میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
carbon-scatter-overview
جمعه 27 شهریور 1394
در
مقالات

طبیعتی چشمگیر از جنس CG

جمعه 27 شهریور 1394
انتخاب عنوان این مطلب و همینطور تصویر خاصی که داره باعث میشه ذهنمون خیلی سریع به سمت نرم افزارهایی مثل Vue بره و باید بگم که درست حدس زدید، امروز قصد داریم نرم افزار فوق العاده دیگری از سری نرم افزارهای کمپانی e-on Software رو خدمتتون معرفی کنیم. این شرکت تجربه زیادی در ساخت مناظر طبیعی در دنیای CG داره و به جرات میشه به Vue بعنوان برجسته ترین نرم افزار در این زمینه اشاره داشت اما امروز قصد داریم با یک ابزار قدرتمند دیگری از طرف e-on Software آشنا بشیم. پلاگینی که تخصص اصلی اون در زمینه Scatter کردن آبجکته و حتما میدونید که  اسکاترها بیشترین کاربرد رو میتونن در ساخت مناظری مثل جنگل، باغ، فضای سبز، پارک و درکل مناظر طبیعی داشته باشن. ابزار مورد نظر امروز ما Carbon Scatter نام داره که محصلی است از کمپانی e-on Software و در ادامه با این ابزار بیشتر آشنا خواهیم شد.
 
01-carbon-scatter-splash
 
قبل از شروع بحث بگذارید ابتدا یه مروری داشته باشیم و ببینیم تا الان چندتا ابزار در زمینه Population توی سایت خدمت شما معرفی شده. بیش از 3 سال پیش در قدم اول با یک اسکریپت ساده برای نرم افزار 3ds Max آشنا شدیم به نام BookScatter که کارش Scatter کردن کتاب در این نرم افزار بود. البته این اسکریپت اصلا قابل مقایسه نیست و عملکرد کاملا متفاوتی داره اما هدف از این بحث اینه که یک آشنایی کلی با تمامی ابزارهای Scatter ـی که تا الان توی سایت معرفی شدن داشته باشیم. مطلب بعدی در این زمینه به معرفی پلاگین قدرتمند MultiScatter برای نرم افزار 3ds Max اختصاص داشت که هنوز هم میگم این پلاگین همچنان در نوع خودش بی نظیره. اما مطلب معرفی بعدی درباره ابزارهای اسکاتر بازهم به نرم افزار 3ds Max اختصاص داشت و اونم چیزی نبود جز معرفی پلاگین فوق العاده Forest Pack که میدونم این پلاگین در بین هنرمندان کشورمون از محبوبیت ویژه ای برخورداره. در نهایت معرفی این ابزارهای اسکاتر با خبر بروزرسانی انجین V-Ray 3 و افزوده شدن ویژگی بنام VRayInstancer که اونم یک ابزار اسکاتر برای این موتور هست به پایان رسید.
 
02-carbon-scatter
 
اما حالا نوبت به معرفی یک ابزار کامل رسیده. همونطوری که در بالا هم اشاره شد در این مطلب قصد داریم به معرفی پلاگین Carbon Scatter بپردازیم و ببینیم این پلاگینی که ازش بعنوان قدرتمندترین ابزار در این زمینه یاد میشه، چه ویژگی ها و قابلیت هایی داره. در نهایت لینک دانلود جدیدترین نسخه هم تقدیمتون خواهد شد.
 

نگاهی کلی به Carbon Scatter

03-carbon-scatter-header
 
وقتی برای اولینبار وارد سایت این پلاگین میشیم عنوان سرتیتر سایت که نوشته "The Most Powerful Population Plug-in" بشکل عجیبی جلب توجه میکنه. مفهوم این جمله رو که حتما میدونید و قطعا با این موضوع هم آشنا هستید که کمپانی e-on Software اساسا خیلی اهل اغراق کردن و بزرگ نمایی نیست، پس اولین سوال اینه که چطور میشه با وجود این همه ابزارهای مختلف مشابه از Carbon Scatter بعنوان قدرتمندترین پلاگین در این زمینه یاد کرد ؟ برای رسیدن به جواب سوال باید ابتدا نگاهی به تجربه کمپانی سازنده داشته باشیم. بدون شک میشه گفت که e-on Software تا الان در این زمینه یکه تاز بوده و برجسته ترین نرم افزارهای موجود ساخته همین شرکته و حالا خیلی دور از انتظار نیست که بتونیم شاهد رشد یک ابزار قدرتمند در زمینه Scatter از دل این شرکت باشیم.
 

نرم افزارهای میزبان و موتورهای رندرینگ

04-carbon-scatter
 
اولین موضوع مهم درباره این پلاگین مربوط میشه به نرم افزارهای میزبان برای این پلاگین که Carbon Scatter برای 3 نرم افزار طراحی شده. این 3 نرم افزار شامل Maya ، 3ds Max و Cinema4D میشه که همین موضوع خودش یک امتیاز خیلی بزرگی بحساب میاد. در بالا اشاره ای به ابزارهای معرفی شده در این زمینه توی سایت داشتیم و حتما همونطوری که توجه کردید تمامی اون ابزارهای فقط برای نرم افزار 3ds Max بودن و بدون شک حالا با کمک Carbon Scatter ما میتونیم شاهد معرفی یک پلاگین برای 3 نرم افزار باشیم و این پلاگین میتونه برای کاربران هر 3 نرم افزار تری دی مکس، مایا و سینمافوردی قابل استفاده و ارزشمند باشه.
 
05-carbon-scatter-renders
 
پس از مشخص شدن نرم افزارهای میزبان دومین موضوع مهم اختصاص داره به موتورهای رندرینگ چراکه همیشه ابزارهای اسکاتر بخاطر ماهیت خاصی که دارن براشون محدودیت های زیادی در زمینه موتورهای رندرینگ بوجود میاد. ولی Carbon Scatter در این زمینه هم فوق العاده عمل کرده و میشه گفت که این پلاگین از مهمترین انجین های رندرینگ پشتیبانی میکنه. انجین هایی مثل V-Ray نسخه های مکس، مایا و سینمافوردی، MentalRay ، Maxwell و همینطور انجین های GPU-Based مثل V-RayRT و Octane
 
06-carbon-scatter
 
اما انجین هایی که در بالا بهشون اشاره شد درواقع موتورهایی هستن که بصورت مستقیم شما میتونید از Carbon Scatter و اون انجین ها استفاده کنید. اما در بخش دیگری e-on Software به نکته جالبی اشاره میکنه و اونم اینکه اگه بخواهید حتی امکان استفاده از محتوای ساخته شده با Carbon Scatter در تمامی موتورهای رندرینگ نیز امکانپذیره اونهم با کمک شیوه تبدیل آبجکت های منتشر شده به native instances که با این روش برای فراخوانی محتوای ساخته شده با این پلاگین در یک سیستم ثانویه دیگه حتی نیازی به وجود خود پلاگین Carbon Scatter نیز نخواهد بود.
 

ویژگی های کلیدی Carbon Scatter

07-carbon-scatter
 
راستش صحبت از ویژگی های اصلی Carbon Scatter کمی سخته چون تعدادشون خیلی زیاده و خب از قدرتمندترین ابزار موجود در این زمینه غیر از این هم انتظار نمیره. این پلاگین از یک EcoSystem کاملا جدید و ویژه ای برخورداره که شما رو از هرگونه ابزار دیگری در این زمینه بی نیاز میکنه. همچنین در این پلاگین Carbon Scatter امکان برقراری ارتباط مستقیم با نرم افزار PlantFactory نیز میسر شده و شما میتونید از فایل های نرم افزار PlantFactory بصورت مستقیم در Carbon Scatter استفاده کنید.
 
اجازه بدید صحبتم رو کوتاه کنم و در همینجا ازتون دعوت میکنم که ویدئوی کامل ویژگی ها و قابلیت های پلاگین Carbon Scatter رو مشاهده کنید که امیدوارم پس از مشاهده این ویدئو بتونید بخوبی با این ابزار آشنا بشید.
 
مشخصات
مدت زمان : 3 دقیقه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 38 مگابایت

 
فکر میکنم ویدئوی بالا بخوبی به موارد مهم اشاره داشت و اونها رو به تصویر کشید، دیگه فکر نمیکنم پلاگین Carbon Scatter بیش از این نیازی به توضیح داشته باشه.
 
دوستان این موضوع رو فراموش نکنید که این پلاگین ها صرفا قراره بعنوان یک ابزار کمکی در اختیار شما باشن و بهتون کمک کنن تا بتونید هنرتون رو اونطوری که مدنظرتون هست به تصویر بکشید. مثلا دید غلطی که درباره پلاگین Forest Pack وجود داره اینه که بسیاری از دوستان به این پلاگین بعنوان یک Library مدلهای آماده نگاه میکنن که این یک برداشت کاملا غلطه ! حتما یادتون باشه که اگه در فرآیند ساخت اثرتون حس کردید که ابزارها دارن مسیر طرح شما رو مشخص میکنن، این رو بدونید که راه رو اشتباه رفتید و باید یک بازنگری رو در مسیرتون انجام بدید.
 
همونطوری که در ابتدای مطلب هم قولش رو داده بودم نوبت به لینک دانلود این پلاگین میرسه. لینک دانلود Carbon Scatter در تالار گفتگو قرار گرفته که در قسمت زیر لینک تاپیک قرار داره و شما میتونید با مراجعه به لینک زیر نسبت دانلود این پلاگین اقدام کنید.
 
 
امیدوارم که بتونید بخوبی از این پلاگین بهره ببرید و از اون به بهترین شکل ممکن در پروژهاتون استفاده کنید. درضمن میتونید آثاری که میسازید رو در بخش گالری تالار گفتگو با بقیه دوستان به اشتراک بگذارید تا اثر شما مورد نقد و بررسی قرار بگیره.
 
حتما دیدگاهتون در رابطه با این پلاگین رو بنویسید. بی صبرانه منتظر حضور گرم و همیشگی شما هستیم ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 83 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید