میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
natron-overview
چهارشنبه 10 دی 1393
در
اخبار دنیای CG

Natron یک Compositing Software کاملا رایگان

چهارشنبه 10 دی 1393
چند روز پیش دنیای CG بازهم تونست یک خبر جالب و شنیدنی رو در خودش ببینه و اونم چیزی نبود جز خبر انتشار اولین نسخه پایدار Natron یک نرم افزار کامپوزیت کاملا رایگان و Open Source (متن باز) که این موضوع درست مثل یک بمب خبری سرتیتر تمامی سایتهای CG قرار گرفت که خب ما هم سعی میکنیم تا حدی به این نرم افزار بپردازیم. اما شاید عنوانی که برای این مطلب انتخاب شده برامون کمی عجیب باشه چراکه خب ما قانون کپی رایت رو نداریم و در اصل تمامی نرم افزارها برامون رایگان هستن ولی قطعا دوستان فعال در این عرصه میدونن که استفاده بدون مجوز از نرم افزارهای تجاری نهایتا ممکنه مشکلاتی رو برای ما بوجود بیاره. از همین رو نرم افزارهای رایگان و متن باز همیشه در این عرصه از محبوبیت ویژه ای برخوردار بودن که شاید بعنوان شاخص ترین نمونه ای که میشه بخش اشاره داشت نرم افزار بلندر باشه. حالا شاید بد نباشه که این عرصه اینبار یک نرم افزار کامپوزیت رایگان و اوپن سورس رو در خودش ببینه و خب Natron این آرزو رو به واقعیت تبدیل کرده و میشه بعنوان اولین Compositing Software متن باز و کاملا node-base بهش اشاره داشت.
 
از حدود یکسال پیش استارت انتشار این نرم افزار خورد. نسخه های مختلف Beta و همینطور RC و یا همون Release Candidate در طول سال منتشر شد تا اینکه نهایتا چند روز پیش نسخه 1.0.0 Stable بصورت رسمی منتشر شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
همونطوری که اشاره کردم این یک نرم افزار کامپوزیتور کاملا نودبیس هست که شاید بشه گفت شباهت های زیادی هم به نرم افزارهای Nuke و Fusion داره. در همین نسخه 1 میشه گفت که ویژگی ها و امکانات بسیار خوب و کاربری روش وجود داره که در ادامه نگاه خیلی کوتاهی رو به اونها خواهیم داشت و بگفته سازنده قراره در ماه ژانویه 2015 نسخه جدیدی با ویژگی های بیشتری هم ازش ارائه بشه که حتما در نوع خودش جالب و قابل توجه خواهد بود. درضمن دوستان حتما این موضوع رو هم میدونید که وقتی نرم افزاری بصورت اوپن سورس ارائه میشه یعنی تمامی کدها و سورس اون میتونه در اختیار همه قرار بگیره و این موضوع به این معنی هست که یک نرم افزار Open Source یعنی بینهایت توسعه دهنده خواهد داشت که این امر به پیشرفت اون کمک بسزایی خواهد کرد.
 

برای 3 سیستم عامل مک، لینوکس، ویندوز 32 و 64 بیتی

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
شاید یکی از برجسته ترین ویژگی که توی این نرم افزار به چشم میخوره، پشتیبانی اون از 3 سیستم عامل مطرح دنیاست. یعنی مکینتاش 32 و 64 بیتی، لینوکس 32 و 64 بیتی و همینطور ویندوز 32 و 64 بیتی که خب حتما این امکان باعث محبوبیت اون برای کاربران سیستم عامل های نامبرده خواهد بود.
 

پشتیبانی از پلاگین های رایگان OpenFX

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
در همین ابتدای راه این نرم افزار میشه یک موضوع بسیار جالبی رو در اون مشاهده کرد و اونم پشتیبانیش از پلاگین های رایگانی مثل OpenFX-Vegas SDK samples ، OpenFX-Yadif deinterlacer ، OpenFX-Misc ، OpenFX-IO و TuttleOFX هست که همگی توسط OpenEffects ارائه میشن و حالا میتونیم ببینیم که این نرم افزار نوپا و رایگان میتونه بسیاری از این تکنولوژی های قدرتمند رو در خودش ببینه. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با این ابزار ها حتما سری به سایت OpenFX بزنید.
 

پشتیبانی از پلاگین های تجاری

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
اما جدای از بخش پلاگین های رایگان میشه به پشتیبانی این نرم افزار از پلاگین های تجاری شرکت های بزرگی همچون The Foundry نیز اشاره داشت. پلاگین هایی مثل Furnace و KeyLight و همینطور پلاگین هایی از شرکت های دیگه مثل GenArts و احتمالا در آینده نیز به افزونه های بیشتری به این لیست اضافه خواهد شد.
 

امکانات بیشتر ...

انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
خب قطعا ویژگی ها و امکانات این نرم افزار خیلی خیلی بیشتر از این هاست و شاید در انتهای این مطلب بشه به user interface این نرم افزار اشاره داشت که بسیار خوب و کارآمد طراحی شده و همینطور استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و نیازش به حداقل سخت افزارهای موجود شاید یکی دیگه از ویژگی های برجسته این نرم افزار باشه. اما گذشته از اینها نمیشه به امکان اسکریپت نویسی به زبان پایتون در نرم افزار اشاره ای نداشت و همینطور وجود نود هایی مثل Optical Flow که امکاناتی رو نظیر Retimer ، VectorGenerator ، Motion Blur و RollingShutter رو در اختیار کاربرانش قرار میده.
 
انتشار اولین نسخه نرم افزار Natron و نگاهی به ویژگی های این نرم افزار اوپن سورس
 
خب ویژگی های دیگری هم هست مثل امکان Roto-painting در نرم افزار، وجود بخش Dope sheet بسیار کاربردی، امکان playback بصورت Real-time و همینطور پشتیبانی از Deep data و فرمت هایی مثل PNG ، JPG ، TIFF ، DPX ، EXR و...
 

 
خب در انتهای مطلب احتمالا همونطوری هم که انتظارش رو دارید لینک دانلود این نرم افزار رو در اختیارتون قرار میدم و از اونجایی که کاملا رایگانه میتونید با مراجعه به وبسایتش نسبت به دانلود جدیدترین نسخه برای سیستم عامل مورد نظرتون اقدام کنید.
 
 
و همینطوری که بارها در مطلب هم بهش اشاره کردم این یک نرم افزار متن باز هست و اطمینان دارم برخی از شما دوستان تمایل دارید تا به سورس کدهای اون نیز دسترسی داشته باشید که برای اینکار میتونید به این لینک مراجعه کنید.
 
امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه
 
خیلی مشتاقم تا نظرات و دیدگاههای شما رو درباره این نرم افزار بدونم. پس حتما نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 42 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید