میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
lh-auto-rig-overview
سه‌شنبه 20 اسفند 1392
در
مقالات

نتیجه پروژه Auto Rig به کجا رسید ؟!

سه‌شنبه 20 اسفند 1392
عنوانی که برای این مطلب انتخاب شده شاید سوالی باشه که در ذهن بسیار از ما بوجود اومده که این ابزار سرانجام به کجا رسید ؟ اگه یادتون باشه چند وقت پیش در مطلبی (ریگینگ خودکار در 3ds Max) خبر انتشار ابزار جدیدی رو دادیم به نام Auto Rig که در اون مقطع زمانی هنوز درحال ساخت بود و اگه یادتون باشه در همون موقع سازندگان درحال جمع آوری بودجه مورد نظر برای ساخت این ابزار بودن. خب پس از گذشت مدت زمان نسبتا کمی سازندگان تونستند بودجه مورد نظر رو بدست بیارن و درکل استقبال خیلی خوبی از این پروژه شد که حتی هزینه بیشتری نسبت به اون چیزی که خود سازندگان درخواست داده بودن جمع آوری شد و کاملا مشخص بود که بسیاری از هنرمندان این عرصه از ابزار Auto Rig بسیار استقبال خوبی داشتن و پس از اون وبسایت رسمی Auto Rig هم راه اندازی شد.
 
نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
خب پس بودجه تکمیل شد، سایت راه اندازی شد و درکل همه اینکارها انجام شد ولی خب سوال اصلی اینجاست که خود پروژه چی شد ؟! خوشبختانه اولین نسخه این ابزار با نام LH Auto Rig v1.0 منتشر شد و یک نسخه رایگان در اختیار کسانی که در جهت تکمیل بودجه برای این پروژه سرمایه گذاری کرده بودن نیز قرار گرفت. ولی Auto Rig به همینجا ختم نشد و پس از مدتی مشخص شد که قراره این ابزار در سه بخش مجزا در اختیار علاقمندان قرار بگیره.
این سه بخش عبارتند از :
 

LH Auto Rig

نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
 

LH Character Tool

نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
 

LH Animation Tools

نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
یعنی سازندگان قسمتهای مختلف این ابزار رو در سه بخش دسته بندی کرده و قابلیتهای مختلف این ابزار با لایسنس مجزا و مختلف قراره بفروش برسه. در ادامه قصد داریم نگاهی داشته باشیم به بخش اصلی یعنی LH Auto Rig که مهمترین اونهاست و البته بخشهایی دیگر هم مثل LH Character Tool و LH Animation Tools رو هم در آینده مطالبی رو براشون خواهیم داشت.
 

LH Auto Rig v1.0 (ریگینگ کاملا خودکار در 3ds Max برای عاشقان انیمیشن)

نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
قبلا هم به این نکته اشاره کردیم که در بخش ریگینگ و انیمیشن در نرم افزار Maya ابزار و امکاناتی زیادی وجود داره که این امکانات در نرم افزار 3ds Max وجود نداره و این خلا باعث شده تا یک گروه فرانسوی شروع به نوشتن اسکریپتی کنن که فرآیند ریگینگ خودکار و Custom در 3ds Max رو بخوبی انجام بده. قسمت LH Auto Rig رو میشه بعنوان بخش اصلی این ابزار نام برد چراکه کار اصلی این پروژه همونطوری که اشاره کردیم فرآیند ریگینگ خودکار بود که بخش LH Auto Rig اینکار رو انجام میده.
 
یکی از مهمترین ویژگی های ابزار LH Auto Rig سادگی و آسان بودن کار با اون هست که به شما کمک میکنه تا پیچیده ترین ریگ ها رو فقط با چند کلیک ساده بسازید و البته درصورتی که شما هیچگونه دانشی درباره ریگینگ نداشته باشید باز هم میتونید بسرعت کاراکتر های پیچیده خودتون رو در کمترین زمان ممکن Rig  کنید. خیلی از دوستانی که در زمینه انیمیشن سازی فعالیت میکنن متاسفانه هیچوقت وارد مبحث شیرین Rigging نمیشن. خب شاید دلیل اصلیش پیچیدگی زیادی هست که در این بخش وجود داره. هر وقت صحبت از ریگ میشه اولین چیزی که به ذهن ما میرسه اینکه که ما باید درک درستی از مبانی اولیه و اصولی استخوان بندی داشته باشیم، همینطور ادراک صحیح و دقیق درباره تمامی بخش های ریگ در نرم افزار مورد نظر، آشنایی کامل با دستورات Expression و البته اسکریپت نویسی و تمامی اینها دلایلی هستن که شاید باعث بشه اکثرا وارد این بخش نشیم و سعی کنیم نیازهای خودمون در این مورد رو با ابزارهایی مثل CAT برطرف کنیم. اما این مساله بدیهی است که CAT همیشه جوابگوی نیاز ما در زمینه ریگینگ نیست و داشتن دانش لازم در زمینه Custom Rigging یک امر ضروری است !
 
حالا ابزار LH Auto Rig تا حد زیادی این مشکل رو برطرف کرده و این امکان رو در اختیار کاربران خودش قرار میده تا بدون داشتن هیچگونه دانشی در زمینه Rigging بتونن کاراکتر های خودشون رو با چند کلیک ساده بشکل کاملا استاندارد ریگ کنن. درواقع مسئولیت اصلی LH Auto Rig ایجاد یک ریگ استاندارد و پیچیده در 5 مرحله بحساب میاد :
 
نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
  1. انتخاب بخشهای مختلف بدن کاراکتر
  2. ساخت Helper های مختلف بر روی ریگ در جهت تنظیم تناسبات اندام کاراکتر
  3. تعریف و تنظیم قسمت مفاصل و تعداد استخوان ها
  4. ایجاد یک پیش نمایش از ریگ، تنظیم قسمت های مختلف و کپی کردن تمامی بخش های از یک سمت به سمت دیگر کاراکتر
  5. تکمیل ریگینگ
به همین سادگی شما میتونید کاراکتر خودتون رو ریگ کنید و البته ناگفته هم نماند که فعلا در این نسخه ابتدایی، Auto Rig در بخش Facial Rigging حرکتی رو انجام نداده. البته در جایی دیدم که با کمک ترکیبی از Auto Rig و BonyFace چهره کاراکتر نیز بصورت خیلی استانداردی ریگ شده بود. ولی این مساله هنوز قطعی نیست که قرار باشه LH Auto Rig و BonyFace باهم ترکیب بشن ! شاید در آینده LH Auto Rig بخشی جهت Facial Rigging هم بر روی ابزارش قرار بده.
 

 
ایجاد انواع ریگ های مختلف - Multiple Rigs
 
نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
یکی دیگه از ویژگی های برجسته LH Auto Rig امکان ایجاد ریگ در Type های مختلف هست که از این قابلیت به عنوان Multiple Rigs نام برده میشه. یعنی ابزار LH Auto Rig به کاراکتر انسان خلاصه نمیشه و شما میتونید کاراکتر های حیوانی مختلفی رو نیز باهاش ریگ کنید. درست در همون روزهایی که سازندگان درحال جمع آوری بودجه این پروژه بودن، ویدئویی رو منتشر کردن که باعث شگفتی کاربران زیادی شد. در این ویدئوی چند ثانیه ای بخوبی نشون داده شده که چطور میشه در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی ریگ های متفاوتی رو در انواع مختلف موجودات ایجاد کنیم. پیشنهاد میکنم که این ویدئو رو از دست ندید :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 7 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 3 مگابایت
به جرات میشه گفت که انتشار این ویدئو در اون مقطع زمانی، یکی از دلایل اصلی تکمیل بودجه این پروژه بود. میدونید در ابتدا خیلی مشخص نبود که این پروژه قراره در چه ابعادی منتشر بشه و اطلاعات زیادی هم از طرف سازندگان ارائه نشده بود. فقط یک ویدئو بود که نحوه ریگ کاراکتر انسان رو نمایش میداد (که در همون مطلب قبل ویدئو رو در اختیارتون قرار دادیم) و همینطور یک فایل PDF که توضیحات مختصری درباره این ابزار نوشته بود. اما پس از انتشار این ویدئو مشخص شد که این پروژه بسیار خوب قراره ارائه بشه و حالا پس از گذشت بیش از دو ماه میبینیم که در سه بخش مجزا از اون رونمایی شده.
 

 
ویژگی های کارتونی برای ریگ شما - Cartoons Options
 
نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
بخش دیگری نیز در این ابزار گنجانده شده به نام Cartoons Options که امکانات ویژه ای رو در جهت ریگینگ کاراکتر های کارتونی در اختیار کاربران قرار میده. شاید در ریگینگ بسیاری از کارتون ها و انیمیشن ها دیده باشید که حالتهای اغراق آمیز مختلفی در اونها استفاده میشه. مثل کشیدگی ها، خمیدگی ها، تغییر مقیاس، ایجاد چسبندگی و ...
 
نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
ابزار LH Auto Rig برای این بخش نیز پارامترهایی رو در نظر گرفته که شما میتونید حالتهایی مثل کشیدگی یا همون Stretch و Squash، خمیدگی ها Curves، تغییر مقیاس Scale، چسبندگی Snap و پارامتر هایی از این قبیل رو در بخش Cartoons Options داشته باشید. البته این مورد ناگفته نماند که بخش Cartoons Options با لایسنس مجزا بفروش میرسه. یعنی جهت خرید بخش اصلی ابزار LH Auto Rig که تا الان دربارش صحبت کردیم یک هزینه مشخصی در نظر گرفته شده و درصورتی که مایل باشید LH Auto Rig شما پارامترهای Cartoons Options رو هم داشته باشه میبایست هزینه بیشتری رو پرداخت کنید.
 

 
لایسنس و قیمتها - License System
 
حالا که صحبت از لایسنس شد بیایید در انتها نگاهی داشته باشیم به قیمت این ابزار که به چه صورتی داره به کاربران فروخته میشه. سازندگان قصد دارن LH Auto Rig رو در 3 لایسنس ارائه کنن که در تصویر زیر میتونید جدول مقایسه امکانات اونها و همینطور قیمتشون رو به یورو ببینید.
 
نگاهی به ابزار جدید Auto Rig و مروری بر بخشهای مختلف LH Auto Rig
 
در آخر به یک نکته درباره LH Auto Rig اشاره کنم و اونم اینکه ریگ ساخته شده توسط این ابزار بشکل خیلی خوبی حالت مستقل داره. خب میدونید اکثر پلاگین های 3ds Max به اینصورت عمل میکنن که اون فایل max شما همیشه به اون پلاگین وابسته خواهد بود. بعنوان مثال زمانی که شما یک اتومبیلی رو با پلاگین MadCar ریگ میکنید و درصورتی که لازم باشه فایل max شما در یک سیستم دیگه باز بشه، حتما پلاگین MadCar میبایست در سیستم ثانویه نصب باشه و در غیر اینصورت ریگ خودرو شما عمل نخواهد کرد ! ولی این مساله که بنوعی هم میشه ازش بعنوان یک مشکل نام برد در ابزار LH Auto Rig وجود نداره و ریگ ساخته شده شما کاملا مستقل خواهد بود و شما میتونید از اون در هر سیستم دیگه بدون نیاز به نصب هیچگونه پلاگینی استفاده کنید.
 
خب همونطوری که در ابتدا هم اشاره کردم این ابزار در 3 بخش ارائه شده که ما در این مطلب به شرح کامل LH Auto Rig پرداختیم و حتما در آینده سعی میکنیم به دو بخش دیگه یعنی LH Character Tool و LH Animation Tools نیز بپردازیم. پس حتما مطالب ما رو دنبال کنید.
 
این نکته رو هم بگم که هنوز هیچ لینک دانلودی (کرک) از این ابزار کاربردی منتشر نشده و متاسفانه فعلا امکان ارائه لینک دانلود وجود نداره. ولی اگه در آینده لینکی ازش منتشر شد حتما سعی میکنم اون رو در اختیارتون قرار بدم.
 
منتظر حضور گرم شما دوستان هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 36 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید