میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
keyshot-overview
پنج‌شنبه 18 دی 1393
در
مقالات

رندرینگ حرفه ای در کسری از ثانیه

پنج‌شنبه 18 دی 1393
حتما میدونید که یکی از مهمترین و پرچالش ترین بحث های دنیای CG علل خصوص دنیای سه بعدی سازی مبحث رندرینگ هست و با گذشت زمان هرروز شاهد ورود و توسعه ابزارهای بسیار قدرتمند در این زمینه هستیم. در این عرصه ابزارهای Rendering در غالب های مختلفی مثل پلاگین و نرم افزار ارائه میشن و یکی از مهمترین اهدافی که این ابزارها درحال حاضر دنبال میکنن مساله سرعت و کیفیت هست. به هر حال میدونید که سرعت و کیفیت در مبحث رندرینگ همیشه در دو کفه ترازو قرار داشتن و با این موضوع بخوبی آشنا هستیم که وقتی صحبت از کیفیت بالاست حتما باید انتظار یک انجین کند با سرعت پایین رو داشته باشیم و زمانی هم که صحبت از سرعت زیاد هست، قربانی شدن کیفیت رو مهمترین عامل بالا رفتن سرعت بحساب میاریم. اما رفته رفته این دو کفه ترازو بشکل جالبی دارن در یک حالت متعادل قرار میگیرن که امروزه با انتشار نرم افزارها و انجین های رندرینگ قدرتمند تا حد بسیار زیادی میتونیم هر دو حالت رو همزمان باهم داشته باشیم. یعنی هم سرعت و هم کیفیت که شاید این موضوع تا چند سال پیش غیرممکن بحساب میومد.
 
معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
حتما با این مقدمه چینی تونستید حدس بزنید که مقاله امروز ما درباره یک نرم افزار در زمینه رندرینگ هست و در ادامه این مطلب قصد دارم شما رو با یک نرم افزار بسیار کاربردی، قدرتمند و البته محبوب آشنا کنم. نرم افزاری به نام KeyShot که بعنوان یک نرم افزار مستقل و اولین انجین ray tracing ریل تایم بر پایه CPU و کاملا فیزیکال شناخته میشه و خب شاید با این نرم افزار آشنایی داشته باشید و شاید هم قبلا فقط نامش رو شنیده باشید. حتما یادتون هست که چندی پیش مطلبی رو به ویژگی های جدید ZBrush 4R7 اختصاص دادیم و یکی از ویژگی های کلیدی این نسخه از زیبراش اضافه شدن یک پل ارتباطی با نرم افزار KeyShot بود و حالا شاید بد نباشه تا نگاه دقیقتری رو به این نرم افزار داشته باشیم و ببینیم که این KeyShot دقیقا چه کاری رو انجام میده و میتونه برای هنرمندان عرصه CG چه کاربرد هایی داشته باشه. پس اگه دوست دارید با این نرم افزار بیشتر آشنا بشید با ادامه مطلب با ما همراه باشید.
 

نگاهی کوتاه به تاریخچه KeyShot

معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
در ابتدا یک نگاه خیلی کوتاه به تاریخچه این نرم افزار قدرتمند داشته باشیم. نرم افزار KeyShot کاری از کمپانی Luxion در سال 2010 رونمایی و ارائه شد و نکته جالب درباره این نرم افزار توسعه و رشد بسیار سریع اون هست. همونطوری که مبینید با گذشت زمان نسبتا کمی امروزه شاهد ارائه نسخه 5.1 این نرم افزار با کلی ویژگی و قابلیت جدید هستیم. اما بعد از ارائه این نرم افزار درست یکسال بعدش Luxion تونست از نسخه 3.0 این نرم افزار در رویداد بزرگ SIGGRAPH 2011 رونمایی کنه و بنوعی شاید بشه گفت که این نسخه و رونماییش در سیگراف نقطه شروع محبوبیت و پیشرفت چشمگیر این نرم افزار بود. رفته رفته کمپانی های بزرگی به این ابزار کاربری علاقه مند شدن و امروزه میتونیم ببینیم که KeyShot بعوان یک نرم افزار رندرینگ ریل تایم با اکثر نرم افزارهای بزرگ 3D ارتباط و تعامل داره تا اینکه همین چندی پیش هم ارتباطش با نرم افزار محبوب ZBrush قطعی شد و انتظار میره که این مساله باعث محبوبیت بیش از پیش KeyShot در بین هنرمندان این عرصه بشه.
 

رویکرد و کاربرد اصلی KeyShot

معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدیاگه یادتون باشه تاکنون نرم افزارها و ابزارهای مختلفی رو در زمینه رندرینگ بهتون معرفی کردیم که میشه گفت هرکدوم در بخش های متفاوتی کاربرد داشتن. بعضی ها در زمینه معماری، گیم، Visualization و... که اکثر نرم افزارهای رندرینگ میتونن بیشتر به یک بخش خاص اختصاص داشته باشن اما نرم افزار مورد نظر امروز ما یعنی KeyShot تونسته طیف گسترده ای از هنرمندان این عرصه رو درگیر خودش کنه. این نرم افزار میتونه در بخش های مختلفی مثل طراحی های صنعتی، مهندسی، طراحی های سه بعدی، مارکتینگ، انیمیشن، رندرینگ وسایل نقلیه و... کاربرد داشته باشه.
 
همونطوری که در ابتدا هم اشاره کردم نرم افزار KeyShot بعنوان اولین نرم افزار مستقل رندرینگ بر پایه محاسباتی ray tracing بصورت Real Time با استفاده از یک انجین کاملا physical بحساب میاد. دوستان حتما میدونید همیشه وقتی صحبت از یک موتور رندر ریل تایم میشه اکثرا فکرمون میره به سمت یک انجین بر پایه GPU ولی این نرم افزار محاسبات خودش رو کاملا بر پایه CPU انجام میده و از همین رو برای استفاده از این نرم افزار به هیچ وجه شما نیازی به یک پردازنده گرافیکی خیلی قدرتمند ندارید. حتما همونطوری که توجه کردید امکان رندرینگ بصورت ریل تایم اونهم با سی پی یو (CPU-Based) نکته بسیار مهمیه و میتونه بعنوان یکی از ویژگی های اصلی این نرم افزار بحساب بیاد.
 
معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
اما خب بسیاری از نرم افزارهای رندرینگ ریل تایمی که ما تاکنون تونستم باهاشون آشنا بشیم مثل Marmoset که البته این نرم افزار GPU-Based هست، اساسا ویژگی و قابلیتی رو برای انیمیت نداشتن ولی این نرم افزار یعنی KeyShot امکان خروجی بصورت تصویر و انیمیشن رو داره که شاید این ویژگی هم بعنوان یکی دیگه از قابلیت های برجسته این نرم افزار بحساب بیاد. البته این نکته هم ناگفته نماند که بخش انیمیشن این نرم افزار شاید با اون چیزی که در ابتدا به نظرمون میرسه کمی متفاوت باشه. درواقع KeyShot امکان ایجاد انیمیشن هایی رو بر اساس translations ها مثل move ، rotations و... اونم بسادگی فشردن چند کلیک رو درخودش جای داده.
 
اگه موافق باشید قبل از اینکه بخوایم مطلب رو ادامه بدیم، ابتدا یه ویدئویی برای معرفی و درک بهتر این نرم افزار رو با همدیگه تماشا کنیم و خب قطعا میدونید که ویدئوهای Overview چقدر میتونن برای شناخت بهتر یک ابزار به ما کمک کنن. پس حتما پیشنهاد میکنم که ویدئوی زیر رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 9 دقیقه و 13 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 74 مگابایت

شیوه استفاده و کارکرد KeyShot

معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
خب دوستان کارکرد و پروسه انجام کار در این نرم افزار بسیار ساده و جذابه. بر اساس گفته سازنده این نرم افزار یعنی Luxion پروسه کلی کار با KeyShot در چند قدم خلاصه میشه. ابتدا کافیه شما مدل سه بعدی خودتون رو وارد نرم افزار کنید. احتمالا همونطوری که در ویدئو هم توجه کردید این نرم افزار با بسیاری از نرم افزارهای مختلف و محبوب سه بعدی سازی (مثل مکس) کاملا میتونه ارتباط برقرار کنه که پلاگین های رابط نیز در سایت سازنده برای دانلود موجوده. و البته نرم افزار KeyShot از فرمت های متنوعی مثل پشتیبانی میکنه. فرمت هایی مثل SketchUp ، SolidWorks ، Solid Edge ، IGES ، OBJ ، 3ds ، Collada و همینطور FBX که شما میتونید مدلهای خودتون رو با این فرمت ها بصورت مستقیم در نرم افزار KeyShot فراخوانی کنید.
 
معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
قدم بعد یعنی بعد از وارد کردن مدل مورد نظر نوبت به اعمال متریال میرسه که این بخش یکی از مهمترین Step ها بحساب میاد و شما میتونید بصورت ریل تایم متریال های مورد نظر خودتون رو بسازید و به بخش های مختلف مدلتون اعمال کنید. در قدم بعدی میتونید برای پروژه خودتون نورپردازی انجام بدید که نرم افزار KeyShot نورپردازی خودش رو بر اساس تصاویر HDRI انجام میده که فکر میکنم با این شیوه بخوبی آشنا هستید. درواقع همون شیوه IBL که توی آموزش ساخت ساعت Sector هم بهش اشاره داشتیم.
 
معرفی نرم افزار KeyShot ابزاری جهت رندرینگ بسیار سریع از آبجکت های سه بعدی
 
اما بعنوان قدم آخر نوبت به تنظیم پس زمینه و خروجی گرفتن از کار میرسه که اینکار هم بسادگی آب خوردنه :) اما حالا که صحبت از خروجی نرم افزار شد به این موضوع هم اشاره کنم که رندر این نرم افزار در 3 متد امکانپذیره. اولین متد مربوط میشه به رندر تک فریم (Still Image) دومین متد هم مربوط میشه به انیمیشن (Animation) و سومین متد هم با عنوان VR شناخته میشه که یک خروجی html مخصوص صفحات وب هست. در انتها این نکته رو هم اضافه کنم که قابلیت VR برای خروجی صفحات وب واقعا عالیه و اگه تمایل داشتید نمونه ای از این کار رو ببینید روی این لینک کلیک کنید.
 

 
اما مثل همیشه در انتهای هر مطلب معرفی میرسیم به لینک دانلود ولی قبل از اون یه نکته ای رو بگم و اونم اینکه خیلی دوست داشتم که بیشتر درباره این نرم افزار صحبت کنیم چراکه واقعا KeyShot فوق العادست و میشه حالا حالا ها دربارش صحبت کرد، بعنوان مثال هنوز بسیاری از ویژگی های کلیدی این نرم افزار رو معرفی نکردیم ولی خب مطلب طولانی میشه و فعلا معرفی کلی نرم افزار KeyShot تا همین اندازه بمونه و در آینده حتما بازهم به این نرم افزار میپردازیم.
 
 
لینک دانلود جدیدترین نسخه توی تاپیک بالا در اختیارتون قرار گرفته که امیدوارم بتونید به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کنید. اما در ادامه به یه نکته ای اشاره کنم و اونم اینکه سازنده این نرم افزار آموزشهای بسیار خوبی رو ارائه کرده که اگه بدونم KeyShot بین شما دوستان طرفدار داره و استقبال خوب باشه حتما اونها رو هم در پست های آینده در اختیارتون قرار خواهم داد.
 
امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 76 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید