میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
autodesk-softimage-retirement
چهارشنبه 14 اسفند 1392
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار Softimage بصورت رسمی بازنشسته شد !

چهارشنبه 14 اسفند 1392
بالاخره پس از کلی بحث و جدل در فضای مجازی بر سر خبری غیر رسمی مبنی بر حذف نرم افزار Softimage از چرخه انتشار، امروز کمپانی Autodesk بصورت رسمی اعلام کرد که نسخه 2015 آخرین نسخه این نرم افزار خواهد بود و پس از اون دیگه شاهد انتشار سافت ایمیج در نسخه جدیدی نیستیم ! نسخه 2015 این نرم افزار که حدودا اواسط ماه آوریل 2014 منتشر میشه، تا تاریخ 30 آوریل 2016 پشتیبانی خواهد شد و خریداران نسخه قانونی میتونن از تمامی Hotfix ها، سرویس‌پک ها و تمامی مزایای پشتیبانی این نرم افزار استفاده کنند و پس از اون یعنی پس از 30 آوریل 2016 دیگه پشتیبانی هم نخواهد داشت و رسما این نرم افزار از چرخه انتشار خارج خواهد شد !
 
کمپانی اتودسک گفته که این تصمیم برای ما خیلی سخت بود و همچنین این نکته رو هم گفته باور داره که اینکار باعث تمرکز بهتر تیم توسعه و پشتیبانی میشه و بدیهی است که این امر باعث ارائه خدمات خوب برای کاربران خواهد بود. و همینطور به گفته Maurice Patel (یکی از مدیران کمپانی اتودسک) اینکار بخاطر تمرکز بیشتر تیم توسعه بر روی نرم افزارهای Maya و 3ds Max انجام شده که Patel از این تصمیم بعنوان یک "تصمیم دشوار" نام میبره. همچنین ایشون این رو هم اضافه میکنن که هدف اصلی ما تمرکز بر روی 2 نرم افزار بود و همچنان نگه داشتن Softimage هزینه های سنگینی رو دربر داشت که شرکت قادر به انجام اینکار نبود !
 

 
انتقال قابلیتهای Softimage به دیگر نرم افزارها
 
خبر رسمی خارج شدن نرم افزار Softimage از چرخه انتشار
 
هدف اصلی کمپانی اتودسک انتقال قابلیتهای برجسته سافت ایمیج به نرم افزارهای تری دی مکس و مایاست و البته تیم توسعه دهنده سافت ایمیج درحال حاضر مشغول کار بر روی یک تکنولوژی جدید شبیه سازی مایعات به نام Bifrost است. Bifrost درواقع همون نرم افزار Naiad قدیمه که سال 2012 توسط کمپانی اتودسک خریداری شد.
همچنین Patel به این نکته هم اشاره کرده که ویژگی های برجسته سافت ایمیج به ترتیب بر روی دیگر نرم افزارها اضافه خواهند شد و البته به این معنا نیست که قراره یک سافت ایمیج جدید بر روی نرم افزارهای مکس و مایا بازسازی بشه ! بعنوان مثال بسیاری از قابلیتهای Softimage در نرم افزار مایا هم اکنون هم وجود داره و کاربران میتونن بهشون دسترسی داشته باشن. و البته سیستم Visual Programming در سافت ایمیج که با نام ICE شناخته میشه هم همچنان باقی خواهد ماند. اتودسک به کاربران Softimage پیشنهاد کرده که میتونن به نرم افزارهای 3ds Max و یا Maya مهاجرت کنن و برای کاربران کنونی Softimage که قصد مهاجرت به یکی از این دو نرم افزار رو دارن، پیشنهاد های خاصی در نظر گرفته.
 
بطور کل میشه جمع بندی کرد که نرم افزار Softimage قراره قربانی بشه تا نرم افزارهای 3ds Max و Maya قوی تر بتونن ظاهر بشن. درواقع این دیدگاه من نیست و گفته خود اتودسکه !
 
میدونید انتشار این خبر از یک توییت شروع شد و خبرش بسرعت انجمن کاربران سافت ایمیج گسترش پیدا کرد. البته در ابتدا همه بعنوان یک شایعه بهش نگاه میکردن تا اینکه چند روز پیش یکی از سایتهای معتبر خبری، خبر معلق شدن سافت ایمیج و لغو شدن این نرم افزار پس از نسخه 2015 رو منتشر کرد و درست چند ساعت بعد از درج این مطلب، خبر رو از روی سایتش برداشت (احتمالا به درخواست اتودسک بوده) ولی با اینحال اون صفحه خبر Cache شده بود و دوباره بحث لغو سافت ایمیج بین کاربرانش داغ شد تا اینکه بالاخره امروز اتودسک بصورت رسمی این خبر رو تایید کرد.
 
کاربران نرم افزار Softimage بشدت ناراحت و عصبانی هستن و در هر گروهی میبینیم که شروع به فعالیتی کردن تا شاید بتونن نظر اتودسک رو عوض کنن. بعنوان مثال دیدم بعضی ها وبسایت ها و وبلاگ هایی رو راه اندازی کردن و برای لغو این تصمیم دارن امضا جمع میکنن. یکسری از کاربران با جمع آوری ویدئوها و نمونه کارهای برجسته ساخته شده با این نرم افزار و انتشار اونها در جوامع مجازی قصد دارن به اتودسک یادآوری کنن که این نرم افزار چقدر قدرتمند و محبوبه ولی چیزی که مشخصه اینه که قطعا این تصمیم رو اتودسک توی دو یا سه روز نگرفته که حالا با این واکنش ها بخواد تغییر عقیده بده. حتما اتودسک انتظار یه چنین عکس العمل هایی رو از طرف کاربران سافت ایمیج داشته و خیلی بعیده که دیگه از این تصمیم برگرده.
 
فقط میتونم بگم برای کاربران Softimage متاسفم !
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 95 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید