رندر همزمان با CPU و GPU ! (نگاهی به V-Ray 3.6)

در تاریخ دوشنبه, 02 مرداد 1396 در بخش اخبار دنیای CG - ویدئو بلاگ توسط سعید حدادیان (نویسنده میهمان)

بررسی ویژگی های جدید انجین V-Ray نسخه 3.6

رندر همزمان با CPU و GPU ! (نگاهی به V-Ray 3.6)
شرکت Chaos Group اخیرا نسخه‌ی جدید موتور رندر قدرتمند خود یعنی V-Ray 3.6 را برای 3ds Max منتشر کرد. یکی از مهمترین قابلیت‌های این نسخه، V-Ray Hybrid می‌باشد. واژه‌ی Hybrid به معنای "دو رگه" است و همان طور که حدس می‌زنید با این قابلیت می‌توان به طور همزمان از توان سی‌پی‌یو و کارت گرافیک برای رندر استفاده کرد.از دیگر امکانات این نسخه می‌توان به پشتیبانی از قابلیت NVLink شرکت Nvidia و همین طور سیستم Cryptomatte اشاره کرد که در ادامه در مورد آنها توضیحاتی ارائه شده است.
 

رندر بصورت ترکیبی با GPU و CPU

01-vray36
 
همان طور که گفته شد بزرگترین قابلیت اضافه شده به این نسخه، V-Ray Hybridمی‌باشد؛ یک سیستم رندرینگ CPU/GPU. به کمک این تکنولوژی کد CUDA ای که توسط V-Ray RT GPU مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند بصورت ترکیبی با CPU نیز استفاده شود و نتایج یکسانی ارائه دهد. این قابلیت باعث می‌شود که V-Ray GPU بتواند از تمام هسته‌های پردازنده‌ی سازگار استفاده کند و به فرایند رندر سرعت بخشد. در تست‌های بنچمارک Chaos Group، رندر ترکیبی نسبت به رندر GPU به تنهایی حدود 10 تا 20 درصد سرعت رندر را افزایش داده است. (CUDA مربوط به کارت گرافیک های Nvidia می‌باشد و در حال حاضر قابلیت رندر ترکیبی برای کارت گرافیک‌های AMD وجود ندارد.)
 
VladoKoylazov یکی از مؤسسین Chaos Group در این باره می‌گوید: "رندر با GPU رو به پیشرفت است و V-Ray Hybrid دو مشکل اصلی را حل می‌کند که می‌تواند منجر به محبوب‌تر شدن آن شود. برای هنرمندان این امکان را فراهم می‌آورد تا از تمام ظرفیت‌های سخت‌افزار موجود خود استفاده کنند و همینطور در شرایط رویارویی با محدودیت‌های حافظه‌ی کارت گرافیک برای آنها یک راه حل کمکی دارد. این موارد سبب می‌شود که GPU rendering برای افراد بیشتری تبدیل به یک راه حل عملی شود."
 

تکنولوژی NVLink، راه حلی برای جبران محدودیت حافظه‌ی GPU

02-vray36
 
یکی از مشکلات مرسوم در موتورهای رندر GPU محدودیت حافظه یا VRAM می‌باشد بدین معنی که فقط می‌توانند صحنه‌هایی را رندر کنند که مدل‌ها و یا تکسچرهای آن به طور کامل در حافظه‌ی کارت گرافیک قرار گیرد. تکنولوژی NVLink شرکت Nvidia راه حلی برای این مشکل است. این تکنولوژی برای ارتباط سریع بین CPU و GPU یا بین GPU ها کاربرد دارد.
 
به کمک این تکنولوژی، کارت گرافیک‌های سازگار می‌توانند مقدار حافظه‌ی خود را با یکدیگر ترکیب کنند و این محدودیت را از بین ببرند. حتما اطلاع دارید که تعدد کارت گرافیک سبب افزایشحافظه‌ی در دسترس نمی‌شود و بعنوان مثال اگر در کامپیوتر شما سه کارت گرافیک با مقدار حافظه‌ی 8 گیگابایت قرار داشته باشد، مقدار حافظه‌ای که برای رندر به آن دسترسی خواهید داشت 8 گیگابایت خواهد بود و نه 24 گیگابایت اما با این تکنولوژی امکان تجمیع حافظه وجود خواهد داشت. NVLink در حال حاضر فقط برای کارت گرافیک‌های Quadro GP100 و Tesla P100 کاربرد دارد اما احتمالا زمانی که Nvidia سری جدید کارت‌های کوادروی خود را عرضه کند چنین قابلیتی برای آنها نیز وجود داشته باشد.
 
البته باید این نکته را متذکر شد که در نسخه‌ی قبل امکانی با عنوان On-Demand Mip-Mapped Textures به ویری اضافه شده است که مدیریت و لود شدن تکسچرها در حافظه را بصورت بسیار بهینه‌ای انجام می‌دهد. در رابطه با سنگین شدن صحنه نیز در برخی موارد دلیل آن می‌تواند بهینه نبودن صحنه و عدم آشنایی کاربر با این موارد می‌باشد و شاید در برخی موارد بتوان با یک سری تمهیدات، حجم پروژه را بسیار کاهش داد تا محدودیت‌هایGPU مانع از رندر آن نشود.
 

پشتیبانی از Cryptomatte و اضافه شدن گزینه‌هایی به VRayLightSelect

03-vray36
 
در این نسخه امکانات بیشتری به رندر المنت VRayLightSelect اضافه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد اثرات نورها را بصورت تکی یا گروهی در پاس‌های جداگانه رندر کند. در این حالت جدید (حالت Full)، رندر المنت VRayLightSelect تمام اطلاعات موجود را شامل GI، SSS، Reflect و Refract می‌تواند خروجی بدهد. تا پیش از این فقط خروجی‌های Diffuse و Specular در دسترس بود.
 
قابلیت دیگری که در این آپدیت اضافه شده، پشتیبانی از Cryptomatte می‌باشد. Cryptomatte یک تکنولوژی متن‌باز (open source) از PsyOp است که برای تولید ID matte با پشتیبانی از شفافیت، عمق میدان (DOF) و موشن‌بلور کاربرد دارد. این ابزار سرعت کامپوزیت را برای کاربران Nuke و Fusion در حد زیادی افزایش می‌دهد.
 
مشخصات
مدت زمان : 28 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 2 مگابایت

سخن آخر

از V-Ray GPU در حال حاضر می‌توان به عنوان یک انتخاب برای رندرهای اصلی (رندرهای production) استفاده کرد اما در هر حال این انجین در برخی زمینه‌ها نسبت به V-Ray CPU (یا همان V-Ray Adv) دارای محدودیت‌هایی است که باید به آنها توجه داشته باشید. در این صفحه می‌توانید این محدودیت‌ها را ملاحظه کنید. V-Ray 3.6 قابل نصب روی 3ds Max 2018 نیز می‌باشد. فهرست کامل تغییرات این نسخه را می‌توانید در اینجا ببینید.
 
در پایان توجه شما را به دیدن ویدئوی معرفی امکانات V-Ray 3.6 جلب می‌کنم:
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 44 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 11 مگابایت
 

سعید حدادیان (نویسنده میهمان)

 

نظرات (24)

  • Mosi

    Mosi

    01 مرداد 1396 ساعت 23:41 |
    اپدیتای قوی ارائه داده و خیلی بهتر شده ولی تو مایا همچنان ارنولد رو ترجیح میدم.
  • مهدی عطار

    مهدی عطار

    02 مرداد 1396 ساعت 09:28 |
    با سلام، نسخه کرک شده برای مکس 2016 داره؟
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      02 مرداد 1396 ساعت 13:09 |
      سلام. خیر، ویری 3.6 تا این لحظه کرک نشده
  • farzin moayyed

    farzin moayyed

    02 مرداد 1396 ساعت 10:19 |
    بسیار عالی بود آقای حدادیان عزیز
    مخصوصا این قسمت :


    ""یکی از مشکلات مرسوم در موتورهای رندر GPU محدودیت حافظه یا VRAM می‌باشد بدین معنی که فقط می‌توانند صحنه‌هایی را رندر کنند که مدل‌ها و یا تکسچرهای آن به طور کامل در حافظه‌ی کارت گرافیک قرار گیرد. تکنولوژی NVLink شرکت Nvidia راه حلی برای این مشکل است. این تکنولوژی برای ارتباط سریع بین CPU و GPU یا بین GPU ها کاربرد دارد.

    به کمک این تکنولوژی، کارت گرافیک‌های سازگار می‌توانند مقدار حافظه‌ی خود را با یکدیگر ترکیب کنند و این محدودیت را از بین ببرند. حتما اطلاع دارید که تعدد کارت گرافیک سبب افزایشحافظه‌ی در دسترس نمی‌شود و بعنوان مثال اگر در کامپیوتر شما سه کارت گرافیک با مقدار حافظه‌ی 8 گیگابایت قرار داشته باشد، مقدار حافظه‌ای که برای رندر به آن دسترسی خواهید داشت 8 گیگابایت خواهد بود و نه 24 گیگابایت اما با این تکنولوژی امکان تجمیع حافظه وجود خواهد داشت. NVLink در حال حاضر فقط برای کارت گرافیک‌های Quadro GP100 و Tesla P100 کاربرد دارد اما احتمالا زمانی که Nvidia سری جدید کارت‌های کوادروی خود را عرضه کند چنین قابلیتی برای آنها نیز وجود داشته باشد.""


    شاید بخاطر همین مسئله یعنی فراگیر نشدن NVLink روی کارتهای گرافیک هست که آرنولد فعلا رو GPU نرفته . مارکوس فاجاردو هم در این رابطه تو یه مصاحبه از محدودیت های gpu صحبت کرده بود اما من منظورش رو زیاد متوجه نشدم . با توجه به تستهایی که با gpu در آرنولد زده شده اما در حال حاضر S.A ترجیح میده روی سمپلینگ آرنولد بیشتر کار کنه .
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      02 مرداد 1396 ساعت 13:45 |
      درود بر شما فرزین عزیز، لطف دارید.

      بله احتمالش هست که همون طور که فرمودین یکی از دلایل عرضه نشدن نسخه GPU آرنولد همین باشه چرا که در حال حاضر کارت گرافیک هایی که NVLink رو ساپورت میکنن قیمت بسیار بالایی دارن. یکی از کارهای جالبی که منتال ری در نسخه اخیرش کرد این بود که محاسبات GI رو با GPU انجام میداد و رندر رو با CPU و اگه در کنار عرضه یک نسخه GPU-based چنین قابلیتی هم به آرنولد اضافه بشه میتونه جالب باشه چرا که چالش برانگیز ترین مساله در رندر با آرنولد حداقل برای خود من بحث GI بوده

      البته در رابطه با مشکل کم اومدن حافظه GPU شاید در گذشته محسوس تر بود ولی در حال حاضر کارت گرافیک ها دارای حافظه های قابل توجهیه. بعنوان مثال کارت 1080ti که جزو سری گیمینگ محسوب میشه دارای 11 گیگابایت حافظه داخلیه که خب مقدار کمی نیست و میتونه جوابگوی کارهای بسیار زیادی باشه.

      شاید در خیلی موارد کم اومدن حافظه به دلیل غیر بهینه بودن کار باشه و در حال حاضر استودیوهایی نظیر Dabarti و Blue Zoo و ... برای تولیدات انیمیشن شون از موتورهای GPU-Based استفاده میکنن (اولی از V-Ray GPU و دومی از Redshift) امروز هم مطلبی رو خوندم در رابطه با اینکه استودیوی Tendril برای قسمت پنجم سریال American Gods از موتور ردشیفت استفاده کرده ولی در هر حال برای پروژه های خیلی بزرگ (سینمایی) که شامل جزئیات بسیار بسیار زیادی هستند در حال حاضر بدون نظر گرفتن تکنولوژی هایی نظیر NVLink شاید موتورهای GPU-based به هیچ وجه جوابگو نباشه که خب اگر این مورد در کارت گرافیک های Nvidia فراگیر بشه که بسیار عالیه و موتورهای GPU-based برای کارهای سینمایی بزرگ هم میتونه جزو انتخاب های استودیوها قرار بگیره
  • محمد بودات

    محمد بودات

    02 مرداد 1396 ساعت 13:42 |
    چه ایده جالبی؟ استفاده هم زمان سی پی وی و جی پی یو خیلی عالیه. ممنونم سعید جان. عالی بود
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      02 مرداد 1396 ساعت 19:05 |
      ممنونم محمد جان. درسته، این که میشه از ظرفیت سیستم بیشتر استفاده کرد حرکت قابل توجهیه به خصوص اینکه Chaos Group تیم بسیار قوی ای رو داره و تو هر نسخه پیشرفت های قابل توجهی در این موتور اتفاق میفته
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    02 مرداد 1396 ساعت 17:34 |
    بسیار عالی بود آقا سعید. راستی ویری 3.5 هم کرک شده؟؟؟
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      02 مرداد 1396 ساعت 19:05 |
      لطف دارید. بله کرک شده، هم برای مکس و هم مایا
  • madmaster_3d

    madmaster_3d

    03 مرداد 1396 ساعت 08:42 |
    مرسی از مقاله آقای حدادیان
    اینشالا سلامت و موفق باشید
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      04 مرداد 1396 ساعت 20:44 |
      ممنونم علی آقا. پیروز باشید
  • سید وحید برزنجه

    سید وحید برزنجه

    03 مرداد 1396 ساعت 11:22 |
    خسته نباشید
    خیلی وقته اصلا طرف vray نرفتم و حتی یه ذره هم نمی تونم باهاش کار کنم
    ولی می دونم اینجا جاش نیست ولی دوستانی که مایا کار می کنند، به نظرتون کدوم موتور رندر کار باهاش راحته و هم نتیجه خوبی میده؟
    من خودم چند وقتی دارم سعی می کنم آرنولد رو یاد بگیرم به نظرتون گزینه خوبیه؟
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      04 مرداد 1396 ساعت 20:56 |
      ممنون از شما. در پاسخ باید بگم که همه موتورهای رندر قابلیت های خاص خودشون رو دارن و با همگی میشه به نیتجه مطلوب رسید. هم ویری و هم آرنولد جزو موتورهای قدرتمند هستند. در رابطه با مقایسه این که بخوایم بگیم موتور X از Y بهتره اصلا سخن صحیحی نیست و چنین مقایسه‌ای نادرسته. اما در هر حال اگر با آرنولد کار کردین و ازش خوش تون اومده با همون کار رو ادامه بدین. این جور وقتا یه عده همیشه میان میگن فلان موتور (/نرم افزار) چون تعداد آموزش بیشتری داره پس بهتره اونو یاد بگیریم در صورتی که این سخن کاملا اشتباهه چرا که کلیت و اساس تمامی موتورهای رندر یکسانه. شما اگر به یک موتور رندر مسلط باشین، یادگرفتن یک موتور دیگه ممکنه فقط چند روز یا در بعضی موارد حتی چند ساعت زمان ببره. از بابت آموزش هم از اونجایی که اصول کار یکسانه شما به راحتی میتونین از آموزش یک موتور رندر دیگه برای یک نرم افزار دیگه یا حتی یک موتور دیگه استفاده کنید. بعنوان مثال این طور که به نظر میاد آموزش های متریال سازی برای ویری بیشتره که خب براحتی کاربران سایر موتورها (هر موتوری در هر نرم افزاری) هم میتونن بدون کمترین مشکلی از این آموزشها استفاده کنن
      • سید وحید برزنجه

        سید وحید برزنجه

        05 مرداد 1396 ساعت 12:19 |
        تشکر
        البته فکر کنم نباید از جمله " هم نتیجه خوبی میده" استفاده می کردم!
        بله حق با شماست و منظورمو من بد رسوندم.
        چون آرنلود در حقیقت موتور رندر اصلی مایا هستش فکر کنم بهتره کار باهاشو بیشتر یاد بگیرم. آموزش های بیشتری هم داره ازش میاد.
  • میثم شریف پور

    میثم شریف پور

    03 مرداد 1396 ساعت 14:41 |
    ممنون از وقتی که برای تهیه این مطلب گذاشتین.
    من مشکل اصلی که با این مطالب از طرف خود کمپانی دارم اینه که خیلی حالت تبلیغاتی داره و بزرگنماییش بیشتر از اتفاقیه که تو واقعیت می افته. مثلا اگر قرار بود بابت همین وی ری بعد از خرید(فرضی) دو سال قبل دوباره پول بدم بعید میدونم این هزینه رو میکردم. البته خیلی خوبه از نظر منی که پول نمیدم. ولی من به شخصه هنوز نتونستم با RT ارتباط برقرار کنم .
    ایشالله که یه جوری بشه ایرانم حق کپی رایت رو درست اجرا کنه هرچند به ضرر خیلیامون میشه :))))))))
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      04 مرداد 1396 ساعت 20:50 |
      ممنون از حضور تون. در رابطه با V-Ray GPU (و هر موتور GPU-based دیگه) طبیعتا وقتی میشه رفت سراغ شون که کارت گرافیک یا کارت گرافیک های قوی داشته باشیم. در گذشته نسخه RT به نوعی فقط مناسب پیش نمایش و رندر لحظه‌ای بود اما در حال حاضر به نظرم در حدی پیشرفت داشته که میشه ازش بعنوان موتور رندر پروداکشن استفاده کرد. هم قبول دارم که V-Ray GPU ممکنه هنوز ضعف هایی داشته باشه اما به نظر میاد که Chaos Group داره خوب بهش میرسه. خود من شخصا ترجیح میدم موقع رندر سمپل های مختلف رو بصورت مجزا تنظیم کنم در صورتی که V-Ray GPU چنین امکانی رو به ما نمیده و همه چی عملا کلی تنظیم میشه که من خودم ترجیح میدم این طور نباشه. یه بار از پشتیبانیش این مورد رو سوال کردم و بهم توصیه کرد که بیشتر در رابطه با این سبک رندر تحقیق کنم و منم بهش گفتم مساله سبک رندر نیست و الان توی Redshift چنین قابلیتی هست و اونم گفت میرم از تیم فنی مون سوال میکنم بهت خبر میدم و الان سه ماهه که میگذره و هنوز این میخواد به من پاسخ بده :) ولی جدای از تمام این موارد خودم خیلی کنجکاوم که در یک پروژه انیمیشن از V-Ray GPU استفاده کنم
      • رحیم

        رحیم

        06 مرداد 1396 ساعت 11:50 |
        من از پشتیبانیشون بسیار راضی هستم.
        اگر لایسنس داشته باشید میتونید در فروم خود کمپانی سوال مطرح کنید و میبینید که خیلی زود پاسخ میدن.
        بالاخره باید یه فرق‌هایی بین پشتیبانی با کاربران عادی که روزی کل سوال دارن با کاربران لایسنس دار باشه دیگه.
        پشتیبانی تخصصی شامل کاربران اورجینال میشه
      • سعید حدادیان

        سعید حدادیان

        08 مرداد 1396 ساعت 08:31 |
        بله کاملا درسته. این جور شرکتها پشتیبانی بسیار خوبی دارن. البته من مکاتباتی که داشتم طی زمانی بود که از نسخه Trial استفاده میکردم و ارتباطم با پشتیبانی بعنوان چنین فردی بود نه فردی که از نسخه غیر مجاز استفاده میکنه. منظور من بیشتر این بود که در برابر سوالاتی که از مقایسه این موتور با ردشیفت پرسیده بودم پاسخ قانع کننده ای نداشتن (بحث نسبتا مفصلی بود و یه صحنه یکسان رو با هر دو موتور رندر گرفته بودم و یک سری موارد رو ازشون سوال کرده بودم و گفته بودم چنین چیزهایی به نظرم اشکاله و بعد از این بود که قرار بود جواب پشتیبانی فنی شون رو به من بده)
  • احسان سراهیان

    احسان سراهیان

    04 مرداد 1396 ساعت 11:30 |
    سلام و سپاس خدمت شما آقا سعید عزیز بابت مطلب ارائه شده.
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      04 مرداد 1396 ساعت 20:50 |
      درود بر شما احسان جان، موفق باشید
  • عبدالجلیل سلطانی

    عبدالجلیل سلطانی

    05 مرداد 1396 ساعت 17:10 |
    با درود
    ممنون ار وقت و انرژی خوب شما برای دوستان

    همیشه برقرار و پیروزباشید
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      08 مرداد 1396 ساعت 08:25 |
      لطف داری عبد الجلیل جان. سرفراز باشید
  • مرتضی رحیم زاده

    مرتضی رحیم زاده

    05 مرداد 1396 ساعت 21:42 |
    سلام
    خیلی پست مفیدی بود ... سپاس
    • سعید حدادیان

      سعید حدادیان

      08 مرداد 1396 ساعت 08:24 |
      درود بر شما. موفق باشید

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

آقای مجتبی فرخی سلام
این برنامه undoیاredo نداره؟

سام سام 21. شهریور, 1396 |

من دارم کارتونی به نام ،،قدرت عشق،، با این برنامه میسازم.
خیلی کار باهاش راحته.
منتظر کارتون من باشید بچه ها
The strength of love

The Dark Knight The Dark Knight 20. شهریور, 1396 |

علیک سلام
خروجی شون به انواع فرمت های ویدیویی و تصویریه. از کوییک تایم...

عباس عباس 19. شهریور, 1396 |

لطفا یکی جواب بده

شهرام شهرام 18. شهریور, 1396 |