میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
mari-non-commercial-released
یکشنبه 26 اردیبهشت 1395
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار Mari هم رایگان شد !

یکشنبه 26 اردیبهشت 1395
بازهم کمپانی The Foundry خبرساز شد. اینبار خبر از انتشار یک نسخه رایگان برای یکی دیگه از نرم افزارهای محبوب خودش رو داشت. و اون نرم افزار چیزی نبود جز Mari که فکر میکنم بسیاری از شما دوستان باهاش آشنایی دارید. البته این حرکت The Foundry چندان تازگی نداره و قبلا هم چنین کار مشابه ای رو برای یکی دیگه از نرم افزارهای قدرتمند خودش انجام داده بود. بله حدود 1 سال پیش نسخه Non-commercial نرم افزار محبوب و قدرتمند Nuke نیز عرضه شده بود که بشدت مورد استقبال علاقمندان و فعالان این عرصه قرار گرفت.
 

محدودیت های نسخه Non-commercial نرم افزار Mari چیست ؟

01
 
بدون تردید هر وقت اسم نسخه رایگان از یک نرم افزار محبوب به گوشمون میخوره انتظار شنیدن محدودیت های اون هستیم. اما لازم میدونم ابتدا به این نکته هم اشاره کنم که موضوع نسخه Non-commercial بصورت کامل با نسخه هایی مثل Demo و یا Trial متفاوته. درواقع نسخه های غیرتجاری و یا همون Non-commercial یک نسخه کامل و مشابه ایست از همون نرم افزار که بصورت رایگان عرضه شده. اما مهمترین و بزرگترین محدودیت این نرم افزارها در همون عنوان نسخه ذکر شده و اونم چیزی نیست جز نوع استفاده از اونها که باید در جهت منافع غیرتجاری باشه.
 
پس در این بخش میتونم بگم که نسخه Non-commercial نرم افزار Mari درست مثل نسخه غیرتجاری Nuke بسیاری از قابلیت ها و امکانات نسخه اصلی و تجاری خودش رو داره. ولی به هرحال محدودیت هایی برای این نسخه های رایگان در نظر گرفته شده که در ادامه تعدادی از اونها رو شرح میدم.
 
02
 
همونطوری که در بالا هم ذکر شد اولین و مهمترین محدودیت این نسخه ها اینه که شما نمیتونید از اونها در کارهای تجاری استفاده کنید. اساسا فلسفه انتشار نسخه های Non-commercial برای آشنایی کاربران، اهداف آموزشی و یا تدریس هست و پس از اینکه شما بخوبی با این نرم افزار آشنا شدید میتونید نسخه تجاری کامل رو تهیه و از اون استفاده کنید.
 
محدودیت بعدی مربوط میشه به فایل هایی که توسط این نسخه ذخیره میشه. فایل های ذخیره شده توسط نرم افزار Mari Non-commercial با پسوند MNC خواهد بود که امکان استفاده از این فایل های در Mari نسخه تجاری وجود نداره.
 
اما محدودیت بعدی هم اختصاص داره به ابعاد و فرمت ذخیره سازه که باید بگم صرفا امکان ذخیره سازی تکسچر با حداکثر کیفیت 4K با فرمت های TGA، PNG، PSD و JPEG میسر هست و شما با این نسخه Non-commercial نمیتونید این تکسچرها رو با فرمت هایی مثل DDS ، HDR ، TIF و یا Ptex ذخیره کنید.
 
ولی خب موضوع محدودیت ها به همینجا ختم نمیشه و درخصوص آبجکت ها هم باید بگم که در این نسخه Non-commercial شما صرفا مجاز به استفاده از 5 آبجکت و 6 UV Texture Patches در هر آبجکت هستید و از طرف دیگه امکان اسکریپت نویسی به زبان پایتون نیز در این نسخه رایگان غیرفعال شده.
 
یکسری محدودیت های دیگری نیز برای این نسخه Non-commercial تعریف شده که برای مشاهده لیست کامل اونها به این لینک مراجعه کنید.
 

راهنمای دانلود و نصب کاملا قانونی نرم افزار Mari نسخه Non-commercial

03
 
درحال حاضر امکان دانلود و نصب نرم افزار Mari نسخه Non-commercial برای سیستم عامل های ویندوز (64بیت)، مک و لینوکس فراهم شده که علاقمندان درصورتی که تمایل دارن از این نرم افزار قدرتمند بصورت کاملا قانونی و درست استفاده کنن میتونن از طریق راهنمای گام به گامی که براتون تهیه کردم نسبت به تهیه، دانلود و نصب ماری اقدام کنن.
 
1. ابتدا به این لینک مراجعه کنید و در صفحه ای که براتون باز میشه روی دکمه Get MARI Non-commercial کلیک کنید.
 
04
 
2. سپس در صفحه باز شده 2 بخش وجود داره. درصورتی که شما قبلا عضو سایت The Foundry شدید میتونید از بخش Log in وارد سایت بشید. اما درصورتی که هنوز نسبت به ایجاد حساب کاربری اقدام نکردید، بر روی دکمه Signup کلیک کنید و فرم عضویت رو بصورت کامل پر کنید (دقت کنید که ایمیل خودتون رو به درستی وارد کنید) و در نهایت روی دکمه Create Account کلیک کنید تا فرآیند ثبت نام کامل بشه. سپس وارد سایت شوید.
 
05
 
3. در صفحه بعد بر روی دکمه Download Mari Non-commercial کلیک کنید.
 
06
 
4. و در نهایت در این صفحه نسخه مورد نظر بر اساس سیستم عامل خودتون انتخاب و اون نسخه رو دانلود کنید.
 
07
 
5. پس از تکمیل دانلود شما یک فایل zip خواهید داشت که فایل نصبی درون این پکیج قرار گرفته. اون رو Extract کنید و قایل نصبی رو اجرا کنید.
 
6. بدون هیچگونه تغییر خاصی فرآیند نصب نرم افزار رو کامل کنید تا نرم افزار ماری بصورت کامل روی سیستم شما نصب بشه. سپس اونو اجرا کنید.
 
08
 
7. پس از تکمیل نصب فایل Mari 3.1v1 (Non-commercial) رو اجرا کنید. در مرحله اول صفحه Licensing باز میشه که باید نسخه Non-commercial رو فعالسازی کنید. برای اینکار بر روی دکمه Authorise Device کلیک کنید. سپس در صفحه بعد مشخصاتی ورود حساب کاربریتون در سایت The Foundry رو وارد کنید. سپس روی دکمه Authorise Device کلیک کنید تا نسخه ماری غیرتجاری شما بصورت کاملا قانونی و رایگان فعال بشه.
 
09
 
8. در انتها روی دکمه Launch کلیک کنید تا نرم افزار اجرا بشه و از نرم افزار Mari لذت ببرید.
 

 
در انتهای این مطلب ازتون دعوت میکنم ویدئویی که کمپانی The Foundry برای این Release بیاد موندنی ارائه کرده رو تماشا کنید. نکات جالبی از زبان بزرگترین هنرمندان استودیوهای سرشناس درخصوص نرم افزار Mari گفته میشه که مطمئنم برای شما هم جذابیت های خاص خودش رو داره.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 52 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 23 مگابایت

 
دوستان شاید در ابتدا اینطور به نظر برسه که انتشار این نسخه رایگان برای ما کاربران ایرانی چندان اهمیت و مفهومی رو نداره... اما باید قبول کنیم که قدم در مسیر استفاده درست، اصولی و قانونی از نرم افزارهای این عرصه چیزیست که باید بزودی واردش بشیم. باید قدم در مسیری بگذاریم که صنعت CG کشورمون رو به سمت بهتر شدن و حرفه ای شدن پیش ببره. شاید همین موضوع کپی رایت و استفاده قانونی از نرم افزارها اولین گام باشه و بدون تردید برای ما کاربرانی که استفاده از کرک تنها راه بوده، حالا این نسخه های غیرتجاری (Non-commercial) شاید بهترین راه حل برای حل این مساله باشه.
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید ... بی صبرانه منتظر نظرات و دیدگاههای شما هستیم ... ما رو تنها نگذارید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 19 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید