میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
uvlayout-overview
پنج‌شنبه 9 مهر 1394
در
مقالات

انتخاب حرفه ای ها برای فرایند UV

پنج‌شنبه 9 مهر 1394
باسلامی دوباره خدمت همه شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی وبسایت. بازهم امروز با معرفی یک نرم افزار مهم و کلیدی در عرصه CG در خدمت شما هستیم و قصد داریم بازهم یک نگاهی به فرآیند UV داشته باشیم. تک تک شما دوستان حتما از اهمیت موضوع UV و آنرپ کردن مدلهای سه بعدی اطلاع دارید و میدونید که امروزه همین موضوع بعضا بعنوان یکی از چالش های مهم در فرایند ساخت آثار 3D بحساب میاد.
 
01-unwrap-uvw
 
خب میدونید که مطلب در این زمینه توی سایت تازگی نداره و قبلا هم در رابطه با موضوع آنرپ و یووی کردن مدلهای سه بعدی مباحث مختلفی رو داشتیم. بعنوان مثال حدود 2 سال پیش در همین بخش معرفی ابزار با یک پلاگین کاربردی در این زمینه آشنا شدیم بنام Unwrella که مخصوص نرم افزارهای مکس و مایا بود. خب طبعا این موضوع باعث میشه بسیاری همراهان وبسایت که کاربر نرم افزارهای دیگه ای مثل سینمافوردی، بلندر، هودینی، مودو و ... هستن از استفاده اونها محروم باشن. پس اگه موافق باشید اینبار به معرفی یک نرم افزار مستقل در این زمینه بپردازیم و ببینیم چطور میتونیم مدل خودمون رو خارج از نرم افزار 3D اصلی خودمون UV کنیم. ابزار مورد نظر امروز ما UVLayout نام داره که یک نرم افزار کاملا تخصصی در زمینه UV کردن آبجکت های سه بعدیست. با ما همراه باشید تا نگاهی به این نرم افزار داشته باشیم و در ادامه لینک دانلود به همراه آموزشهای ویدئویی اون تقدیم حضورتون بشه.
 

آشنایی کلی با UVLayout

02-uvlayout-screenshot
 
ماجرای پیدایش نرم افزار UVLayout هم مثل خیلی از نرم افزارهای موجود در دنیای CG از عرصه VFX شروع میشه. شرکت headus که تاسیس اون به سال 1994 برمیگرده، یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی های مربوط به دنیای 3D بوده و شاید بشه کار اصلی اون رو در حوزه مدلسازی و تکنولوژی های مربوط به اسکنرهای سه بعدی دونست. این شرکت در طول تمامی این سالها فعالیت خودش در این عرصه تونسته ابزارهای مختلفی رو برای کمپانی های بزرگ  در زمینه های VFX، Game Design و ... خلق کنه. خب خیلی از این ابزارها بصورت اختصاصی طراحی و ساخته شدن و متعلق به برخی کمپانی های سفارش دهنده بوده و نمیتونم اثری از اونها رو توی مارکت های نرم افزاری این عرصه ببینم ولی طبعا یکی از همین نرم افزارها UVLayout نام داره که تونست بصورت عمومی عرضه بشه و در اختیار تمامی هنرمندان قرار بگیره.
 
03-uvlayout-ui
 
نرم افزار UVLayout با ظاهری بسیار ساده و یک محیط کاربری نه چندان جذاب و کاربرپسند که بنوعی ما رو یاد نرم افزارهای قدیمی تحت داس میندازه. اما همین نرم افزار با همین محیط کاربری عجیب درحال حاضر توی لیست پایپلاین نرم افزارهای اصلی بزرگترین هنرمندان و کمپانی های بزرگ این عرصه قرار داره. طبعا این موفقیت بر حسب اتفاق نبوده و ریشه اون رو میشه در قدرت اصلی این نرم افزار پیدا کرد.
 
حتما میدونید که بزرگترین کمپانی های سازنده نرم افزارهای 3D در طول سالیان سال سعی کردن تا با قرار دادن یک ابزار خوب و کارآمد برای فرآیند UV بتونن نرم افزارشون رو در این زمینه از وابستگی به هر ابزار دیگه ای بی نیاز کنن. اما اینکه چقدر موفق بودن رو بسادگی میشه با نگاهی به تعداد کاربران ابزارهایی مثل همین UVLayout تشخیص داد. اما فراموش نکنید که استفاده از نرم افزارهایی مثل UVLayout به معنای بلا استفاده بودن ابزارهای UV موجود در نرم افزار 3D نیست.
 

قابلیت های کلیدی

05-uv-layout
 
UVLayout یک نرم افزار مستقل (stand-alone) برای انجام فرایند UV به منظور ایجاد و یا ویرایش مختصات UV یک آبجکت سه بعدیست که با ساده ترین و اصولی ترین روش ها و البته در کمترین زمان ممکن پروسه Unwrap در این نرم افزار برای آبجکت های 3D Polymeshes و Subdivision Surfaces امکانپذیر خواهد بود.
 
04-uvlayout-main
 
اما این نرم افزار هم مثل بسیاری از نرم افزارهای این عرصه دارای یکسری ویژگی های کلیدیست که در ادامه نگاهی به اونها خواهیم داشت.
  • OBJ  - فرمت اصلی برای import و export در نرم افزار
  • Edge-loop Detection  - قابلیت انتخاب سریع و آسان UV seam ها
  • Symmetry Editing  - قابلیتی جهت تسریع فرایند UV برای مدلهای متقارن
  • Color Feedback  - ویژگی نمایش خطاهای موجود در UV با رنگ
  • Edge Straightening  - قابلیتی برای تنظیم لبه های داخلی و مرزهای UV
  • Flattening Brushes  - قابلیتی برای ایجاد UV بصورت خودکار
  • Auto Packing  - قابلیتی برای Pack کردن کامل UV و استفاده بهینه از تمام فضای Texture
  • Auto Stacking  - قابلیتی برای تشخصی فضاهای مشابه و اشتراک آنها در تکسچر
  • Subdivision Surface  - محاسبه سطح Subdivision Surface بر اساس محدودیت های شکل
  • Unlimited Undo  - امکان بینهایت Undo  برای تمامی ویرایش های انجام شده
  • Plugin Interface  - امکان تلفیق و ادغام با سایر نرم افزارها

دانلود نرم افزار

خب همونطوری که در ابتدا هم قولش رو داده بودم لینک دانلود مستقیم این نرم افزار کاربردی هم تقدیم حضورتون خواهد شد.
 
 
فراموش نکنید که این نرم افزار هم در بخش آرشیو دانلود وبسایت قرار میگیره و از این پس میتونید جدیدترین نسخه های اون رو از همین بخش دانلود کنید.
 

آموزش نرم افزار

حتما این رو میدونید که دانلود و یا نصب یک نرم افزار به تنهایی کافی نیست. همیشه برای استفاده درست و اصولی از یک ابزار حتما باید آموزشهای مقدماتی و پایه اون که عموما از طرف سازنده ارائه میشه رو ببینید. این نرم افزار UVLayout هم در این امر مستثنا نیست و سازنده اون یعنی headus آموزشهای ویدئویی زیادی رو منتشر کرده که لینک دانلود اونها در ادامه تقدیمتون میشه.
 
اما قبل از آموزشهای سازنده لازمه به یک نکته ای اشاره کنم. حدود 2 سال پیش یکی از همراهان وبسایت در تالار گفتگو یعنی مجید شهنه پور برازجانی (majid_jak) شروع کرد به ساخت و انتشار آموزشهای ویدئویی فارسی برای همین نرم افزار که قبل از هرچیز لازمه از ایشون بابت تلاش ارزشمندشون تشکر کنم و ابتدا لینک تاپیک آموزش فارسی این نرم افزار تقدیم حضورتون میشه.
 
 
و اما در ادامه نوبت به آموزشهای وبسایت سازنده میرسه که این وبسایت آموزشهای پایه خوبی رو منتشر کرده که شامل 2 بخش اصلی Basic (مقدماتی) و همینطور Advanced (پیشرفته) میشه.
 
آموزشهای نرم افزار UVLayout - مقدماتی
 
آموزشهای نرم افزار UVLayout - پیشرفته
دوستان دیگه واقعا مبحثی توی این نرم افزار نیست که توی این ویدئوها نبوده باشه و دیگه چیزی باقی نمیمونه جز اینکه بزودی بتونیم شاهد پیشرفت شما در این بخش هم باشیم و امیدوارم که هرروز شاهد آثار برجسته تر و فوق العاده تری از طرف شما در بخش گالری باشیم.
 

 
امیدوارم که از این نرم افزار نهایت استفاده رو ببرید
 
حتما نظر و دیدگاهتون رو برامون بنویسید و با حضور گرمتون به تداوم این فعالیت ها کمک کنید
 
درضمن همینجا این قول رو هم بهتون بدم که بزودی بازهم با یک مجموعه آموزش فارسی کامل در خدمت شما عزیزان خواهم بود. یک آموزش جامع دیگه درحال ساخت هست و امید دارم که بتونم در همین مهرماه بعد از انتشار پادکست 10، این مجموعه آموزشی رو تقدیمتون کنم.
 
با آرزوی موفقیت برای تک تک شما عزیزان
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 29 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید