میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
maya-2014
یکشنبه 25 فروردین 1392
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید Maya 2014

یکشنبه 25 فروردین 1392
سلام دوستان
 
در مطلب امروز میخواهیم نگاهی داشته باشیم به ویژگی های جدید مایا 2014 ، حتما میدونید که شرکت اتودسک محصولات 2014 خودش رو حدود 2 هفته پیش عرضه کرد و ما در مطالب پیشین درباره ویژگی های مکس صحبت کردیم .
بنا به درخواست هایی که دوستان داشتن قرار شد که مطلبی رو هم اختصاص بدیم به ویژگی های مایا 2014 و این نسخه از مایا هم درست مثل مکس با 7 ویژگی جدید عرضه شده که در این مطلب به شرح این ویژگی ها میپردازیم .
 

 
1. مداد گریسی ( Grease Pencil )
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
مداد گریسی ( یا همون مداد شمعی خودمون ) یک قابلیت جدید در مایا 2014 هستش که به کاربران بخصوص انیماتور ها این امکان رو میده بتونن بصورت مستقیم روی Viewport خودشون طرح مورد نظر رو طراحی کنن .
از ویژگی های برجسته این قابلیت میشه به پشتیبانی از KeyFrame ها اشاره کرد . به این معنی که میشه پوزیشن های مختلفی از کاراکتر رو در KeyFrame های مورد نظر کشید و هر کدوم از این طرح ها بر روی یک فریم ثبت میشه و به انیماتور این امکان رو میده که بتونه براحتی حالت های کاراکترش رو بدست بیاره .
به زبان ساده تر یعنی شما میتونید تمام استوری برد خودتون رو روی ویوپرت مایا پیاده کنید !
 

 
2. مرکز محور و تقارن ( Joint Centering and Symmetry )
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
این ویژگی کمک زیادی در زمینه ریگینگ به شما میکنه ، کارکرد این ابزار به این صورت که شما وقتی میخواید استخوانی رو برای کاراکترتون ایجاد کنید اول اینکه بصورت خودکار محاسبه میکنه و Bone ها رو در مرکز Mesh کاراکتر شما قرار میده و دوم هم یه چنین حالت مشابه ای رو بصورت متقارن در طرف مقابل ایجاد میکنه که از اون به عنوان Symmetry نام برده میشه .
 

 
3. تسریع و بهبود پروسه مدلسازی ( Accelerated Modeling Workflow )
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
بخش دیگری از مایا 2014 که شاهد تغییراتی در اون بودیم قسمت مدلسازیست . در نسخه 2014 مدلسازی تغییراتی داشته و ویژگیهای جدیدی رو به خودش دیده که برجسته ترین اونها اضافه شدن جعبه ابزاری به نام Modeling Toolkit هستش . در این قسمت ما شاهد ابزارهایی هستیم مثل : Bevel - Extrude - Bridge - Connect و... که خیلی میتونه به پروسه مدلسازی در نرم افزار مایا سرعت و بهبود ببخشه ( این جعبه ابزار شباهت زیادی هم به ابزار Modeling Tools تری دی مکس داره )
یکی از ابزارهای ویژه این بخش Quad Draw نام داره و در سرعت مدلسازی بخصوص در تکنیک ریتوپولوژی بسیار کاربردیه . از دیگر ابزارهای اضافه شده میشه به Symmetry اشاره کرد که با فعالسازی اون تمامی ویرایشها و تغییرات بر روی مدلتون بصورت متقارن به طرف دیگر آبجکت شما نیز اعمال میشه ( این بخشش هم شباهت زیادی به Symmetry زیبراش داره )
همچنین در این نسخه ما شاهد بهبود Selection در بخش مدلسازی هستیم . از این پس میتونید در هنگام انتخاب کردن Vertex - Edge - Poly ها با نگه داشتن کلید Shift حالت Loop و یا Ring رو اعمال کنید . یادمه این ویژگی در نسخه مکس 2013 اضافه شده بود که خیلی هم طرفدار داشت و حالا شاهد اضافه شدنش بر روی مایا 2014 هستیم .
در کل میشه گفت بخش مدلسازی مایا در این نسخه پیشرفت خیلی خوبی رو داشته که البته باید منتظر Feedback از طرف کاربران مایا باشیم .
 

 
4. ابزار پینت افکت بر روی سطوح ( Paint Effects Surface and Volume Attributes )
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
در مایا نسخه 2014 ابزار Paint Effects تغییراتی رو داشته و ما شاهد بهبود این قسمت هستیم بطوری که کاربرا از این پس میتونن کنترل مدیریت دقیقی بر روی آبجکت های ایجاد شده با Paint Effects و تعامل اونها با بقیه سطوح و آبجکت ها در محیط مایا داشته باشن .
 

 
5. توسعه نود ادیتور ( Enhanced Node Editor )
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
همچنین در این نسخه شاهد گسترش بخش Node Editor هستیم و شرکت اتودسک قابلیتهایی رو به این ویرایشگر اضافه کرده و کارکردن با اون رو ساده تر ، سریعتر و پیشرفته تر کرده. ( بطور کل میشه گفت که این ویرایشگر خیلی هوشمند شده )
همچنین در این Node Editor جدید ما شاهد قابلیت های همچون grid display ، grid snapping ، قابلیت تغییر رنگ پس زمینه ، کلید میانبر جدید و بهبود در نامگذاری هستیم.
 

 
6. ابزار مجتمع سازی برای داده ها بصورت هوشمند ( Scene Assembly Tools for Smarter Data )
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
با ابزار Assembly tools جدید در مایا نسخه 2014 شما قادر خواهید بود که صحنه هایی بزرگ ، پیچیده و با تمام جزئیات رو خلق و مدیریت کنید .
 

 
7. توسعه بررسی مسیر فایل ( Enhanced File Path Handling )
 
007
 
حتما تا حالا براتون پیش اومده که در مایا فایلی رو ذخیره کنید و بعلت مثلا تغییر نام پوشه و یا جا به جایی ، پروژه شما دیگه قادر به پیدا کردن مسیرها مثل مسیر تکسچر ها ، مسیر فایلهای صوتی ، مسیر رفرنس ها و... نباشه ؟
در این نسخه جدید ما شاهد اضافه شدن ادیتور جدید هستیم به نام File Path Editor که این امکان رو به شما میده تا با چند کلیک ساده بتونید مسیرهای جدید رو جایگزین مسیرهای گمشده بکنید .
این قابلیت در پروژه های سنگین خیلی خیلی کارایی داره ! ( واقعا عالیه )
 
 
 
درکل میشه گفت که Maya 2014 یک روند رو به رشدی داشته و در این نسخه شاهد تغییراتی خوبی بودیم
خوش به حال کاربران مایا :)
 

 
راستی دوستان یه نظر سنجی :
آیکونهای محصولات اتودسک 2014 بطور کل فرق کرده . به عنوان مثال من آیکونهای 3ds Max 2014 و Maya 2014 رو در قسمت زیر گذاشتم :
 
 نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014  نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk Maya 2014
 
حالا به نظرتون این آیکونها قشنگن ؟
آیا آیکونهای قبلی بهتر نبود ؟
 
نظر و دیدگاهتون رو حتما بنویسید
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه
مطالب سایت رو هم بدون ذکر منبع ( www.Mostafa3D.com ) کپی نکنید !
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 50 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید