میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
maya-2016-extension-2-review
دوشنبه 6 اردیبهشت 1395
در
مقالات

نقد و بررسی پکیج Extension 2 نرم افزار Maya 2016

دوشنبه 6 اردیبهشت 1395
سلام دوستان هنرمند وقت همگی شما بخیر
امروز برای اولین بار با معرفی ویژگی های جدید در مایا 2016 extension 2 در خدمت شما هستم و امیدوارم از این مقاله لذت ببرید. همونطور که میدونید هر سال در ماه اپریل کمپانی بزرگ اتودسک شروع به معرفی محصولات جدید خودش در کنفرانس ان ای بی میکنه. اتودسک دراین کنفرانس extension 2 رو برای مایا 2016 معرفی کرد و میشه گفت در نوع خودش یک PACK بزرگ محسوب میشه چرا که معمولا وقتی صحبت ازextension pack به میون میاد شاید خیلی ها فکر کنن که احتمالا چند آپدیت و ابزار ساده هست که اضافه شده و البته قابل درک هم هست چرا که معمولا در طی چند سال گذشته همینطور بوده. اما extension 2 برای مایا 2016 با کلی قابلیت جدید معرفی شد که به جرات میتونم بگم یکی از پر آپدیت ترین اکستنشن ها در مایا به حساب میاد و در این PACK قابلیت های ریز و درشت زیادی رو هم قرار داده که من سعی میکنم به بخش های مهم این پک اشاره کنم.
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 54 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 24 مگابایت

INTERFACE

خب نخستین آپدیتی که میخوام بهش اشاره کنم به بخش INTERFACE مربوط میشه.
 
001
 
thumbnail: اضافه شدن thumbnail به پنجره های save as و export all و export selection . به اینصورت که تصویری از فایل save شدتون رو به عنوان پیش نمایش فایل خواهید داشت . این بخش قابلیت ضبط انیمیشن های شما رو هم داره و میتونید thumbnail خودتون رو به صورت انیمیشن با تعداد فریم هایی که تعیین میکنید save کنید . بدین ترتیب شما خیلی راحت تر میتونید به دنبال فایل مورد نظرتون از روی تصویر بگردید.
 
Content Browser: از طریق پنجره جدید Content Browser شما دسترسی بسیار ساده تر و سریعتری رو به تمامی فایهای save شده خودتون و همینطور تمامی فایهای آماده مایا و example ها و paint effect ها رو دارید . به نظر میرسد پنجره Content Browser جایگزین بسیار مناسبی برای پنجره visor خواهد بود.
 

MODELING

در extension 2 مایا 2016 قابلیتهای بخش modeling بهبود یافته که میتونم به موارد زیر اشاره کنم
 
بهینه شدن دستوراتی همچون mirror - Bevel - bredge - Wedge با استفاده از الگوریتم های جدید.
پشتیبانی کامل بخش مدلینگ و ریتوپولوژی یا همان Quad Draw از Symmetry
 
مشخصات
مدت زمان : 15 دقیقه و 7 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 51 مگابایت
 
Symmetrize: این دستور به شما کمک میکنه که فقط بخش خاصی از component ها که مد نظرتون هست و انتخابشون کردید رو میرور کنید.
 
Flip: از طریق این دستور میتوانید موقعیت های component هایی که انتخاب کردید رو بسته به محوری که مد نظرتون هست از یک طرف به طرف دیگه مدل جابجا کنید.
 
curve wrap deformer: از طریق این deformer جدید متوانید بوسیله curve ها به آبجکتهای خودتون انحنا بدید و به هر شکلی که مد نظرتون هست deform کنید.
 
Cleanup Effect: بهبود در عملکرد Cleanup Effect برای شناسایی error های بیشتر و پاکسازی آنها روی geometry
 

RIGGING / ANIMATION

مشخصات
مدت زمان : 11 دقیقه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 32 مگابایت
 
در بخش انیمیشن شاهد تغیرات زیادی هستیم .pose space deformations یا به اصطلاح (PSD) به مایا اضافه شد. این ابزار فوق العاده قدرتمند درواقع یک Animation Deformer هست که سطح کیفی انیمیشن های شما رو به طرز چشم گیری افزایش میدهد. به این معنا که پس از اتمام پروسه skinning یا انیمیشن شما قادر هستید عمل deform را از طریق edit و یا Sculpting روی مدلهاتون انجام بدید و اصلاحات مورد نظر خودتون رو مثلا میان مفاصل کاراکتر و یا تغییر فرم لباس و یا تغییر فورم ماهیچه های بدن و غیره رو ایجاد کنید. به طور کل از طریق این ابزار فوق العاده میتوانید انیمیشنهای خودتون رو پولیش بزنید و سفارشی تر از قبل کنید و جزئیات بیشتری رو به انیمیشن های خودتون بدید. از دیگر قابلیتهای اضافه شده در بخش انیمیشن میتونم به پنجره shape editor اشاره کنم که بجای پنجره blend shape وارد مایا شده. در واقع shape editor بسیار قوی تر از پنجره blend shape عمل میکنه و بسیار سفارشی تر و انعطاف پذیر تر است. همچنین میتوانید در این پنجره از ابزارهای -mirror - flip combination - in between - group به راحتی استفاده کنید که این ابزارها کار رو از ورژنهای قبلیه مایا هم برامون به مراتب ساده تر کرده. قابلیت دیگه ای که میخوام بهش اشاره کنم اضافه شدن pickwalk hierarchy است که به شما این اجازه رو میده به صورت کاملا سفارشی ترتیب hierarchy کنترلر های کاراکتر هاتون رو تغییر بدید این ویژگی برای انیماتور ها بسیار مهم است و در سرعت انتخاب کنترلر های کاراکتر ها تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. قابلیت دیگه ای که اضافه شده Quick Rig tool در HumanIK هست. در اینجا شما دو گزینه برای ریگینگ دارید. گزینه one click که همون طور که از اسمش پیداست تنها بازدن یک کلیک عمل auto rig به تشخیص مایا روی مدلتون اجرا و skin خواهد شد و دومی گزینه step by step هست که به صورت مرحله ای و گام به گام به صورت کاملا سفارشی انجام میپذیره.
 

MOTION GRAPHIC

مشخصات
مدت زمان : 13 دقیقه و 19 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 73 مگابایت
 
در extension 2 مایا 2016 پلاگین جدیدی اضافه شده که خیلی ها منتظرش بودن و اون هم چیزی نیست جز MASH. اگه اخبار رو دنبال کرده باشید احتمالا به این موضوع بر خورده بودید که اتودسک کمپانی mainframe و پلاگین معروفش یعنی MASH رو برای مایا خریداری کرده. کمپانی mainframe با 18 سال سابقه کار در انگلیس و در شهر منچستر واقع شده که Developer های مطرحی همچون Ian Waters و Chris Hardcastle رو در اختیار داره و پلاگین MASH نیز محصول این کمپانی است. این پلاگین قدرتمند شاید بشه گفت تنها پلاگین برای هنر Motion Graphic در مایا بوده که پس از خرید اون میشد حدس زد که قراره به عنوان قابلیت جدید به مایا اضافه بشه. این پلاگین به صورت full procedural و Nodebase دارای 27 node قدرتمند هست که قابلیتهای بیشماری رو در اختیاره دوستداران Motion Graphic قرار میده. استفاده از این پلاگین در عین حال که فوق العاده قدرتمند هست بسیار ساده و راحت و روان نیز بوده و هر کس به راحتی میتواند با این پلاگین ارتباط بر قرار کند. در MASH شما نیاز مستقیم به پنجره Node Editor نخواهید داشت فقط کافیست Node مورد نظرتون رو انتخاب کنید و طبق روال همیشگی مایا تمامی کانکشن ها به صورت خودکار انجام خواهد شد البته اگر هم مایل باشید میتوانید از Node Editor هم برای موارد خاصی که مد نظرتون هست استفاده کنید. همینطور از طریق همین پلاگین شما میتوانید به راحتی با برنامه After Effect ارتباط ایجاد کنید.
 

DYNAMICS

Bifrost: از آپدیتهایی که به بخش داینامیک اضافه شده میتونم به بخشهای Liquid - Foam و Aero در Bifrost اشاره کنم
 
Liquid
Viscosity: بهبود در پارامتر های Viscosity برای چسبندگی بیشتر مثلا برای شبیه سازی رنگ - روغن - ژله - گودازه - گل - شکلات و غیره
Guided liquid simulations: استفاده بسیار ساده تر از Guided liquid simulations برای شبیه سازی بخش خاصی از سطح آب که مد نظرتون هست .
Erosion: کنترل بسیار بهتر سیستم ذرات برای پخش مایعات و splash که مانع از پخش شدن ذرات با سرعت بالا در محیط میشه .
 
Aero
Dissipation and Wind: اضافه شدن پارامتر های شبیه ساز باد و پراکندگی ذرات در محیط
Reduce Flow Noise: از بین بردن Noise حاصل از پخش ذرات در محیط و طبیعی تر جلوه دادن افکت دود یا انفجار
 
Foam
New Bifröst Foam attributes: پارامترهای جدید برای ایجاد Foam یا همان کف روی آب که کنترل بیشتری را برای ایجاد این افکت به ما میدهد.
Masking foam emission: ایجاد Masking برای کف که از این طریق میتوانید مثلا دور تا دور یک قایق را به عنوان emitter برای ایجاد کف در نظر بگیرید یا یک بخش خاصی از آب را که مد نظرتان است به عنوان emitter کف Masking کنید.
 
002
 
بخشUV editor در extension pack 2 هم بی نصیب از آپدیت نمونده و شاهد اضافه شدن ابزار UV PACK در این قسمت هستیم ابزاری که بسیار شبیه به برنامه UV layout عمل میکنه و حدود 10 روش مختلف برای پک کردن یو وی ها در هر تعداد Tail که بخواهید دارد و همچنین عمل mirror تمام UV های موجود در صحنه رو با استفاده از brush مخصوص UV ایجاد میکنه جدای از اون دستور Auto Seams که به صورت هوشمند آبجکتها رو برای باز کردن UV کات میکنه.
 

RENDERING

مشخصات
مدت زمان : 9 دقیقه و 9 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 21 مگابایت
 
در extension 2 بخش render layer کاملا خذف شد و شاهد پنجره جدید render setup هستیم که بسیار قدرتمدتر و سفارشی تر از render layer عمل میکنه همچنین پنجره جدید light editor که کنترل بیشتر و راحت تری را برای نورپردازی به ما میده.
 

XGEN

Convert XGen primitives to polygons: یک convertor جدید نیز در extension 2 به مایا اضافه شده که مربوط به XGEN هست . شما اکنون میتوانید از طریق این convertor مو و خز مبتنی بر spline را در XGEN به geometry تبدیل کنید .
 
خب احتمالا هر سال دوستاران مایا منتظر اقای daryl obert مسئول مارکتینگ مایا برای نمایش قابلیتهای جدید extension 2 هستند. خب امسال به غیر از آقای obert چهار نفر دیگر هم ایشون رو همراهی میکنند. آقایان Chris Hardcastle و Ian Waters از کمپانیه mainframe و آقای Andrew Egiziano از استودیوی CounterPunch که در حال حاضر ایشون به همراه خانم Kay Arutyunyan بر روی نسل بعدی rigging و facial animation و ابزار ها و فناوری های پیشترفته انیمیشن تحقیق میکنند.
 

 
در کل به غیر از موارد اشاره شده که خدمتتون عرض کردم خیلی از به روز رسانی ها هم در این extension وجود داره که واقعا نمیشه به همه آنها پرداخت اما باید گفت که امسال extension ی که برای مایا 2016عرضه شد بسیار قابل قبول و در حد یک ورژن کامل ظاهر شد به خصوص ورود بخش Motion Graphic یا همون MASH که فوق العاده خبر خوبی بود .انتظار میره در آینده ای نزدیک این بخش ارتقا زیادی پیدا کنه. در حال حاضر خیلی ها منتظر بهبود در بخش sculpting و ورود کامل Mudbox و multi thread شدن مایا هستند. همینطور بروز رسانی های خیلی بیشتر و بهتر در bifrost که امیدواریم شاهد این بروزرسانی ها در مایا 2017باشیم . این رو هم اضافه کنم که آقای daryl obert در این کنفرانس خبر ورود کمپانی Solid Angle به اتودسک را داده و همینطور اضافه شدن رندر انجین قدرتمند ARNOLD برای مایا در آینده ای نزدیک.
 
دوستان امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و حتما منتظر نظرات شما هستم.
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 39 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید