میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ddo-ndo2-overview
سه‌شنبه 4 تیر 1392
در
مقالات

ساخت تکسچر در چند ثانیه

سه‌شنبه 4 تیر 1392
سلام دوستان
 
امروز با معرفی دو پلاگین فوق العاده در زمینه تکسچرینگ در خدمتتون هستم .
خب میدونید که برای یه کار طبیعی و رئال در دنیای سه بعدی عوامل زیادی وجود داره مثل مدلسازی دقیق و با جزئیات، موتور رندر خوب و قدرتمند و همینطور یه نورپردازی قوی و... که در این میان تکسچرینگ نقش بسیار مهمی رو در یک کار رئال و حرفه ای ایفا میکنه .
ساخت تکسچر به عهده نرم افزارهای ویرایش تصاویر (Image Editor) است و معروف ترین نرم افزار در این زمینه فتوشاپه ( حتما همتون با این نرم افزار آشنا هستید دیگه ! نه ؟ ) اما یک تکسچر از چند لایه تشکیل میشه که لایه اصلی Diffuse نام داره ولی لایه های دیگری نیز هستند مثل Specular Map که برای قسمت های هایلایت و براقه و همینطور Bump Map ویا Normal Map که ناحیه های برجسته و فرورفتگی ها رو مشخص میکنه .
این مساله کاملا روشنه که بهترین گزینه برای ساخت تکسچر استفاده از فتوشاپه ولی گاهی اوقات کاربران برای ایجاد این لایه ها مجبور به استفاده از نرم افزار ثانویه میشن مثل Pixplant که حمیدرضا عزیز در مطلب (تکسچر ها را خود خلق کنید) به معرفی اون پرداخت و یا نرم افزار رایگان و اوپن سورس NeoTextureEdit که قبلا در مطلب (خلق تکسچر حرفه ای با NeoTextureEdit) امیرحسام عزیز اون رو به ما معرفی کرده بودند .
 
حالا من میخوام دو پلاگین رو به شما معرفی کنم که بر پایه فتوشاپ کار میکنند و شما میتونید تکسچرهای خودتون خیلی سریع و کاملا حرفه ای ایجاد کنید . این پلاگینها dDo و nDo2 نام دارند و محصول Quixel هستند . شاید شما با این پلاگینها کاملا آشنا باشید و شاید هم تاکنون اسمشون رو نشنیده بودید ولی این رو بگم با وجود اینکه مدت زمان زیادی از عمر این پلاگینها نمیگذره ولی با این حال طی همین مدت تونستن طرفداران خیلی زیادی رو به خودشون جذب کنند ( بخصوص کسانی که در زمینه بازی سازی فعالیت میکنند )
 

 
معرفی دو پلاگین کاربردی جهت ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپاین پلاگین برای ساخت و خلق تکسچرهای طبیعی کمک بسیار زیادی به شما میکنه و این امکان رو میده که بتونید برای متریالهای مختلف تکسچرهای فوق العاده با کیفیت عالی بسازید . از سطوح سخت تا انواع پارچه ها ، از تکسچر آبجکت های جنگی تا تکسچرینگ کامل یک کاراکتر و تمامی اینها طی مدت زمان بسیار کوتاهی و بصورت کاملا خودکار انجام میشه و البته صد در صد قابل ویرایش و Custom . راستی این رو هم فراموش نکنید که تمام اینکارها در فتوشاپ انجام میشه . جالبه نه ؟
 
به تصویر زیر یه نگاهی بندازید :
 
معرفی دو پلاگین کاربردی جهت ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپ
 
اگه دوست دارید ببینید که تکسچرینگ اینکار با dDo به چه شکلی ساخته شده حتما ویدئو زیر رو تماشا کنید :
 
 
این پلاگین پارامترهای بسیار زیادی رو در اختیار شما قرارمیده و مساله ای که دائم در این پلاگین بهش اشاره میشه یعنی 100% Custom کاملا در این پارامترها مشخصه .
 
معرفی دو پلاگین کاربردی جهت ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپ
 
پیشنهاد میکنم حتما این پلاگین رو دانلود کنید ( لینکش رو در قسمت زیر براتون میذارم )
 
برای این پلاگین فکر میکنم چیزی حدود 4 ساعت آموزش ویدئویی از طرف سایت سازنده منتشر شده
 

 
معرفی دو پلاگین کاربردی جهت ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپپلاگین دومی که بهتون معرفی میکنم nDo2 نام داره و درواقع به نوعی نامش گویای کاربردش هم هست . حرف n ابتدای نام این پلاگین، حرف اول کلمه Normal است و همونطوری هم که احتمالا تا الان حدس زدید کارش ساخت Normal Map برای تکسچر شماست .
معرفی دو پلاگین کاربردی جهت ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپ
نرمال مپ برای ایجاد برجستگی و تورفتگی های یک مدل استفاده میشه و امروزه بیشترین کاربرد رو در Game ها داره . ولی ساخت یک نرمال مپ از روی یک تکسچر کاری نیست که شما بتونید بصورت دستی در فتوشاپ انجام بدید که در اینجا پلاگین nDo2 اینکار بصورت کاملا خودکار برای شما انجام میده و درست مثل پلاگین قبلی که بهش اشاره شد، مپ ساخته شده توسط این پلاگین کاملا قابل ویرایشه .
 
بعد از تبدیل یک تصویر به نرمال مپ ، پلاگین پارامترهایی رو در اختیار شما قرارمیده تا بتونید تمامی قسمت های نرمال مپ خودتون رو ویرایش کنید .
 
پیش نمایش بسیار زیبا و گرافیکی از دیگر قابلیتهای این پلاگین محسوب میشه . شما همزمان با ویرایش مپ خودتون میتونید نتیجه کار رو روی آبجکتی که بصورت سه بعدی و گرافیکی در اختیار شما قرار میده ببینید .
 
برای بهتر شناختن و دیدن بخشی از قدرت این پلاگین، پیشنهاد میکنم که ویدئوی زیر رو حتما ببینید :
 
 
فوق العادست . اینطور نیست ؟
بازی سازها عاشق این پلاگین هستن و کلی طرفدار داره
خبر خوب اینکه لینک دانلود این پلاگین رو هم براتون میذارم :)
 
معرفی دو پلاگین کاربردی جهت ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپ
 

 
حالا رسیدیم بخش مورد علاقه خیلی ها
لینکهای دانلود :)
 
 
بعد از نصب این دو ابزار، برای هرکدوم بر روی دسکتاپ شما آیکونهایی ظاهر میشه که با اجرا کردن اونها فتوشاپ هم بصورت خودکار اجرا خواهد شد . همونطوری که در بالا هم گفتم آموزشهای خوب ، کامل و جامعی برای این دو پلاگین توسط quixel ارائه شده ولی این آموزشها تایم بالایی دارن و این امر باعث زیاد شدن حجم اونها میشه و خب شاید این حجم بالا باعث بشه که نتونیم لینکش رو در مطالب بعدی براتون قراربدیم ولی خب از طرفی هم شاید دسترسی کاربران ایرانی به این آموزشها یک مقداری سخت باشه !
 
به هر حال بازم بستگی به استقبال شما داره . اگه استقبال کم باشه که نیازی هم به گذاشتن آموزشها نیست ولی اگه استقبال خوبی بشه شاید در مطالب بعدی آموزشهای ویدئویی رو با لینک مستقیم براتون بذاریم !
کم و زیاد بودن استقبال شما هم به تعداد نظرات بستگی داره :)
پس منتظر شما هستیم
 
و در آخر هم مثل همیشه امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه
 
مطالب سایت رو هم بدون ذکر منبع (www.Mostafa3D.com) کپی نکنید !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 128 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید