیم حضورتون میشد که امسال این موضوع کمی با تاخیر همراه بود ولی به هرحال ناگفته نماند که همچنان مثل همیشه میتونیم با افتخار اعلام کنیم که این وبسایت امروز اولین نقد و بررسی تخصصی رو درخصوص نرم افزار 3ds Max 2017 رو به زبان فارسی تقدیمتون میکنه و تا این لحظه هنوز مطلبی بعنوان Review برای این نسخه از محصولات اتودسک عرضه نشده. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با نسخه 2017 تری دی مکس بیشتر آشنا باشیم و کمی درباره اون صحبت کنیم.
 

امسال هم بدون Sneak Peek

میشه گفت استارت انتشار اخبار موثق و شایعات درخصوص نسخه 2017 محصولات اتودسک از 3-4 ماه پیش شروع شد. یعنی از همون ابتدای فروردین ماه امسال و خب چیزی که انتظارش میرفت انتشار یک ویدئوی Sneak Peek برای نمایش ویژگی اصلی این نسخه بود که این اتفاق نیوفتاد. در همون زمان ما هم سعی کردیم مانند سال گذشته تاپیکی رو در تالار گفتگوی سایت با عنوان (ویژگی های جدید 3ds Max 2017 از زبان شاهدان عینی) داشته باشیم و اطلاعات بدست اومده از این نسخه رو باهم بصورت چشمی و تجربی مرور کنیم.
 
01-3ds-max-2017-topic
 
دوستان عزیزی در این تاپیک حضور پیدا کردن و بحث های خوبی درخصوص این نسخه شکل گرفت که حتما پیشنهاد میکنم پیش از مطالعه این مقاله سری به این تاپیک بزنید و از دستش ندید.
 

نگاه کلی به ویژگی های جدید 3ds Max 2017

02-3ds-max-2017-new-features
 
پیش از اینکه صحبتمون درخصوص این نسخه از نرم افزار تری دی مکس رو آغاز کنیم، شاید بد نباشه ابتدا نگاه کلی به ویژگی های جدید و توسعه های این نسخه داشته باشیم. همونطوری که میدونید هر نسخه جدیدی که برای نرم افزار 3ds Max منتشر میشه، ویژگی های جدید شامل مواردی میشه که سال گذشته بخشی از اونها در قالب پکیج هایی با نام Extension ارائه شدن. سال پیش برای 3ds Max 2016 دو پکیج Extension ارائه شد که هرکدوم از اونها شامل ویژگی های جدید و توسعه های خوبی برای این نرم افزار بود. ما هم برای هر یک از این پکیج ها مطلبی رو داشتم و اونها رو معرفی کردیم که شاید بد نباشه اگه اون مطالب رو ندیدید ابتدا سری به مطالب زیر بزنید.
خب حالا اگه بخوایم ویژگی های جدید و توسعه های 3ds Max 2017 رو بصورت کلی مرور کنیم، طبعا باید این موارد اکستنشن ها رو هم بهش اضافه کنیم که با این حساب ویژگی های جدید مکس 2017 شامل 23 مورد در بخش های Dynamics & effects ، rendering ، modeling and texturing ، animation و UI, workflow & pipeline میشه که لیستی از این ویژگی ها رو میتونید در بخش زیر مشاهده کنید.
 
--- Animation ---
  • Animation productivity (enhanced)
  • Text tool (enhanced)
  • Geodesic Voxel and Heatmap skinning
  • Max Creation Graph animation controllers
 
--- Modeling and Texturing ---
  • Fast form hard surfaces
  • UV mapping (enhanced)
  • Object tool (enhanced)
  • Text and shape map
 
--- Rendering ---
  • Autodesk Raytracer Renderer (ART)
 
--- Dynamics & effects ---
  • Simple simulation data import
 
--- UI, workflow & pipeline ---
  • Asset Library
  • High DPI display support
  • Improved pipeline tools integration
  • Scene converter
  • Game exporter
  • Live link
  • Better support for Stingray shaders
  • Integrated Creative Market 3D content store
  • Max Creation Graph (enhanced)
  • Scene Explorer and Layer Manager (enhanced)
  • Design Workspace
  • Template system
  • One-click Print Studio access
 
در ادامه مطلب سعی میکنیم بررسی کاملی درخصوص مهمترین تغییرات و توسعه های این نسخه رو باهم داشته باشیم و بصورت مشروح به همراه تست های عملی و ویدئو این قابلیت ها رو باهم مرور کنیم.
 

بازهم تغییر Logo !

اولین چیزی که در نسخه جدید 3ds Max به چشم میخورد تغییر شکل و شمایل آیکون ها و درواقع لوگوی این نرم افزار بود. متاسفانه از نسخه 2014 به بعد لوگو و آرم این نرم افزار که تا پیش از اون شکل 2 مار با کلی تاریخ رو داشت، دستخوش تغییرات نه چندان جالبی شد؛ که امسال بازهم این اتفاق مجددا تکرار شد.
 
03-3ds-max-2017-logo
 
در تصویر بالا لوگو و طرح جدید 3ds Max در نسخه 2017 رو میتونید مشاهده کنید. لوگو با طرحی نه چندان جذاب با ظاهری که شاید این روزها حتی شرکت های تازه تاسیس برای نرم افزارهای نوپای خودشون هم انتخاب نکنن ! اما به هرحال میبینیم که این اتفاق نه فقط بر روی 3ds Max 2017، بلکه بر روی تمامی نرم افزارهای 2017 این کمپانی افتاده و استایل کلی این نرم افزارها در این نسخه به همین سبک خواهند بود.
 
در تصویر زیر میتونید پروسه کلی تغییر لوگو و آیکون نرم افزار 3ds Max رو در طول سالهای اخیر مشاهده کنید.
 
04-3ds-max-logo-history
 
و البته ویدئویی رو براتون آماده کردم از سیر تغییر Splash های نرم افزار 3ds Max از نسخه 2.5 تا 2017 که تماشای این ویدئو هم خالی از لطف نیست. پیشنهاد میکنم از دستش ندید ...
 
مشخصات
مدت زمان : 32 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 2 مگابایت
 
به هرحال امیدوارم دست کم سال بعد این طرح و استایل بازهم تغییر نکنه و حداقل تری دی مکس بتونه در این بخش به یک پایداری و ثبات دست پیدا کنه.
 

تغییرات اساسی در محیط کاربری نرم افزار

محیط کاربری و یا همون UI نرم افزار 3ds Max 2017 تغییرات زیادی رو داشته که بنوعی میشه این تغییر و تحول رو مثبت ارزیابی کرد. البته وقتی صحبت از محیط کاربری یک نرم افزار سه بعدی سازی میشه، شاید معمولا تصور و ذهنیت ما بیشتر به سمت ظاهر اون میره اما این موضوع درخصوص نرم افزار 3ds Max 2017 کمی متفاوت هست. درواقع میتونم تغییرات و توسعه های بخش UI نرم افزار مکس 2017 رو به بخش های مختلفی از جمله ظاهر نرم افزار، بخش UV، پشتیبانی UI نرم افزار از مانیتورهای UHD دسته بندی کنم. پس بیایید در ابتدا نگاهی به ظاهر نرم افزار داشته باشیم.
 
05-3ds-max-2017-ui
 
همونطوری که در تصویر بالا هم مشاهده میکنید محیط کاربری نرم افزار از نظر گرافیکی تغییراتی رو داشته. آیکون ابزارها دیگه مثل گذشته نیستن و این Theme جدید ما رو یاد نرم افزار Maya میندازه. حتما یادتون هست که درست همین تغییرات ظاهری سال گذشته در مایا 2016 اتفاق افتاد و اینطوری که مشخصه اتودسک سعی داره نرم افزارهای بخش Entertainment خودش رو در بخش Theme توی یک سبک و استایل قرار بده.
 
ظاهر جدید 3ds Max 2017 از لحاظ روانی طوری طراحی شده تا کاربران این نرم افزار خیلی سریع و به راحتی بتونن با استایل جدید ارتباط برقرار کنن تا حدی که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی دیگه بخاطر آوردن قالب قدیمی و تفاوت های اینها کار سختی میشه. از همین رو من سعی کردم تصاویری رو از Theme نسخه 2016 و 2017 رو درکنار هم قرار بدم تا بهتر بتونیم این دو قالب رو مقایسه کنیم.
 
06-3ds-max-2017-ui
 
توسعه بعدی که میشه در بخش UI بهش اشاره داشت مربوط میشه به مانیتورهای UHD با کیفیت 4K که این موضوع تا پیش از این بعنوان یک معضل در این نرم افزار به حساب میومد. در نسخه های قبلی کاربران مانیتورهای UHD با مشکلاتی مثل بهم ریختگی دکمه ها، مشکل در منوها و البته ناخوانا بودن متون روبرو بودن. گسترش استفاده از مانیتورهای UHD باعث شد تا همین موضوع Enhanced User Interface in Max در فیدبک سایت اتودسک به یکی از درخواست های پر امتیاز این بخش تبدیل بشه. توی تصاویر زیر میتونید نمونه هایی از مشکلات محیط کاربری مکس در این مانیتورها رو مشاهده کنید.
 
 
 
از چندی پیش اتودسک این درخواست رو بر روی حالت Under Review قرار داد تا به همه کاربران این نرم افزار اطلاع بده که قراره تغییراتی در اینباره صورت بگیره و بالاخره در 3ds Max 2017 شاهد توسعه این بخش و پشتیبانی کامل UI نرم افزار 3ds Max از مانیتورهای UHD هستیم.
 
پیش از اینکه بحث رو ادامه بدیم پیشنهاد میکنم ویدئوی زیر رو مشاهده کنید:
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 38 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 11 مگابایت
 
اما موضوع اصلی درخصوص محیط کاربری صرفا به ظاهر و یا UHD شدن اون خلاصه نمیشه. ما در 3ds Max 2017 بازهم شاهد توسعه Nitrous برای سرعت بخشیدن و بهبود کارایی Viewport ها هستیم. البته شاید این موضوع چندان تازگی نداشته باشه اما موضوع اینجاست که این افزایش سرعت و کارایی صرفا به Viewport های اصلی خلاصه نمیشه و بخش UV mapping هم دستخوش تحولاتی شده تا جایی که کمپانی اتودسک از افزایش سرعت 5 تا 10 برابری این بخش خبر میده. البته دوستان به این نکته هم اشاره داشته باشم که بصورت کلی بخش UV توسعه های خوبی داشته که حتما در ادامه به اونها بیشتر می پردازیم.
 

بخش Animation حرفی برای گفتن نداشت !

توسعه در بخش انیمیشن این نسخه از نرم افزار 3ds Max درواقع حرف زیادی برای گفتن نداشت. میشه گفت اکثر اتفاقات مهم این بخش توی همون Extension های 1 و 2 که سال گذشته منتشر شدن، در اختیار کاربران نسخه 2016 هم قرار گرفته بود و حالا توی نسخه 2017 طبق معمول هرسال این قابلیت ها بعنوان ویژگی های جدید برای این نسخه معرفی شدن. اما به هرحال بد نیست تا نگاه کوتاهی رو هم به ویژگی های جدید این بخش داشته باشیم.
 
09-3ds-max-2017-animation
 
بخش انیمیشن با افزوده شدن چند ابزار در نسخه 2017 بازدهی بهتری رو نسبت به نسخه های پیشین خودش میتونه داشته باشه. البته بازهم به این موضوع تاکید میکنم اکثر این ویژگی ها رو باهاشون آشنا هستیم و قبلا بهشون اشاره کردیم. البته ابزارهای کوچیک، مختصر و البته کاربردی جالبی در بخش Curve Editor اضافه شده که خیلی میتونن مفید باشن ولی یکی از ویژگی های برجسته در مبحث ریگینگ افزوده شدن تکنولوژی Geodesic Voxel در بخش Skin هست. شما با کمک این ابزار بسادگی میتونید فرایند Skin کاراکتر خودتون رو در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بسیار مناسب انجام بدید. مایا کاران خوبمون با این تکنولوژی بخوبی آشنا هستن چراکه 2 سال پیش این ابزار برای اولینبار بر روی مایا 2015 قرار گرفت و با گذشت این مدت و البته برطرف کردن مشکلات و خلاهای موجود، حالا این تکنولوژی درقالب یک ابزار کامل بر روی نرم افزار 3ds Max 2017 در اختیار ما قرار گرفته.
 
در ویدئوی زیر که مربوط میشه به بخشی از پرزنت 3ds Max 2017 در نمایشگاه NAB 2016، کمپانی اتودسک سعی کرده یک توضیح و معرفی کاملی از این ابزار Geodesic Voxel داشته باشه. تماشای این ویدئو هم خالی از لطف نیست.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 25 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 7 مگابایت
 
دوستان حتما TextPlus رو بخاطر دارید. تحول جالبی که برای اولینبار توی Extension 1 مکس 2016 اتفاق افتاد. خب طبعا یکی دیگه از ویژگی های جدید مکس 2017 هم میتونه همین TextPlus باشه که از این ویژگی در بخش انیمیشن یاد میشه. درواقع کاربران نرم افزار تری دی مکس 2017 از این پس به یک جعبه ابزار فوق العاده کامل برای ساخت، ویرایش و انیمیت متون دسترسی دارن که بدون تردید میشه این قابلیت رو بعنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد بخش موشن گرافیک ازش یاد کرد.
 
10-3ds-max-2017-text-plus
 
و بعنوان آخرین اتفاقی که میتونم در بخش انیمیشن ازش یاد کنم، توسعه MCG برای انیمیشن هست. Max Creation Graph حالا به کنترلرهای کامل بخش Animation دسترسی داره و توسعه دهندگانی که از این بخش برای ساخت افزونه استفاده میکردن حالا میتونن گام موثر و مثبتی رو در بخش انیمیشن سازی در نرم افزار 3ds Max نیز بردارن.
 
خب توسعه های بخش انیمیشن در 3ds Max 2017 همین بود ... ! بله ... ناامید کنندست و میدونم الان دارید به چی فکر میکنید ... گویا اتودسک در این بخش هم مثل بخش داینامیک تری دی مکس، اساسا توجهی به درخواست ها و نیازهای کاربرانش نداره و سعی میکنه اون چیزی که در فکر خودش هست رو پیاده کنه و پیش بره. سیستم فوق العاده ارزشمند و پرطرفدار CAT بیش از 4 ساله که توسعه و پیشرفتی رو نداشته. درواقع میشه گفت بعد از اضافه شدنش بر روی نرم افزار تری دی مکس در نسخه 2011 دیگه تقریبا همینطور دست نخورده باقی موند و شاهد بی توجهی کامل اتودسک نسبت به این بخش بودیم و همچنان هستیم. در روزهایی که نرم افزارهای بزرگ انیمیشن سازی دارن رقابت سختی رو در بخش Crowd (شبیه سازی جمعیت) تجربه میکنن، میبینم که نرم افزار 3ds Max با وجود ابزارهای خوبی که شاید بشه ازشون بعنوان یک Base قدرتمند برای این بخش یاد کرد، شرکت اتودسک اساسا هیچ توجهی به این مساله هم نداره و شبیه سازی جمعیت هم در این نرم افزار هنوز از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست.
 
به امید روزهای خوب برای بخش انیمیشن نرم افزار 3ds Max ...
 

توسعه خوب بخش Texturing

خب ما یه بخشی رو هم داریم با عنوان Modeling and Texturing که بعنوان یکی از دسته های اصلی در توسعه ها و بروزرسانی های تری دی مکس بحساب میاد. درواقع این بخش توی نسخه 2017 فقط و فقط بخاطر توسعه های خوب بخش UV پررنگ شده و ازش بعنوان یکی از بهترین اتفاقات مکس یاد میشه. به جرات میشه گفت که تری دی مکس 2017 در بخش مدلسازی حرفی رو برای گفتن نداره. توسعه بخش Boolean و کارآمدتر شدن این بخش چیزی نیست که این روزها بتونه کاربران یک نرم افزار 3D رو برای خرید نسخه جدید توجیه کنه. اما توسعه های بخش UV Editor به شکلی هست که نمیشه به همین سادگی از کنارش عبور کرد. پس بگذارید در ابتدا خیلی کوتاه و مختصر نگاهی داشته باشیم به ابزارهای اضافه شده در بخش مدلسازی که شرح اونها خیلی طول نمی کشه و پس از اون میریم به سراغ بخش UV که حرف های زیادی برای گفتن داره.
 
11-3ds-max-2017-modeling
 
ابزار Boolean در بخش Compound Object ها توسعه های زیادی رو داشته و میتونیم این توسعه ها رو با اضافه شدن یکسری پارامترهای جدید و بالا رفتن دقت محاسبات مشاهده کنیم. همونطوری که میدونید ابزار Boolean بعنوان یکی از ابزارهای مهم در مدلسازی به حساب میاد و خیلی خیلی مورد استفاده دوستان مدلر قرار میگیره. طبعا حساسیت ها نسبت به این ابزار بسیار بالاست و حالا با این بروزرسانی که Boolean داشته باید منتظر باشیم و ببینیم که میتونه فیدبک مثتبی رو از سمت کاربران به دست بیاره یا خیر.
 
همچنین از لیست Modifier ها میتونم به گزینه Bevel Profile اشاره کنم که این بخش هم توسعه پیدا کرده و کاربردی کاملا مشابه بخش Bevel ابزار TextPlus رو در خودش جای داده. یعنی پارامترهایی که شما در بخش Bevel ابزار TextPlus در اختیار دارید رو میتونید با کمک مادیفایر Bevel Profile بر روی دیگر Shape های خودتون نیز اعمال کنید.
 
12-3ds-max-2017-uv-mapping-enhanced
 
اما حالا نوبت به بخش UV میرسه. در ابتدای مطلب به موضوع سریعتر و کارآمدتر شدن این بخش اشاره کرده بودم. شاید بشه مهمترین اتفاق این بخش رو افزایش سرعت و کارایی اون دونست. درواقع این افزایش سرعت بقدری زیاد و محسوس هست که کمپانی اتودسک با جرات عنوان میکنه که بخش UV در 3ds Max 2017 افزایش سرعت 5 تا 10 برابری نسبت به نسخه های قبل رو داره. به هرحال 10برابر شدن سرعت بخش مهمی مثل یووی موضوع ساده ای نیست و طبعا میتونه بعنوان یکی از اتفاقات خیلی مثبت این نسخه بحساب بیاد اما کار ما با بخش UV به همینجا ختم نمیشه. این بخش یکسری قابلیت های جالب دیگری رو هم در خودش گنجونده مثل امکان استفاده از Layout چندگانه که به نظرم یکی از نیازهای خیلی مهم این نرم افزار بود. MultiTile درحال حاضر میتونه از نرم افزارهایی مثل زیبراش و مادباکس پشتیبانی کنه.
 
همچنین تعامل و هماهنگی بسیار خوبی در Selection بخش UV با مدلسازی معمولی بوجود اومده. به این معنی که اگه شما در Edit Poly با استفاده از Shift + Click میتونستید بصورت Ring یک انتخاب رو انجام بدید، حالا همین ویژگی بر روی انتخابگرهای بخش UV هم بوجود اومده که یک هماهنگی خیلی خوبی رو در بین Selection های بخش های مختلف نرم افزار بوجود میاره. از طرف دیگه وقتی شما قصد دارید بخشی از UV خودتون رو بصورت مجزا با قابلیت Isolate مشاهده کنید، این اتفاق در Viewport و مدل شما هم میوفته که میتونید بسادگی بر روی مدلتون مدیریت داشته باشید.
 
13-3ds-max-2017-uv-mapping-enhanced
 
و بعنوان آخرین توسعه ای که در بخش UV میخوام بهش اشاره داشته باشم مربوط میشه به Checker Map جدید مکس 2017 که خیلی خیلی جالب و کاربردیه. اولین شاید در ذهن برخی از دوستان بوجود بیاد اینه که اساسا این Checker Map چیه و در چه مواردی میتونه مورد استفاده قرار بگیره. خب Checker Map همونطوری که از نامش هم مشخصه برای تست UV مدل مورد استفاده قرار میگیره. شما برای اینکه بدونید UV آبجکتتون آیا دچار کشیدگی، بریدگی، جا به جایی های ناهماهنگ و ... شده یا نه، بهترین روش استفاده از یک Checker Map ـه که البته تا پیش از این یک Checker Map در تری دی مکس وجود داره که خیلی ساده یک صفحه شطرنجی سیاه و سفید بود. اما برای بررسی دقیق یک مدل نیاز به یک مپ با مشخصات خاص تری هست. اتفاقا چندی پیش سعی کردم توی تالار گفتگوی سایت تاپیکی رو ایجاد کنم و در اون انواع Checker Map های کاربردی رو در اون قرار دادم. اگه اون تاپیک رو ندیدید پیشنهاد میکنم حتما سری بهش بزنید (دانلود مپ های UVChecker برای تست حرفه ای UV). اتفاقا توی همون تاپیک هم سوالاتی درخصوص این Checker Map ها برای دوستان بوجود اومده بود و حالا خوشبختانه میبینیم که تری دی مکس از این پس خودش از یک Checker Map اصولی و استاندارد بهرمند شده که طبعا خیلی میتونه مورد استفاده دوستان قرار بگیره.
 
خب در انتهای صحبتم در بخش UV ازتون دعوت میکنم که ویدئوی کمپانی Autodesk درخصوص توسعه های این بخش رو مشاهده کنید. اگه توضیحاتم کافی نبوده باشه، قطعا مشاهده این ویدئو خیلی میتونه توی درک کامل این بخش بهتون کمک کنه.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 47 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 38 مگابایت

حذف MentalRay و تولد یک انجین جدید

در بخش رندرینگ شاهد اتفاقاتی بودیم که شاید خیلی دور از انتظار نبودن. اولین اتفاق مربوط میشه به حذف انجین منتال ری از روی 3ds Max که اولین گام در این جهت سال پیش بر روی نرم افزار Maya 2016 برداشته شد. درست همون موقع خیلی ها پیشبینی کردن که 3ds Max 2017 رو هم باید بدون MentalRay ببینیم و خب همین اتفاق هم افتاد. البته تمام این صحبت ها به این معنی نیست که منتال ری بصورت کلی حذف شده باشه ! خیر ... درواقع از این پس منتال ری بعنوان یک افزونه مجزا بر روی نرم افزارهای 3ds Max و Maya نصب میشه و اگه بخوام صادق باشم این خودش میتونه یک اتفاق مثبت باشه. تجربه نشون داده ابزارهایی که بصورت پیشفرض روی تری دی مکس قرار دارن در طول سال خیلی شانس توسعه و بروزرسانی رو پیدا نمیکنن و نمونه های مشابه زیادی در این خصوص وجود داشته و حالا جدا شدن MentalRay میتونه یک نشونه خیلی خوب برای آینده روشن این انجین باشه.
 
14-3ds-max-2017-autodesk-raytracer-renderer-art
 
اما درست همزمان با حذف منتال ری از روی تری دی مکس 2017، شاید تولد یک انجین جدید هستیم. انجین physically-based جدید تری دی مکس با نام Autodesk Raytracer Renderer شناخته میشه. پس از نصب 3ds Max 2017 در لیست موتورهای رندر میتونید این انجین رو با نام ART پیدا کنید که یک موتور کاملا فیزیکال هست. اصلی ترین و کلیدی ترین ویژگی های این موتور سرعت بالا، سادگی و کیفیت مناسبه که حتی توی همین یکی دو ماهی که از زمان انتشارش میگذره، مورد توجه خیلی ها قرار گرفته و فیدبک های مثبتی رو تونسته دریافت کنه.
 
درکنار تولد انجین جدید ART شاهد اضافه شدن یک متریال جدید با عنوان Physical Material نیز هستیم. دیگه نام این شیدر خودش گویای همه چیز هست. سال پیش برای اولینبار یک دوربین فیزیکال توسط کیاس گروپ ساخته شد و بر روی مکس 2016 قرار گرفت. حالا امسال هم شاهد اضافه شدن یک متریال فیزیکال برای تری دی مکس هستیم.
 
اتودسک بازهم برای معرفی این انجین ویدئوی خوبی رو منتشر کرده که در انتهای این بخش ازتون دعوت میکنم که اونو تماشا کنید. پس از اون نگاهی خواهیم داشت به یکسری از ویژگی ها و توسعه های کوچیک دیگه در 3ds Max 2017 که خیلی میتونن کاربردی باشن و در انتها هم سعی میکنم یه جمعبندی کلی رو از این نسخه داشته باشم. پس همچنان با ما همراه باشید...
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 20 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 21 مگابایت

سایر توسعه ها در 3ds Max 2017 ...

کتابخانه ای از جنس 3ds Max
 
15-3ds-max-2017-asset-library
 
حتما شما هم تا الان با خیلی از پلاگین ها و اسکریپت ها کار کردید که رسالت اصلیشون فراهم کردن یک فضا برای نگهداری و مدیریت اطلاعات مربوط به نرم افزار 3ds Max ـه. بقولی اکثر این پلاگین ها رو با نام Library و یا همون کتابخانه می شناسیم و حالا کمپانی اتودسک برای 3ds Max 2017 از ابزار جدیدی رونمایی میکنه بنام Autodesk Asset Library. کتابخانه ای کامل و کاربردی که کاملا با خود نرم افزار 3ds Max هماهنگه و شما میتونید فایل های خودتون رو در این کتابخانه دسته بندی و یا بسادگی فراخوانی کنید. البته باید به این موضوع هم اشاره داشته باشم که این کتابخانه بصورت پیشفرض روی مکس 2017 وجود نداره بلکه بعنوان یک افزونه مجزا و البته رایگان در بخش Assets های سایت اتودسک هست که باید نصب بشه. این خیلی خوبه که اتودسک دیگه یه وصله سنگین 210 مگابایتی دیگه ای رو بر روی این تری دی مکس سنگین اضافه نکرده و همینکه شما میتونید بصورت اختیاری این ابزار رو دانلود و نصب کنید، خودش یه نکته مثبت بحساب میاد. ایکاش اینکار رو برای Populate هم انجام داده بودن که شاید کمکی میشد به سبک تر کردن 3ds Max که متاسفانه هرسال داره سنگین و سنگین تر میشه.
 
 
بازهم توسعه MCG
 
این موضوع تازگی نداره ... در ابتدای مطلب هم اشاره کردم که توسعه های مختلفی بر روی Max Creation Graph صورت گرفته. از اضافه شدن کنترلرهای انیمیشن گرفته تا حتی افزوده شدن انجین Bullet در داخل MCG که میشه ازش بعنوان نخستین گام های این انجین داینامیکی در نرم افزار تری دی مکس یاد کرد. سال گذشته در پکیج های Extension نیز شاهد توسعه های جالبی درخصوص MCG بودیم و اینطوری که مشخصه اتودسک نقشه های زیادی رو برای این بخش ویژال درنظر داره.
 
 
تبدیل صحنه ها برای انجین های مختلف
 
16-3ds-max-2017-scene-converter
 
یکی از ابزارهای جالبی که در بخش workflow بر روی تری دی مکس 2017 اضافه شده Scene converter نام داره. میشه گفت که نام این ابزار خودش گویای کاربردش هم هست. شما با کمک این ابزار Scene converter میتونید صحنه های خودتون به موتورهای رندرینگ مختلف تبدیل کنید. اینکار تا پیش از این توسط ابزارهای مختلفی که عموما با اسکریپت نوشته شده بود صورت میگرفت که حالا میشه گفت این ابزار دیگه کامل کننده این نیاز هست و شما حتی بدون نیاز به 1خط کدنویسی میتونید Scene های خودتون رو برای انجین های مختلف آماده کنید.
 
 
تعامل بیشتر با Stingray
 
17-3ds-max-2017-live-link
 
نرم افزار Real Time نوپای کمپانی Autodesk به همین زودی تونسته جایگاه ویژه ای رو در بین محصولات این شرکت پیدا کنه. مکس 2017 بصورت خیلی هماهنگ و کامل میتونه با انجین استینگری ارتباط برقرار کنه و با توسعه های بسیار خوبی که در 3ds Max 2017 داشتیم، حالا تری دی مکس بصورت کامل از ShaderFX مکس در استینگری پشتیبانی میکنه. همچنین با کمک بخش Live link شما میتونید بصورت هماهنگ و ریل تایم بصورت همزمان با هردو نرم افزار کار کنید و بر روی پروژه خودتون مدیریت کاملی رو داشته باشید. البته فراموش نکنید که اولین ردپا درخصوص این توسعه ها رو سال پیش در Extension مکس 2016 دیدیم و حالا میتونیم شاهد کامل شدنشون بر روی 3ds Max 2017 باشیم.
 

بازهم عدم توسعه بخش Dynamic ... !

متاسفانه Autodesk برای 3ds Max 2017 در بخش Dynamic دستانش کاملا خالی بود و حرفی رو برای گفتن نداشت ... توسعه بخش داینامیک مکس مثل سالهای گذشته بسیار ناامید کننده بود. Dynamics & effects امسال فقط یک ویژگی رو در خودش داشت که اونم پشتیبانی از فرمت های CSV ، CFD و OpenVDB بود.
 
دیگه حرف زیادی برای گفتن باقی نمیمونه ... ایکاش اتودسک درخصوص بحث داینامیک مکس کمی بهتر عمل میکرد. سالهاست که کاربران این نرم افزار دارن از اتودسک درخواست میکنن تا خودش رو در این بخش کمی با سایر نرم افزارها هماهنگ کنه ولی خب متاسفانه هنوز که اتفاق مهمی در این حوزه نیوفتاده ... امیدوارم که دست کم توی 3ds Max 2018 بتونیم تحولاتی رو در این بخش ببینیم.
 

جمع بندی

اگه بخوام یه جمعبندی خیلی کلی و کوتاهی رو از 3ds Max 2017 داشته باشم، میتونم بگم که Autodesk امسال برای 3ds Max اونطوری که باید و ازش انتظار میرفت عمل نکرده. بعنوان کاربر نرم افزار تری دی مکس بعد از هفته ها کلنجار رفتن با این نسخه هنوز دلیل قانع کننده ای برای کوچ از نسخه 2016 به 2017 پیدا نکردم. البته ما ایرانی ها اکثر برای استفاده از این نرم افزارها پولی رو پرداخت نمیکنیم ولی بعنوان مثال اگر قرار بود هزینه واقعی نرم افزارها رو بپردازیم، به جرات میتونم بگم که 3ds Max 2017 نمیتونست توجیهی رو برای جذب مخاطب داشته باشه.
 
لازم میدونم به این موضوع کلیشه ای بازهم هم اشاره کنم که اصلا صحبت درخصوص کلیات نرم افزار 3ds Max نیست. اگر نقدی هست صرفا مربوط میشه به توسعه ها و بروزرسانی های سالانه ... قطعا هیچ شکی بر قدرت و کارایی بالای این نرم افزار بزرگ نیست و هیچوقت نمیشه قدرت بی انتهای تری دی مکس رو نادیده گرفت. اما بعنوان کاربر این نرم افزار وقتی سرعت توسعه این نرم افزار رو با سایر نرم افزارهای مشابه و رقیب مقایسه میکنم، نمیتونم قبول کنم که مکس اونطوری که ازش انتظار میره درحال پیشرفت باشه.
 
اما به هرحال 3ds Max 2017 یک ویژگی خیلی خوب داره و اونم افزایش سرعت محسوسی هست که در اون بوجود اومده. تمامی صفحه ها از جمله Viewport ها، پنجره Material Editor، پنجره Curve، پنجره UV Editor و ... همگی خیلی خیلی بهینه شدن و سرعتشون واقعا نسبت به نسخه های پیشین بالاتر رفته. این موضوع کمی نیست.
 
به امید روزی که نرم افزار محبوب و قدرتمند 3ds Max بتونه اونطوری که شایسته نامش هست توسعه پیدا کنه.
 
عذرخواهی میکنم که مطلب طولانی شد ... سعی کردم تمامی نکاتی که درخصوص 3ds Max 2017 به چشمم خورد رو براتون بنویسم. امیدوارم که مفید بوده باشه
 
بدون شک مثل همیشه نظرات و دیدگاههای خوب و تخصصی شما تکمیل کننده این مطالب خواهند بود. بی صبرانه منتظر نظرات و دیدگاههای زیبای ما دوستان عزیز هستم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 65 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید