میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
more-details-about-vray3
پنج‌شنبه 19 دی 1392
در
مقالات

گفته ها و ناگفته ها از V-Ray 3.0

پنج‌شنبه 19 دی 1392
حدود 6 ماه پیش بود که زمزمه هایی از نسخه جدید وی ری 3 به گوش میرسید تا اینکه بالاخره کمپانی Chaos Group اعلام کرد میخواد از V-Ray 3.0 در SIGGRAPH 2013 رونمایی کنه و طی همین مدت از گوشه و کنار درباره ویژگی های جدید این نسخه مقالات و مطالب نوشته میشد. نهایتا Chaos Group ویژگی های جدید V-Ray 3.0 رو بصورت رسمی اعلام کرد و همچنین نسخه بتا در اختیار کاربران کنونی V-Ray نیز قرار داد تا تست های نهایی انجام و مشکلات احتمالی برطرف بشه.
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
همونطوری که اطلاع دارید ما هم تاکنون در وبسایت سعی کردیم که تمام اخبار نسخه 3 این انجین محبوب رو به اطلاع شما برسونیم. اما بیایید کمی به عقب برگردیم و بررسی کنیم که از همون 6 ماه پیش چه مطالبی درباره این نسخه از وی ری گفته شد و در وبسایت قرار گرفت. در تاریخ 17 تیر خبر رونمایی از V-Ray 3 در نمایشگاه SIGGRAPH 2013 در وبسایت منتشر شد. پس از اون پرداختیم به شرح کامل ویژگی های جدید V-Ray 3 و برای من خیلی جالب بود که مورد استقبال بسیاری از دوستان نیز قرار گرفت. همچنین کمپانی Chaos Group اعلام کرد که قراره V-Ray 3.0 در SIGGRAPH Asia 2013 نیز حضور داشته باشه و از ویژگی های جدید این نسخه برای شرکت کنندگان در این رویداد ورکشاپ و سخنرانی هایی برگزار بشه.
 

 
بروزرسانی های نسخه بتا
 
از زمان انتشار اولین نسخه بتا تاکنون 2 بار آپدیت و بروزرسانی از طرف Chaos Group انجام شده که در ابتدا تغییراتی که در این دو بروزرسانی انجام شده.
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
در 31 اکتبر 2013 نسخه جدید از وی ری 3 بتا با عنوان Build 3.05.04 منتشر شد که در اون چندین ویژگی جدید ولی مختصر اضافه شده بود و البته تعداد زیادی باگ هم برطرف شد که فکر میکنم مهمترین اصل این نسخه برطرف کردن همین باگ ها بود. کمپانی Chaos Group در یک فایل PDF به شرح این تغییرات پرداخت که اگه دوست داشته باشید میتونید دانلود و مطالعه کنید. (V-Ray-3ds-Max-Build-3.05.03)
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
در همین میان بود که ویدئویی هم از قابلیت جدید V-Ray 3.0 یعنی پشتیبانی از VRmats ارائه شد که در این ویدئو بصورت عملی کارکرد این بخش به نمایش گذاشته شده. این ویدئو رو میتونید از قسمت زیر تماشا کنید :
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه و 13 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 7 مگابایت

 
در 17 دسامبر 2013 باز هم نسخه جدید از وی ری 3 بتا با عنوان Build 3.05.04 منتشر شد. در این بروزرسانی یکی از مهمترین ویژگی ها اضافه شدن متریال جدید VRaySkinMtl بود که به شما در ایجاد و ساخت یک متریال پیچیده و حرفه ای کمک بسزایی میکنه. البته در این نسخه ویژگی های ریز و درشت دیگری هم اضافه شده بود و همینطور تعداد زیادی باگ که با گزارش کاربران برطرف شده. اینبار هم Chaos Group این تغییرات رو بصورت کامل در لیستی در قالب یک فایل PDF در اختیار علاقمندان قرار داده تا درصورت تمایل دانلود و مطالعه کنند. (V-Ray-3ds-Max-Beta-Build-3.05.04)
 

 
تغییرات محیط کاربری - User Interface
 
محیط کاربری و یا همون UI انجین V-Ray 3.0 دستخوش تحولات و تغییراتی شده که قبلا هم به اون اشاره هایی داشتیم و در اینجا میخوایم نگاهی بندازیم به این تغییرات و توضیحاتی رو با تصاویر خدمتتون ارائه خواهیم کرد. بررسی تغییرات بوجود اومده در محیط کاربری رو میشه از همون Installer شروع کرد. سبک پنجره نصب یه جورایی شبیه به Installer خود تری دی مکس شده در سمت چپ صفحه آپشن هایی که میبایست در مراحل نصب انجام بشه لیست شده.
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
پنجره UI اصلی انجین V-Ray 3.0 تغییراتی رو داشته اما ساختار اصلی و پارامترهای شاخص و اصلی در همون مکانهای قبل قرار دارن.
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
مهمترین ویژگی و قابلیت جدیدی که در UI جدید وی ری 3 به اون اضافه شده بخش انتخاب متد برای هر بخش در حالت های Basic – Advanced – Expert هست. اگه به تصاویر زیر دقت کنید میبینید که در بالای هر بخش کادر رنگی وجود داره که با کلیک بر روی اون پارامترها روی سه حالت Basic – Advanced – Expert تغییر میکنن.
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
درصورتی که کادر اون بخش در حالت Basic (کادر سبز) باشه، فقط پارامترهای پایه و اصلی نمایش داده خواهند شد. در حالت دوم یعنی Advanced (کادر نارنجی) پارامترهای بیشتر و پیشرفته تری در اختیارتون قرار میگیره و در متد سوم یعنی Expert ( کادر قرمز) تمامی پارامترها و آپشن های ریز و درشت اون قسمت در اختیارتون خواهد بود. تنظیم این حالت ها دیگه بستگی به خود شما و همینطور پروژه شما داره که در کجا و در چه زمانی لازم دارید که حالت های مختلف رو تنظیم کنید.
 

 
تنظیمات سریع - Quick Settings
 
قابلیت تنظیمات سریع و یا همون Quick Settings توسط چند بخش انجام میشه. اول همون لیست های کشویی که بهشون Presets گفته میشه ولی بخش اصلی توسط پنجره ای است با همین نام که در این نسخه روی V-Ray اضافه شده.
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
سبک کلی این پنجره خیلی شبیه به SolidRocks هست، اینطور نیست ؟ همونطوری که میدونید یکی از قابلیتهای SolidRocks همین تنظیمات سریع برای انجین وی ری بود و حالا میبینیم که این بعنوان یک قابلیت روی V-Ray اضافه شده. حتما این ویژگی باعث ناراحتی سازندگان SolidRocks خواهد شد ولی واقعیت اینه که Quick Settings به خوبی SolidRocks نیست. در Quick Settings کاربران میتونن فقط با کلیک بر روی یک دکمه پارامترهای رندرشون رو نسبت به پروژشون تنظیم کنن. چهار دکمه در بالای این پنجره با عناوین Exterior – Interior – VFX – Custom وجود داره و همینطور در پایین صفحه اسلایدرهایی جهت تنظیم کیفیت بخش های مختلف دیده میشه. البته قطعا این ویژگی برای تازه کاران بسیار مفید و کاربردی خواهد بود ولی به هر حال نباید فراموش کنیم که در بخش UI پارامترها در سه حالت Basic – Advanced – Expert قابل تنظیم بودن و حالا اضافه شدن این ویژگی شاید یک کار اضافه بحساب بیاد. (البته اگه بدبینانه به این ویژگی نگاه کنیم)
 

 
خب توی این مطلب فقط قصد داشتیم که ابتدا درباره آپدیت های جدیدی که در این مدت روی V-Ray 3.0 beta اتفاق افتاده صحبت کنیم و همینطور نگاهی داشته باشیم به محیط کاربری و یا همون یوزراینترفیس نسخه 3 و اگر دوست دارید درباره ویژگی های اصلی V-Ray 3.0 بدونید، پیشنهاد میکنم که به مطلب (ویژگی های جدید V-Ray 3) مراجعه کنید.
 

 
موشک V-Ray 3.0 آماده پرتاب
 
نگاهی به برخی ویژگی های جدید V-Ray 3.0 و بررسی محیط کاربری این نسخه
 
از ابتدای رونمایی و انتشار نسخه بتا، زمان دقیقی برای انتشار نسخه نهایی مشخص نشد ولی این اواخر Chaos Group صحبت از انتشار نسخه نهایی در چند هفته آینده میکنه و مشخصه که میخواستن این نسخه رو در سال 2014 منتشر کنن. نهایتا تا چند وقت دیگه شاهد انتشار نسخه نهایی خواهیم بود و در این پروسه زمانی نسخه بتا داشت، بجز برطرف شدن باگ ها باعث شد بسیاری از پلاگینهایی که بنوعی با انجین وی ری ارتباط داشتن نیز بروزرسانی هایی رو انجام بدن و V-Ray 3.0 در لیست پلاگین های قابل شناسایی و پشتیبانی اونها قرار بگیره. در قسمت زیر به برخی از این پلاگین ها اشاره ای خواهیم داشت.
پلاگین SolidRocks نسخه 1.5.1 با پشتیبانی از V-Ray 3.0
پلاگین Forest Pack نسخه 4.1.4 با پشتیبانی از V-Ray 3.0
پلاگین RailClone نسخه 2.1.5 با پشتیبانی از V-Ray 3.0
خبرهایی هم شنیدم مبنی بر اینکه AutoGrass و MultiScatter هم نسخه جدیدی رو منتشر کردن که این نسخه های جدید از  V-Ray 3.0 هم پشتیبانی میکنن ولی از اونجایی که سایت این پلاگینها مدیریت قوی نداره و خیلی بروز نیست، نمیشه قطعی در اینباره خبری رو منتشر کرد ولی چیزی که مشخصه اینه که موشک V-Ray 3.0 حالا دیگه آماده پرتابه و باید هر لحظه منتظر انتشار نسخه نهایی باشیم.
 
در آخر هم یه خبر خوش دارم که فکر میکنم از شنیدنش لذت خواهید برد. ویدئویی منتشر شده توسط Simeon Balabanov یکی از اعضای متخصص گروه سازندگان انجین V-Ray برای مکس و مایا در کمپانی Chaos Group که در این ویدئو سایمون به شرح تمام جزئیات اضافه شده در انجین وی ری 3 میپردازه. همچنین ناگفته نماند که این ویدئو زمان نسبتا زیادی هم داره. یعنی چیزی حدود یکساعت ولی من قصد دارم این ویدئو رو بزودی با لینک مستقیم در اختیار شما عزیزان قرار بدم تا اون رو دانلود و تماشا کنید. شما با تماشای کامل این ویدئو نه تنها با ویژگی های V-Ray 3.0 آشنا میشید، بلکه این ویدئو میتونه یک آموزش کاملی باشه برای کسانی که دوست دارن با V-Ray 3.0 بخوبی کار کنن و با پارامترها و بخش های جدید اون آشنا بشن.
 
میدونم که انجین V-Ray طرفداران زیادی رو در ایران داره و مشتاقانه منتظریم تا نظرات و دیدگاههای شما رو درباره این نسخه از وی ری بدونیم. پس منتظر حضور شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 48 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید