میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
unwrella-overview
یکشنبه 13 مرداد 1392
در
مقالات

ساخت UV برای آبجکت با یک کلیک

یکشنبه 13 مرداد 1392
سلام
 
چندی پیش در مطلبی به معرفی 2 ابزار به نامهای dDo و nDo2 پرداختیم که پلاگینهایی بودن برای ساخت تکسچر در نرم افزار فتوشاپ و پس از انتشار این مطالب و آموزشها از اونها استقبال نسبتا خوبی شد و نکته قابل توجه این بود که کاربران زیادی در زمینه UV کردن آبجکت خودشون در محیط 3ds Max مشکل داشتن و طی همون مدت سوالات و مباحث زیادی هم در تالار گفتگو صورت گرفت و حالا من میخوام یک ابزار بسیار مفید در این زمینه به نام Unwrella رو به شما معرفی کنم .
 
همیشه unwrap کردن آبجکتها یک چالش برای طراحان محسوب میشه . بعضی وقتها به دلیل پیچیدگی در مدل و بعضی وقتها هم به خاطر زیاد بودن تعداد آبجکتها اینکار بسیار زمانبر خواهد بود !
 
معرفی پلاگین Unwrella ابزاری جهت فرآیند unwrap در 3ds Max و Maya
 
کمپانی 3d-io به درخواست طراحان شروع به ساخت پلاگینی کرد که بتونه unwrap رو در مدت کوتاه و بسادگی انجام بده و نتیجه کار این کمپانی شد پلاگین Unwrella که حالا میتونه تمام فرآیند unwrap رو در عرض چند ثانیه و فقط با یک کلیک ساده برای شما انجام بده . توجه داشته باشید که با ( یک کلیک ) و این امر باعث شده که پلاگین Unwrella مورد توجه بسیاری از هنرمندان CG در سراسر دنیا قرار بگیره .
 
معرفی پلاگین Unwrella ابزاری جهت فرآیند unwrap در 3ds Max و Maya
 
معرفی پلاگین Unwrella ابزاری جهت فرآیند unwrap در 3ds Max و Mayaشما با کمک Unwrella میتونید صدها آبجکت low poly و high poly رو unwrap کنید ولی یک مساله ای رو باید توجه داشته باشید که سرعت همیشه محدودیت رو به همراه میاره و ممکنه شما با Unwrella در برخی از آبجکتهای پیچیده به مشکل بر بخورید و این مشکل در نسخه های اولیه بشدت احساس میشد ولی در نسخه 2 پلاگین این مشکل کاملا برطرف شد و از اونجایی که Unwrella2 ارتباط بسیار خوبی رو با سیستم UV خود نرم افزار ( مثل Unwrap UVW در تری دی مکس ) برقرار میکنه بسادگی میتونید پیچیده ترین آبجکتها رو نیز با این پلاگین یو وی کنید . Unwrella2 با حفظ Seams های پیشفرض ، آبجکت شما رو unwrap میکنه و این امر باعث میشه که بتونید کنترل دقیقی بر روند یو وی آبجکتتون داشته باشید .
 
شاید در نرم افزارهایی مثل زیبراش و... ابزارهایی به عنوان unwrapper خودکار وجود داشته باشه ولی همشون مشکلاتی رو به همراه دارن مثل کشش ها و برشهای غیر استانداری که در یو وی ایجاد میکنند . به عنوان مثال میتونید تفاوت برخی از اونها رو با Unwrella در تصاویر زیر ببینید :
 
معرفی پلاگین Unwrella ابزاری جهت فرآیند unwrap در 3ds Max و Maya
معرفی پلاگین Unwrella ابزاری جهت فرآیند unwrap در 3ds Max و Maya
 
پلاگین Unwrella با حداقل میزان stretch فرآیند unwrap رو انجام میده . ( واقعا عالیه )
 
درحال حاضر این پلاگین برای نرم افزارهای 3ds Max و Maya ( نسخه های 32 و 64 بیتی ) منتشر شده که در اینجا لینک دانلود نسخه مخصوص 3ds Max رو براتون قرار میدم ولی بنظرم قبل از اون آموزش این پلاگین از خودش هم مهمتره :)
البته استفاده از Unwrella خیلی ساده است ولی همونطوری که در بالا هم توضیح دادم به دلیل پیچیدگی برخی آبجکت ها نیاز به استفاده از Unwrap UVW هم میشه و در این آموزش خواهید دید که چطور میشه یک کاراکتر رو در عرض مدت چند دقیقه در تری دی مکس UV کرد.
دیدنش خالی از لطف نیست :
 
 
اگه توجه کرده باشید مدرس در آموزش بالا از اسکریپتی استفاده میکنه که ساخته شده توسط همین کمپانی برای پلاگین Unwrella است و این اسکریپت Unwrella Seams to Edges نام داره که لینک دانلود اون رو هم براتون میگذارم .
 
 
اگه تاکنون در یو وی کردن آبجکتهای خودتون مشکل داشتید مطمئنم که این پلاگین خیلی خیلی میتونه در این زمینه کمکتون کنه .
 
راستی یه نکته ای رو بگم و اونم اینکه تاکنون ما 2 آموزش زمینه UV در بخش آموزشها داشتیم . ( 9. تکسچرینگ صندوق صدقات ) برای نرم افزار 3ds Max و همینطور ( 28. آموزش UV در مایا 2013 ) برای نرم افزار مایا که توسط جناب صادقوند آماده و منتشر شده .
 
امیدوارم که این پلاگین براتون مفید باشه
 
مثل همیشه هم منتظر نظرات و گفتگوهای شما در اینباره هستم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 97 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید