میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
katana-25-overview
سه‌شنبه 29 تیر 1395
در
مقالات

نورپردازی حرفه ای با Katana ... اینبار برای Windows

سه‌شنبه 29 تیر 1395
دیروز یه خبر خوب برای بسیاری از هنرمندان دنیای CG منتشر شد. شاید با نرم افزار محبوب و البته سریع و قدرتمند Katana تا حدی آشنا باشید. یک ابزار فوق العاده کاربردی و جذاب در حوزه نورپردازی که کمپانی سازنده اون کسی نبوده جز The Foundry و البته میشه از Sony Pictures Imageworks بعنوان خالق اصلی ازش یاد کرد و این نرم افزار همیشه در Pipeline اصلی استودیوهای بزرگ قرار داشته و حالا چند سالی هم میشه که مورد توجه استودیو پیکسار نیز قرار گرفته.
 
این نرم افزار برای کاربران بیشمار Windows تا الان گمنام بوده. خیلی از ما فعالان این عرصه در ایران به دلیل سیستم عامل اصلی خودمون یعنی ویندوز، هیچوقت تا این لحظه نمی تونستیم به سمت نرم افزار حرفه ای و دوست داشتنی مثل Katana بریم چراکه این نرم افزار تا پیش از این صرفا برای سیستم عامل Linux X64 (لینوکس 64 بیت) عرضه میشد و جایگاهی رو در بین کاربران ویندوز نداشت.
 
01-katana-overview
 
خبر خوب و فوق العاده از اونجایی شروع میشه که دیروز کمپانی The Foundry رسما اعلام کرد که Katana 2.5 قراره برای هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز ارائه بشه. یعنی از این پس ما کاربران ویندوز نیز میتونیم از همون نرم افزار نورپردازی استفاده کنیم که این روزها Pixar برای انیمیشن های خودش (مثل دانشگاه هیولاها و...) از اون استفاده میکنه.
 
حقیقتش تا قبل از این خبر خیلی دوست داشتم درباره این نرم افزار برای شما بنویسم ... ولی هربار بخاطر همین موضوع محدودیت سیستم عامل دستم به نوشتن درباره کاتانا نمیرفت ... بنوعی احساس میکردم و این سوال برام پیش میومد، معرفی ابزاری که شاید برای بیش از 90% ما غیرقابل استفاده است چه لطفی میتونه داشته باشه ؟! اما حالا که این خبر خیلی خیلی خوب از طرف فاندری منتشر شده با اشتیاق تمام بریم و نگاهی به نرم افزار فوق العاده ارزشمند Katana داشته باشیم.
 

معرفی Katana

همیشه گفته شده که وقتی صحبت از یک نرم افزار حرفه ای میشه اگه تاریخچه اون رو دنبال کنیم اکثرا به کمپانی ها و یا استودیوهای بزرگ VFX و یا انیمیشن سازی میرسیم. نرم افزار کاتانا نیز در این امر مستثنی نیست و ایده اولیه این نرم افزار رو شرکت Sony Pictures Imageworks اجرا و پیاده سازی کرده. همونطوری که انتظارش هم میرفت وقتی نرم افزاری با موفقیت مراحل تولید رو در یک استودیو جلوه های ویژه پشت سر میگذاره باید منتظر قدرت نمایی اون در دنیای نرم افزارهای تجاری باشیم. این اتفاق برای کاتانا با کمپانی The Foundry میسر شد. و خیلی زود نرم افزار Katana تونست جایگاه ویژه ای رو بعنوان یک نرم افزار فوق العاده حرفه ای در زمینه lighting و look development در بین سایر استودیوهای VFX و انیمیشن سازی پیدا کنه.
 
02-katana-featured
 
حتما سوالات زیادی درخصوص کاربرد اصلی این نرم افزار و عملکرد اون براتون پیش اومده که در این بخش ازتون دعوت میکنم ویدئوی معرفی کامل Katana رو با زیرنویس فارسی که کار بسیار ارزشمندی هست از همکار خوبم احسان شمسی عزیز، مشاهده کنید. در این ویدئوی 9 دقیقه ای شما میتونید بصورت کلی با عملکرد اصلی نرم افزار Katana آشنا بشید.
 
مشخصات
مدت زمان : 8 دقیقه و 48 ثانیه
زبان : انگلیسی
زیرنویس : فارسی (کاری از احسان شمسی)
کیفیت : 720p - HD
حجم : 22 مگابایت
در اینجا لازم میدونم از دوست خوبم احسان شمسی عزیز بابت ترجمه و تنظیم عالی این ویدئو تشکر کنم. ترجمه اینگونه ویدئوها کار بسیار زمان گیر و سختی هست مخصوصا وقتی بحث های خیلی تخصصی و سنگینی در اونها صورت گرفته باشه.
همچنین در انتهای بخش معرفی نرم افزار Katana ازتون دعوت میکنم که ویدئوی رسمی کمپانی The Foundry برای توصیف این نرم افزار رو مشاهده کنید. فاندری طبق معمول برای ساخت ویدئوهای Intro نرم افزارهای خودش از افراد سرشناس و چهره های شناخته شده در صنعت VFX و Animation در دنیا استفاده میکنه که اتفاقا اینکارش جذابیت ویدئوهای این کمپانی رو صد چندان میکنه. پیشنهاد میکنم که ویدئویهای زیر رو هم حتما ببینید
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 42 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 72 مگابایت
 
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 17 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 29 مگابایت

اول Pixar و سپس Chaos Group

در بالا هم اشاره کردم که بعد از تجاری شدن Katana این نرم افزار خیلی مورد توجه استودیوهای بزرگ قرار گرفت. بگذارید توی این مطلب بازهم برای چندمین بار یه نگاهی داشته باشیم به ویدئویی که 2 سال پیش در سایت منتشر شد که شاید بتونم بگم یکی از جذاب ترین ویدئوهای منتشر شده در سایت بحساب میاد. اون ویدئو چیزی نبود جز پرزنت کمپانی Pixar در رویداد GTC 2014 که در اون پیکسار از چند تکنولوژی جدید خودش رونمایی کرد. یکی از اونها مربوط میشد به بحث سرعت در رندرینگ با انجین رندرمن ... توی این پرزنت بارها گفته شد که اینکار با کمک کمپانی The Foundry صورت گرفته و درواقع حلقه ارتباط بین Pixar و The Foundry در اونجا همین نرم افزار Katana بود که در اون موقع پیکسار موفق شده بود انجین رندرمن رو برای کاتانا عرضه کنه.
 
03-pixar-interactive-lighting-with-the-foundry-katana
 
در پرزنت کمپانی پیکسار توی این رویداد تمامی صحبت ها درخصوص تکنولوژی این کمپانی بر روی یک نرم افزار در صفحه داشت انجام میشد و این نرم افزار چیزی نبود جز Katana و اگه هنوز این ویدئو رو ندیدید، شدیدا پیشنهاد میکنم از دستش ندید.
بله پس از اون پیکسار برای انیمیشن های خودش در بخش lighting و look development از همین نرم افزار Katana استفاده میکنه و شاید براتون جالب باشه که بدونید بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی پس از ارائه RenderMan برای Katana اینبار کمپانی Chaos Group نیز دست به کار شد و خبر از ارائه انجین V-Ray برای 3 تا از نرم افزارهای The Foundry رو داد. بله یکی از این نرم افزارها همین Katana بود و حالا میشه انجین V-Ray رو نیز در بین موتورهای قابل پشتیبانی در نرم افزار کاتانا بحساب آورد.
احتمالا همونطوری که در ویدئوی معرفی کاتانا هم مشاهده کردید درحال حاضر انجین های آرنولد، رندرمن و وی ری برای Katana عرضه شدن که میشه گفت همین 3 انجین از مهمترین موتورهای رندرینگ حال حاضر بحساب میان.
 

نسخه بتای Katana 2.5 برای ویندوز عرضه شد

تمامی جذابیت این مطلب و تمامی صحبت هایی که تا اینجا شد با همین بخش کامل میشه. در ابتدا هم اشاره کردم که نرم افزار Katana تا الان فقط برای سیستم عامل لینوکس ارائه میشد و فقط کاربران این سیستم عامل میتونستن ازش استفاده کنن. اما بالاخره مشخص شد که The Foundry نقشه های بزرگتری رو برای این نرم افزار داره و قرار هست نسخه 2.5 کاتانا با پشتیبانی از یک سیستم عامل محبوب بنام ویندوز همراه باشه.
 
04-katana-windows
 
درسته ... دیروز نسخه بتا Katana 2.5 عرضه شد ... به همراه نسخه مخصوص سیستم عامل Windows و بالاخره انتظارها برای ما کاربران ویندوزی به سر رسید و تا چند روز و یا حداکثر چند هفته دیگه میتونیم از نسخه نهایی Katana 2.5 بر روی ویندوز استفاده کنیم.
 

 
دوستان فقط لازم میدونم به این موضوع هم اشاره ای رو داشته باشم که فعلا خبری از لینک دانلود و ... نیست. به هرحال همونطوری که گفتم فعلا نسخه بتا عرضه شده و اگه نسخه نهایی منتشر بشه حتما توی تالار گفتگو سایت مطلع خواهید شد.
 
امیدوارم که این مطلب مورد توجهتون قرار گرفته باشه و شما هم مثل خود من از شنیدن این خبر خوب خوشحال شده باشید. کاتانا نرم افزار کمی نیست و خیلی میتونه کمک کنه و مفید باشه.
 
منتظرم تا نظرات و دیدگاههای شما رو در خصوص Katana بخونم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 20 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید