میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
furryball-overview
جمعه 3 بهمن 1393
در
اخبار دنیای CG

موتور رندر FurryBall هم رایگان شد !

جمعه 3 بهمن 1393
راستش فکر میکنم عنوان این مطلب کمی حالت یک موضوع خبری رو داشته باشه اما واقعیت این هست که امروز قصد داریم توی این مطلب نگاه کوتاهی به انجین دوست داشتنی FurryBall بندازیم و البته در ادامه هم موضوع جالب و مرتبط با عنوان این مطلب یعنی رایگان شدن و ارائه یک نسخه غیرتجاری از این موتور رندرینگ رو بررسی میکنیم تا ببینیم که این نسخه رایگان که قطعا برای ما کاربران ایرانی یه هدیه ای فوق العاده بحساب میاد، چه رویکرد و محدودیت هایی رو داره و با اشاره به ویژگی های اون با این نسخه non-Commercial بیشتر آشنا بشیم.
 
نگاهی کلی به ویژگی های انجین FurryBall و نسخه رایگان غیرتجاری آن
 
فکر میکنم اولین باری که توی سایت به این موتور رندرینگ اشاره داشتیم برمیگرده به رویداد SIGGRAPH 2013 که اون موقع قرار بود کمپانی سازنده یعنی AAA Studio از نسخه 4 این انجین رونمایی کنه. هنوز بخوبی یادمه که اون روزها اولین باری بود که اسم FurryBall رو میتونستیم با نرم افزار 3ds Max بشنویم. خب میدونید این انجین در ابتدا فقط برای نرم افزار Maya طراحی و پیاده سازی شده بود و خب پس از بازخورد بسیاری خوبی که تونست از طرف کاربرانش دریافت کنه، کمپانی سازنده گسترش FurryBall رو در دستور کار خودش قرار داد که این امر هم تاکنون با انتشار پلاگین هاش برای نرم افزارهای 3ds Max و Cinema4D میسر شده. البته ناگفته نماند که نسخه سینمافوردی هنوز بتاست و داره مسیر تکاملی خودش رو طی میکنه ولی اطمینان دارم که بزودی جایگاه خوبی رو میتونه در بین کاربران این نرم افزار بدست بیاره.
 

رویکرد اصلی FurryBall

نگاهی کلی به ویژگی های انجین FurryBall و نسخه رایگان غیرتجاری آن
 
شاید بد نباشه اگه در ابتدا یه نگاه کوتاهی به رویکرد اصلی این انجین داشته باشیم. قطعا بسیاری از دوستانی که این مطلب رو مطالعه میکنن در بخش های مختلفی از این عرصه فعالیت دارن مثل معماری، گیم، ویژوال افکت، انیمیشن و ... و بدون تردید شناخت رویکرد و مسیر اصلی موتور رندر در ابتدا کمک میکنه تا بدونم انجینی که قصد داریم باهاش آشنا بشیم آیا میتونه کاربردی رو برای ما داشته باشه یا خیر. کمپانی سازنده این موتور رندر یعنی AAA Studio بصورت کامل این موضوع رو مشخص کرده که انجین FurryBall برای اون دسته از هنرمندانی ساخته شده که در زمینه ساخت فیلم انیمیشنی فعالیت دارن.
 
دوستان حتما به این موضوع توجه دارید که عرصه انیمیشن سازی یک دنیای خاص دیگه ای هست و هنرمندان عزیزی که در ایران فعالیت دارن حتما میدونن موضوع رندرینگ و اگه بخوام مشخص تر بگم، مشکل رندرینگ یکی از مسائل اصلی این عرصه محسوب میشه و شاید خیلی از فعالان این عرصه در کشورمون به ناچار کیفیت رو قربانی سرعت میکنن تا بتونن به نتیجه برسن. اما لحظه ای فکر کنید که اگه راه حل بهتری وجود داشته باشه و بشه تا حد زیادی با حفظ کیفیت به سرعت مورد نظر دست پیدا کرد، اونوقت قطعا موضوع اهمیت خاصی پیدا میکنه.
 
نگاهی کلی به ویژگی های انجین FurryBall و نسخه رایگان غیرتجاری آن
 
موتور رندر FurryBall یک انجین GPU-Based هست که تمام پردازش خودش رو توسط پردازنده گرافیک یعنی GPU انجام میده و این امر باعث میشه تا سرعت در رندرینگ از 15 تا 100 برابر نسبت به انجین های CPU-Based افزایش پیدا کنه. بله درسته زمان رندر میتونه تا 100 برابر افزایش داشته باشه و زمانی این شگفتی کامل میشه که امکان پشتیبانی این موتور از چند پردازنده گرافیکی رو میشه در ویژگی های اصلی اون دید. میدونید شاید اگر قرار بود نسخه های قبلی این موتور رو ببنیم و دربارش صحبت کنیم، نمیشد خیلی از خوبی های اون گفت چرا که نقاط ضعف بسیاری در اون دیده میشد که هر مطلبی درباره این انجین بیشتر جنبه انتقادی پیدا میکرد اما پس از انتشار نسخه 4 کاملا میشد تحولات چشمگیری رو در اون مشاهده کرد و رفته رفته تونست جایگاه ویژه ای رو در این عرصه پیدا کنه و درحال حاضر که نسخه 4.8 اون ارائه شده، شاید با اطمینان بشه گفت که درحال حاضر FurryBall بعنوان یکی از بهترین موتورهای رندرینگ GPU-Based با دو ساختار Biased و Unbiased محسوب میشه.
 
خب فکر میکنم حالا با رویکرد اصلی این انجین آشنا شده باشید و اگه موافق باشید بیایید نگاه بهتری رو با تماشای ویدئوی معرفی مقدماتی این انجین داشته باشیم.
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 26 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 17 مگابایت

ویژگی های اصلی انجین FurryBall

خب اشاره کردیم که این انجین بر پایه پردازنده گرافیکی و یا همون GPU-Based عمل میکنه و خب طبیعی هست اولین سوالی که در ذهن بسیاری از ما ها شکل میگیره اینه که با چه کارت گرافیکی امکان استفاده از این انجین برای ما فراهم میشه ؟ آیا FurryBall صرفا از کارت های NVIDIA  پشتیبانی میکنه ؟ خب میدونید که بسیاری از موتورهای رندرینگ GPU-Based محدود به کارتهای انویدیا هستن ولی انجین FurryBall از اونها مستثناست چراکه امکان استفاده از این موتور رندرینگ با اکثر کارت های گرافیکی NVIDIA و AMD/ATI که از DirectX 11 پشتیبانی میکنن فراهم شده. البته بدون تردید کارت های NVIDIA گزینه بهتری برای استفاده از این انجین خواهند بود و برای کارت های AMD/ATI محدودیت هایی وجود داره و کمپانی سازنده بصورت مشخص استفاده از کارت NVIDIA TITAN 6GB رو پیشنهاد میکنه.
 
نگاهی کلی به ویژگی های انجین FurryBall و نسخه رایگان غیرتجاری آن
 
اما جدای از سخت افزار، در این موتور رندرینگ ویژگی های برجسته دیگری رو هم میشه دید مثل امکان پردازش GI بصورت کاملا فیزیکال که البته این ویژگی در نسخه 4 و فقط برای کارت های NVIDIA طراحی شده. خب امروزه یکی از مهمترین مساله ای که مورد توجه اکثر کمپانی های سازنده موتورهای رندرینگ قرار داره، امکان پردازش های فیزیکال برای بدست آوردن یک تصویر کاملا واقعگرایانه است. تا قبل از این انجین FurryBall امکان پردازش global illumination رو در خودش داشت ولی بصورت Physically-based نبود و میشه گفت که یک شبیه سازی کلی از GI رو در اختیار کاربرانش قرار میداد اما درحال حاضر این موتور رندرینگ میتونه امکان پردازش GI بصورت کاملا فیزیکال رو در خودش ببینه.
 
نگاهی کلی به ویژگی های انجین FurryBall و نسخه رایگان غیرتجاری آن
 
پشتیبانی از Fluids و Particles در نرم افزار مایا و همینطور امکان رندرینگ مو، پشم، و پوشش های گیاهی با استفاده از لایه Alpha و البته رندرینگ بصورت شبکه ای از دیگر ویژگی های برجسته این موتور رندرینگ محسوب میشه. اما اگه موافق باشید بررسی ویژگی های FurryBall رو با تماشای یک ویدئوی جذاب به پایان برسونیم.
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 47 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 47 مگابایت

نگاهی به نسخه رایگان FurryBall

اما در انتها یه نگاهی داشته باشیم به نسخه رایگان غیرتجاری که بتازگی برای این موتور رندرینگ عرضه شده و بررسی کنیم که این نسخه Free چه ویژگی ها و محدودیت هایی رو داره. خب حتما میدونید که این انجین هم از ابتدا مثل بقیه موتورهای رندرینگ یک نسخه ای رو بعنوان Demo و یا همون نسخه نمایشی در اختیار همه قرار میداد و هنگام رندر گرفتن سراسر تصویر با واترمارک های FurryBall پوشیده میشد و میشه گفت که تصویر رندر شده غیرقابل استفاده بود. اما درحال حاضر نسخه رایگان و یا همون NON-Commercial بدون هیچگونه واترمارکی میتونه در اختیار شما قرار بگیره و لایسنس اون میتونه به مدت زمان نامحدودی مورد استفاده باشه. ولی خب طبعا این نسخه رایگان هم شامل چند محدودیت میشه و اولیش اینه که این نسخه صرفا برای استفاده های شخصی هست و به هیچ وجه نباید در کارهای تجاری مورد استفاده قرار بگیره. البته فکر میکنم ما کاربرای ایرانی توی این مورد مستثنی باشیم !
 
نگاهی کلی به ویژگی های انجین FurryBall و نسخه رایگان غیرتجاری آن
 
محدودیت بعدی مربوط به Resolution رندر هست که شما میتونید تا حداکثر کیفیت Full HD (ابعاد 1920 در 1080) از پروژه های خودتون رندر بگیرید. خب این کیفیت و این ابعاد برای بسیاری از ما میتونه مناسب و کافی باشه و تقریبا با اطمینان کامل میتونم بگم که این مورد هم برای ما کاربران ایرانی محدودیت زیادی بحساب نمیاد. اما مساله بعدی بشدت میتونه آزاردهنده باشه و اونم چیزی نیست جز کاهش سرعت 3 برابری که قطعا تاثیر گذار خواهد بود. اینکه میگم کاهش سرعت به این معنی نیست که سرعت رندر افت پیدا میکنه، درواقع فرآیند رندرینگ با همون سرعت معمول انجام میشه و فقط یک وقفه ای برای حذف واترمارک ها بوجود میاد. بعنوان مثال اگر قرار باشه 1 فریم به مدت 2 دقیقه رندر بشه، پروسه رندر در همون 2 دقیقه تکمیل خواهد شد و فقط یک وقفه 4 دقیقه ای اضافی برای حذف واترمارک بوجود میاد.
 

 
دوستان دیگه مورد خاصی نیست و در ادامه لینک دانلود این موتور رندرینگ برای نرم افزار های تری دی مکس، مایا و سینمافوردی در اختیارتون قرار میگیره. فقط این نکته رو هم یادآوری کنم که پلاگین Cinema4D هنوز بتاست و بسیاری از ویژگی هایی که در بالا بهشون اشاره کردیم رو شامل نمیشه. لینکی که در ادامه تقدیمتون میشه برای سیستم عامل 64 بیتی و نرم افزارهای مایا نسخه 2010 تا 2015، تری دی مکس نسخه 2013 تا 2015 و سینمافوردی نسخه R15 و R16 هست که برای دانلود میتونید از لینک زیر اقدام کنید.
 
 
اگر با نصب و یا شیوه کارکرد این انجین به مشکلی برخوردید و یا براتون سوالی پیش اومد حتما اون رو در تالار گفتگو مطرح کنید و تا اونجایی که امکان داشته باشه ما سعی میکنیم که با پاسخ به سوالات پشتیبانی خوبی رو برای این انجین براتون فراهم کنیم.
 
دوستان راستش برای من خیلی جالبه که کمپانی های سازنده موتورهای رندرینگ دونه به دونه دارن به سمت ارائه یک نسخه رایگان پیش میرن و قطعا سیاست های خاصی رو در اینباره اتخاذ کردن که هم به نفع هنرمندان مستقل خواهد بود و هم به نفع خودشون. خیلی مشتاقم تا نظرات و دیدگاههای شما رو درباره این موتور رندرینگ GPU-Based و همینطور مساله نسخه NON-Commercial اون بدونم. پس بی صبرانه منتظر نظرات شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 52 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید