میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ویژگی های جدید 3ds Max 2020 و شاید کمی بیشتر ...
پنج‌شنبه 15 فروردین 1398
در
نقد و بررسی

ویژگی های جدید 3ds Max 2020 و شاید کمی بیشتر ...

پنج‌شنبه 15 فروردین 1398
باسلام و درود خدمت همه شما دوستان و همراهان همیشگی وبسایت. پیش از هرچیز سال نو رو بهتون تبریک میگم و عذرخواهی میکنم که مثل سالهای پیش نتونستم مطلبی رو ویژه سال نو و البته روز اول فروردین با پادکست جدید در خدمت شما باشیم. انشاالله طی روزهای آینده با پادکست شماره 13 در خدمتتون خواهیم بود و به مرور اتفاقات و مهمترین رویدادهای دنیای سی جی می پردازیم.
 
01
 
حتما اطلاع دارید که چند روز پیش اتودسک اقدام به انتشار یک ویدیو با عنوان ویژگی های جدید 3ds Max 2020 کرد و گفتگوهای متعددی در اینباره صورت گرفت. ابتدا اجازه بدید نگاهی به این ویدیو داشته باشیم تا بهتر بتونیم دربارش صحبت کنیم.


حالا اگه موافق باشید بریم و نگاهی دقیقتر به ویژگی های جدید 3ds Max 2020 داشته باشیم و ببینیم که آیا این ویژگی ها میتونه مورد قبول باشه یا اینکه باید منتظر اتفاقات دیگه ای باشیم.




 

ویژگی های جدید 3ds Max 2020

02
 

بروزرسانی مادیفایر Chamfer

حتما مادیفایر Chamfer رو بخاطر دارید که برای پخ کردن لبه ها در مدلسازی مورد استفاده قرار میگرفت. این اصلاحگر دستخوش تحولاتی شده از جمله Mode جدید Inset برای ایجاد جزئیات بیشتر در خطوط انتخابی و البته امکان ذخیره سازی تنظیمات دلخواه در اصلاحگر بعنوان Preset و فراخوانی اون از توسعه های اصلی این بخش بحساب میاد.
 
توضیحات تکمیلی و جزئیات این بروزرسانی در ویدیوی زیر از طرف Martin Coven مورد بررسی قرار گرفته که پیشنهاد میکنم حتما اونو تماشا کنید.


 


توسعه بخش Animation Preview

03
 
بالاخره بعد از چند سال بخش Animation Preview مکس هم تغییراتی رو در خودش دید. چیزی که شاید خیلی وقت پیش انتظار میرفت اتفاق بیوفته. مهمترین توسعه های این بخش رو میشه به افزایش سرعت بیش از 3 برابری، پشتیبانی از فرمت AVI، امکان کپچر کردن تصاویر بزرگتر از ابعاد قابل پشتیبانی در ویوپرت و البته پشتیبانی از MaxScript در این بخش اشاره کرد.
 
برای تشریح کامل این بخش هم ویدیویی منتشر شده که شما رو به تماشای اون دعوت میکنم.


 



بروزرسانی OSL

04
 
همونطوری که انتظارش هم میرفت بخش جدید 3ds Max یعنی Open shading language دستخوش تحولات و بروزرسانی هایی شده که مهمترینش نمایش هرچه بهتر OSL Map ها در Viewport، تبدیل خودکار OSL شیدرها به viewport shaders که منجر به نمایش درست و دقیق شیدرها در ویوپرت میشه، پشتیبانی انجین Quicksilver Hardware Renderer از شیدرهای OSL و البته اضافه شدن 14 شیدر جدید برای OSL از جمله شیدر برای کروماکی، شیدر Color Space برای تبدیل رنگ ها بین کانال های RGB HSV و ...
 
برای این بخش هم ویدیویی آماده شده که پیشنهاد میکنم تماشای اونو از دست ندید.



امکان Import سریعتر و مدیریت دقیقتر داده ها از Revit

توسعه بعدی مکس 2020 اختصاص پیدا میکنه به بخش Import از نرم افزار Autodesk Revit که مطمئنم برای معمارانی که از این نرم افزارها استفاده میکنن میتونه قابل توجه باشه. از این پس امکان Import کردن صحنه های ساخته شده در رویت داخل نرم افزار تری دی مکس با سرعتی بالاتر و البته با Option های بیشتر برای مدیریت بهتر صحنه فراهم شده که Chico Membreno در ویدیوی زیر این توسعه ها رو با مثال توضیح داده.


 


توسعه Viewport ها

میشه کفت طبق معمول هرسال توسعه و بروزرسانی پنجره های ویوپرت بعنوان یکی از اهداف مهم کمپانی اتودسک در نرم افزار تری دی مکس، بازهم تونسته شاهد تحولاتی در خودش باشه. در سرعت ویوپرت نرم افزار بازهم شاهد افزایش سرعت 2 تا 3 برابری رو هستیم و کاربران در صحنه های سنگین با کمترین میزان افت فریم همراه خواهند بود.
 
05
 
محاسبه FPS در بخش Statistic حالا دقیقتر انجام میشه تا بصورت لحظه ای بتونیم میزان Framerate رو متوجه بشیم. البته شاید بتونیم اینطور بگیم که توسعه های این بخش بنوعی مرتبط هست با بروزرسانی که در Animation Preview انجام شده. چراکه نتیجه سرعت بخشیدن به ویوپرت منجر به توسعه Animation Preview شده.
 
شاید بشه گفت که اصلی ترین ویژگی های اضافه شده بر روی 3ds Max 2020 همین مواردی بود که گفته شد ولی ویژگی های دیگه ای هم به چشم میخوره مثل ارتباط آرنولد با پارتیکل سیستم به کمک نود جدید بنام instance node، امکان کپی کردن مادیفایرها با حفظ نام جدیدی که براش ایجاد شده، واکنش بهتر به لغو فرآیند بعضا طولانی Autobackup با کلید ESC، امکان تغییر رنگ پنجره MAXScript listener و ...
 
البته این موضوع هم ناگفته نماند که اتودسک اعلام کرده از اونجایی که تیم توسعه نرم افزار 3ds Max کاملا به موضوع وابستگی این نرم افزار به پلاگین هاش واقفه، شرایطی رو فراهم کرده و هم اکنون بیش از 270 افزونه بروزرسانی شدن و امکان استفاده از اون ها روی نرم افزار 3ds Max 2020 میسر هست. پس دیگه زمان زیادی برای صبر کردن انتشار نسخه جدید پلاگین ها صرف نمیشه و اگه تمایل به استفاده از این نسخه رو دارید همین حالا هم میتونید اقدام کنید.


 

در بروزرسانی های آینده چه چیزی در انتظار 3ds Max خواهد بود ؟ ...

سوال مهمی که در ذهن بسیاری از دوستان مطمئنم تا الان شکل گرفته اینه که آیا واقعا توسعه ها و بروزرسانی های نرم افزار 3ds Max همین بود ؟! آیا واقعا توجیهی وجود داره که کسی بخاطر این ویژگی ها به نصب و بقولی مهاجرت از نسخه های پیشین به این نسخه اقدام کنه ؟ پاسخ دادن به این سوال توی این مقطع کمی سخته و من وقتی بازخوردهای کاربران پس از انتشار اولین ویدیوی این آپدیت ها رو میدیدم، میتونم بگم همگی منفی و اعتراضات زیادی رو شاهد بودم.
 
اما موضوع اینه که کمپانی اتودسک اهدافش برای نرم افزار 3ds Max کمی طولانی و اجرای اونها بازه زمانی بیشتری رو طلب میکنه. از همین رو Autodesk اقدام به انتشار مطلبی رو در سایت خودش کرد با عنوان 3ds Max Roadmap و نقشه راهی از اونچه که کمپانی برای این نرم افزار مدنظر داره رو به نمایش میگذاره.
 
اجازه بدید قبل از اینکه نگاهی به Roadmap تری دی مکس بندازیم، قبلش یه مروری بکنیم ببینیم این نرم افزار از نسخه 2018 تا کنون چه چیزهایی رو در خودش دیده و توسعه بخش های مختلف نرم افزار چقدر مثبت بوده. در تصویر زیر یک Timeline کلی از سال 2017 و انتشار 3ds Max 2018 تا امسال یعنی 2019 و انتشار 3ds Max 2020 رو میتونیم ببینیم.
 
06
 
همونطوری که میبینید بسیاری از بروزرسانی هایی که الان مکس رو به غولی در بین نرم افزارهای سه بعدی سازی و انیمیشن سازی تبدیل کرده، به تدریج در آپدیت های پس از انتشار اولیه صورت گرفته. و اگه کمی منصفانه نگاه کنیم توسعه 3ds Max توی همین 2 سال اخیر از خیلی نرم افزارهای رقیب دیگه بهتر بوده.
 
حالا اجازه بدید خیلی کوتاه نگاهی داشته باشیم به اهدافی که Autodesk قصد داره اونا رو توی بروزرسانی های 3ds Max 2020 و تا حداکثر 3ds Max 2021 عرضه کنه.
 
Environment Layout: از اونجایی که نرم افزار 3ds Max همواره برای ساخت محیط های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار میگیره، ولی میشه گفت که متاسفانه ابزار اختصاصی برای اینکار در نرم افزار وجود نداره. از همین رو کمپانی درصدد رفع این کمبود به ایجاد یک ابزار برپایه انجین Bifröst هستند. دیگه حتما با ابزار Bifröst آشنا هستید، procedural engine که درحال حاضر بر روی نرم افزارهای 3ds Max و Maya قراره داره.
 
3D Booleans: یکی دیگه از ابزارهایی که باید در بروزرسانی های آینده منتظرش باشیم در زمینه بولین خواهد بود. البته اینبار 3D Boolean برای احجام پیچیده.
 
Tear-off viewport: بالاخره یکی از موضوعاتی که سالهاست از طرف کاربران درخواست شده بود، در آینده ای نزدیک میسر میشه و اونم چیزی نیست جز Floating Viewport که از این پس امکان جداسازی صفحات ویوپرت در نرم افزار میسر میشه.
 
07
 
این ویژگی بشدت در سیستم های Multi Monitor میتونه مورد استفاده قرار بگیره و حتما شمایی که با 3ds Max آشنایی دارید میدونید در پروژه های بزرگ ممکنه در یک زمان لازم باشه با چندین پنجره همزمان کار کنید و نمایش ویوپرت در یک پنجره جدا در یک مانیتور جدا میتونه یک نعمت بحساب بیاد.
 
Arnold GPU: امکان استفاده از انجین آرنولد برپایه GPU هم در نرم افزار بزودی فراهم میشه و کاربران قادر خواهند بود که رندرهای نهایی خودشون رو بعنوان Final Frame و یا Viewport Active Shade با نتیجه ای مشابه رندرینگ با CPU مبتنی بر GPU با کمک این انجین قدرتمند بگیرند.
 
Arnold as the default renderer: این ویژگی هم ناگفته نماند که بزودی انجین آرنولد بعنوان موتور رندر پیش فرض مکس ارائه خواهد شد.
 
Viewport quality settings: همونطوری که مطلع هستید ویوپرت نرم افزار تری دی مکس کم کم داره به یکی از پیچیده ترین بخش های این نرم افزار تبدیل میشه و پارامترهای زیادی در اون وجود داره. تیم توسعه نرم افزار 3ds Max درصدد ایجاد راهی هستند که به ساده ترین شکل ممکن امکان تنظیم کیفیت Viewport ها برای همه فراهم باشه.
 
Populate customization: امکان کاستومایز کردن و سفارشی سازی کاراکترها با هرنوع ریگینگی در بخش Populate بزودی فراهم میشه و شما میتونید کاراکترهای خودتون رو با کمک این سیستم به یک جمعیت تبدیل کنید و البته ناگفته نماند که اونها میتونن بصورت داینامیکی با محیط ساخته شده اطراف ارتباط برقرار کنند. بعنوان مثال از پله ها پایین بیان یا از دیوار بالا برن و ...
 
Baking to Texture: بزودی بخش Render to Texture دستخوش تحولاتی خواهد شد. سالهاست که اتودسک این بخش رو بروزرسانی نکرده و حالا وقتش رسیده که با کمک انجین جدید این کمپانی یعنی Arnold شاهد توسعه این بخش مهم باشیم که قطعا خیلی میتونه مورد توجه فعالان در زمینه بازی سازی بشه. البته اسم از آرنولد اومد ولی لازمه بگم که بخش Render to Texture همچنان به پشتیبانی از سایر موتورهای رندرینگ ادامه میده.
 
Automated retopology: ابزاری برای ریتوپولوژی خودکار که بزودی در 3ds Max 2020 شاهدش خواهیم بود. با کمک این ابزار شما میتونید فقط با چند کلیک ساده مدلتون رو ReTopology کنید.
 
Fire and smoke: انجین Bifröst در نرم افزار تری دی مکس حالا حالا ها درحال رشد و گسترش خواهد بود. بعد از اضافه شدن شبیه سازی مایعات در مکس، حالا نوبت به شبیه سازهای دیگه مثل آتش و دود رسیده.
 
Python 3: از اونجایی که پایتون 2 بزودی رسما از پشتیبانی خارج میشه، در آینده ای نه چندان دور شاهد پشتیبانی از زبان Python 3 در نرم افزار خواهیم بود.
 
از این Roadmap ارائه شده برای نرم افزار 3ds Max من سعی کردم مهمترین عناوینی که به چشمم خورد رو براتون بنویسم. البته گزینه های دیگه ای هم مثل Character rig interop and retargeting که قراره تغییراتی در زمینه ریگ و انیمیت کاراکتر و امکان تبادل دیتاها بین سایر نرم افزارها و همینطور Unity Partnership که قراره یه همکاری و تعامل بهتری با گیم انجین یونیتی برقرار بشه هم به چشم میخوره که توضیحات بیشتر اونها باشه بعد از عرضشون.
 
بازهم میگم که اگه بخوایم کمی منصفانه نگاه کنیم، بصورت کلی مکس طی 2-3 سال اخیر رشد و توسعه های خوبی داشته. شاید حتی فراتر از حد انتظار و باید به این باور برسیم که این توسعه ها به مرور و به تدریج درحال انجام هستند. ولی وقتی به همه اونها از دور نگاه میکنیم، رشد و پیشرفت چشمگیری رو برای 3ds Max شاهد هستیم.
 
من بی صبرانه منتظر خوندن نظرات زیبای شما در رابطه با این نسخه از نرم افزار 3ds Max هستم ...
 
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 105 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید