میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
forest-pack-overview
دوشنبه 8 مهر 1392
در
مقالات

ساخت جنگل در 3ds Max

دوشنبه 8 مهر 1392
امروز میخواهیم نگاهی داشته باشیم به یکی دیگه از پلاگینهای مطرح، محبوب و کاربردی نرم افزار 3ds Max . پلاگین مورد نظر امروز ما محصولی است از کمپانی Itoo Software شرکتی که از سال 1999 میلادی فعالیتش رو به عنوان یک گسترش دهنده نرم افزارهای سه بعدی (3D software developing) شروع کرد و هم اکنون تونسته به عنوان یک Developer رسمی از طرف کمپانی اتودسک برای نرم افزارهای Autodesk 3ds Max و Autodesk 3ds Max Design معرفی بشه و تاکنون 2 پلاگین قدرتمند از طرف Itoo Software برای کاربران نرم افزار تری دی مکس ارائه شده .
اولین پلاگین Forest Pack نام داره یعنی همین ابزاری که قراره در این مطلب به معرفی اون بپردازیم و همچنین پلاگین دیگری نیز با عنوان RailClone از طرف این کمپانی منتشر شده که ابزاریست برای کاربرانی که در زمینه معماری فعالیت دارن ( شاید در مطالب آینده به RailClone نیز نگاهی داشته باشیم )
 
معرفی پلاگین Forest Pack ابزاری جهت ساخت مناظر و طبیعت در نرم افزار 3ds Max
 
Forest Pack ابزاریست برای ساخت مناظر و طبیعت شامل درخت ، سبزه ، چمن ، بوته ، گل ، سنگ ، برگ و هر چیزی که درساخت یک منظره و یک طبیعت نیازه رو برای شما فراهم میکنه . پلاگین Forest Pack با تکثیر آبجکت ها یا همون فرآیند Scatter این امکان رو به شما میده که بتونید یک منظره با میلیونها آبجکت و تعداد بینهایت Polygon رو در محیط تری دی مکس خودتون داشته باشید .
اینکه اشاره شد به Scatter شاید به یاد داشته باشید که در مطالب قبلی سایت یک ابزاری رو بهتون معرفی کردیم به نام MultiScatter که کارش تکثیر آبجکت بود . مطلب ( هزاران آبجکت با میلیون ها Polygon در یک صحنه ) اگه بخوایم یه نگاه خیلی کلی بندازیم خب این دو پلاگین خیلی شبیه به همدیگه هستن ولی تفاوت عمده این دو در نوع کاربردشون هست . پلاگین MultiScatter کارش تکثیر آبجکته که در همون مطلب بصورت کامل معرفی شد ولی رویکرد اصلی Forest Pack ساخت مناظر و طبیعته .
شرکت Itoo Software از Forest Pack به عنوان یک راه حل جهت ایجاد سطوح وسیعی از درختان و گیاهان بصورت انبوه در محیط تری دی مکس نام میبره و ما هم در ادامه نگاهی میندازیم به بخش های مختلف و ویژگی های منحصر به فرد این پلاگین که باعث شده در بین کاربران 3ds Max از جایگاه خاصی برخوردار باشه .
 

 
پشتیبانی از اکثر موتورهای رندرینگ
 
معرفی پلاگین Forest Pack ابزاری جهت ساخت مناظر و طبیعت در نرم افزار 3ds Max
 
شاید مهمترین ویژگی Forest Pack پشتیبانی از اکثر موتورهای رندرینگ باشه . معمولا اینگونه پلاگینها برای پردازش میلیاردها Polygon میبایست از روش proxies کردن آبجکت استفاده کنن که این امر باعث میشه در نوع موتورهای رندرینگ محدودیت هایی بوجود بیاد . اما شرکت Itoo Software در سیر تکاملی پلاگین Forest Pack تونسته بخوبی این پلاگین رو با طیف وسیعی از انجین های رندرینگ مکس هماهنگ کنه و این باعث شده که بسیاری از کاربران انجین های مختلف بتونن براحتی پلاگین Forest Pack  رو به عنوان یک Scatter خوب برای ساخت طبیعیت انتخاب کنن .
درحال حاضر Forest Pack Pro 4 از انجینهایی نظیر Corona ، Thea Render ، Arion ، Octane ، Maxwell Render ، Mental Ray ، VRay و VRayRT پشتیبانی میکنه . پشتیبانی از VRayRT یا همون بخش ریل تایم موتور وی ری در نسخه 4 این پلاگین اضافه شد و نکته جالب این بود که هر دو شرکت یعنی هم Chaos Group و هم Itoo Software روی این مساله خیلی مانور میدادن . شرکت Chaos Group در ویدئو پیش نمایش قابلیتهای وی ری 2.4 روی این بخش RT خیلی تاکید داشت و Itoo Software هم این ویژگی رو به عنوان یکی از برجسته ترین قابلیتهای جدید Forest Pack Pro 4 عنوان میکرد .
بطور کل میشه گفت که شما برای استفاده از Forest Pack محدودیتی بابت موتور رندرینگ نخواهید داشت . البته من قصد مقایسه ندارم ولی به عنوان مثال اگه شما کاربر Maxwell Render باشید دیگه استفاده از MultiScatter برای تکثیر آبجکت براتون میسر نخواهد بود .
 

 
سیستم Points Cloud در ویوپرت ها
 
معرفی پلاگین Forest Pack ابزاری جهت ساخت مناظر و طبیعت در نرم افزار 3ds Max
 
پلاگین Forest Pack برای نمایش آبجکتهای خودش در نماهای ویوپرت از یک سیستمی استفاده میکنه به نام Points Cloud که باعث میشه شما بتونید یک نمای کلی از آبجکتهایی که قراره پردازش بشن در محیط Viewport داشته باشین . اینکار برای بالا بردن هرچه بیشتر سرعت ویوپرت انجام میشه .
در نمای Viewport ها شما از آبجکتهایی که توسط Forest Pack ساخته شدن یک شمایل کلی بصورت نقطه نقطه خواهید دید که یک نمای کلی از محل قرارگیری ، شکل آبجکت ، اندازه ، رنگ و ... در اختیارتون قرار میگیره و درصورتی که تعداد آبجکتهای شما بسیار زیاد هم باشه با وجود Points Cloud شما کمترین افت فریم رو در ویوپرت های خودتون خواهید داشت .
 

 
کنترل دقیق بر روی سطوح و نواحی
 
معرفی پلاگین Forest Pack ابزاری جهت ساخت مناظر و طبیعت در نرم افزار 3ds Max
 
از اونجایی که فرآیند ساخت یک منظره با Forest Pack بسرعت امکانپذیره ، شاید ابتدا این تصور بوجود بیاد کاربر خیلی نمیتونه کنترل دقیقی روی نواحی و بخشهای مختلف داشته باشه اما این تصور کاملا غلطه ! بخشهای مختلف پلاگین Forest Pack بخصوص بخش Areas که درواقع همون انتخاب نواحی انتشار آبجکت هاست بسیار انعطاف‌پذیر و قابل ویرایشه . از این بخش به عنوان Parametric Areas نام برده میشه به این معنی که کاربر براحتی میتونه نواحی مورد نظر خودش رو با روشهای مختلفی مثل استفاده از spline ها ، Painting و یا آبجکتها مشخص کنه .
 
شاید این توضیحات اونطوری که باید این بخش رو برای شما مجسم نکنه به همین دلیل ویدئویی در این زمینه منتشر شده که دیدنش خالی از لطف نیست :
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 54 ثانیه
کیفیت : HD
حجم : 17 مگابایت

 
انیمیشن
 
معرفی پلاگین Forest Pack ابزاری جهت ساخت مناظر و طبیعت در نرم افزار 3ds Max
 
یکی دیگه از بخشهای برجسته در پلاگین Forest Pack پشتیبانی از انیمیشن آبجکت هاست . درصورتی که شما برای آبجکت خودتون یک انیمیت تعریف کنید، پلاگین Forest Pack میتونه انیمیشن آبجکت شما رو به آبجکتهای ساخته شده انتقال بده . همچنین امکان ایجاد حالت Randomize برای جلوگیری از یکنواختی و مصنوعی شدن انیمیت از دیگر قابلیتهایی است که در بخش انیمیشن میشه به اون اشاره کرد .
 
در ویدئوی زیر به عنوان مثال برای یک شاخه گیاه یکسری Key Frame که حالت باد رو شبیه سازی میکنه ساخته شده که در ادامه میتونید ببینید چطور میشه پس از تکثیر اون گیاه توسط Forest Pack انیمیت آبجکت رو نیز به صحنه اضافه کرد . پیشنهاد میکنم ویدئو رو ببینید :
 

 
کتابخانه ای از درختان و گیاهان
 
معرفی پلاگین Forest Pack ابزاری جهت ساخت مناظر و طبیعت در نرم افزار 3ds Max
 
همچنین در این پلاگین مجموعه ای از مدلهای درختان ، گل و بوته و ... با عنوان Plants Library موجوده که که در جهت سرعت بخشیدن به فرآیند ساخت یک منظره کمک بسیار زیادی میکنه . در بخش Library Browser کاربران هم به کتابخانه پیشفرض دسترسی دارن و هم خودشون میتونن تنظیمات و مدلها رو در قالب یک پریست در این قسمت ذخیره کنن .
 
برای این قسمت هم ویدئوی کوتاهی منتشر شده که فراخوانی مدلها رو از این کتابخانه به نمایش گذاشته و این ویدئو تقدیم حضورتون میشه :
 

 
خب فکر میکنم مطلب تا اینجا هم خیلی طولانی شد ولی باز هم بخشهایی مونده که هنوز بهشون اشاره ای نکردیم و فکر نکنم دیگه در این مطلب فرصتی برای شرح اونها باشه . به عنوان مثال همین پلاگین یه قسمتی به نام camera clipping داره که باعث مصرف بهینه از منابع سخت افزاری سیستم میشه . همچنین بخش Custom Edit هستش که ویرایش تک تک آبجکتهای ایجاد شده توسط Forest Pack رو برای کاربران ممکن میکنه . بخش های دیگه ای مثل Scale and Rotation maps ، Tint Variations ، Diversity - Clusters و... هم هستن که دیگه فرصتی نیست !
 
برخی از این ویژگی هایی که بهشون اشاره کردیم در نسخه Forest Pack Pro 4 اضافه شده . یعنی تا نسخه 3 یه سری از این قابلیتهای وجود نداشتن مثل پشتیبانی از VRay RT که کمپانی Itoo Software پس از انتشار نسخه 4 ویدئویی رو نیز با عنوان Demoreel Forest Pack 4 منتشر کرده که به ویژگی های جدید نسخه 4 پرداخته و این ویدئو هم در ادامه تقدیم حضورتون میشه :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 37 ثانیه
کیفیت : HD
حجم : 25 مگابایت

 
در انتهای مطلب هم مثل همیشه لینک دانلود پلاگین در اختیار شما عزیزان قرار میگیره ولی میدونید که لینک دانلود مهم نیست. هدفی که ما داریم اینه که شما رو با کلیات ساختار و کاربرد این ابزارها آشنا کنیم . اینکه شما یک درک درست از کاربرد این پلاگینها داشته باشید و بازهم میگم با امید به اینکه بتونیم قدمی مثبت در این زمینه برداشته باشیم .
 
 
درحال حاضر آخرین نسخه منتشر شده Forest Pack Pro 4.1.2 که یکسری قابلیتهای جدید بهش اضافه شده مثل پشتیبانی از 3ds Max 2014 و V-Ray 3.0 beta اما متاسفانه باید بگم که این نسخه هنوز کرک و بصورت عمومی منتشر نشده
 
همونطوری که میدونید حضور گرم شما برای ادامه اینگونه فعالیتها نقش مهمی داره
پس منتظر گفتگوها و نظرات شما عزیزان هستیم ...
 
مطالب سایت رو بدون ذکر کامل منبع (www.Mostafa3D.com) به هیچ وجه کپی نکنید !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 96 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید