میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
lucid-physic-for-3ds-max-released
یکشنبه 11 بهمن 1394
در
اخبار دنیای CG

بازهم تولد یک انجین جدید برای 3ds Max

یکشنبه 11 بهمن 1394
امروز خبر جدیدی رو داریم برای نرم افزار 3ds Max که درواقع مربوط میشه به انتشار یک پلاگین جدید بعنوان یک سیستم شبیه سازی فیزیک در این نرم افزار که حدود 3-4 روز پیش اولین نسخه نهایی اون عرضه شد و تونست توجه بسیاری از فعالان این عرصه رو به خودش جلب کنه. این موتور فیزیکی جدید Lucid Physic نام داره که محصولیست از شرکت Ephere که فکر میکنم نام این شرکت باید براتون آشنا باشه. بله قبلا نام این شرکت رو بیشتر در کنار پلاگین محبوب Ornatrix بخاطر داریم و حالا بازهم میتونم شاهد درخشش این شرکت با ارائه ابزار Lucid Physic باشیم.
 

Lucid Physic چیست ؟

01-lucid-physic
 
پلاگین و یا همون انجین Lucid Physic یک موتور فیزیکی همه کاره در نرم افزار 3ds Max هست که شما با کمک اون میتونید انواع و اقسام شبیه سازی ها مثل fluids، solids، grains، cloth، ropes، gases و همینطور شبیه سازی های soft bodies رو انجام بدید. شاید بشه گفت که مکس در یک فاصله زمانی خیلی طولانی خلاهای زیادی درخصوص اینگونه شبیه سازی ها رو پشت سر گذاشت و حالا کم کم میتونیم شاهد رفع این خلا ها با کمک ابزارهای جدید خود نرم افزار و همینطور پلاگین های جدید مثل همین Lucid Physic باشیم.
 
02-lucid-physic
 
03-lucid-physic
 
شاید هنوز بخاطر داشته باشید که چندی پیش یک شرکت بنام AlphaVFX هم در اینباره حرکت فوق العاده ای رو از خودش نشون داد و پلاگینی رو عرضه کرد بنام BulletFX که اتفاقا در مطلب (تولد یک Physics Engine جدید در نرم افزار 3ds Max) نگاهی به این پلاگین جدید داشتیم. حالا اینطور که مشخصه Ephere هم در اینباره بیکار نبوده و راه رو برای ورود یکی دیگه از تکنولوژی های قدرتمند بنام NVIDIA FleX در داخل نرم افزار 3ds Max هموار کرده.
 

پلاگین Lucid Physic بر پایه تکنولوژی NVIDIA FleX

04-nvidia-gameworks
 
خب در بالا هم اشاره کردم که انتشار این پلاگین یعنی هموار شدن مسیر برای ورود یک تکنولوژی در نرم افزار 3ds Max. بله پلاگین Lucid Physic بر پایه تکنولوژی FleX کمپانی NVIDIA عمل میکنه. حتما میدونید که عرضه BulletFX یعنی ورود تکنولوژی Bullet در مکس بود و حالا هم عرضه Lucid Physic یعنی بازهم خودنمایی شبیه ساز particle-based کمپانی انویدیا بنام FleX که بر خلاف Bullet این پلاگین از یک تکنولوژی کاملا انحصاری داره بهره میبره.
 
05-lucid-physic
 
شاید بشه گفت یکی از مهمترین ویژگی های استفاده از تکنولوژی FleX سرعت فوق العاده بالای اون هست. البته طبیعتا باید این انتظار رو هم داشته باشیم که فقط و فقط دارندگان کارت های گرافیکی انویدیا که GPU اونها از CUDA Compute Capability 3 و یا جدیدتر رو پشتیبانی میکنه، میتونن از این پلاگین استفاده کنن. پس شاید بد نباشه قبل از اینکه ادامه این مطلب رو مطالعه و ویدئوی فوق العاده Lucid Physic مشاهده کنید، ابتدا سری به این صفحه در وبسایت ویکی پدیا بزنید و ببینید که آیا کارت گرافیک شما اساسا امکان پشتیبانی از CUDA 3 رو داره یا نه، که اگه نداشته باشه دیگه امکان استفاده از این پلاگین برای شما مقدور نخواهد بود.
 

 
در ادامه ازتون دعوت میکنم که ویدئوی معرفی کلی قابلیت های این پلاگین که اتفاقا خیلی هم کوتاه و جالب هست رو تماشا کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 56 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 26 مگابایت

 
دوستان اینطوری که مشخصه توسعه دهندگان و Developer های مستقل بعد از اینکه عملکرد اتودسک رو دیدن دیگه خودشون دست به کار شدن و دارن در حوزه شبیه سازی ها حرکت های خیلی خوبی رو انجام میدن. حتما یادتون هست که الان چندسالی میشه که یکی از مهمترین درخواست های کاربران این نرم افزار افزوده شده سیستم های قدرتمند برای شبیه سازی های فیزیکی هست. البته اتودسک بصورت کلی کارهای خوبی رو هم انجام داده ولی شاید کافی نبوده و الان میبینم که این توسعه دهندگان دیگه خودشون دست به کار شدن و ابتدا شاهد ورود Bullet بودیم و حالا هم نوبت به FleX رسید.
 
اگه میخواید این پلاگین رو تست کنید پیشنهاد من نسخه Trial هست. خب این نسخه توی وبسایت سازنده برای دانلود قرار داده شده، ولی از اونجایی که نیاز به ثبت نام و ... داره من لینک دانلود اون رو توی تالار گفتگو به همراه تمامی آموزشهای ویدئوییش قرار دادم که میتونید به اونجا مراجعه کنید.
 
 
اگه کارت گرافیکتون امکان پشتیبانی از CUDA 3 رو داره، حتما دانلود و تستش کنید. منتظرم که نظرات و دیدگاههاتون رو درخصوص این پلاگین در بخش نظرات این مطلب بخونم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 33 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید