میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
mgear-maya-rigging-framework-overview
پنج‌شنبه 23 بهمن 1393
در
مقالات

ابزار رایگان mGear جهت ریگینگ خودکار در Maya

پنج‌شنبه 23 بهمن 1393
شاید خیلی از شما دوستان و کاربران نرم افزار Softimage با ابزاری رایگان و اوپن سورس بنام Gear بعنوان یک Rigging Framework برای این نرم افزار آشنایی داشته باشید. ابزاری که کاربرد اصلی اون ریگینگ در نرم افزار سافت ایمیج بود و البته بعنوان یک tool set کامل و حرفه ای نیز جهت rigging و animation در این نرم افزار ازش نام میبردند که این ابزار توسط هنرمندی بنام Miquel Campos ساخته و توسعه داده میشد. اما پس از اعلام بازنشستگی Softimage این انتظار میرفت که دیگه Gear هم مثل خیلی از افزونه های دیگه سافت ایمیج به تاریخ بپیونده تا اینکه چندی پیش Miquel Campos خبر از انتشار یک ابزار جدید با نامی مشابه و رویکردی حرفه ای تر رو برای نرم افزار مایا داد. نام این ابزار جدید mGear بود و بعنوان یک Rigging Framework برای نرم افزار Maya معرفی و نهایتا دو روز پیش اولین نسخه اون بصورت کاملا رایگان و Open Source منتشر شد.
 
 
افزونه mGear یک ابزار کاملا رایگانه که امکان ریگینگ بصورت خودکار و Modular رو در نرم افزار Maya برای شما فراهم میکنه. شما بسادگی میتونید کاراکترهای خودتون رو بصورت کاملا استاندارد و در سطح کیفی production ریگ کنید و یکی از ویژگی های برجسته و قابل توجه در این ابزار عدم نیاز شما به هیچگونه زبان برنامه نویسی است. برای لحظه ای تصور کنید ابزاری در اختیار شما قرار داره که با اون میتونید انواع و اقسام کاراکترها رو باهاش بدون حتی نوشتن 1 خط کد ریگ کنید. شاید این تعاریف کمی برای شما دوستان آشنا باشه چراکه اگه یادتون باشه چندی پیش هم ابزاری در سایت معرفی شد به نام LH Auto Rig که برای نرم افزار 3ds Max بود اما همینجا این نکته رو بهش اشاره کنم که این دو ابزار اصلا باهم قابل مقایسه نیستن و به جرات میتونم بگم که mGear از همه نظر بسیار حرفه ای تر طراحی و پیاده سازی شده.
 
انتشار اولین نسخه mGear ابزار Rigging Framework برای نرم افزار مایا
 
در ابتدا یه اشاره ای به این موضوع داشتم که mGear کمی فراتر و گسترده تر از نسخه قبلی خودش یعنی Gear ظاهر شده. سازنده این ابزار یعنی Miquel Campos که بعنوان یک Character TD شناخته میشه، به نکته جالب و قابل توجهی درمورد این ابزار اشاره میکنه و اونم اینکه اگر شما یک Technical Director هستید و به زبانهای Python و C++ آشنایی دارید، بسادگی میتونید این ابزار رو همونطوری که مدنظرتون هست تغییر شکلش بدید و عملکرد های اون رو براساس نیازتون تعریف کنید. این انعطافپذیری بالا باعث شده که این ابزار بشدت مورد توجه بسیاری از حرفه ای های این عرصه نیز قرار بگیره و صرفا این ابزار بعنوان یک راه حل جهت ساده تر کردن مسیر برای تازه کارها (آماتورها) شناخته نشه.
 
البته این موضوع هم ناگفته نماند که این نسخه مخصوص مایا کاملا مشابه نسخه سافت ایمیج نیست و باید به این مساله هم اشاره داشت که برخی توابع و عملکردهای نسخه قدیم در این نسخه دیده نمیشه. البته این امکان وجود داره که دیر یا زود در نسخه های جدید شاهد اضافه شدنشون باشیم اما به هرحال شاید برخی از ویژگی های Gear هیچوقت بر روی mGear اضافه نشه.
 
انتشار اولین نسخه mGear ابزار Rigging Framework برای نرم افزار مایا
 
در ادامه ازتون دعوت میکنم ویدئویی که از طرف سازنده ارائه شده رو حتما تماشا کنید. مطمئنم همین ویدئوی کوتاه که درواقع دور تند یکی از آموزشهای همین افزونه mGear هست، میتونه یک دید کلی و البته خوبی رو در ذهن شما بوجود بیاره. درضمن حالا که صحبت از آموزشهای این ابزار شد این رو هم اضافه کنم که این آموزشها نیز در ادامه تقدیمون میشه ولی ابتدا بشدت پیشنهاد میکنم ویدئوی زیر که زمان و حجم مناسبی رو داره حتما ببینید.
 
مشخصات
مدت زمان : 39 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 8 مگابایت

 
دوستان حتما میدونید که مساله صرف رایگان بودن یک ابزار و یا اوپن سورس بودن دو موضوع کاملا متفاوتی هست. این ابزار mGear بصورت رایگان و Open Source (متن باز) ارائه شده یعنی اینکه شما حتی میتونید به سورس کد های اون نیز دسترسی داشته باشید. اما خب طبق معمول این ابزار در سرویسی قرار گرفته که این سرویس امکان دانلود از طرف ایران رو مسدود کرده و به همین خاطر من لینک دانلود اون رو بصورت مستقیم بر روی سرور سایت قرار دادم تا شما بتونید بسادگی اون رو دانلود کنید.
 
 
بدون شک یکی از مهمترین بخش ها آموزش و یادگیری درست ابزارهایی هست که ما باهاشون آشنا میشیم که در این مورد همیشه گفتم بهترین راه استفاده از آموزشهای ویدئویی هست که از طرف سازنده ارائه میشه. خب خوشبختانه برای این ابزار کاربردی آموزشهای بسیار خوبی از طرف سازنده ارائه شده اما بدلیل بالا بودن حجم و تعداد ویدئوها امکان ارائه اونها در همین مطلب نیست ولی من لینک دانلود تمامی ویدئوهای آموزش mGear (از جمله آموزش نصب) رو در تالار گفتگو قرار دادم که شما میتونید بسادگی اونها رو از سرور مدیافایر دانلود و مشاهده کنید.
 
 
امیدوارم که بتونید از این ابزار نهایت استفاده رو ببرید و براتون مفید باشه
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 57 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید