میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
فقط یک قدم کوچک تا اسکار 2019
جمعه 26 بهمن 1397
در
مقالات

فقط یک قدم کوچک تا اسکار 2019

جمعه 26 بهمن 1397
امروز میخوایم سری بزنیم به انیمیشن کوتاه One Small Step اولین انیمیشن تولیدی از استودیوی نوپایی بنام TAIKO که حالا این انیمیشن تونسته خودش رو در بین 5 نامزد اصلی انیمیشن های کوتاه اسکار 2019 ببینه. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به پشت صحنه این انیمیشن به همراه یک ویدیو از نشست تخصصی سازندگان One Small Step در استودیوی TAIKO داشته باشیم.
 
قبل از اینکه مطلب رو شروع کنیم ازتون دعوت میکنم این انیمیشن زیبا رو تماشا کنید. اگه مطالب سایت رو دنبال کرده باشید حتما میدونید که در مطلب پیشین تمامی 5 اثر نامزد شده در بخش انیمیشن کوتاه رو تقدیم حضورتون کردیم که اگه اونو ندیدید، شدیدا پیشنهاد میکنم که سری به مطلب (انیمیشن های کوتاه اسکار 2019) بزنید.
 

استودیوی TAIKO

در ابتدا خیلی کوتاه نگاهی بندازیم به استودیویی که خیلی زود داره به اوج میرسه و با وجود نداشتن قدمت خیلی طولانی، قدم های خیلی بلندی رو برای فتح قله های موفقیت برداشته.
 
01
 
استودیوی TAIKO در سال 2017 توسط shaofu zhang در 2 شعبه مجزا، یکی در لس انجلس آمریکا و دیگری در ووهان چین تاسیس شد. اکثر اعضا و کارمندان این استودیوی نوپا رو افراد دوتابعیتی چینی آمریکایی تشکیل میدن و سعی میکنه پا جای پای استودیوهای بزرگی مثل پیکسار و دیزنی بگذاره. یعنی ساخت آثار بر اساس فرهنگ های مختلف که برای همه جذاب باشه.
 
02
 
البته این مساله خیلی دور از انتظار نیست چراکه shaofu zhang خودش یکی از انیماتورهای بزرگ و مطرح کمپانی دیزنی بوده و دست خط دیزنی توی اولین کار این استودیو یعنی One Small Step به شکل واضحی دیده میشه که در ادامه درباره اون بیشتر صحبت خواهیم کرد.
 

روند اصلی داستان

داستان One Small Step روایتگر زندگی دختربچه ایست بنام لونا چو که رویای فضانورد شدن را در سر می پروراند. شروع داستان با سکانس پرتاب موشک به ماه آغاز میشود و مخاطب را در همان ابتدا با روند اصلی داستان One Small Step آشنا میکنید.
 
03
 
لونا چو دختربچه ایست که به همراه پدر پیرش که یک کفاش است در خانه ای کوچک زندگی میکند. او رویای فضانورد شدن در سر دارد و در اولین سکانس شاهد لحظه پرتاب موشن به ماه و خیره شدن لونا به تلویزیون هستیم. و در روز تولدش از پدرش یک کفش با علامت موشک که شبیه به کفش فضانوردان هست، هدیه میگیرد و دنیای رویاپردازی لونا در همان شب به اوج میرسد. رو رویایش به همراه پدرش سوار یک جعبه کارتونی شده و به فضا سفر میکند. بعد از اون شب سرنوشت لونا به کلی دستخوش تحولاتی میشود.
 
04
 
در ادامه داستان شاهد گذشت سریع زمان و سالها هستم که نشان میدهد لونا به شدت درحال تلاش برای پذیرفته شدن در یک برنامه فضایی است. مسیر انتخابی لونا بسیار سخت است و در این پروسه شاهد شکست های پی در پی او هستیم. تا اینکه یک روز پدر لونا میمیرد و این شوک باعث میشود که اون از تلاش کردن برای چیزی که همیشه آرزویش را داشت دست بکشد که ناگهان با همان جعبه رویاپردازی شب تولدش و کفش های هدیه پدرش رو به رو و تحولی در ذهن لونا ایجاد می شود.
 
05
 
06
 
بله همونطوری که از متن داستان متوجه شدید One Small Step هیچ داستان جدید و قابل توجهی رو در خودش نداره. یک داستان کلیشه ای و بشدت تکراری از رویاپردازی کودکانه، جنگیدن برای بدست آوردن رویا، مقابله با مشکلات، نقش والدین در این موفقیت ها و ... که بارها و بارها چنین سناریوهایی رو در انیمیشن های بلند و کوتاه مختلف کمپانی های بزرگ دیدیم. اما به جرات میتونم بگم که One Small Step فقط بخاطر خوش ساخت بودن از لحاظ تکنیکی و البته موزیک فوق العاده تونسته مخاطب خودش رو راضی نگه داره.
 
07
 
درواقع میشه گفت داستان این انیمیشن الهام گرفته شده از آثار کمپانی های دیزنی و پیکسار بوده والبته خیلی دور از ذهن هم نیست چراکه موسس، بنیانگذار و مغزمتفکر استویدیوی TAIKO کسی نیست جز shaofu zhang که پیشتر هم گفته شد این شخص یکی از انیماتورهای بزرگ استودیوی دیزنی است.
 

درباره ساخت One Small Step

از لحاظ ساختار و تکنیک ساخت میشه گفت که One Small Step شباهت های بسیار زیادی به 2 اثر کوتاه اخیر کمپانی دیزنی یعنی Feast و Paperman داره. در اصل انیمیشن کوتاه One Small Step درواقع یک انیمیشن سه بعدی است که بصورت 2D رندر شده و همین امر باعث میشه کار رنگ و لعاب کارهای کلاسیک دوبعدی رو داشته باشه ولی در عینحال در عمق اون یک انیمیشن مدرن رو شاهد باشیم.
 
در قسمت زیر میتونید شاهد تصاویری از تولید این اثر شگفت انگیز باشید.
 
08
 
09
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
در یک نشست تخصصی با میزبانی Gnomon School پنج نفر از اعضای سازنده انیمیشن One Small Step استودیوی TAIKO دعوت و به گفتگو درخصوص اینکار پرداختن که پیشنهاد این ویدیوی فوق العاده به شما دوستداران دنیای انیمیشن شدیدا توصیه میشه.

امیدوارم که شما هم از دیدن این انیمیشن، تصاویر و ویدیوها لذت برده باشید. بشخصه معتقدم با وجود تکراری بودن و کلیشه ای بودن، انیمیشن One Small Step میتونه یکی از گزینه های خوب برای دریافت جایزه اسکار 2019 در بخش انیمیشن کوتاه باشه.
 
البته باید ببینیم که در 24 فوریه 2019 (برابر با 5 اسفند 1397) به انتخاب هیئت داوران چه اثری بعنوان انیمیشن برگزیده در این بخش انتخاب میشه.
 
امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه. حتما نظرتون رو برامون بنویسید... نظرات شما برای ما از اهمیت ویژه ای برخورداره ...
 
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 5 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید