میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
lumion-7-review
پنج‌شنبه 13 آبان 1395
در
مقالات

نقد و بررسی Lumion 7

پنج‌شنبه 13 آبان 1395
Act-3D طبق برنامه ای که مشخص کرده بود از لومیون7 رونمایی کرد. یه نمایش قابل قبول دیگه رو در این نسخه شاهد بودیم که توی اون این کمپانی نشون داد همچنان دایره مخاطب هدفش جامعه ی معماری هست و حتی یک سانتیمتر حاضر نیست شعاع این دایره رو بیشتر کنه ! این که چرا Act-3D قبول نداره ساپورت کردن vertex animation میتونه به محبوبیت لومیون اضافه کنه سوالی هست که همچنان باید در ذهن ما بمونه و لومیون 7 جوابی برای اون نداره. لومیون اگه میخواد نسبت به رقبای سنتی ش مثل Twinmotion و lumenRT خیلی جلوتر باشه باید محدودیت های این حوزه رو کمتر کنه ولی خوب خبری از vertex animation و مولتی گرافیک ساپورت در این نسخه نیست و انقلاب آنچنانی اتفاق نیوفتاده ولی خوب خبرهای متنوع خوب و راضی کننده ی زیاد دیگه ای هست دیگه کم کم باید بریم سراغ شون.
 
"از خوب به عالی" جمله هست که این کمپانی برای شروع تشریح نسخه 7 لومیون استفاده کرده با توجه به این جمله اول این ویدئو رو میبینیم تا در جریان این اتفاقات عالی قرار بگیریم :
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 43 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 52 مگابایت
 
همون طور که دیدیم Act-3D با نمایش دادن چند معمار و صحبت کردن از سادگی در ابتدای تیزر؛ سعی داره مسیر و هدف خودش رو هایلایت کنه و مخاطب هدفش رو بیش از پیش به خودش جذب کنه.
 
اگه کاربر لومیون نیستید یا شناختی ازش ندارین شاید 2 تا سوال براتون ایجاد شده باشه که بد نیست در ابتدای امر به اون ها بپردازیم.
 
سوال اول: با توجه به کیفیت انجین های آفلاین  مثل وی ری - مکسول - کرونا و... چرا اینقدر لومیون در کانون محبوبیت قرار داره ؟
 
اونچه که باعث اولویت داشتن لومیون در برخی پروژه ها میشه صرفا کیفیت اون نیست بلکه نسبت کیفیت به سرعت رندر و سادگی کار کردن با اون هست . قبل از تولد انجین های ریل تایم مخصوص معماری ساخت انیمیشن معماری تقریبا فقط برای استدیوهای آنچنانی امکان پذیر بود ولی حالا این توانایی در دست معمولی ترین کاربران و سخت افزار ها هم هست.
 
سوال دوم: با توجه به انجین های ریل تایم بسیار با کیفیت مثل یونیتی و آنریل و کرای چرا باز لومیون محبوبیت خودش رو داره ؟
 
این دسته از انجین های ریل تایم که اسم شون برده شد درسته که تونستن مقوله ی سرعت رو حل کنن و سخت افزار های آنچنانی رو کنار بزنن و کیفیتی تقریبا بهتر از امثال لومیون ارائه بدن ولی خوب آپشن سادگی و سهولت و راحتی که لومیون داره و هر طیف مخاطب میتونه باهاش کار کنه رو ندارن و نمی تونن آهاد کاربران مرتبط با ArchVIZ رو جذب کنن .
 

نور محیطی و نور نواری - Area Lights and Light Strips

01
 
بالاخره لومیون برای نور مخفی ها راه حل ارائه داد . این جنس نور در لومیون وجود نداشت. نهایتن شما میتونستین با دادن متریال امیتر به یک صفحه اون رو روشن کنین ولی خوب مشکل امیتر این بود که باید اون صفحه جلوی دوربین قرار میگرفت وتا زمانی ک سطح مشاهده نمیشد نوری در کار نبود .اما حالا لومیون 2 حالت نوری اضافه کرده که هدف شون دقیقا از اسم شون مشخص هست.
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این 2 آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 50 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 31 مگابایت
 
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 25 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 18 مگابایت

شفافیت و شفافی مات برای متریال ها - Transparency and Translucency for Materials

02
 
حالا میتونیم به راحتی نفوذ نور در هر متریالی رو در لومیون داشته باشیم !  کمپانی سازنده معتقد هست که این آیتم میتونه عملا SSS هم باشه و صرفا اضافه شدن شفافیت نیست هرچند ایمپورت کردن کاراکتر به لومیون زیاد شایع نیست چرا که انیمیتش رو لویمون ساپورت نمیکنه پس انتظاری هم در مورد ساخت شیدر پوست نباید وجود داشته باشه .کیفیت این آپشن و این که چه قدر میتونهنفوذ نور رو خوب شبیه سازی کنه زمانی مشخص میشه که لومیون 7 رو توی هاردمون داشته باشیم !
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 28 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 15 مگابایت

فرسایش - Weathering

03
 
فرسوده کنین؛ خش بندازین و فلزات رو اکسید کنین ! اما بدون پینتینگ و تکسچرسازی !
 
فرسوده کردن متریال ها ویژگی جالبی هست که ما رو یاد المنت کثیفی یا همون Dirt در انجین های آفلاین میندازه . نمونه های زیادی از فرسوده کردن متریال ها در نمایش نسخه7 لومیون استفاده شده که از اون ها میشه به زنگ زدی فلزات – کپک زدن و رطوبت زدگی پلاسترها – خوردگی چوب – سائیدگی پارچه و چرم اشاره کرد . هر کدوم از این فرسایش ها میتونه با دیتیل دادن به آثار شما اون رو خیلی کارشده تر و واقع گرایانه تر کنه فقط حواسمون باشه مثل تصویر هدر سایت لومیون بد سلیقه نباشیم و اتاق جلسه رو شبیه خونه های ثبت میراث فرهنگی نکنیم ! :)
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این 2 آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 53 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 29 مگابایت
 
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 21 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 19 مگابایت

شاخ و برگ - Foliage

04
 
هر جسمی رو که دوست دارین غرق در شاخ و برگ کنین ! با انتخاب کردن هر جسم و سطحی میتونین ivyرو برای پوشیده شدن روی اون سطح فراخوانی کنین . مجسمه های سبز منحصر به طرح خودتون رو بسازید یا یه کلبه ی جنگلی پر از شاخ و برگ درست کنین . حالا اگه اون کلبه یخورده با آپشن weathering فرسوده باشه جذاب تر میشه !
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این 2 آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 31 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 22 مگابایت
 
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 27 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 40 مگابایت

برای اطراف طراحی تون زمینه بسازید - Create Context Around Your Design

05
 
باز هم جزییات بازهم در کمترین زمان ! هر چند این آپشن در حالت بتا معرفی شده ولی خوب مسلما تست هایی رو رد کرده تا به این مرحله رسیده. محیط واقعی پروژه تون رو از روی نقشه های OpenStreetMap پیدا می کنین و نقشه های دو بعدی اون رو وارد لومیون کنین تا ساختمون های 3 بعدی رو بهتون تحویل بده ! این که این قابلیت برای کشور ما هم مقدور هست شاید برای شما هم سوال باشه من که به سایت OpenStreetMap سر زدم خصومتی با ایرانی بودن ما نداشت ولی دیتیل ساختمان ها توش نبود و صرفا کوچه خیابون ها رو نمایش میداد و این یعنی اینکه فعلا این قضیه برای ما وجود نداره. البته برای ایجاد سایت های فرضی کارآمده و میتونیم ازش استفاده کنیم.
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این 2 آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 29 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 19 مگابایت
 
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 16 مگابایت

با اکانت ®MyLumion بیشتر به اشتراک بذارید

06
 
اکانت MyLumion که بر پایه cloud بود و در گذشته فقط پاناراما رو به اشتراک میذاشت حالا توانایی پذیرش آپلود تصاویر تک فریم رو هم داره.
 
07
 
یک آپشن هم برای آپلود ویدئو روی یوتیوب درنظر گرفته شده که اونقدرها چیز خاصی نیست و فقط آپلود شما روی یوتیوب ساده تر اتفاق میوفته.
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این 2 آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 36 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 9 مگابایت
 
 
مشخصات
مدت زمان : 1 دقیقه و 58 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 9 مگابایت

سریع تر کار کنید - Work faster

08
 
اضافه شدن سربرگ متریال محبوب.
 
واقعا هر چی به آخرهاش نزدیک میشیم به ویژگی های سطحی و عجیبی بر میخوریم !
 
برای آشنایی با این فیوچر میتونین این آموزش رو مشاهده کنین :
 
مشخصات
مدت زمان : 2 دقیقه و 17 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 28 مگابایت

متریال های جدید

3 پکیج  متریال  که با استفاده از ویژگی های جدید ساخت متریال لومیون ساخته شدن.
 
1 - متریال پرده با استفاده از ترسلوسنت و ترنسپرنت
 
09
 
2 - متریال های فرسوده و سالخورده
 
10
 
3 - متریال های شاخ وبرگ
 
11
 

محتوای جدید - New Content

12
 
مثل همیشه نسخه جدید لومیون با انبوهی از آبجکت های جدید عرضه شده و هر سال به این فرضیه بیشتر دامن میزنه که آیا زمانی میرسه که لومیون جداگونه کانتنت ها رو بفروشه یا نه ! چرا که هر سال داره به خاطر این کانتنت ها حجم لومیون میره بالا و شاید امسال 7 گیگ رو رد کنه ! مخصوصا اینکه گفته شده که 216 تا از این آبجکت ها کیفیت HD دارن.
 
13
 
هر سال کیفیت آبجکت ها بهتر و بهتر میشه وشاید وقت ش رسیده Act-3D  بخشی از آبجکت های گذشته رو پاک کنه یا جداگونه عرضه کنه.
 
لیست محتوای افزوده شده در این نسخه :
172 درخت و گیاه جدید
193 آبجکت داخلی
346 آبجکت خارجی
39 کاراکتر و پوزیشن جدید
19 وسیله نقلیه جدید
و 2 نوع جنس نور جدید که قبلا در موردش صحبت کردیم.
 
با این حساب تعداد آبجکت های آماده لومیون در نسخه 7 به عدد مشکوک 3666 رسید ! :)
 
14
 
این ویژگی ها پایانی بر لومیون 7 هست ولی برای کاربرانی که لایسنس اون رو تهیه نکردن و منتظر کرک اون هستن ویژگی های بیشتری در راه هست !
 
15
 
چرا که ما بعد از لومیون 6 نسخه ی دیگه رو دردست نداشتیم " چون میان نسخه ها هیچ وقت ارزش کرک کردن رو ندارن " و فیوچرهای نسخه 6.3 و 6.5 از دسترس مون خارج بوده وبا اومدن کرک لومیون 7 در نزدیکی کریسمس به این ویژگی ها هم دست پیدا میکنیم.
 

 
لومیون 6.3 :
خروجی VR و هماهنگی با Oculus Rift و GearVR
اکانت mylumion که در هر صورت مبتنی به کلود هست و با کرک هم حاصل نمیشه !
 
لومیون 6.5 :
شفاف کردن درختان
جدیدترین اخبار و آموزش ها در اسکرین ابتدایی
اضافه شدن پاناروما
سریع تر شدن اعمال متریال
کپی کردن ساده تر
بهبود بنچمارک
تغییر در تنظیمات برای سریع تر در دسترس بودن " Act-3D سال هاست داره این موارد رو هی تغییر میده و هر سال میگه بهترش کردیم ! و کاربر تا میاد بهش عادت کنه سال بعد یه کار دیگه ش میکنه ! . کاش یک بار برای همیه یه اینترفیس بدون تغییر بدن تا کاربربهش عادت کنه و سرعت ش بالاتر بره "
 

 
امیدوارم هرموقع این ورژن دردسترس تون قرار گرفت ازش ماکسیمم استفاده رو ببرین. متاسفانه برخی از کاربران نرم افزارهای ساده مثل لومیون باهاش سطحی برخورد میکنن و سطحی ترین نتایج رو با لومیون میگیرن و این استفاده اصلا شایسته نیست. کامل ترین آموزش ها همیشه در سایت لومیون به صورت رایگان موجوده و میشه با دیدن دقیق اون ها و وقت گذاشتن روی کار نتایج ریل تایم فوق العاده ای رو خروجی گرفت.
 
یاحق
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 124 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید