میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
3ds-max-2014
یکشنبه 11 فروردین 1392
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید 3ds Max 2014

یکشنبه 11 فروردین 1392
سلام
 
مهمترین خبر دنیای سه بعدی سازی در این هفته همونطوری که میدونید انتشار محصولات 2014 شرکت اتودسک بود . چند روز پیش شرکت Autodesk از محصولات نسخه 2014 خودش رونمایی و نسخه جدید تری دی مکس رو با 7 ویژگی جدید روانه بازار کرد و در این مطلب قصد داریم یه نگاهی کلی بر قابلیت های اضافه شده 3ds Max 2014 داشته باشیم .
 

 
1. پشتیبانی از مپ های برداری ( Vector Map Support )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
اولین ویژگی مربوط میشه به بخش متریال ادیتور . در این نسخه ما شاهد افزوده شدن پسوند های جدید در بخش مپ ها هستیم که ای پسوند ها شامل pdf , pat , svg , svgz , ai هستن یعنی تصاویر برداری یا همون وکتورها . وقتی که شما وکتوری رو به عنوان تکسچر به آبجکتتون اعمال کنید دیگه محدودیتی برای زوم ندارید و کیفیت مپ شما ثابته یا به عبارت ساده تر دیگه به پیکسل ها محدود نیستید !
 
از دیگر قابلیت های این قسمت میشه به قابل انیمیت بودن این مپ ها اشاره کرد . در تنظیمات مپ مربوط به فرمتهای PDF شما میتونید هر صفحه از اون رو به عنوان یک فریم به آبجکتتون اعمال کنید .
 

 
2. شبیه ساز جمعیت ( Populate Crowd Animation )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
در سال 2011 آزمایشگاه اتودسک از یک پروژه ای رونمایی کرد به نام پروژه ژپتو ( Project Geppetto ) که ابزاری بود برای شبیه سازی جمعیت و بیشترین کاربردش در صنایع معماری و پر کردن محیط با کاراکتر ها بود . اکنون در نسخه 2014 تری دی مکس شاهد افزوده شدن این بخش هستیم .
 
کار کردن با این ابزار بسیار سادست ، فقط کافیه که مسیر و محیط هایی رو برای جمعیت مشخص کنید و همینطور پارامتر هایی در اختیار شما قرار میگیره که بتونید کثرت جمعیت ، تعداد زن و مرد ، حالت ها و ... مشخص کنید . البته ساده بودن زیادی این ابزار محدودیت های زیادی رو هم بوجود اورده . شما واقعا گزینه های زیادی رو در دسترس ندارید !
 
من برای اولین بار که چشمم به این قابلیت یعنی Populate Crowd افتاد تصورم بر این بود که تکنولوژی هوش مصنوعی AI توش استفاده شده و فورا رفتم سراغ قیمت و تفاوت قیمتش با نسخه 2013 فقط 10 درصد بود که متوجه شدم AI وجود نداره و بر اساس Particle Motion هستش . قبلا در این مقاله درباره شبیه سازی جمعیت صحبت کردیم .
 

 
3. تقویت سیستم ذره ای ( Augmented Particle Flow System )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
از ابتدا همیشه یک خلاء در تری دی مکس وجود داشت و اون هم عدم هماهنگی بین سیستم های داینامیک مثل فیزیک ، سیستم ذره ای ، پارچه و ... در این نرم افزار بود . برجسته ترین خلاء بین فیزیک ( MassFX ) و سیستم ذره ای ( Particle Flow ) هستش که کاربران رو مجبور به استفاده از پلاگینهایی مثل PFlow Tools Box میکرد که در سال گذشته شرکت اتودسک پکیجی رو ارائه کرد به نام Extension For Autodesk 3ds Max 2013 که در این بسته شاهد تغییراتی در بخش سیستم ذره ای یا همون پارتیکل سیستم ها در نسخه 2013 مکس بودیم .
 
همونطور هم که انتظارش میرفت این تغییرات بصورت تکمیلی با نام Augmented Particle Flow System در نسخه 2014 تری دی مکس ارائه شد . در این نسخه ما شاهد عناصر جدید در بخش پارتیکل ها با نام mParticles هستیم که تعامل خیلی خوبی بین فیزیک MassFX و سیستم ذره ای در تری دی مکس ایجاد میکنن .
 
از دیگر قسمت های اضافه شده به این سیستم میشه به Cache Disk and Cache Selectiv اشاره کرد . کش دیسک همونطوری که از اسمش مشخصه جهت بهبود سرعت در قسمت ذرات ساخته شده .
 

 
4. بهبود کارایی ویوپرت ها ( Improved Viewport Performance )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
قبل از انتشار رسمی مکس 2014 درباره این ویژگی ویدئوهای زیادی منتشر شده بود . درواقع سازندگان کارهای زیادی بر روی Nitrous در بخش ویوپرت ها انجام دادن و تمام سعیشون بر این بوده که بهبود کیفیت و سرعت رو باهم بدست بیارن . اونوطری که در ویدئو ها گفته میشه از این پس ویوپرت شما در حالت Nitrous محدودیتی برای تعداد سگمنت ها نداره و شما میتونید با داشتن میلیون ها Polygon و کیفیتی مشابه رندر و با کمترین افت فریم FPS در ویوپرت های خودتون حرکت کنید .
 
از دیگر قسمت های بهبود یافته این قسمت میشه به مدیریت بهتر در استفاده از حافظه مموری برای نمایش تکسچر ها اشاره کرد .
 
البته ما هرساله میبینیم که هر چی بیشتر روی این بخش کار میکنن بدتر میشه و متاسفانه شاهد سنگین و سنگین تر شدن ویوپرت ها هستیم ! در کل امیدوارم که خیلی روی این قسمت مانور ندن ! ( البته این نظر شخصی منه و ممکنه خیلی ها نظر متفاوتی داشته باشن )
 

 
5. پشتیبانی از DirectX 11 در ویوپرت ها ( DX 11 Viewport Rendering )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
ویژگی جدید دیگری که باز هم مربوط به ویوپرت ها میشه ، پشتیبانی از DirectX 11 در Viewport Rendering . پس اگه کارت گرافیک شما DirectX 11 رو پشتیبانی میکنه از این پس میتونید کیفیت بهتری رو در ویوپرت هاتون داشته باشید .
 

 
6. تطابق پرسپکتیو ( Perspective Match )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
در این قسمت هم ابزاری اضافه شده تا شما بتونید زاویه دید دوربین خودتون رو با تصویر بکگراند مچ کنید . به نظرم این ویژگی بیشترین کاربرد رو در کارهای تلفیقی داره . مثل جلوه های ویژه که قراره آبجکتی با صحنه ویدئو تنظیم بشه .
 

 
7. پن و زوم دو بعدی ( 2D Pan and Zoom )
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2014
 
و در آخر هم ابزاری رو این شرکت ارائه کرده که شما بتونید در محیط سه بعدی تری دی مکس Pan و Zoom دو بعدی داشته باشید . به عبارت ساده تر شما صحنه ای رو دارید که اونو با تصویر بکگراند خودتون مچ کردید و حالا میخواید در صحنه زووم کنید ، قبلا اینکار باعث به هم ریختن تنظیم صحنه شما با بکگراند میشد اما حالا میتونید در یک محیط سه بعدی بصورت دو بعدی زووم و پن داشته باشید .
 

 
قسمت های زیاد دیگه هم هست که در نسخه 2014 بهبود پیدا کرده مثل بخش Character Animation Toolkit یا همون CAT ، بهبود ابزار MassFX و اضافه شدن mCloth به این بخش ، بهبود شبیه سازی مو در بخش Hair and fur و... همینطور باگ های زیادی هم برطرف شده ولی بر اساس گفته شرکت اتودسک این 7 مورد ویژگی جدید محسوب میشن که ما به اونها اشاره کردیم .
 
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید .
درکل پیشنهاد من به شما دوستان اینه که در استفاده از مکس 2014 عجله نکنید ! فعلا همون 2013 خوبه :)
مطالب سایت رو بدون ذکر منبع ( www.Mostafa3D.com ) کپی نکنید !
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 33 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید