میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
معرفی کتاب (فیلمنامه نویسی انیمیشن)
جمعه 16 اسفند 1398
در
مقالات

معرفی کتاب (فیلمنامه نویسی انیمیشن)

جمعه 16 اسفند 1398
شاید این اولین متنی است که اینجا می خوانید و شاید چند سال باشد که مطالب سایت را دنبال می کنید ، در هر صورت از این که با ما همراه شده اید خوشحال ایم. متن پیش روی تان ادامه ی مسیری ست که از اولین روز های آغاز فعالیت سایت و در اسفندماه 1390 با اضافه شدن بخشی به بلاگ برای معرفی کتاب ها و مجلات مرتبط با دنیای CG شروع شد.
 
امروز نه کتاب خوب کم است نه نویسنده کارآزموده کم یاب ، ما نیز نه قصد و نه توانایی معرفی همه آنها را داریم ، بلکه تنها از میان کتاب هایی که به آنها دسترسی داشته ایم ، آنهایی را برگزیدیم که به گمان مان پتانسیل لازم برای بهبود مهارت در خواننده را داشته اند و نویسنده آنها خود را برای ارائه مطالب صحیح متعهد می دانسته است. سعی کرده ایم با حفظ امانت ، کتاب را چنان معرفی کنیم که شما دید جامعه نسبت به مباحث پرداخته شده در آن پیدا کنید و چنانچه به آن مباحث علاقه مندید ، انتخاب های گسترده تری برای مطالعه داشته باشید.
 
Intro002-small
 
اولین کتابی که در این بخش به بررسی آن می پردازیم ، کتاب "فیلمنامه نویسی انیمیشن، مبانی - کارگاهی" نوشته امیرمسعود علمداری است.
 
کتاب دارای 14 بخش و 43 فصل است و همان طور که در عنوان آن هم ذکر شده می توان آن را به دو نیمه ی مبانی عمومی و بخش کارگاهی تقسیم کرد. جلد کتاب شومیز، در قطع وزیری (اندازه رایج کتب دانشگاهی) و در 368 صفحه توسط انتشارات فُرس چاپ شده است.
 
اگر مخاطب Mostafa3D باشید احتمالا بیش تر خود را طراح و انیماتور می دانید تا فیلمنامه نویس. اما نباید فراموش کرد همان طور که نویسنده در پیش نوشتار کتاب ذکر کرده است ، فیلمنامه نقشه راه و مشروح داستان است بنابراین هر عضو تیم تولید انیمیشن ناچار است به فراخور وظیفه خود فیلمنامه را مطالعه و مطابق آن عمل کند. همین دلیل به تنهایی برای اجتناب ناپذیر بودن شناخت فیلمنامه کفایت می کند.
 
نویسنده نیز مخاطب کتاب را طیف وسیعی می داند. از علاقه مندانی که به تازگی شروع به نوشتن کرده اند تا نویسندگان متبحری که سال هاست می نویسند. علمداری انتظار دارد کتاب بتواند فرصت کشف و محک توانایی خلق داستان را برای گروه اول فراهم کند. به علاوه امیدوار است نکات تئوری و عملی مفیدی را در اختیار گروه دوم قرار دهد.
 
در نظر او به دلیل نبود زیر ساخت کارآمد در دهه های گذشته فرآیند آموزش اغلب به شکل استاد-شاگردی صورت گرفته است و همین موضوع پرداخت علمی در حوزه فیلمنامه نویسی انیمیشن را بیش از پیش ضروری کرده است.البته او خود نیز در خلال متن کتاب تجربیات شخصی اش را به جهت استحکام مطالب به اشتراک می گذارد. این به آن جهت است که صنعت انیمیشن در کشور ما هنوز نوپاست و تاثیرگذاری طرح مسائل تئوری، زمانی ممکن می شود که با فضای اکوسیستم ایران متناسب باشد؛ هر راهی جز بیان تجربیات برای ارائه تصویر واقعی از این بازار خود به بیراهه و فانتزی منتهی می شود.
 
alamdary Intro Small
 
نویسنده کتاب، امیرمسعود علمداری دارای مدرک درجه 2 هنری فیلمنامه نویسی انیمیشن (معادل فوق لیسانس)است و در آثاری همچون "تهران 1500" "در مسیر باران" ، "بی‌بی شطیطه" و ده ها فیلم دیگر یا به صورت فردی یا  به عنوان عضوی از تیم نویسندگان در تهیه فیلم نامه نقش داشته است. هر چند او اغلب به عنوان نویسنده شناخته می شود اما تجربه کارگردانی، تهیه کنندگی، برگزاری ورکشاپ و عضویت در هیات داوری مسابقات ملی را نیز در کارنامه دارد.
 
PartA2
 
همانطور که پیشتر اشاره شد کتاب به دو قسمت تفکیک شده است، اگر قصد دارید آن را تنها برای شناخت فیلمنامه بخوانید، کافی است نیمه ی کارگاهی آن را که از بخش 6 شروع می شود مطالعه کنید. در نیمه اول مبانی عمومی ، تعارف و مفاهیمی بررسی می شوند که می توانند در شناخت پیش زمینه های فیلمنامه بسیار مفید باشند. پیشنهاد ما مطالعه تمام کتاب است.
 
رویکرد کتاب تماما در جهت ارائه نکات و تکنیک های فیلمنامه نویسی است. در اولین بخش پس از معرفی مکاتب انیمیشن و بررسی تاریخچه انیمیشن در ایران، روش های تولید انیمیشن اعم از سِل ، 3D و … ارزیابی و در پایان هر قسمت دستورالعملی برای نگارش فیلمنامه متناسب با آن شرح داده می شود.
 
در ادامه، کتاب عناصر موثر در پردازش داستان مثل اسطوره ، حماسه و افسانه ها را با نگاه به فرهنگ ایرانی معرفی می کند. در واقع برخلاف بسیاری از آثار مکتوب که ترجمه اند ، این کتاب تألیف شده است و نویسنده مخاطب ایرانی با فرهنگ و زمینه تاریخی ش را هدف نوشته خود قرار داده است. اگر قرار است نمونه ای معرفی شود تنها به انیمیشن های خارجی اکتفا نمی شود و پویانمایی های ایرانی که برای ما نوستالژیک هستند اولویت دارند.
 
در بخش فانتزی، طولانی ترین بخش کتاب، این موضوع در انیمیشن شرح و بسط داده می شود. نویسنده معتقد است فانتزی یک سبک هنری نیست بلکه تاثیری است که اثر بر مخاطب خود می گذارد. به کمک فانتزی قوانین دنیای واقعی تغییر کرده و امکان سفر به دنیا های جدید با تخیل فراهم می شود.
 
در بخش چهارم می آموزید چگونه به کمک اغراق ، غافل گیری ، هویت و گفتگو ، شوخ طبعی را چاشنی فیلمنامه خود کنید. در این بخش تفاوت طنز ، فکاهی و هجو شرح داده می شود و در نهایت در بخش ترانه های کودکانه آنچه در موفقیت یک اثر موزیکال دخیل است بررسی می شود.
 
PartB
 
پس از پایان مبانی تئوری شما دید جامعی نسبت به انیمیشن و فیلمنامه پیدا کرده اید. نویسنده در شروع ششمین بخش از کتاب ابتدا در مقام مقایسه افرادی که قصد نوشتن دارند را به 4 دسته تقسیم کرده سپس ویژگی های هر دسته را به تفصیل معرفی می کند. پیشنهاد او این است که با درک جایگاه خود برای هر چه بهتر شدن مهارت تان بکوشید و تنها و بهترین راهی که معرفی می کند تمرین است.
 
از ابتدای بخش هفت تا پایان بخش چهارده، روشی ارائه می شود که هر آنچه برای نوشتن به آن نیاز دارید را با شما همراه می کند. نویسنده خود فیلمنامه ای با عنوان "جنگل افسانه ها" را از مرحله ایده تا فیلمنامه کامل با همین روش و قدم به قدم می نویسد. درخواست او این است که تنها به خواندن مطالب این فصول اکتفا نکنید و همراه با او شروع به نوشتن کنید.
 
ما بیش از این قصد تشریح سرفصل های کتاب را نداریم. بدون شک آقای علمداری با وسواس و بهتر از هر کس دیگری این کار را کرده است. امیدوارم تا اینجا به دید کاملی از کتاب رسیده باشید ، پیشنهاد می کنم اگر تا به امروز یک فیلمنامه کامل ننوشته یا نخوانده اید، فرصت مطالعه این کتاب را از دست ندهید.
 
 
دوستانی که قصد تهیه کتاب رو دارن میتونن از طریق لینک زیر با اکانت تلگرام ایمانا شوندی (مدیر داخلی پیل بان) ارتباط برقرار کنند.
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه.
 
حتما نظر و دیدگاهتون رو برامون بنویسید ...
 
مرتضی رحیم زاده
از سال 94 به سایت ملحق شدم و در حال حاضر مدیر استراتژی مجموعه CGSector هستم!

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 6 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید