میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
انیمیشن ایران؛ مسیری خاموش (قسمت دوم - شیادان دنیای CG و بحران پکیج های آموزشی)
دوشنبه 14 آبان 1397
در
مقالات

انیمیشن ایران؛ مسیری خاموش (قسمت دوم - شیادان دنیای CG و بحران پکیج های آموزشی)

دوشنبه 14 آبان 1397

مقدمه :

مدتهاست هر چی بیشتر توی شبکه های اجتماعی می چرخم بیشتر خسته و خجالت زده میشم ، دلیل این خستگی هم حال بد سی جی ایرانه . به گند کشیدگی توی این رشته به سرحد نهایی خودش رسیده و این ظرف داره لبریز میشه . البته که ما توی ایران زندگی می کنیم و تعجبی نداره که سلامت این رشته مثل تمامی رشته های دیگه نتونسته حفظ بشه و عدالتی هم برای ما سی جی کارها برقرار نیست اما همیشه فکر میکردم این محیط ناسالم برای همیشه توی بازار کار پروژه ای باقی میمونه و به فکرم خطور نمیکرد این فساد در این حد وسیع به بازار آموزش رسوخ کنه.
 
خستگی از شیادان و کلاهبردارانی که محیط های بدون نظارت و بی قانونی مثل تلگرام هر روز اونها رو وقیح تر میکنه و به راحتی سر هر تازه وارد معصومی به این رشته رو کلاهی گشاد میذارن ، خسته از دیدن تبلیغ دوره هایی که در انتها مدرک "بین المللی"به هنرجوها اعطا میکنن اما وقتی نگاهی به فیلم های ضبط شده این دوره ها میندازیم "استاد" بزرگوار سر کلاس دارن روی فایل های تمرینی آموزش های خارجی کار میکنن و متد تدریس هم مو به مو شبیه به آموزش اصلی هست و خارج از خط این روند چیزی برای ارائه ندارن ، خسته از اینکه هر روز در جواب کامنت ها بگیم لطفا ما رو استاد خطاب نکنین تا باعث نشه هر مدرس تازه کاری اونقدر مغرور بشه که خودش در ابتدای اسمش کلمه استاد رو تایپ کنه ، خسته از پک های آموزشی با سرفصل های عجیب و غریب و بی سر و ته اما تبلیغات گسترده و قشنگ و گول زننده و خسته از همه چیز این شبکه های اجتماعی که دیگه امون از ما هم بریدن.
 
social media
 
اما این بار فقط برای ناله کردن و حرف های تکراری در خدمت شما نیستم ، مطمئنا حرف هایی هست که باید زده بشه و من هم امیدوارم تا حد امکان این مطلب رو بین دوستانتون در هر کجای فضای مجازی که هستن به اشتراک بذارین تا طعمه اشخاص کلاهبرداری که این روزها با عناوین دهن پرکن همه جا مشغولن نشن و خیلی بی پرده بگم ، جیبشون خالی نشه . قبل از اینکه برسیم به بخش های مهم صحبتمون میخوام چند نکته رو در همین مقدمه متن تقدیمتون کنم که خوندنش خالی از لطف نیست تا برسیم به بخش اصلی . سه موضوع همیشه منو اذیت میکنه ، 1- کلمه "استاد" 2- فعالیت در فضای مجازی 3- تدریس بی حساب و کتاب.
 

1. اساتید اینجا ، اساتید اونجا ، اساتید همه جا !

کمی به خودمون بیایم ، استادها خیلی کمن ، همیشه انگشت شمارن توی هر رشته ای . این فرهنگ زشت استاد خطاب کردن هر کسی که خرده ای اطلاعات داره یا تدریس دست و پاشکسته ای میکنه داره نابودکننده محیط های آموزشی در تمامی رشته ها میشه . تعریف استاد پیچیده تر از صرفا مدرس بودنه یک فرده ، ما با استاد خطاب کردن هر کسی که معلوم نیست اطلاعاتش رو از کجا آورده و معلوم نیست تا به حال کجا بوده باعث میشیم اون شخص اعتماد به نفس کاذبی بگیره و داریم بهش بی دلیل پر و بالی میدیم که بعدها دودش به چشم خودمون میره و البته الان هم دودش به چشممون رفته و خبر نداریم . حداقل اکثر کسانی که دیدم استاد خطاب میشن به جرات میگم که میتونین پس از صرف مدت زمان چند ماهه توی اون شاخه ازشون جلوتر باشین و قوی تر ظاهر بشین .
 
یادمون نره ... استادها کمیابن ، منش و رفتار خاصی دارن ، سطح کاری بالایی دارن ، سطح تدریس قانع کننده ای دارن و قطعا نمونه کارهای قابل قبولی هم ضمیمه فعالیتشون هست.
 

2. شبکه های اجتماعی ، سرطان دنیای سی جی

زمانی بود که شما برای یافتن هرگونه اطلاعات و جواب سوال های خودتون به سایت های معتبر مراجعه میکردین و توی فروم های پربار این سایت ها میتونستین به بحث و گفتگو بشینین و جواب سوال خودتون رو به بهترین شکل بگیرین . همچنین با ایندکس شدن این محتوا در گوگل ، صدها یا هزاران نفر دیگه هم اگر سوال مشابهی میداشتن میتونستن با یک سرچ ساده به مطلب شما برسن و از راهکارها بهره ببرن . اما متاسفانه توی فضاهایی مثل تلگرام کافیه که چند نفر به کار همیشگیشون یعنی دعوا و بحث بر سر "مکس بهتره یا مایا" مشغول باشن تا سوال شما در عرض چند ثانیه زیر مشتی مطالب کم ارزش و غیرعلمی یا ایموجی های کذایی مدفون بشه و از یاد بره . همیشه تصورش برام سخته وقتی در طول ساخت یک پروژه به مشکلات متعدد فنی برمیخورم اگر در کشورهای دیگه هم افراد فقط در شبکه های اجتماعی تمام مشکلاتشون رو حل میکردن و چیزی در فروم سایت های مختلف از جمله Autodesk ، Adobe ، Creative Cow و ... وجود نداشت میخواستم چه کار کنم و دقیقا مشکلاتم رو چطور حل کنم .
 
از این مشکل بزرگ که بگذریم کافیه در اینستاگرام یا تلگرام در عرصه سی جی تعدادی کانال و پیج رو دنبال کنین تا به نتایج عجیبی برسین . داریم به این شعار غرورآفرین "هر سی جی کار ، یک پک آموزشی" نزدیک میشیم و تقریبا این روزا خیلی کمن "استاد" هایی که پک آموزشی بیرون نداده باشن . بارها و بارها پس از بررسی سرفصل های این پک های آموزشی نمیدونستم واکنشم باید چی باشه دقیقا . بذارین به جریان پک های آموزشی مفصلا بپردازیم و در بخش خودش دقیق روی این مورد صحبت کنیم و برگردیم به بحث شبکه های اجتماعی .
 
شیادان و کلاهبرداران در همه جای این شبکه های اجتماعی حضور دارن و خیلی سخت میشه کسانی رو پیدا کرد که واقعا صادقانه در حال خدمت باشن و چیزی به معلومات شما اضافه کنن . در مورد شخصی که قراره ازش آموزش ببینین تحقیق کنین ، به هر مدرسی اعتماد نکنین . معیارتون فقط تبلیغات زیاد و اسم آشنای اون مجموعه یا شخص نباشه و تمرکز کنین روی شناخت از طریق سوال کردن از هنرجوهای پیشین یا نمونه کارها و یا احتمالا محتوای رایگانی که از این آموزشها منتشر کرده .
 

3. من نرم افزار بلدم ، آیا من یک استادم ؟

اصلاح میکنم "استاد" نه ! مدرس ...
به هیچ عنوان هر کسی نمیتونه یک مدرس باشه . متاسفانه با عملکرد ضعیف نهادهایی مثل فنی و حرفه ای و اداره ارشاد ، هنرجوها به سمت نهادهای موردتایید این سازمان ها برای یادگیری نمیرن و ترجیح داده میشه که توسط آموزشگاه های خصوصی یا افراد آموزش ببینن . مشکل از همینجا شروع میشه . قبل از اینکه بگم مشکل چیه باید بدونیم که یک مدرس خوب چه شاخصه هایی داره .
 
الف - یک مدرس خوب در قدم اول و قبل از هر چیز دیگه ای دارای قدرت بیان مناسب و توانایی انتقال مفاهیم به دیگران هست ، اگر قدرت اینکار رو ندارین شروع به تدریس نکنین ، به عده زیادی خیانت نکنین ، هدف ، انرژی ، جوانی ، آرزوها و پول دیگران رو فدای فانتزی های ذهنی خودتون که میخواین یک مدرس باشین نکنین . اگر تصمیمتون جدی هست مدتی روی این مهارت کار کنین و بعد برین سراغ تدریس . زندگی دیگران و سالهای حساس زندگیشون ، عرصه آزمون و خطا و قوی شدن شما نیست .
 
ب - اگر به نرم افزار موردنظرتون تسلط ندارین ، اگر هنوز سابقه کار ندارین ، اگر هنوز فقط ابزارها رو میشناسین و هیچ فلسفه ، تئوری و اطلاعات استانداردی در اون زمینه نمیدونین و فقط بلدین با نرم افزار کار کنین ، اگر سرفصل بندی رو بلد نیستین و میخواین از هر جای نرم افزار که شد درس دادنتون رو شروع کنین ، اگر هنوز چند عنوان آموزشی بیشتر ندیدین و با اعتماد به نفس کاذبتون حس میکنین میتونین به بقیه درس بدین ، خواهش میکنم شروع به تدریس نکنین . یک مدرس باید اونقدر به زمینه تدریسش تسلط داشته باشه که در مورد مباحث مختلف هم از لحاظ تئوری هم عملی قدرتمند باشه ، خجالت آوره که هنرجوها همیشه به این موضوع تاکید میکنن که سر کلاس پس از پرسیدن هر سوالی که کمی سخت تر یا دورتر از چارت آموزشی بوده موضوع پیچونده شده و به جلسات بعد و آخر و ... موکول شده . بیایم نسبت به انسان های اطراف خودمون خائن نباشیم . بیایم اهداف و شور و انرژی یک هنرجو که ممکنه در آینده کاریش یک فرد بزرگ بشه رو فدای کسب درآمدمون نکنیم ، ممکنه این خودخواهی ما باعث بشه اون فرد از این رشته دلسرد بشه ، مسیر زندگیش تغییر کنه و حتی توی یک رشته دیگه انسان خوشبخت و خوشحالی نباشه اما شاید میتونست در سی جی از پیشتازان باشه .
 
تدریس = تسلط . هیچ کس دوست نداره اگر شما به ابزاری که آموزش میدین تسلط نداشته باشین هنرجوی شما بشه . اگر به دین و آخرت و حق الناس و ... اعتقاد ندارین حداقل به انسانیت و آزادگی اعتقاد داشته باشین و پایبند باشید . باز هم میگم بیایم نسبت به انسان های اطرافمون خائن نباشیم .
 
امیدوارم که هیچ کدوم از ما اینجوری نباشیم یا حداقل شما در دام همچین افرادی گرفتار نشین . اگر میخواین آموزش ببینین و تازه وارد این رشته شدین ، میتونین با راهکارهایی که در انتهای متن خدمتتون عرض میکنم درک بهتری از انتخاب روند آموزشی مناسب و همچنین انتخاب "استاد!!!" پیدا کنین .
 
اما میرسیم به یک سری صحبت ها که چند ساله میخوام در موردشون حرف بزنم ولی همیشه به دلایلی منصرف شدم . امیدوارم که در هر جایی از روند کاری یا یادگیریتون راهگشای شما باشن یا با به اشتراک گذاریشون کمک کنین تا اطرافیانتون در دام عده به خصوصی گیر نیفتن .
 
قبل از هر چیزی به خاطر موضوعاتی که ممکنه مطرح بشه و برای دوستانی که من رو نمیشناسن خودم رو معرفی کنم . بنده رضوان پورمرتضی هستم ، مدرس نرم افزار After Effects . نرم افزارهای تخصصی کاری من After Effects و 3Ds Max هستن و در بازار کار هم عموما مشغول به ساخت تیزرهای تبلیغاتی رئال و انیمیشن ، انیمیشن های صنعتی ، معماری و آموزشی مشغول بودم و نمونه کارهای من هم تعدادیشون در صفحه اینستاگرامم موجود هست . همچنین آموزش های After Effects من تا به حال به صورت اختصاصی فقط در همین سایت منتشر شدن و مقالات تحلیل و بررسی هم در زمینه ابزارهای مختلف نرم افزار 3Ds Max و After Effects هم در همین سایت به رشته تحریر در آوردم .
 
اما برگردیم به موضوع اصلی : نوشتن این مطلب مدتیه که دغدغه ذهنی من شده بود و از اونجا این بحث دوباره برام داغ شد که از بعضی دوستان مدرس که مخاطبان زیادی هم دارن ، موضوعاتی رو دیدم که لازم دونستم در اینجا ذکر کنم تا یا این روند رو اصلاح کنن یا در دفاع از شیوه رفتاری شون بر بیان . اگر هیچ کدوم از این موارد مشاهده نشه من و آقای رضایی با داشتن این رسانه پرمخاطب ، بر خود واجب می دونیم که در مطالب و اطلاع رسانی های بعدی به صورت مستقیم و با ذکر نام فرد به سراغ روشنگری ریز به ریز مشکلات فعالیتشون بریم و این احساس رو داریم سکوت هر چه بیشتر در این مورد ، خیانت بزرگی به هنرجویان و تازه واردان به این رشته هست . قطعا عده ای از این افراد ، اونقدر فعالیت پرمشکلی دارن که ما هیچ امتناعی از رویارویی مستقیم و بی پرده با اونها نخواهیم داشت.
 
 

اتفاقات عجیب و غریب در بازار پک های آموزشی :

مدتی پیش در یک کانال آموزش 3Ds Max و فروش پک های آموزشی مطالب عجیب و غریبی منتشر شد . مدرس این کانال با انتشار تصویر رندر مجموعه رقیب، شروع به یک کل کل بچگانه و تسویه حساب شخصی با رقبای خودش کرد و فالوورهای چندهزارنفره این کانال مجبور بودن به صورت اجباری قربانی تخریب غیرحرفه ای رقیب بشن و این اراجیف رو بخونن و شاهد این گونه رفتارها باشن . در زیر میتونین شروع این موضوع رو ببینین :
 
image05
 
من به شخصه نمیدونم آیا در گذشته تحرکاتی از سمت طرف مقابل (که من نه میشناسمشون و نه طرفدارشونم) وجود داشته یا نه که اگر وجود داشته باز هم مایه تاسف و سرافکندگیه اما موضوع اینه که همگی شما به اصطلاح مدرس هستید ، من به عنوان کسی که توی این رشته فعالیت میکنم یا حداقل کسی که میبینه شما در حال آموزش به افراد زیادی هستین ، خجالت زده میشم که هنوز بویی از منش و افتادگی یک معلم نبردین و رقابت از کثیف ترین نوعش که همون تخریب رقیب هست رو در پیش میگیرین . مدرس های زیادی هستن که از حاشیه به دورن ، آروم و باارزش به جلو پیش میرن ، قصدشون صرفا مسائل مالی نیست و از معلم بودن ، مرامش رو هم آموختن و دلسوزانه در کنار هنرجوها هستن و نمیذارن ذهن هنرجو به سمت دیگه ای منحرف بشه . واقعا درک نکردم چرا در انتهای تخریبتون هم یک نظرسنجی برگزار کردین تا هنرجوهایی که تنها دلیل بودنشون در کنار شما یادگیری هر چه بیشتر و باکیفیت تره ، با مسایل فکری و درونی و شخصی شما درگیر بشن ... فقط خواستم بگم بدونین فلسفه مدرس بودن این نیست که بلد باشین تعدادی ویدیو ضبط کنین و بفروشین . قطعا مفاهیمی فراتر از اینها در پشتش نهفته ست . البته که این اتفاقات نه فقط در این کانال بلکه روزانه در سرتاسر شبکه های اجتماعی وجود داره و اگر بخوایم به همگی بپردازیم قطعا از حوصله این مطلب خارجه .
 
چون در ادامه این مطلب قراره به موضوع پک های آموزشی هم پرداخته بشه لازم میدونم یک نکته رو متذکر بشم . تولید پک های آموزشی هیچ اشکالی نداره . ما باهاش مخالف نیستیم و اگر یک پک آموزشی به صورت اصولی ساخته شده باشه و از کیفیت مناسبی برخوردار باشه قطعا ما هم استقبال میکنیم . خود من مدتهاست که تولید یک پکیج آموزشی رو در سر دارم و ما هم مطمئنا در این سایت شاهد ارائه تعدادی از اونها در آینده خواهیم بود . خرید یک پکیج آموزشی میتونه به شما کمک کنه تا به صورت بهینه از آموختن بهره ببرین و هر چند بار که خواستین درس ها رو تکرار کنین و در مباحث عمیق و عمیق تر بشین . اما در نقطه مقابل ، یک پکیج آموزشی بی سر و ته میتونه شما رو گمراه کنه ، از ادامه دلسردتون کنه و احساس کنین که یا گیرایی پایینی دارین یا در این رشته استعدادتون کافی نیست . نقدی که در ادامه بر تعدادی از این پکیج ها داریم به معنای تخریب اونها نیست ، کاملا منطقی و مطالعه شده ست و بدیهی ست هر کس که به نرم افزار و شیوه تدریس تسلط داشته باشه باید اونها رو رعایت کنه و اگر در حیطه نرم افزارهای تخصصی من و موارد تدریسم هست ، امیدوارم که سوبرداشتی مبنی بر پایین کشیدن طرف مقابل در موردش صورت نگیره . بنده نه در زمینه کاری نه در زمینه تدریس با کسی در حال رقابت نیستم و راه و رسالتی که سالهاست در این سایت پیش گرفتیم رو با حداکثر توان ادامه میدیم و اونقدر شناخته شده هستیم که مخاطبانمون مفهوم حرف ما رو درک کنن .
 
گاهی پس از مراجعه به سرفصل های آموزشی خیلی از این پک های آموزشی ، با فجایع بزرگی رو به رو میشیم . این بارزترین نمونه خیانت به هنرجو هست . مدرسی که نمیدونه روند آموزش یک نرم افزار چطور باید باشه و شروع میکنه به تدریس آخر به اول و وسط به ناکجاآباد یک نرم افزار .
 
در زیر یکی از این نمونه ها رو میبینیم که مربوط به پکیج آموزشی After Effects هست :
 
Image03
 
متاسفانه بارها با دیدن این سرفصل ها متعجب شدم . پس از یادگیری فصل اول و دوم که مربوط به محیط نرم افزار و منوها میشن به یک باره به 3 فصل متوالی میرسیم که در رابطه با تکنیک مورف صحبت میشه . کاربر بدون داشتن آشنایی از هیچ گونه امکانات و ابزارهای کاربردی در After Effects میره روی تکنیکی که نمیدونم هر چند سال یکبار ممکنه در چه پروژه خاصی و چه جایی استفاده بشه یا اصلا استفاده نشه . بعد از یادگیری مورف میرسیم به بخش دوم منوها که نمیدونم چرا بینش فاصله افتاد و آیا تکنیک مورف ، وسط یادگیری منوهای نرم افزار ضروری بود یا نه . فصل ششم مربوط میشه به موشن گرافیک . موشن گرافیک یعنی انیمیشن ، یعنی حرکت و انیمیت Text ، یعنی Keyframe Interpolation ، یعنی Shape Layer و Maskها . اما با کمال تعجب میبینیم انواع Keyframe ها در فصل دهم بخش 6 ، معرفی Text فصل دهم بخش 7 و8 ، Shape Layers فصل دهم قسمت 11 و .... تدریس میشه .
 
بخش های آخر یعنی آشنایی با Cinema4D و مخصوصا آشنایی با Realflow هم مطلقا وجودشون قابل درک نیست توی این مجموعه . شاید بشه گفت Cinema4D میتونه یک پارتنر خوب برای After Effects در تولید موشن گرافیک باشه اما دقیقا فلسفه وجود Realflow در این بین چیه ؟ چرا باید کاربر رو گیج کنیم ؟ کسی که هنوز هیچ شناختی از دنیای پیچیده سی جی نداره ، با تموم کردن دوره شما احساس میکنه باید Realflow هم کار کنه و میره سراغ این نرم افزار بزرگ شبیه سازی دینامیکی و سیالات و پس از مدت ها تست و تمرین و آموزش متوجه میشه تحت هیچ شرایطی از همون روز اول به دردش نمیخورده . اصلا اسم بردن از دو نرم افزار تخصصی 3D در یک دوره After Effects دلیلش چی هست ؟ حتی اگر پاسخ این باشه که میتونن در عرصه تولید موشن گرافیک و جلوه های ویژه به ما کمک کنن بله میتونن . در زمینه تولید جلوه های ویژه ، نرم افزارهای 3Ds Max ، Maya ، Houdini و ... هم میتونن به ما کمک کنن ولی در یک دوره After Effects که روندش بر اساس جلوه های ویژه باشه معرفی Houdini یا پلاگین FumeFX مفهومی نداره .
 
من این دوست عزیز مدرسمون رو نمیشناسم و مشکل ، خصومت و رقابتی هم باهاشون ندارم اما پس از سالها تجربه تدریس عمومی و خصوصی بعید میدونم هنرجو به راحتی بتونه با این روند چیدمان سرفصل ها به درک درستی از نرم افزار برسه و اگر احساس کنه به درک درستی رسیده و درصدد دفاع ازش بربیاد ، قطعا در آینده و با پیشرفت بیشتر متوجه میشه که اولین آموزشی که دنبال کرده از روی اصول نبوده و فکر نمیکنم نهایتا این دوره خروجی مناسبی داشته باشه .
 
یک مورد دیگه رو در رابطه با همین از هم گسیختگی سرفصل ها در یک پکیج آموزش 3Ds Max با هم بررسی میکنیم :
 
image04
 
راستش این نوع سرفصل بندی اونقدر از هم گسیخته و دور از هم هست که اصلا نمیتونم تحلیلش کنم . درس سوم در رابطه با وارد کردن فایل از نرم افزارهایی مثل اتوکد هست ، خطوطی که از اتوکد وارد مکس میشن به صورت Line هستن اما درس چهاردهم به توضیح Line میرسیم . حتی اگر از اتوکد یا رویت نحوه وارد کردن فایل سه بعدی رو هم شرح داده باشن باز هم نمیدونم چرا کسی که هیچ چیزی از مکس نمیدونه باید همچین چیزی رو در ابتدای یادگیریش و در درس های اول ببینه . درس یازدهم مربوط میشه به ایجاد پوشش گیاهی حرفه ای در محیط های بزرگ که قطعا این روزها یا از پلاگین Forest Pack استفاده میشه یا Particle System ها اما هنوز هیچ اثری از تدریس Modifier ، مدل سازی ، Shape و .... در درسهای قبلی دیده نمیشه . طولانی ترش نمیکنم چون میتونم چندین صفحه اشکال در مورد هر کدوم از این سرفصل بندی ها بنویسم و ایراداتش رو یک به یک بگم . تنها نکته ای که وجود داره اینه که افسوس میخورم برای هنرجوهایی که گول میخورن و همچین آموزش هایی رو میخرن . حتی اگر بتونن در نهایت کاری انجام بدن یا خروجی مشخصی در انتهای دوره داشته باشن ، بعد از چند سال کار و شروع پروژه های پیچیده تر متوجه تمامی مشکلات پایه ای خواهند شد .
 
دوستان من ، عزیزان "استاد" یا مدرس : کار ما شوخی نیست . ما کسانی هستیم که عده ای به ما اعتماد میکنن و از محتوای آموزشی ما استفاده میکنن ، ورود ما به عرصه آموزش اون هم به صورت جدی و گسترده بدون داشتن سرفصل اصولی که پایه و اساس یک پکیج آموزشی هست ، یک خیانت بزرگ به خودمون ، آینده مون ، مخاطبانمون و آینده شون هست . ما در قبال آینده هنرجوها مسئولیم حتی اگر در حال ارائه آموزش های رایگان باشیم چون حتی یک آموزش رایگان با راهنمایی های اشتباه میتونه افراد بی شماری رو گمراه کنه . ما در حال نوشتن بخشی از سرنوشت و آینده مخاطبانمون با محتوای مورد ارائه مون هستیم . ما می تونیم به راحتی و با راهنمایی درست ، یک فرد رو به اوج برسونیم یا متقابلا تبدیلش کنیم به کارمند خسته ای که هیچ وقت بیشتر از حد مشخصی کاری ازش برنمیاد و همیشه فکر میکنه راهش در جهت ورود به این رشته درست نبوده در حالی که ما راه اشتباه رو بهش نشون دادیم .
 
نمونه های این نوع سرفصل بندی ها بی پایانن . هر روز تعداد بیشتری از این پکیج ها میبینم که اصلا متوجه نمیشم منشا تفکر در مورد این سبک از تدریس از کجاست و چرا باید فکر کنیم مخاطبمون به این شکل یاد بگیره بهتره . دوست عزیز مدرس یا "استاد" : اگر After Effects آموزش میدین ، اگر 3Ds Max آموزش میدین یا هر نرم افزار دیگه ای . سری به بخش Help آنلاین این نرم افزارها بزنین ، آموزش های Basic کمپانی های معروف آموزشی رو ببینین تا متوجه بشین روند آموزش اصولی چی هست و دقیقا باید از چه راهی وارد ذهن مخاطب شد .
 
confused
 
استاد گرامی دیگه ای در تلگرام فعالیت دارن که من هر سطر از مطالب کانال ایشون رو که میخونم برای چند لحظه از خجالت چشمانم رو می بندم و به فکر فرو میرم . از آیدی اینستاگرامی که ایشون در اختیار دارن و این آیدی اونقدر خواهان داره که یک آکادمی هلندی پیشنهاد قیمت 50 هزار دلاری به ایشون میده و دوستمون نمیفروشن . ( متذکر بشم که 50 هزار دلار هم قیمت مرسدس بنز E-Class مدل 2018 و همچنین معادل 750 میلیون تومان فعلی ، شاید هم بیشتر میشه) تا ادعاهای عجیب و غریب دیگه ای از این دست که راستش حداقل قلم من برای نگارششون نمی چرخه .
 
image01 
ایشون مجموعه انفرادی یا نهایتا دو سه نفره خودشون رو در غالب دپارتمان های مختلف مطرح میکنن که تعدادی از این دپارتمان ها شامل دپارتمان آموزش ، دپارتمان ساخت انیمیشن سینمایی ، دپارتمان تولیدات تصویری رئال ، دپارتمان دوبلاژ انیمیشن ، واحد روابط عمومی و ... میشه و با این تبلیغات دهن پر کن اما دروغ ، مخاطبان زیادی رو به سمت خودشون میکشونن که از سطح آموزشی بسیار پایینی هم برخوردارن و شاکیان این مجموعه هم بسیار زیاد هستن . اما در حرکت جدیدی که ایشون زدن ، هزینه هر ساعت مشاوره با استاد گرامی در شهر تهران رو یک میلیون و پونصدهزار تومان تعیین کردن و فکر میکنم که حتما عده ای از هنرجوهای از همه جا بی خبر هم گول بخورن و به سراغ ایشون برن و نهایتا هم چیزی دستگیرشون نشه .
 
image02
 
من نمیتونم بفهمم که این سطح از جسارت از کجا نشات میگیره . چطور جرات میکنین از کسی که ازتون کمک میخواد و با دنیای سی جی مطلقا ناآشناست برای یک ساعت راهنمایی های غلط و بدون داشتن هیچ تجربه ای ، مبلغ یک میلیون و پونصد هزار تومن درخواست کنین ؟! به این فکر کردین پدر یا مادر بی گناه اون خانواده توی این شرایط بد اقتصادی چقدر باید کار کنه که یک میلیون و پونصدهزار تومان رو به شما پرداخت کنه ؟ آیا ذره ای از مفهوم شرف و انسانیت رو درک کردین ؟ من بهتون قول میدم که به شخصه و از طریق همین رسانه با شما تسویه حساب سنگینی میکنم ، درضمن هر کدوم از هنرجوها نیاز به هر گونه مشاوره ای در هر زمینه ای از سی جی که داشت بنده به صورت کاملا رایگان و برای ساعت های بی شمار در خدمتش هستم و اگر در زمینه ای بود که تخصص نداشتم ارجاعشون میدم به اشخاص متخصصی که در دسترس هستن و بدون هیچ چشم داشتی شما رو راهنمایی خواهند کرد ، افسوس ... یادمون رفته که ما رسالتی بر دوشمون هست . در ضمن نشان TM که در کنار اسم مجموعه ایشون خورده هم میتونه لبخندی گذرا رو برای لحظاتی بر لبان شما به ارمغان بیاره .
 
بخش کوچیکی از رزومه ایشون هم شامل تولید کننده تعداد بی شماری از تولیدات تلویزیونی و سوپروایزر انیمیشن هایی در عرصه بین المللی میشه که کسی هنوز عناوینشون رو نمیدونه ، تدریس در 200 آموزشگاه در تهران و کرج و دانشگاه های بسیار ، چاپ کتاب آموزش Maya و شروع تدریس از اواخر دهه 70 هست که این مورد هم به شدت قابل بحثه اما ما از صحبت در موردش اجتناب می کنیم چون باز کردن همچین دروغ های شاخداری رو در شان سایت نمی بینم و هر کسی میتونه صحت یا عدم صحتش رو تشخیص بده .
 

 
استاد مرموز دیگه ای هستن که نمیدونم در موردشون چی بنویسم ، از آموزش تخصصی نرم افزارهای سه بعدی مثل 3Ds Max تا After Effects و Premiere و ... گرفته تا انواع نرم افزارهای طراحی وب ، برنامه نویسی و حتی در نهایت به آموزش Nero هم میرسن . اما پس از دیدن تعدادی از فیلم های آموزشی ایشون عرق شرمی بود که ریختم و به فکر فرو رفتم . اونقدر توی این ویدیوها شوخی های زننده ای با افراد حاضر که هنرجوها هستن میشه که گفتنش حداقل در اینجا ممکن نیست . ایشون در حین آموزشها که نمیدونم چرا در مکان عمومی ضبطشون میکنن ، حواسشون به صورت کامل به محیط اطرف هست و گاهی در حین آموزش چشم چرانی هم میکنن و همچنین سوژه بدچشمی شون رو هم برای من و شما توصیف میکنن . در ضمن اکثر اطلاعاتی که این استاد بزرگ به شما ارائه میکنن کاملا غلط هست و بدیهی ترین تعاریف دنیای سی جی رو کاملا اشتباه و از روی برداشت های شخصی تحلیل و تدریس میکنن که جای تاسف بسیار داره . البته که ایشون آموزش های رایگان زیادی منتشر و عده کثیری از هنرجوها هم از این آموزشها استفاده کردن اما کاش دست به تولید این محتوا نمیزدن و میذاشتن حداقل هنرجوها چیزی ندونن تا اینکه وارد دنیایی از تعاریف غلط در زمینه نرم افزارها بشن .
 
سوژه هایی برای پرداختن به این شکل بسیار زیاد هستن اما حداقل در شرایط فعلی و بسته به تحملمون نه دوست داریم از این افراد به صورت مشخص اسم ببریم نه اینکه اشاره دقیق تری صورت بگیره . اما اگر این روند ادامه داشته باشه قطعا تاب و تحمل ما هم به صورت جدی تمام خواهد شد و من شخصا با صرف چند میلیون تومان هزینه ، پکیج های آموزشی این دوستان رو میخرم و به تحلیل ریز به ریز و جدی هر کدوم از این شخصیت ها می پردازم .
 
نکته جالبی که باید در مورد موارد مطرح شده عرض کنم اینه که تمامی این افراد به اصطلاح استاد ، مخاطبان زیادی دارن و تعدادی هم ازشون راضی هستن و طرفدار پر و پاقرص این دوستان شدن و در صورت انتقاد به شدیدترین شکل ممکن پاسخ شخص منتقد رو میدن . من در مورد طرفداران این به اصطلاح اساتید تنها ذهنیتی که دارم اینه که قطعا هنوز محتواهای آموزشی استاندارد رو ندیدن و رفرنس های معتبر رو کشف نکردن . اگر هم در گذشته با مدرس دیگه ای برنامه آموزشی داشتن و راضی نبودن و حالا با داشتن این استاد گرانقدر در کنارشون ، یزدان رو سپاسگزار هستن بهشون عرض میکنم که مدرس های قبلی که تجربه کردن قطعا معلوم الحال تر بودن .
 

اما کلامی با شما هنرمند و هنرجوی عزیز :

این روزها پکیج های آموزشی گول زننده در بسته بندی های شیک با اساتیدی چرب زبان و به ظاهر کاردرست اما در باطن بدون تخصص و فاقد درک آموزشی به صورت نامحدود در بازار موجود هستن . اگر قصد خرید یک پکیج آموزشی رو دارین گول خیلی چیزها رو نباید بخورین .
 
 
1. بسته بندی های شیک :
عموما خیلی از افراد برای جلب توجه محصولشون از بسته بندی های خاص استفاده میکنن . بسته بندی مرغوب جزئی از احترام به مشتری هست اما نباید برای شما که خریدار هستید ملاک باشه و بی توجه به محتوا جذبتون کنه . گاهی تعدادی آموزش رایگان میتونه از صدها پکیج در ظاهر زیبا برای شما سودمندتر باشه .
 
 
2. قرعه کشی های پی در پی
خیلی از اشخاص برای جلب مشتری دست به این کار میزنن و گاها جوایز وسوسه کننده ای هم به هنرجوها اعطا میکنن که هضم این موضوع برای من سخته اما در هر صورت بابت این توجه به مشتری دستشون رو از راه دور می بوسم . گول این موضوع رو نخورید ، اکثر این جوایز و قرعه کشی های پی در پی در جهت جذب شما و خرید پکیج های مختلف از اون شخص یا مجموعه هست . باز هم میگم قرعه کشی و اعطای جوایز مشکلی نداره اما به شرطی که با دنبال کردن تمامی زوایای فعالیت شما به صداقتتون پی ببریم ...
 
 
3. تبلیغات گسترده در فضای مجازی :
حتی اگر در معروف ترین و معتبرترین صفحه های دنیای مجازی هم تبلیغ یک مجموعه رو دیدین دلیلی بر کیفیت اون مجموعه نیست و شما هم همین الان میتونین با صرف هزینه در معتبرترین بسترها تبلیغات خودتون رو به نمایش بذارین .
 
 
4. تخفیف های همیشگی :
بعضی از پکیج های آموزشی تقریبا تمام 12 ماه سال رو روی مود تخفیف هستن و مواقعی که بدون تخفیف دیده میشن قطعا اختلالی در سیستم اون مجموعه پیش اومده ، تخفیف هایی عجیب و غریب از انواع مختلف شامل : تخفیف به بهانه تولد مدرس ، به بهانه کریسمس ، به بهانه عید نوروز و صدها بهانه دیگه . این تخفیف ها در تمامی نقاط دنیا و در تمامی مجموعه های معتبر هم دیده میشه و خیلی هم خوبه و باز هم نوعی تکریم و احترام به مخاطبین هست و اشکالی بهش وارد نیست اما هیچ وقت صرفا جهت تخفیف داشتن یک پکیج آموزشی اون رو تهیه نکنین . گاهی توی زندگی اگر بیشتر هم هزینه کنیم اما با تحقیق و تفحص بوده باشه ضرر نکردیم و در نهایت در طول دراز مدت به نفعمون خواهد بود .
 
 
5. ارائه مدرک بین المللی :
بازار ارائه مدارک بین المللی بین اساتید گرم و سوزان هست و رقابت عجیب و غریبی بین افراد ، سایت ها و مجموعه های مختلف شکل گرفته که هر کدوم مدرک معتبرتری به مخاطبانشون ارائه بدن و گاها دیده شده که یک مدرس در صدد ارائه مدرک دانشگاه آکسفورد برای آموزش V-Ray بودن که جای هیچ صحبتی رو باقی نمیذاره . در توضیح این موضوع باید بگم که داشتن یک مدرک بین المللی همیشه خوب بوده و هست و در تمامی نقاط دنیا ویژگی خوبی محسوب میشه اما تضمینی بر موفق بودن یا جذب شدن شما در مجموعه های معتبر نخواهد بود و در نهایت این تخصص شماست که میتونه متضمن همه چیز باشه . با اطلاعاتی که دارم و بررسی هایی که دوستان عزیز و (خاص) دیگه در شبکه های اجتماعی انجام دادن و با ارائه سند و مدرک به نظر میرسه تقریبا تمامی مدرک های ارائه شده فاقد اعتبار هستن و ارزش خاصی ندارن . البته که منکر نمیشم چند مجموعه هم توی ایران هستن که با گرفتن نمایندگی از کمپانی سازنده اون نرم افزار یا محصول ، مدارک معتبری رو هم ارائه میکنن اما تعداد این مجموعه ها به تعداد انگشت های یک دست هم نمیرسه . متاسفانه خیلی از افراد هم ادعا میکنن که در زمینه نرم افزاری که تدریس میکنن و شما پکیج آموزشیش رو تهیه کردین میتونن مدرک معتبر بین المللی رو گاها با هزینه های چند میلیونی براتون تهیه کنن که قویا بهتون توصیه میکنم از همچین مواردی دوری کنین و تا زمانی که از اصالت و معتبر بودن یک مدرک بین المللی مطمئن نشدین تحت هیچ شرایطی هزینه ای برای تهیه اش نکنین .
 
 
6. تسلط مدرس بر ده ها نرم افزار :
اگر روزی خواستین از یک شخص پکیج آموزشی تهیه کنین و دیدین اون شخص ادعا میکنه به تعداد زیادی نرم افزار مسلط هست که گاهی لیست های ارائه شده به 20 یا حتی 30 نرم افزار هم میرسه ، فورا از خرید اون پکیج خودداری کنین . همیشه افرادی رو انتخاب کنین که در زمینه مشخصی فعالن . کسی که 10 نرم افزار رو تدریس میکنه قطعا به هیچ کدوم مسلط نیست ، چون این موضوع کاملا غیرممکنه . این نرم افزارها هر کدوم دنیای بی پایانی دارن و تا پایان عمر هم که روی هر کدومشون تخصصی کار کنین چیزهایی هست که باز هم باید یاد بگیرین یا تکنیک هایی هست که باید کشف کنین . یادتون باشه اگر شخصی گفت من 10 نرم افزار کار میکنم ، به هیچ عنوان نشان از حرفه ای بودنش نداره و برعکس ، هیچ اعتمادی به محتوای آموزشی ایشون نیست و نمیشه انتظار داشت که آموزش باکیفیتی به دستتون برسه .
 
 
7. انتشار نظرات مخاطبان مجموعه :
اکثر اشخاص برای جلب نظر شما اقدام به انتشار پیام های تاثیرگذاری از طرف خریداران پکیجشون میکنن که این موضوع به راحتی میتونه شما رو ترغیب به خرید کنه . البته که اکثر کمپانی های بزرگ دنیا در زمینه آموزش دقیقا همین کار رو میکنن و مشکلی توی این قضیه اصلا وجود نداره . اما مسئله اینجاست که ما داریم در مورد افرادی صحبت میکنیم که تا قبل از این هیچ نام و نشونی ازشون در بازار کار وجود نداشته و حتی یک نمونه کار درخور توجه هم ندارن و حتی اگر نمونه های گول زننده ای هم ارائه بدن یک فرد حرفه ای به راحتی میتونه ازش نکات ریز و مشکلات زیادی رو در بیاره که متاسفانه برای هنرجوهایی که در پی آموزش هستن میتونه گول زننده باشه . ویس هایی که در کانال های تلگرام قرار میگیرن با عنوان تمجید هنرجوها از مجموعه ما ، به راحتی میتونن ساختگی باشن ، پیام هایی که حتی از یک آیدی مشخص فروارد میشن به راحتی میتونن با هماهنگی ساده با شخص مقابل ساختگی باشن و بذارین در مورد اسکرین شات ها هم صحبتی نکنم که جعل کردنشون در فتوشاپ میتونه توسط هر کسی صورت بگیره . حتی به وفور مشاهده میشه که یک شخص اقدام به انتشار نمونه کار هنرجوهای خودش میکنه که این میتونه برای خریدار یک پکیج آموزشی تحریک کننده ترین حالت ممکن باشه اما نمیتونه قابل اعتماد و قانع کننده باشه چون این مورد هم به راحتی میتونه جعل بشه و فیک باشه .
 
 
8. انتشار عکس پکیج های باقیمانده :
ساده ترین و مرموز ترین راهی که میشه برای ترغیب شما که قصد خرید یک پکیج آموزشی رو دارین در پیش گرفت ، انتشار عکس پکیج های باقیمونده هست و با عباراتی مانند "فقط 5 ساعت دیگر فرصت باقیست" یا "فقط 3 عدد پکیج دیگر" همراهه که این روزها بسیار زیاد هم دیده میشن . خیالتون راحت . پس فردا هم که زنگ بزنین اون پکیج ها با همون قیمت در اختیار شما قرار خواهند گرفت و حتی با چشم خودم دیدم که یکی از همین مدرسین بدون فروش حتی یک پکیج ، با قرار دادن چنین عباراتی در کانال تلگرامی خودش ، مخاطبین رو وسوسه میکرد تا محصولاتش رو بخرن . این هم نوع جدیدی از سواستفاده ست که با ترغیب شما به عنوان خریدار ، اینطور وانمود میکنن که پکیج ها به سرعت در حال فروش و تموم شدن هستن و اگر نخرید باید تا مدت ها منتظر بمونین تا بهشون دست پیدا کنین . امیدوارم خام این سبک تبلیغات پوچ نشین .
 
 
9. استفاده از نام آکادمی :
ظاهرا خیلی از اشخاصی که سرشون گرم به آموزش آنلاین و فروش پکیج های آموزشی هست متوجه نیستن که کلمه آکادمی اصطلاح سنگینیه و یک مجموعه یک نفره نمیتونه آکادمی نامیده بشه . حتی اگر شما مجموعه ای دارین که 10 نفر هم در حال هماهنگی فعالیت های شما ، بسته بندی پکیج ها ، واحد فروش و ارسال بسته ها هستن شما یک آکادمی ندارین . میتونین کلمه آکادمی رو در ویکی پدیا سرچ کنین شاید به تعاریف ملموس تری از این اصلاح رسیدین و متوجه شدین که با دیدن چند دی وی دی آموزشی و تصمیم گرفتن به تدریس اونها یک آکادمی یا دانشگاه مجازی تاسیس نکردین . از دوستانی که میخوان پکیج های آموزشی تهیه کنن خواهشمندم گول نام قشنگ مجموعه رو نخورن و به کمترین چیزی که توجه کنن این مورد باشه . این روزها دنیای شبکه های اجتماعی پر شده از آکادمی های مهندس فلانی ها که تعدادشون کم هم نیست و این مهندس فلانی ها به راحتی میتونن با همین کارهای گول زننده جیب شما رو خالی کنن .
 

راهکار چیست ؟

اول از همه متاسفم که این رشته اونقدر بی در و پیکر شده که هر کس و ناکسی داره با عناوین قشنگ هر جور کلاهبرداری میکنه و به هر شکلی جوون های مملکت رو سوژه سواستفاده خودش قرار میده . عده ای انسان های فرصت طلب با سواد کم و سابقه کار پایین ، اونقدر جسور شدن و وقاحتشون به سر حدی رسیده که ، هیچ چیزی جز منافع مالی براشون مهم نیست و اینکه وقت و هزینه و جوونی شما زیر پاشون له بشه کوچکترین اهمیتی براشون نداره و مهم اینه که در رفاه باشن و هر روز پر و بال بیشتری بگیرن . شما هم اگر روزی بهشون بابت نتیجه نگرفتنتون مراجعه کردین توجیهشون خلاصه میشه توی نداشتن تمرین کافی شما ، نداشتن استعداد توی این زمینه یا اینکه ازتون سوال میشه پس چرا هنرجوهای دیگه که نمونه کارشون موجوده نتیجه گرفتن ؟
 
برای مقابله با این افراد به یکصدایی و متحد بودن ما نیازه . اینکه هر زمان به همچین اشخاصی برخوردیم علنا در موردش در فضای مجازی صحبت کنیم و بدون داشتن ترس در این مورد ، هر بلایی که سرمون اومده رو افشا کنیم . ممکنه شما هم در آینده پس از یادگیری هر کدوم از این ابزارها و پس از داشتن شرایط مناسب ، بخواین به شغل شریف و مقدس تعلیم و تدریس روی بیارین . اون زمان تازه متوجه خواهید شد که بازار تدریس دچار آنچنان فساد و بی اعتمادی شده که اگر بخواین به شکل سالم درونش به فعالیت بپردازین هیچ راهی وجود نداره و خیلی زود ناامید خواهید شد .
 
در بخش قبلی در رابطه با 9 مورد صحبت کردیم که ممکنه شما گول هر کدوم از اون ظواهر قشنگ رو بخورین و سرتون کلاه بره . لازمه که مجددا تاکید کنم هیچ کدوم از مواردی که ذکر شد ، موارد منفی و بدی نیست فقط ممکنه بعضی افراد شارلاتان با استفاده از این نکات مثبت بتونن شما رو گول بزنن و به راحتی جیب شما رو در ازای محتوای بی ارزش خالی کنن . بعضی اشخاص و مجموعه ها هم در همین ایران وجود دارن که با داشتن محتوای با کیفیت آموزشی و هدفمند ، بسته بندی های مرغوب ، قرعه کشی ، تبلیغات گسترده ، تخفیف های دوره ای ، ارائه مدرک بین المللی و ... رو در دستور کارشون دارن و به شما به عنوان مشتری و هنرجو بیشترین احترام و پشتیبانی رو تقدیم میکنن که باید بهشون تبریک گفت بابت این موضوع .
 

اما بهترین راه یادگیری نرم افزارها و ابزارهای موردنیاز شما چه چیزهایی هستن ؟

 
1. یادگیری با استفاده از سورس های آموزشی خارجی :
 
نکته اولی که باید در این زمینه متذکر شد اینه که اگر تصمیم دارین در آینده ای نه چندان دور به یک حرفه ای در زمینه سی جی تبدیل بشین باید یادگیری زبان انگلیسی در سطح قابل قبول رو به عنوان یک هدف اصلی در برنامه کاریتون قرار بدین . تمامی رفرنس های آموزشی معتبر دنیا به زبان انگلیسی موجود هستن ، تمامی نرم افزارها به زبان انگلیسی در دسترس هستن ، سایت تمامی نرم افزارها و ابزارهای مورد استفاده انگلیسی هستن . اگر انگلیسی رو در حد قابل قبولی متوجه میشین ، تعداد نامحدودی آموزش در Youtube از سطوح ابتدایی تا پیشرفته وجود دارن که میتونین ازشون استفاده کنین . کمپانی های نام آشنایی مثل Lynda , Pluralsight , Gnomon Workshop , CMIVFX و ... آموزش هایی با روندهایی استاندارد و بی نظیر رو در اختیار شما قرار میدن که دسترسی به این آموزش ها این روزها اصلا سخت نیست و شما حداقل مطمئنین که اطلاعات رو از منبعی دریافت میکنین که واقعا معتبره و در سطح شماره 1 دنیا فعالیت میکنه . همچنین بهتون بی چون و چرا و از روی اطمینان میگم اکثر پکیج های موجود در بازار ، محتواشون رو از روی این آموزش ها تهیه میکنن . یادتون باشه در هر سطحی که هستین ، استفاده از سورس های آموزشی موجود در اینترنت میتونه قوی ترین پل پیشرفت شما باشه و میتونین به این وسیله از هر نرم افزار یا ابزاری که مدنظرتون هست اطلاعات کسب کنین و به یادگیریش بپردازین . اگر بخوام نظر شخصی خودم رو مطرح کنم قاطعانه این روش رو برای یادگیری هر نرم افزار ، پلاگین یا ابزاری پیشنهاد میکنم و مطمئن باشین اگر برای یک مبحث خاص ، یک پکیج فارسی پیدا میشه ده ها پکیج و سورس آموزشی انگلیسی موجوده که خیلی اصولی تر و کامل تر تدریس میشه . میخوام این اطمینان رو بهتون بدم اگر زبان انگلیسی تون در سطح زیر صفر هم هست ، میتونین با بستن صدای ویدیوی آموزشی و نگاه کردن حتی چند باره آموزش ، به اکثر اتفاقاتی که در ویدیو در حال رخ دادنه اشراف پیدا کنین . حتی اگر توضیحات مدرس انگلیسی زبان ، خیلی زیاد باشه و گاهی کاملا تئوری و توضیحی پیش بره و شما بخشی از آموزش رو متوجه نشین ، بهتر از اینه که یک پکیج آموزشی فارسی از استادنماهایی که همین امروز و دیروز سر از زیر خاک در آوردن بخرین و با سرفصل های گیج کننده و غیراصولیشون کلا شما رو گمراه و دلسرد کنن .
 
 
2. یادگیری با استفاده از سورس های آموزشی فارسی :
 
من نمیگم تمامی آموزش های فارسی مشکل دارن چون خود ما هم در حال تولید محتوای آموزشی فارسی هستیم و براشون زحمت زیادی کشیده میشه اگر قویا پیشنهاد شد برین سراغ آموزش های زبان اصلی دلیلش اینه که حداقل از بین این همه آموزش های فارسی بی کیفیت میتونین انتخاب بهتری در میان آموزش های انگلیسی داشته باشین ، همچنین ما استادهای گرانقدر زیادی در تمامی زمینه های سی جی در ایران داریم که در حال ارائه آموزش های رایگان یا پولی هستن و محتوایی که به شما تدریس میکنن ده ها برابر مبلغی که می پردازین ارزش داره اما مشکل اینجاست تعداد کسانی که بعد از دیدن چند دی وی دی آموزشی به ایده ناب و خاص ضبط پکیج آموزشی میرسن و در صدد ترکوندن و زیر و رو کردن اون شاخه برمیان ، اونقدر زیاد شده که دیگه شمردنشون هم سخته و این افراد با آنچنان مهارتی شروع به شانتاژ و معرفی خودشون میکنن که به یکباره معروف میشن ولی تجربه نشون داده که اساتید واقعی در اون سطح گسترده اهل معرفی خودشون نیستن و به قول معروف همیشه چراغ خاموش تر حرکت میکنن که خب باید شناخت این افراد ارزشمند در بین جامعه سی جی بیشتر باشه تا در زمینه آموزش ، افراد متخصص رو در صدر داشته باشیم نه کسانی که فقط مهارت جذب فالوور و تبلیغات خوب رو دارن . ما به شما کمک میکنیم تا انتخاب خوبی در روند آموزشی خودتون داشته باشین و با کمترین هزینه به بهترین آموزش ها برسین اما قبلش ذکر یک نکته رو لازم میدونم .
 
برای چندمین بار تاکید میکنم که ما هیچ مخالفتی با تولید پکیج های آموزشی نداریم و در تمامی نقاط دنیا این اتفاق میفته و روش مرسومی هست برای آموزش های راه دور و در عین حال به صرفه و راحت . قطعا خود ما هم همیشه به فکر تولید مجموعه های آموزشی بودیم که به تعداد زیادی در بخش آموزش های وبسایت موجودن و قطعا برنامه هایی هم برای ارائه پکیج های تجاری در آینده خواهیم داشت .
 

چگونه به شما کمک می کنیم ؟

بنده "رضوان پورمرتضی" و دوست عزیزم ، مدیریت وبسایت آقای "مصطفی رضایی" تصمیم گرفتیم تا حداقل برای کمک به بخشی از هنرجویان که به دنبال بهترین رفرنس های آموزشی هستن در کنار شما باشیم . قطعا پیشنهاد اول ما همیشه منابع آموزشی زبان اصلی و معتبر هستن و اگر مجموعه های آموزشی فارسی زبان که هم سطح آموزش های خارجی موجود باشن رو حتما معرفی خواهیم کرد و بدون چشم داشت ، حمایت ویژه ای از کسانی که صادقانه و دلسوزانه زحمت تدریس واقعی رو میکشن میکنیم و شما میتونین با اطمینان کامل اقدام به تهیه این آموزش ها کنین . معرفی منابع فارسی رایگان هم قطعا در اولویت ما هستن و اگر احساس بر این شد که پکیج های آموزشی ارزش خرید رو دارن حتما معرفی میشن . برای مکدر نشدن خاطر دوستان همیشه منتقد هم به هیچ عنوان اصراری بر آموزش های داخل وبسایت نخواهیم کرد و در قدم اول آموزش های زبان اصلی رو پیشنهاد میکنیم .
 
تاکید ویژه ای میکنم که ما به هیچ عنوان نه دی وی دی آموزشی میفروشیم نه فروشگاه و امکاناتی از این دست داریم ، تمامی تلاش ما رسیدن شما به عنوان های آموزشی موردنظرتون هست که پس از دونستن عنوانش میتونین به دانلود اون مجموعه از طریق سایت های مختلف بپردازین. ما فقط مسیر درست رو به شما نشون میدیم .
 
برای ارتباط با ما و گرفتن مشاوره رایگان در این زمینه با آیدی های زیر تماس بگیرید :
 
 
رضوان پورمرتضی
 
 
 
 
مصطفی رضایی
 
 
اینستاگرام : https://www.instagram.com/mostafa_3d
 

 
امیدوارم با این حرکت بتونیم تا حد زیادی از فعالیت افرادی که صلاحیت حضور در بازار آموزش رو ندارن جلوگیری کنیم و مثل همیشه در کنار شما باشیم . ازتون دوستانه خواهشمندم اگر این مطلب رو حتی ذره ای مفید دیدین ، تا جایی که ممکنه با کسانی که میشناسین به اشتراک بذارین تا شاید بتونیم حتی تعداد محدودی از هنرجویان رو از گیر کردن در گرداب محتوای آموزشی بی کیفیت نجات بدیم .
 
مثل همیشه شما رو دعوت میکنم تا در بخش نظرات در کنار ما باشین و در این رابطه به تبادل نظر بپردازین و اگر هم تجربیاتی در رابطه با خرید پکیج های آموزشی دارین با ما به اشتراک بذارین .
 
 
برچسب ها:
کلاهبرداری

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 131 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید