میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
multiscatter-overview
جمعه 18 مرداد 1392
در
مقالات

هزاران آبجکت با میلیون ها Polygon در یک صحنه

جمعه 18 مرداد 1392
سلام
 
امروز با معرفی یک ابزار جدید در خدمت شما هستم . پلاگین موردنظر امروز ما MultiScatter نام داره که یک پلاگین از سری محصولات گروه R&D Group هست و از زمان انتشارش تا کنون تونسته محبوبیت زیادی رو بین هنرمندان CG و کاربران 3ds Max پیدا کنه . نمیدونم شاید باهاش آشنایی داشته باشید و شاید هم اسمش رو شنیدید و شاید هم نام قبلی این پلاگین براتون آشنا باشه اما پیش از اینکه بخوایم مطلب رو شروع کنیم پیشنهاد میکنم تصاویر زیر رو ببینید :
 
معرفی پلاگین MultiScatter ابزاری جهت تکثیر و انتشار آبجکت در نرم افزار 3ds Max
معرفی پلاگین MultiScatter ابزاری جهت تکثیر و انتشار آبجکت در نرم افزار 3ds Max
 
به احتمال زیاد تا حالا از این سبک تصاویر CG زیاد دیده باشید و قطعا اولین سوالی که براتون پیش میاد اینه که چطور میشه یه چنین مناظری رو خلق کرد و برای ایجاد یه چنین صحنه هایی پرسشهای زیادی هم بوجود میاد، مثلا در بحث تکثیر و انتشار آبجکت ها مثل درخت ، بوته ، چمن ، ساختمانها و ... اونم به تعداد بسیار زیاد به چه روشی باید عمل کرد ؟ آیا کپی کردن از اونها بصورت دستی ممکنه ؟! خب صد در صد جواب خیر و برای تکثر باید از یک ابزار Scatter استفاده بشه ولی آیا این ابزار Scatter که بصورت پیشفرض در برخی از نرم افزارهای سه بعدی وجود داره ( مثل Scatter در تری دی مکس ) این امکان وجود داره که بتونیم به این دقت و کیفیت آبجکتهای خودمون رو باهاشون تکثیر کنیم ؟!
 
مساله بعدی اینکه حتی اگر ما بتونم با Scatter پیشفرض اینکار رو انجام بدیم آیا رندر گرفتن از این تعداد آبجکت امکانپذیره ؟! خب میدونید که هر آبجکتی یه تعدادی polygon داره اگر از آبجکت کپی بگیریم، تعداد polygon ها ضریب بر تعداد دفعات کپی میشه و زمانی که تعداد polygon ها به حد غیرمعقول برسه هم کارکردن در تری دی مکس غیرممکن میشه و هم رندر گرفتن از اون . حالا تصور کنید برای خلق تصاویری مثل نمونه های بالا شما با هزاران آبجکت سروکار خواهید داشت که تعداد polygon های اونها به میلیونها و بعضا میلیاردها خواهد رسید ! به نظرتون خروجی از یه چنین پروژه ای به چه صورتی امکانپذیره ؟! خب اینم خودش یک چالش دیگه برای خلق اینگونه پروژه هاست.
 
اگه من بخوام تک تک این پرسشها رو براتون شرح بدم مبحث خیلی طولانی میشه و درضمن قرار نیست توی این مطلب درباره این تصاویر صحبت کنیم بلکه میخوام پلاگینی رو بهتون معرفی کنم که کاریست از گروه R&D Group و ساخت چنین صحنه هایی رو برای ما ممکن میکنه .
 
MultiScatter پلاگینی است که بیس و پایه کارش در زمینه تکثیر و انتشار آبجکتها در محیط تری دی مکسه . کاربران قدیمی این پلاگین اون رو با نام VRayScatter میشناسن که اگه یاتون باشه در بالا هم بهش اشاره کردیم . VRayScatter قدیم همونطوری که از نامش مشخصه فقط برای موتور رندرینگ VRay ساخته شده بود و محدودیت های زیادی هم داشت اما بعد از گذشت زمان و محبوبیت زیادی که بین هنرمندان CG پیدا کرد شاهد پشتیبانی این پلاگین از موتور رندرینگ Mental Ray و انتشارش با نام تجاری MultiScatter بودیم .
 
معرفی پلاگین MultiScatter ابزاری جهت تکثیر و انتشار آبجکت در نرم افزار 3ds Max
 
همچنین MultiScatter جدید از پردازنده های چند هسته ای بصورت کامل پشتیبانی میکنه و شما میتونید هزاران آبجکت ساخته شده با این پلاگین رو در کوتاهترین زمان ممکن رندر کنید . درضمن شیوه مدیریت استفاده از RAM نیز در این پلاگین دستخوش تحولاتی شده که در سرعت کار شما تاثیرات چشمگیری داره .
 
بخش Scatter این پلاگین بسیار انعطاف پذیره و این امکان رو به شما میده تا بتونید آبجکتهای خودتون رو به هر نحوی که دوست دارید تکثیر کنید . از انتخاب یک صفحه صاف تا پشتیبانی از Shape ها برای مشخص کردن مزرها . همچنین پشتیبانی از ماسک ها ، مپ ها و Vertex Paint از دیگر امکاناتی است که این پلاگین برای تعیین محل تکثیر آبجکت در اختیار شما قرار میده .
 
معرفی پلاگین MultiScatter ابزاری جهت تکثیر و انتشار آبجکت در نرم افزار 3ds Max
 
همچنین پارامترهای زیادی هم در زمینه چیدمان و ترنسفورم آبجکتهای تکثیر شده وجود داره . Objects scaling ، Objects Rotation و Movement سه قسمت اصلی این بخش هستن .
 
لازم میدونم اینجا به یک نکته ای اشاره کنم . در تصاویر بالا اکثرا جنگل، درخت، چمن و بوته مثال زده شده و این امر باعث نشه که فکر کنید پلاگین MultiScatter صرفا در همین زمینه کاربرد داره ! چرا که در یک سایت انگلیسی زبان هم خوندم نوشته بود پلاگین MultiScatter ابزاری است برای ساخت جنگل ! در صورتی که اینطور نیست و MultiScatter در هر جایی که نیاز به Scatter وجود داشته باشه میتونه به بهترین شکل اینکار رو براتون انجام بده . اینکه در تصاویر اکثرا با درخت مثال زده میشه فکر میکنم به این دلیله که جنگل بهترین گزینه است برای نمایش قابلیتهای این پلاگین .
 
مثل همیشه لینک دانلود این پلاگین رو هم براتون میگذارم ولی یادتون نره که اگه مشکلی در نصب و یا فعالسازی داشتید حتما در تالار گفتگو مطرح کنید .
تا حالا سه تا از پلاگینهای گروه R&D Group رو بهتون معرفی کردیم . اولی MadCar در زمینه ریگینگ اتومبیل، دومی CityTraffic که یک شبیه ساز ترافیک شهری در تری دی مکس بود و سومی هم MultiScatter که امیدوارم باهاش بخوبی آشنا شده باشید . باز هم تاکید میکنم لینک دانلودی که اینجا میگذاریم مهم نیست و ممکنه در آینده حذف بشه ولی هدف اصلی ما اینه که شما رو با خود این پلاگینها و ابزارها و کاربردشون آشنا کنیم . به عنوان مثال وقتی قصد دارید پروژه ای مشابه تصاویر بالا رو بسازید، بدونید که MultiScatter به خوبی از پس اینکار بر میاد و با یه جستجوی ساده لینکهای دانلود زیادی رو میتونید پیدا کنید .
 
 
در انتها هم دوتا نکته مونده که بهشون اشاره کنم . اولی درباره آموزشهای این پلاگینه و دومی هم درباره کاربران مایاست .
 
بر خلاف بقیه پلاگینهای R&D Group ، برای MultiScatter آموزشهای نسبتا خوبی از طرف این شرکت ارائه شده که تعدادشون هم زیاده و به همین دلیل حجمشون هم تقریبا زیاده ولی همونطوری که در بالا هم گفتم این پلاگین در سراسر دنیا محبوبیت زیادی بین کاربران 3ds Max پیدا کرده ولی توی ایران رو نمیدونم ! اگه ببینم استقبال خوب باشه شاید در مطالب بعدی تمام آموزشها رو در قالب یک ویدئو با لینک مستقیم بگذارم .
 
نکته دوم هم اینکه یک خبر خوب و یک خبر بد برای کاربران مایا درباره این پلاگین دارم . این پلاگین با نام VRayScatter مخصوص مایا نیز منتشر شده . یعنی کاربران مایا هم میتونن از این پلاگین با موتور رندر وی ری استفاده کنن و این احتمال وجود داره که مثل نسخه قدیم مکس، VRayScatter مایا جای خودش رو با MultiScatter مخصوص مایا عوض کنه . البته هنوز هیچی معلوم نیست و فعلا کاربران مایا همون VRayScatter رو دارن . این خبر خوب بود و خبر بد اینکه لینک دانلودی برای VRayScatter مایا منتشر نشده !
 
امیدوارم که همیشه شاد و سلامت باشید
منتظر نظرات و گفتگو های شما در این زمینه هستم
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 73 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید