میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
nuke-9-new-features-and-compare-versions
شنبه 3 آبان 1393
در
اخبار دنیای CG

هر آن چیزی که از یک نرم افزار Compositor انتظار دارید

شنبه 3 آبان 1393
درود خدمت تمام دوستان عزیز. بچه ها اگر در جریان باشید حتما میدونید که شرکت The Foundry سازنده نرم افزار نیوک هست و تا این لحظه که من دارم برای شما این مقاله رو می نویسم آخرین ورژنی که منتشر شده ورژن 8 این نرم افزار هست. اما قراره این شرکت ورژن 9 این نرم افزار رو به همراه یک عنوان جدید یعنی NUKE STUDIO منتشر کنه. مثل همیشه مقاله ما از 2 بخش تشکیل شده. در بخش اول، به خبر انتشار این نرم افزار می پردازیم و در بخش دوم به بررسی نرم افزار نیوک می پردازیم. خیلی از دوستان می خوان بدونن نرم افزار نیوک چیه ؟ بین NUKE و NUKE X چه تفاوت هایی وجود داره ؟ و چه فرقی با نرم افزارهای مشابه مثل افتر داره؟ چطور این نرم افزار فعال میشه ؟ و در کل در کامپوزیت چه موضوعاتی مطرح میشه ؟
 
تیم توسعه دهنده شرکت The Foundry واقع در لندن از NUKE 9 رو نمایی کرد با برند جدید به نام NUKE STUDIO. ارائه قدرتمند ترین نرم افزار فعال در زمینه VFX که تمام node-base خواهد بود. NUKE STUDIO هم نرم افزاری قدرتمند برای هنرمندان مستقل هست و هم برای شرکت های بزرگ و کار گروهی. وقتی یه کاری برای یک تیم تعریف میشه باید این امکان وجود داشته باشه که تمام اعضای تیم بتونند روی اون پروژه کار کنند. حالا این امکان چطوری فراهم میشه ؟ فرض کنید صحنه ای وجود داره که کامپوزیتور های گروه باید هر کدوم روی یک قسمتی از صحنه کار کنند و از ویرایش های هم استفاده کنند این کار به راحتی تو این نسخه قابل اجرا هست.
 

ویژگی های کلی NUKE STUDIO

نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
Complete online-editing Toolkit - خیلی سریع و راحت می تونید از مجموعه ابزارتون استفاده کنید.
In-timeline real-time Effects - این فناوری به شما امکان میده که افکت های مورد نظر خودتون رو به راحتی به لایه خود اعمال کنید و حدود تاثیر آن را هم در تایم لاین مشخص کنید.
Powerful Collaborative Control - این بخش بیشتر به این موضوع می پردازه که کاربران می تونند به راحتی اطلاعات رو بین یکدیگر به اشتراک بگذارند.
Real-time 4K Playback - قبلا این بخش نیاز به سخت افزارهای خاصی داشت ولی با کمک The Foundry و NVIDIA این کار امکانپذیر شده و می تونید به خوبی با فرمت های 4K کار کنید.
Intelligent Built-in Rendering - تو این بخش عملکرد نرم افزار تو بخش رندر خیلی بهتر شده و چه در زمانی که از رندر فارم استفاده می شه چه زمانی که از یک سیستم استفاده میشه نیوک تو بخش رندر حداکثر استفاده رو از سخت افزار می کنه.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
دوستان قابلیت ها زیاده و در قسمت دوم مقاله بیشتر یه این قابلیت های اشاره می کنیم. ولی یکی از قابلیت هایی که خیلی شرکت The Foundry داره روش مانور میده، امکان مدیریت فوق العاده پروژه برای کارهای گروهی هست و مقرون به صرفه بودن آن برای خریدار تو قسمت دوم این مقاله بهتر به این بخش می پردازیم. ولی جالبه شرکت The Foundry یکسری امکانات جدیدی رو به این نرم افزار اضافه کرده که تو نرم افزارهای NUKE و NUKE X نبوده.
 
جالبه بدونید این شرکت تو نسخه NUKE STUDIO خیلی از قابلت های NUKE و NUKE X رو بهبود بخشیده و ارتقا داده مثل ارتقا بخش های :
  • Native Flipbook tool
  • EXR reader
  • Deep EXR reader
  • Particle system
  • Scanline renderer
  • 2D format support
  • Cutting edge retiming
  • Planar Tracker
  • Vector Generator, Motion Blur and KRONOS tools
فوق العاده اس دوستان. حس می کنم پیشرفتی که در طی چند سال این نرم افزار می تونست داشته باشه فقط و فقط تو یک سال کرده و خیلی جلو افتاده. البته شرکت The Foundry برای فروش این نرم افزار و نرم افزار های دیگه یکسری آپشن های رو تدارک دیده که ما کاری باهاش نداریم ولی می تونید برای کسب اطلاعات به سایت شرکت مراجعه کنید.
 
برای استفاده های غیر تجاری و آموزش می تونید این نرم افزار رو دانلود کنید و حتی می تونید 30 روز از این نرم افزار استفاده کنید ولی نباید استفاده تجاری داشته باشه و یکسری محدودیت های هم داره. انتشار این ورژن به صورت رایگان می تونه برای آموزش خیلی خوب باشه و باید منتظر انتشار آموزش های بسیاری از طرف شرکت های فعال در این زمینه باشیم.
 
تاریخی که برای انتشار این ورژن در نظر گرفته شده آخر نوامبر همین سال هست. یعنی دیگه باید یا تو همین ماه یا ماه بعد این عجوبه کامپوزیت منتشر بشه. خب بچه های قسمت اول مقاله ما به پایان رسید. خبری بود که باید در جریان اون قرار می گرفتید. و حالا قسمت دوم مقاله تقدیم دوستانی می شه که تازه می خوان با این نرم افزار کار کنند و یا اطلاعاتی ندارن. و همین طور بدرد کسانی می خوره که می خوان این نرم افزار رو با نرم افزار کامپوزیت خودشون مقایسه کنند.
 

قابلیت های نسخه NUKE

قبلا مقاله ای تو سایت منتشر شد با عنوان مقدمه ای بر علم کامپوزیت که اونجا ما به بحث کامپوزیت پرداختیم و حالا می خوام بگم که یکی از نرم افزار های مطرح تو این زمینه نرم افزار نیوک هست. خیلی از شماها ابزارهای معروف تو زمینه مدلینگ رو می شناسید مثلا ابزار extrude و یا bevel حالا یه همچین ابزارهای هم تو بحث کامپوزیت داریم که در ادامه بهشون می پردازیم.
 
شرکت The Foundry نرم افزاری رو منتشر کرد به نام NUKE که در 2 ورژن نیوک و نیوک ایکس در اختیار کاربران قرار گرفت. و جدیدا هم نسخه NUKE STUDIO رو قراره منتشر کنه که این ورژن 2 ورژن قبلی رو هم درون خودش داره. حالا این نسخه ها چه تفاوتی با هم دارند ؟ بچه ها به ترتیب ما به معرفی امکانات این سه نسخه می پردازیم.
 
2D Format Support : ساپورت کردن از فرمت های رایج برای خواندن و خروجی گرفتن. علاوه بر فرمت های رایج مثل DPX-EXR-JPEG-MXF و Quick Time از فرمت های دوربین های معروفی مثل RED و Sony نیز که با فرمت RAW شناخته می شن به خوبی پشتیبانی می کند.
2D Track : امکان ترکینگ در دو بعد. منظور در یک صفحه. این کار خیلی راحت انجام میشه و امکانات زیادی رو در این زمینه براتون فراهم می کنه.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
32Bit Floating Point Color Channels : امکان استفاده از تصاویر با دقت رنگی 32bit هم در ویرایش هم در خروجی گرفتن.
بچه ها یه پرانتز باز کنم در مورد دقت رنگ بندی تصاویر مثلا وقتی میگن 32 bit چه برداشتی باید داشته باشیم. تو سیستم رایانه ای ما از زبان ماشین استفاده می کنیم که همون 01 باشه یعنی اعداد بر مبنای 2. خب پس همه چی تو سیستم با کد های 0 و 1 معنی میشه. رنگ هم همین طور تفسیر میشه. مثلا رنگ با دقت 1bit میشه سیاه و سفید. و این طوری محاسبه میشه : 1bit = 21 = 2 colors. حالا بچه ها چرا دقت رنگ ها مهمه برای ما ؟ اگر دقت کنید چشم های ما زیاد فرق بین 24 بیت و 32 بیت رو نمی تونه درک کنه ولی نرم افزار برای یکسری از کارهای خاص نیاز داره تا دقت رنگ تو حداکثر مقدار خودش باشه. مثلا وقتی لایه zdepth رو خروجی میگیریم نیازه که دقت رنگ بندیمون تو بالاترین درجه خودش باشه چون به وسیله دقت همین رنگ در این لایه هست که فاصله آبجکت ها از دوربین محاسبه مبشه. تصاویر زیر رو ببینید بیشتر متوجه می شید.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
3D Format Support : نرم افزار نیوک می تونه از فرمت های fbx و obj تو محیط سه بعدی خودش استفاده کنه و برای سایر نرم افزارها به همراه دوربین خروجی بگیره. مثلا برای خروجی گرفتن اطلاعات ترکینگ و استفاده از اون تو نرم افزارهای دیگه. یه نکته رو بگم که null ها رو هم می تونیم وارد این نرم افزار بکنیم.
3D Workspace : محیط سه بعدی خیلی کارآمد و روان. شما می تونید از آبجکت های 2 بعدی و 3 بعدی به همراه مدل های 3 بعدی هندسی پیش فرض ای که وجود داره استفاده کنید. استفاده از نورهای مختلف، محاسبه سایه و همین طور استفاده از کانال alpha جهت کامپوزیت.
Asset Management : قابلیت ارتباط با نرم افزار های مختلف مثل pftrack - shotgun و ... برای مدیریت و کارایی بهتر.
Blink GPU Acceleration : استفاده از پردازنده تحت GPU که این قابلیت خیلی میتونه مفید باشه. این قابلیت تو قسمت های Motion Blur - Denoise - Oflow - Vector Generator -ZDefocus و ... استفاده بشه و نتیجه سریعی رو شاهد باشید از این قسمت ها خیلی نتیجه رو می تونید سریع و ریل تایم ببینید و این خیلی می تونه کمک کنه، البته رندر نهایی تحت CPU انجام میشه.
Blink Script : این قسمت بیشتر برای کسانی مفیده که تو بخش R&D فعالیت دارند و می تونند به API نرم افزار دسترسی داشته باشید جهت توسعه نرم افزار و ...
Curve Editor : پشتیبانی از curve editor به منظور کنترل بهتر انیمیشن ها.
Denoise : نودی بسیار کاربردی در زمینه حذف نویز از تصاویر
Dope Sheet : قابلیتی هست که نرم افزار نیوک داره برای نمایش key frame ها در view port برای درک و تصور بهتر که چه اتفاقی داره می افته.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
Full HRDI Support : پشتیبانی کامل از تصاویر HDRI و در اختیار گذاشتن ابزارهای مختلف برای ویرایش و استفاده از این نوع تصاویر.
Keying : ویرایش و حذف رنگ های کلیدی مثل رنگ ابی و سبز.
Multi-channel Workflow : محیط کاربری بسیار کارآمد برای نمایش، ویرایش و کار با لایه های رندر و تصاویر HDRI و ...
Native Flipbook : خیلی راحت می توند در نیوک از پنچره های مختلف استفاده کنید و به دلخواه خودتون محیط کاربری خودتون رو داشته باشید.
OFlow Retiming : با این نود میتونیم کنترل خیلی خوبی روی زمان داشته باشیم.
OpenColorIO Color Management : یکی از تکنولوژی های open source از طرف استودیو Sony Picture Imageworks. با این تکنولوژی میتونید سیستم رنگتون رو برای سخت افزارهای مختلف تنظیم و ویرایش کنید.
Pixel Analyzer : آنالیز کردن رنگ تصاویر. امکان استفاده از این داده ها به منظور ویرایش و ...
Relighting : نور پردازی مجدد تصاویر با کمک لایه های رندر و نور های نرم افزار نیوک.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
Rotoscoping : ابزارهای کاربردی و تخصصی در زمینه Rotoscoping.
Scopes : یک تکنولوژی بسیار جالب برای دسترسی به اطلاعات رنگ یک تصویر و ویرایش آن.
Stereoscopic Workflow : پشتیبانی کامل از این تکنولوژی برای ایجاد و ویرایش فیلم های سه بعدی.
Text: ویرایش و ایجاد متن.
Warp Effects : ویرایش تصاویر با کمک ابزاری به نام Spline Wrap.
 

قابلیت های نسخه NUKE X

در نسخه NUKE X علاوه بر تمام قابلیت های بالا، قابلیت های زیر هم اضافه می شه
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
3D Camera Tracker : این بخش قابلیت یه نرم افزار ترکینگ کامل با تمام ابزارها رو بهتون میده. و امکان خروجی گرفتن نرم افزارهای که فرمت fbx رو ساپورت می کنن.
3D Particle System : سیستم پارتیکل قدرتمند
FURNACE Plugins : ارائه 7 پلاگین قدرتمند در زمینه های مختلف
Lens Distortion : محاسبه Lens Distortion و اصلاح آن.
نکته: دوستان lens distortion اتفاقی هست که وقتی فیلم برداری می کنیم به واسطه لنزی که استفاده می کنیم ایجاد می شه و به دلیل انحنای هست که لنز دوربین داره و هر چقدر لنز دوربینمون منحنی بیشتری داشته باشه این خطا بیشتر بوحود میاد و باعث میشه نتونیم صحنه مون رو به خوبی ترک کنیم و حتما باید اصلاح بشه.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
Match Grade : مچ کردن و یکسان سازی طیف رنگی یک تصویر نسبت به تصویر دیگر.
Model Builder : یکسری امکانات برای ویرایش و استفاده از مدل های سه بعدی، استفاده از تکسچرها و uv ها و unwarp کردن و ویرایش آن ها.
Pixar Renderman Pro Server Support : کلا موتور رندر پیش فرض نیوک scanline render نام داره و موتور رندر Renderman هم برای NUKE موجوده ولی به طور پیش فرض غیرفعاله و از شیدرهای مخصوص به خودش می تونید استفاده کنید. این موتور رندر می تونه motion blur - depth of field - ray trace shadow و ... رو براتون محاسبه کنه.
Planar Tracker : با این تکنولوژی می تونید مجموعه ای از پیکسل ها یا به عبارت دیگه یک الگو رو در صحنه ترک کنید. کاری مشابه نرم افزار mocha رو انجام میده.
Point Cloud and Depth Generation : با این سیستم می تونید تصاویری که دارای لایه zdepth هستند رو به صورت ابری از نقطه تو محیط سه بعدی نیوک شبیه سازی کنید.
Vector Generators : نیوک قابلیت ویرایش و کار با لایه های از نوع تصاویر وکتوری را نیز دارد.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
ZDefocus : می تونید به وسیله لایه zdepth تصاویر، این افکت را ایجاد کرد.
 

قابلیت های نسخه NUKE STUDIO

نسخه NUKE STUDIO هم علاوه بر تمام قابلیت های بالا ویژگی های زیر هم بهش اضافه میشه. که البته بچه ها این نسخه هنوز منتشر نشده و قابلیت های رو که در پایین ذکر می کنم خودم تجربه نکردم و شاید دقیقا این تعریفی که می گم نباشه ولی برای درک بیشتر گفتم توضیحاتی رو داده باشم.
 
Annotations : سیستمی هست برای برقراری ارتباط بین اعضای گروه به وسیله علامت گذاری و متن. مثلا یه گوشه ای از تصویر رو انتخاب می کنیم و مشخص می کنیم و مینویسیم این قسمت باید اصلاح بشه و آرتیست دیگه این قسمت رو میبینه و شروع می کنه به اصلاح.
Audio Import & Playback : قابلیت ویرایش و پخش فایل های صوتی.
Background Rendering : اطلاعات دقیقی ندارم ولی مشابه این سیستم تو نرم افزار pftrack موجوده و باعث افزایش سرعت رندر میشه.
Comp Containers : با این تکنولوژی میتونید تمام افکت های رو که بر روی تایم لاین بروی لایه خود اعمال کردید را، همه و همه رو با هم ترکیب کنید و در یک لایه جمع بندی کنید.
Customizable Workspaces : مدیریت و مارک گذاری هر چه بهتر لایه ها و اطلاعات باری سهولت در استفاده و پیدا کردن.
Digital Ingest : با این قابلیت می تونید فایل های مدیا و یا سه بعدی خود را با کلیک و درگ وارد بخش media bins کنید.
Editorial Tools : یکسری از ابزارها و کلید های میانبر که برای افزایش سرعت و مدیریت بهتر پروژه توسعه داده شده است.
Export Structure : خیلی راحت می تونیم پروژه رو با همین ساختار خروجی بگیریم با تمام اطلاعات و در جای دیگه استفاده کنیم.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
In-timeline Soft Effects : این فناوری به شما امکان رو میده که افکت های مورد نظر خودتون رو به راحتی به وسیله تایم لاین به لایه خود اعمال کنید.
Media Bins : بخشی هست که در آن توانایی دسترسی آسان به تمام فایل های تصویری پروژه با قابلیت سرچ را پیدا می کنید.
Multi-track Editorial Timeline : توانایی ویرایش و استفاده از چند ورودی یا تصویر به صورت همزمان.
Non-linear Retiming : ویرایش نرم تر و بهتر زمان
Onlining & Conform : این بخش هم مربوط میشه به مدیریت اطلاعات.
Review & Playback : قابلیت مشاهده و اعمال تغییرات در لایه ها و بررسی نتیجه در Preview به صورت ریل تایم.
Tagging : علامت گذاری اطلاعات و امکان استفاده و جستوجو سریع تر و ...
Versioning : همونطور که میدونید ما تو این ورژن یه بخش نودبیس داریم و یه بخش به صورت تایم لاین .این قابلیت باعث می شه به راحتی بین این دو محیط رفت و آمد کنیم و با تغییر هر بخش آپدیت می شود.
 
نگاهی به ویژگی های جدید نرم افزارهای Nuke نسخه 9 و بررسی نسخه های مختلف این نرم افزار
 
تا اینجا می تونم بگم 95 درصد قابلیت های nuke رو معرفی کردیم. آخرین خاصیت و مهمترین خاصیت این نرم افزار نودبیس بودن این نرم افزار هست. وقتی نرم افزاری نودبیس میشه می تونیم اینطوری بگیم که بیشترین مهارت شما در کار کردن با این نوع نرم افزارها بستگی به هوش و استعداد خودتون داره نه علم نرم افزاری و این میتونه فرق شما ای باشه که تازه با این نرم افزار آشنا شدید در مقابل کسی که سال ها تجربه داره.
 
خیلی ها می پرسند نودبیس بودن چرا اینقدر مهمه ؟ مثالی که میتونم بزنم اینه که فرض کنید برای ساخت یه خونه شما 2 تا راه دارید یکی استفاده از مواد از پیش ساخته مثل دیوارهای آماده و ... و راه دوم استفاده از مصالح ساختمانی هست. تو راه اول شما محدودیت دارید و دیواری رو میتونید بسازید که متناسب با دیوارهای پیش ساخته تون باشه ولی تو حالت دوم کاملا مختارید که هر طوری میتونید این دیوار رو بسازید ولی راه اول سریع تره و راه دوم زمان بیشتری میخواد و مهارت بیشتر. این بزرگترین فرق بین نیوک با نرم افزارهای مثل افتر افکتز هست.
 

جمع بندی

شرکت The Foundry در ورژن جدید نرم افزار خودش یعنی NUKE 9 یا NUKE STUDIO چندین ابزار رو که مربوط به NUKE و NUKE X بوده بروز کرده که به طور مستقیم به عملیات کامپوزیت مربوط میشه. و در NUKE STUDIO ما میتونیم خیلی راحت پروژه مون رو مدیریت کنیم و تو این زمینه امکانات خیلی زیادی در اختیارمون قرار میگیره.
 
البته بچه ها من بزرگترین نیازی که خودم کمبودش و حس می کردم نداشتن تایم لاین، با فایل های صوتی نمی شد کار کرد، فقط می تونستی رو یه فایل به خصوص کار کنی، عدم خروجی گرفتن به صورت کلیپ با فرمت های رایج و این مشکل باعث میشد بعد از خروجی گرفتن و رندر گرفتن نیاز داشته باشیم که فایلمون رو وارد یه نرم افزار ویرایش فیلم بکنیم و اونجا با صدا ترکیب کنیم و خروجی مورد نظرمون رو بگیریم. و خیلی خیلی باید خوشحال باشیم که این تمام این مشکلات حل شده و دیگه نیازی به نرم افزارهای دیگه نیست.
 
کلا سیستم به این صورت شده که در کنار تایم لاین ما به محیط نودبیس هر لایه دسترسی داریم و این تمام ضعف های این نرم افزار رو می پوشونه. واقعا باید از شرکت The Foundry تشکر کرد و آفرین گفت برای انتشار این نرم افزار. دوستان عزیز میتونید از تمام اطلاعات بالا استفاده کنید و شروع به یادگیری موضوعاتی بکنید که تو علم کامپوزیت مطرح میشه.
 
خیلی از دوستان در مورده فعالسازی NUKE 8 می پرسند که یه ویدئو کوچیک براتون آماده کردم تا موضوع براتون روشن بشه. این ویدئو رو میتونید در این تاپیک دانلود و مشاهده کنید.
 

کلام آخر

دوستان امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و به اطلاعاتون اضافه کرده باشه. نیوک رو با عشق و علاقه یاد بگیرید و هیچ وقت خودتون رو محدود به روش های مختلفی که تو آموزش ها مطرح میشه نکنید و همیشه خلاقیت به خرج بدید. برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست من نیوک رو بیشتر یه دوست می بینیم تا یه نرم افزار از کار کردن باهاش لذت ببرید.
 
در حال آماده سازی آموزش هایی هستیم برای شما دوستان عزیز و ازتون یه درخواستی دارم اگر آموزش خاصی تو نرم افزار خاصی مدنظرتون هست می تونید از طریق ایمیل به من اطلاع بدید و موضوع آموزش بعدی رو شما مشخص کنید.
 
در کل فعال باشید بچه ها، خیلی از دوستان از مطالب استفاده می کنند ولی خیلی کم مشارکت می کنند تو بحث ها، ما با همین فعالیت ها هست که معنی پیدا می کنیم خوده من و مهارت من در کنار شما عزیزان معنی پیدا میکنه، یه پدر وقتی پدر میشه که یه خانواده ای وجود داشته باشه. پس بیاید یه خانواده فعال و متحد باشیم تو زمینه های VFX و CG
 
دوستان مثل همیشه منتظر نظرات شما هستم اگر سوالی بود هم در اینجا و هم در تالار گفتوگو می تونید مطرح کنید.
 
پس دیدار ما باشه برای مقاله یا آموزش بعدی موفق و پیروز باشید.
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 91 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید