میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
full-report-from-siggraph-2015
یکشنبه 25 مرداد 1394
در
اخبار دنیای CG

سفری به SIGGRAPH 2015

یکشنبه 25 مرداد 1394
درود به همه شما دوستان عزیز و همراهان وبسایت. در نهایت رویداد بزرگ SIGGRAPH 2015 هم تموم شد و خب توی این رویداد شاهد اتفاقا ریز و درشت زیادی بودیم. خبرهای خوبی از طرف کمپانی های بزرگ و فعال این عرصه منتشر شد. از ارائه جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا تا معرفی نرم افزار و انتشار Update های جدید که اگه موافق باشید در این مطلب تجربه یک سفر مجازی به رویداد SIGGRAPH 2015 رو با همدیگه داشته باشیم. پیشنهاد میکنم که با ما همراه باشید.
 

 
این رویداد بزرگ سالانه برای تمامی هنرمندان و فعالان حوزه CG از محبوبیت و اهمیت خاصی برخورداره. حتما میدونید که ما هم از 3 سال پیش تا کنون سعی کردیم که لحظه به لحظه مهمترین خبرهای نرم افزاری این رویداد رو به اطلاع شما دوستان برسونیم. امسال هم سیگراف با اتفاقات زیادی همراه بود. حضور کمپانی های نرم افزاری بزرگ در کنار استودیوهای فعال در حوزه انیمیشن و ویژوال افکت جذابیت خاصی رو برای این رویداد به ارمغان آورده بودن.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
اما اگه در یک نگاه کلی بخوایم به بزرگترین کمپانی ها اشاره داشته باشیم میتونم از شرکت هایی مثل Autodesk، Maxon، The Foundry، NVIDIA، SideFX، NextLimit و Chaos Group نام ببرم و البته نام استودیوهایی مثل MPC، ILM، Double Negative، Weta Digital، Pixar و Disney هم دیده میشد ولی در کنار تمامی این کمپانی ها بازهم جای خالی یک شرکت بشدت احساس میشد و اون Pixologic بود که امسال هم در سیگراف حضور نداشت. اگه یادتون باشه سال پیش هم Pixologic در سیگراف 2014 نبود و گویا این شرکت بعد از برگزاری رویداد ZBrush Summit دیگه اساسا خیال شرکت در این رویداد رو نداره و عجیبه با وجود اینکه در سالهای گذشته اغلب غرفه این شرکت در سیگراف بعنوان یکی از پربازدیدترین غرفه ها شناخته میشد، حالا این سوال پیش میاد که چرا Pixologic دیگه حضوری در این رویداد نداره ؟!
 

Autodesk

گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
از کمپانی اتودسک شروع کنیم. این کمپانی حضور پررنگی در SIGGRAPH 2015 داشت. از چندی پیش برنامه های Autodesk برای این رویداد اعلام شده بود که مثل همیشه میشد در نشست های مختلف این کمپانی مثل پرزنت نسخه های جدید نرم افزارهای 3ds Max و Maya و همینطور نشست های Vision Series رو نیز مشاهده کرد. در بخش معرفی ویژگی های جدید نرم افزارهای 3ds Max 2016 و Maya 2016 میشد نام برنامه جدیدی بنام See it Live رو مشاهده کرد که ویدئوهای این نشست ها در فضای مجازی منتشر شده که اگه لینک دانلود اونها بزودی در تالار گفتگوی سایت منتشر خواهد شد.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
از تمام اینها هم که بگذریم میرسیم به سورپرایزی که Autodesk برای کاربران مکس و مایا داشت و اونم چیزی نبود جز ارائه پکیج Extension 1 برای این دو نرم افزار که با استقبال گسترده ای همراه شد. اگه مطالب سایت رو دنبال کرده باشید حتما میدونید که چند روز پیش مطلبی داشتیم با عنوان (انتشار پکیج Extension 1 برای 3ds Max 2016 در SIGGRAPH 2015) که به ویژگی های جدید Extension 1 مکس 2016 پرداختیم.
 
البته این قول رو به دوستان مایا کار هم بدم که بزودی مطلبی درباره ویژگی های جدید Extension 1 نرم افزار مایا 2016 هم خواهیم داشت.
 

The Foundry

گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
کمپانی فاندری هم با اخبار جالبی به این رویداد رفته بود. البته بدون شک بخش زیادی از برنامه های این کمپانی به استودیوهای معروف ویژوال افکت اختصاص داشت. به هرحال حتما از محبوبیت نرم افزارهای The Foundry در بین استودیوهای VFX هالیوودی مطلع هستید و هرجا این کمپانی در رویدادی حضور داشته باشه طبعا میتونیم شاهد حضور بزرگان VFX در غرفه The Foundry نیز باشیم.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
اما The Foundry با نرم افزارهای خودش دست خالی به این رویداد نرفته بود و اولین خبری که شنیده شد به Mari اختصاص داشت. بله این کمپانی از نرم افزار Mari 3 رونمایی کرد و خبر انتشار بزودی این نسخه از نرم افزار ماری رو داد. اگه یادتون باشه چندی پیش ویدئوی Sneak Peek نرم افزار Mari 3 منتشر شده بود و این انتظار میرفت که The Foundry در این دوره سیگراف اطلاعاتی درباره این نرم افزار رو منتشر کنه.
 
ماری 3 با توسعه هایی که داشته مثل برقراری ارتباط با Modo قراره بعنوان سریعترین و روانترین نسخه از سری نرم افزارهای Mari در آینده ای نزدیک منتشر بشه. کمپانی The Foundry در این رویداد با همون سبک خاص خودش ویدئویی رو منتشر کرده که تماشای اون خالی از لطف نیست.
 
مشخصات
مدت زمان : 50 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 5 مگابایت

SideFX

گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
کمپانی SideFX هم درست مثل The Foundry در بین هنرمندان دنیای VFX همیشه از محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده و هرجایی که این کمانی حضور داره میشه نام استودیوهای بزرگی مثل MPC، ILM، Digital Domain و... رو هم دید. خب پس طبیعیه که SideFX هم با نرم افزار قدرتمند خودش یعنی Houdini در برگزاری اینگونه پرزنت ها پیشتاز باشه.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
اما SideFX هم دست خالی نبود و سورپرایز جالبی رو ارائه داد و اونم چیزی نبود جز رونمایی از Houdini 15 که در اولین قدم مثل همیشه یک ویدئوی Sneak Peek رو منتشر کرد که ما هم در مطلب (اولین نگاه به Houdini 15) اونو تقدیم حضورتون کردیم. البته این همه ماجرا درباره هودینی نبود و SideFX ویدئوی Demo Reel 2015 نرم افزار Houdini رو هم منتشر کرد که اطمینان دارم شما هم اونو تماشا کردید و حتما از لذت بردید.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
در انتها میشه به Event جدیدی بنام MIX - The Media Indie Exchange اشاره داشت که اختصاص داره به سازندگان بازی های رایانه ای. اینطور که مشخصه کمپانی SideFX پس از اجرایی کردن پروژه Houdini Engine حالا حساب خاصی روی سازندگان بازی های رایانه ای باز کرده و در این رویداد MIX از تمامی فعالان دنیای Game Design دعوت کرده تا حضور پیدا کنند.
 

Maxon

09-maxon-siggraph-2015
 
میدونید هروقت نام Maxon به گوشمون میخوره یاد نرم افزار Cinema 4D می افتیم و حضور این کمپانی در SIGGRAPH 2015 طبعا باید با خبرهایی در زمینه نرم افزار سینمافوردی همراه باشه که همینطور هم بود. کمپانی Maxon از نسخه R17 نرم افزار Cinema 4D رونمایی کرد. این نسخه با چند ویژگی جدید ارائه شده که ناصر اسلامی چند روز پیش در مطلب (Cinema 4D R17 سریعتر و قدرتمندتر از گذشته) نگاهی به ویژگی های جدید این نسخه داشت.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
قبل از این صحبت از SideFX و نرم افزار Houdini بود و جا داره به یک خبر دیگه درباره نرم افزار Cinema 4D اشاره داشته باشم و اونم انتشار نسخه Public Beta پلاگین Houdini Engine برای سینمافوردی هست. مطمئنم که دوستان C4D کار خیلی وقته که منتظر هودینی انجین بودن و حالا این تکنولوژی برای نرم افزارشون ارائه شده که درصورت تمایل میتونید پلاگین رو از این لینک دانلود کنید.
 

Disney

گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
کمپانی دیزنی بازهم نشون داد که در ارائه جدیدترین و بهترین تکنولوژی ها در این عرصه بازهم یک سروگردن از بقیه بالاتره و در این زمینه حرف اول رو میزنه. اما اینباره دیزنی با یکسری تکنولوژی های جدید در بخش موشن کپچر به سمت رویداد SIGGRAPH 2015 رفت که اولین نشونه های این تکنولوژی جدید رو میشد در ویدئوی تریلر Technical Papers مشاهده کرد.
 
تکنولوژی Real Time High-Fidelity Facial Performance Capture این امکان رو در اختیار شما قرار میده تا بشکل کامل دقیق و البته بصورت ریل تایم تمامی حالت های یک چهره رو کپچر کنید که دیزنی در یک ویدئوی جامع تمامی ابعاد گسترده اون رو به نمایش میگذاره. پیشنهاد میکنم این ویدئوی فوق العاده رو از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 32 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 25 مگابایت
 
دومین تکنولوژی دیزنی Detailed Spatio-Temporal Reconstruction of Eyelids نام داره که مربوط میشه به جزئیات فوق العاده دقیق پلک ها در دنیای انیمیشن که بازهم اینکار با کمک کپچر بسیار دقیق صورت میگیره و البته دیزنی ویدئوی دومی رو هم به این تکنولوژی اختصاص داده که پیشنهاد میکنم این ویدئوی فوق العاده رو نیز از دست ندید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 44 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 15 مگابایت
 
این اولین باری نیست که گروه تحقیق و توسعه دیزنی با ارائه جدیدترین تکنولوژی های خودش به این رویداد میاد. اگه یادتون باشه سال های گذشته نیز دیزنی تونسته بود در این بخش ها خوش بدرخشه. بعنوان مثال میتونم به تکنولوژی برف دیزنی که در سیگراف 2013 ارائه شده بود اشاره کنم و خب امسال هم این کمپانی فوق العاده عمل کرد.
 

Chaos Group

گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
کمپانی که در اولین نگاه ذهن ما رو به سمت موتورهای رندرینگ و بصورت مشخص انجین V-Ray میبره. خب بدون شک این کمپانی با همون برنامه های ویژه خودش که عموما با نام هایی مثل V-Ray Days شناخته میشن به سمت SIGGRAPH 2015 رفت. اگه یادتون باشه چندی پیش این کمپانی از انجین V-Ray نسخه های 3.2 برای 3ds Max و همینطور 3.1 برای Maya رونمایی کرده بود و همونطور که انتظارش هم میرفت برنامه های پرزنت گسترده ای برای معرفی ویژگی های جدید این نسخه از موتور رندر V-Ray داشت.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
اما داستان Chaos Group به همینجا ختم نشد. حتما یادتون هست که سال پیش Chaos Group برای اولینبار از انتشار بزودی انجین V-Ray برای نرم افزارهای کمپانی The Foundry یعنی Katana، Modo و Nuke خبرداده بود و امسال نسخه مخصوص نرم افزار Nuke رسما منتشر شد. در ادامه این کمپانی ویدئویی رو برای معرفی این نسخه از V-Ray رو منتشر کرد که تماشای اون خالی از لطف نیست. مطمئنم که از دیدنش شگفت زده میشید.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 38 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 17 مگابایت
 
همچنین Chaos Group قول انتشار بزودی نسخه نهایی V-Ray مخصوص نرم افزار Modo رو هم داد و همینطور در ادامه ویدئویی رو بعنوان Showreel 2015 منتشر کرد که مجموعه ای بود از برجسته ترین آثار ساخته شده با موتور رندر V-Ray که در مطلب (برترین ها در Showreel 2015 موتور رندر V-Ray) این ویدئو تقدیمتون شد.
 

دیگر ...

هنوز خبرهای خیلی زیادی باقی مونده که فرصت توضیح تک تک اونها نیست. اما سعی میکنم خلاصه ای از اونها رو به اطلاع شما برسونم.
 
14-pixar-siggraph-2015
 
کمپانی Solid Angle از انتشار پلاگین انجین Arnold برای نرم افزار Katana خبر داد که از این پس کاربران این نرم افزار لینوکسی میتونن از موتور رندر آرنولد نیز استفاده کنن. همچنین استودیو Pixar نیز در این دوره سیگراف حضور داشت و مهمترین اتفاقات مربوط به این کمپانی رو میشه به رندرمن 20 اختصاص داد. البته در کنار اون میشه انتشار Open Source تکنولوژی Universal Scene Description نیز اشاره داشت. همچنین AMD از انتشار FireRender نسخه مخصوص نرم افزار 3ds Max خبر داد. این انجین بعنوان یک OpenCL-based GPU renderer شناخته میشه که برای اولین بار سال گذشته در سیگراف 2014 برای مایا رونمایی شده بود.
 
گزارش کامل از رویداد بزرگ سیگراف 2015
 
خب میدونید نمیشه از دنیای گرافیک گفت ولی اسمی از NVIDIA نبرد ! این کمپانی از دو گرافیک جدید با نام های Quadro M5000 و Quadro M4000 بعنوان یک سورپرایز در SIGGRAPH 2015 رونمایی کرد. در انتها هم میتونم به Luxion اشاره کنم که این شرکت هم در سیگراف از پلاگین رابط KeyShot برای نرم افزارهای Maya و Cinema 4D رونمایی کرد.
 
در انتهای این مطلب ویدئویی از مجموعه کامل گزارش های منتشر شده تقدیم حضورتون میشه که امیدوارم از تماشای اون لذت ببرید.
 
مشخصات
مدت زمان : 6 دقیقه و 57 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 78 مگابایت
 

SIGGRAPH 2015 هم به پایان رسید

16-siggraph-2015
 
خب دوستان این دوره رویداد بزرگ SIGGRAPH هم تموم شد. امیدوارم که تونسته باشیم بعنوان عضوی از این خانواده بزرگ در اطلاع رسانی از این رویداد درست عمل کرده باشیم. اینکه عملکرد ما در این دوره SIGGRAPH چطور بوده چیزی هست که شما باید بهمون بگید.
 
خیلی خیلی مشتاقم تا دیدگاه شما رو درباره این دوره سیگراف بدونم. حتما نظرتون رو برامون بنویسید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 44 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید