رندرینگ مشکل شماست ؟ (قسمت 1: میتسوبا)

در تاریخ سه شنبه, 05 اسفند 1393 در بخش مقالات - معرفی ابزار توسط محمد ذاکری

نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer

رندرینگ مشکل شماست ؟ (قسمت 1: میتسوبا)
با سلام و درود خدمت همه عزیزان همراه. امیدوارم آخر سال خوبی داشته باشید و انشاالله سال جدید که کمتر از یکماه دیگه آغاز میشود سالی خوب برای همه اهالی CG بخصوص عزیزان و همکاران و فعالان این سایت باشد. خب فکر کنم به اصل داستان بپردازم و از حاشیه ها کم کنم بهتره !
 
حتما مشکل رندرینگ همه جا و همیشه بلای جان همه فعالان سی جی بوده، هست و خواهد بود؛ اما نکاتی هست که اگر اونها مد نظر قرار بدهیم میشود تا حد زیادی با این غول بی شاخ و دم مبارزه کرد که سعی میکنم تا حد تخصص و دانش شخصی این نکات بیان کنم. این نکته که همه موتورهای رندرینگ قوی هستند کلام کاملا صحیحی هست و شک و شبه ای وارد نیست اما آیا حالا که همه موتورها قوی هستند ما باید با کدام رندر انجین کار بکنیم ؟ آیا ملاکی برای انتخاب موتور هست ؟ موتورها به کدام سمت کشیده میشوند و آینده از آن کیست؟ آیا ما باید سرمایه گذاری بلند مدت برای یادگیری یک موتور داشته باشیم؟ این ها و هزاران سوال دیگر اولین نکاتی هست که به ذهن ما در زمان یادگیری رندرینگ میرسه.
 
اما چرا از موتورهای رندرینگ شروع کردم؟
 
جواب: همیشه در بحث رندرینگ فارغ از داستان تکنیکهای رندرینگ، مسئله ابزارهای رندرینگ که توسط موتور رندر ارائه میشوند مطرح هست و اگر شما انتخاب اشتباهی داشته باشید باید جور یکسری سربار مثل سربار زمانی و همچنین سربار مادی را بکشید ! پس در یک کلام اگر موتور رندر شما درست انتخاب نشود، شما هستید و کلافگی و انرژی هایی که از دست خواهید داد.
 
این بحثهای پایه ای به قسمت های بعد منتقل میکنم و مقاله وارد یک فاز جدید و جذاب میکنم. داستان از اینجا به بعد زیبا و بزرگ است؛ زمانی این داستان برای من جالبتر شد که ردپای وتا دیجیتال دیدم و بیشتر مشتاق شدم؛ اما بشنوید ادامه ماجرا رندرینگ.
 
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
انگار همین چند ماه گذشته بود که در خروجی اخبار سی جی خبر موتور رندر شخصی وتا به اسم مانوکا منتشر شد. علاقه شخصی من زمانی بیشتر شد که قدرت این موتور در مقالات تخصصی سی جی دیدم. اون زمان خیلی به مسائلی ریز مانوکا توجه نکردم تا چند روز پیش !!! این نکته از این طرف داستان داشته باشید.
 
اما مدتهاست درگیر ارائه راه کارهای رندرینگ هستم و طبع این فعالیت، تحقیق و پژوهش و همچنین آشنایی با موتورهای مختلف است. موتورهای بزرگ و کوچک، معروف و گمنام؛ همه و همه باید بررسی بشوند. شاید بپرسید چرا این مسائل مطرح میکنم ؟ در جواب باید عرض بکنم که چند موتور کوچکتر که فوق العاده خوب بودند نظر شخصی من جلب کرد و با بررسی کاملتر نکات جالبی متوجه شدم. به طور دقیق قصد دارم از موتور Mitsuba صحبت بکنم. با چند سوال و پاسخ بیشتر با میتسوبا آشنا میشویم.
 
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
  • سوال: میتسوبا چیست ؟
  • جواب: میتسوبا یک موتور رندرینگ رایگان و پژوهشی محور فیزیکال بیس هست که قادر به رندرینگ بصورت Unbiased و Biased میباشد.
  • سوال: چه کسانی میتوانند از میتسوبا استفاده کنند ؟
  • جواب: هر کسی که نیاز به رندر دارد؛ میتسوبا بصورت نرم افزار مستقل و پلاگین نرم افزار طراحی شده است.
  • سوال: کدام نرم افزار ها دارای پلاگین میتسوبا هستند ؟
  • جواب: دوستان عزیز بلندری و کاربران راینو
  • سوال: کاربران مکس و مایا فراموش شده اند ؟
  • جواب: اگر بشود روز و شب را فراموش کرد، این نرم افزارها هم فراموش میشوند !!! خیر؛ با استفاده از فرمت Collada به راحتی کاربران مکس و مایا میتوانند صحنه ها و مدل ها به میتسوبا منتقل کنند.
بواقع شما زمانی سورپرایز میشوید که تکنیکهای رندرینگ در میتسوبا ببینید. میتسوبا با توجه به اینکه یک موتور پژوهشی محور است ولی به طرز شگفت انگیزی از الگوریتم های مختلف رندرینگ استفاده میکند ! یک از ویژگی های میتسوبا طراحی ماژولار هست که بنظر من قدرت نهفته این موتور دقیقا همین نکته است؛ میتسوبا تشکیل شده از صدها ماژول است که تشکیل این سیستم رندرینگ را میدهد. میتسوبا روی ویندوز، مک و لینوکس اجرا میشود و از این بابت فوق العاده است.
 
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
میتسوبا در زمینه رندرینگ شبکه هم فوق العاده است و بطور جامع و کامل از رندرینگ تحت شبکه حمایت میکند. الگوریتم بنحوی ایجاد شده اند که در هر حالاتی از موازی سازی عمومی حمایت میکنند و شما در صورت داشتن بستر لازم صحنه های بسیار بسیار بزرگ در کمتر از چند ثانیه رندر میکنید و این هنر میتسوبا است.
 
اما نقطه عطف میتسوبا تکنیکهای مختلف رندرینگ است.
 
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
Ambient occlusion
Direct illumination
Monte-Carlo path tracer which solves the full Radiative Transfer Equation
Photon mapper with irradiance gradients
Adjoint particle tracer
Bidirectional path tracer
Instant Radiosity (hardware-accelerated)
Progressive Photon Mapper
Stochastic Progressive Photon Mapper
Path Space Metropolis Light Transport
Primary Sample Space Metropolis Light Transport
Energy redistribution path tracer
 
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
به شخصه زمانیکه اولین بار در میتسوبا با MLT یا همون Metropolis Light Transport کار کردم به تمام معنا از سرعت رندر این الگوریتم در میتسوبا لذت بردم. زمانیکه شما به تکنیک های حمایتی رندرینگ در میتسوبا نگاه میکنید واقعا دیگر هیچ حرفی نمیتوانید بزنید و باصطلاح کلاه از سر باید بردارید !!!
 
الگوریتم های رندرینگ در میتسوبا شامل الگوریتم های رندر حجمی یا همون Volume Rendering هم میباشد و شما بسادگی میتوانید از این الگوریتم ها نیز استفاده کنید. اما یکی از نکات جالب دیگر میتسوبا شیوه های AA در این موتور هست، الگوریتم های نوین که در موتورهای بزرگ بصورت انحصاری استفاده میشود و بحث زمانی جالب تر میشود که میبیند طراح موتور یکی از تئوریسین های بزرگ سی جی میباشد که موتورهای بزرگ دنیا مثل منتال ری از دسترنج این نابغه حوره سی جی استفاده میکنند؛ اما چه الگوریتم هایی در میتسوبا استفاده میشود ؟ سه نوع الگوریتم از خانواده QMC و سه الگوریتم دیگر. (در پادکست شماره 6 راجع به QMC صحبت کردم)
 
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
اما این همه قدرت چطور در یک موتور کوچک قرار گرفته است ؟ کلید و نکته اصلی مقاله ما هم همین نکته است؛ همه چیز به طراح بی نظیر موتور برمیگردد؛ یک سوپر استار حوزه سی جی؛ دکتر Wenzel Jukob. شاید باورتان نشود که این موتور پایه کتاب Physically Based Rendering: From Theory To Implementation هم است. دکتر jukob بواقع یک نخبه است که در حوزه های مختلفی در سی جی فعالیت دارد و هم یکی از فعالان SIGGRAPH ! توصیه میکنم فقط در گوگل اسم این نخبه سی جی جستجو بکنید تا بیشتر با این شخص آشنا بشوید، فقط امیدوارم مثل من از خودتان نا امید نشوید !
 
اما اگر نکته اول مقاله که همون مانوکا بود بخاطر داشته باشید شاید کم کم بتوانید راجب به ارتباط مانوکا با این مقاله حدس هایی بزنید. دکتر Jukob یکی از طراح های اصلی مانوکا میباشد و یکی از دلایل فوق العاده بودن مانوکا هم همین است. در نسخه 2 و 3 هابیت از مانوکا استفاده شد و خروجی ها فوق العاده بودند؛ در بحث تکنیکال که انقلابی بود و رندرینگ سریع و مخصوصا قدرت رندر مو که فوق العاده بود. نکته دیگر مانوکا مدیریت حافظه فوق العاده است که وقتی در پروژه توسعه شما نخبه هایی مثل یاکوب باشند این حداقل برتری است.
 
خب بحث کوتاه میکنم و در انتها چکیده مطلب مجدد بیان میکنم :
  • قصد ما بحثهای سریالی پیرامون رندرینگ است و قصد داریم در چند بخش به این موضوع بپردازیم.
  • از موتورها شروع کردیم؛ چرا که موتور رندر ابزار دست ما میباشد و هرچقدر ابزار دست ما قوی تر کار ما بهتر و راحتتر !
  • میتسوبا به عنوان اولین موتور زیر ذره بین بردیم و دیدیم که موتورهای قدرتمندی هستند که شاید به آنها کم توجهی میشود و موتورها فقط ویری، منتال، آرنولد و ... نیست.
نگاهی به موتور رندرینگ Mitsuba بعنوان یک انجین Physically Based Renderer
 
اما در آخر از همراهی شما سپاسگزاری میکنم و امیدوارم در قسمت نظرها در کنار حمایت و دلگرمی با نظرات و تجربیات شما راجع به این دنیای بزرگ و بی انتها آشنا شویم.
 
با بیشترین احترامات
 
محمد ذاکری

محمد ذاکری

محمد ذاکری هستم. متولد 1369 شهر مشهد. تقریبا چند سالی هست که در زمینه هنر در نقش های مجری طرح، مدیر تولید، تهیه کنندگی، کارگردانی، تدوین و جلوه های ویژه فعالیت کرده ام . 1207 قسمت در قالب کار آیتم، اجتماعی، طنز و دینی برای شبکه های 2 و 3 و 4 ساخته ام ...

نظرات (60)

  • مصطفی رضایی

    مصطفی رضایی

    05 اسفند 1393 ساعت 12:27 |
    درود محمد جان
    قبل از هرچیز اول اینکه خسته نباشی، مقاله خیلی خوبی بود. واقعا از خوندنش لذت بردم، با همون سبک قلم خاص خودت.

    راستش محمد جان شاید برات جالب باشه درباره این انجین اولین کاری که کردم جستجوی نامش و بررسی معنیش بود که متوجه شدم این Mitsuba همونطوری که از لوگوش هم مشخصه نام یک گیاهه :) موضوع جالب دیگه ای که بهش برخوردم اوپن سورس بودن این انجین هست؛ توی سایتش امکان دانلود Source code ها هم وجود داره که خیلی خیلی جالبه و قطعا اگه یه تیم Dev قوی بیاد و پشتش کار کنه آینده خیلی خیلی روشنی رو خواهد داشت.

    درباره Integration plugin ـهاش هم به جز اون دو موردی که اشاره کردی یعنی راینو و بلندر گویا برای سافت ایمیج هم ارائه میشده. دقیق مطمئن نیستم ولی یه چیزایی درباره پلاگین رابط SI شنیدم ولی خب به هرحال سافت ایمیج که دیگه به تاریخ پیوست و اگر هم پیشتیبانی میشده دیگه الان نمیشه ...

    محمد جان بازم ممنون بابت ارائه این مطلب عالی. امیدوارم که این معرفی انجین های کاربردی همچنان ادامه داشته باشه.
    درضمن بابت تاخیر 1 روزه هم عذرخواهی میکنم، راستش مطلبت با اسکار همزمان شد و انتشارش با کمی تاخیر همراه بود.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 00:43 |
      متشکرم مصطفی جان
      حقیقتا من تا حالا به این فکر نکرده بودم چرا اسم این موتور میتسوبا هست والان گرفتم؛ خیلی ممنون
      میدونی مصطفی جان هدف اصلی من از این مقاله بیشتر این بود که بگم موتورهایی هستند کوچک اما بزرگ و واقعا ارزش اینو دارند که باهاشون کار کنی!!! میخواستم بگم یکمی بیشتر حواسمون جمع کنیم و موتورها فقط همونهایی که ما میشناسیم نیست!!
      راستی راجع به پلاگین Xsi تا حالا چیزی نشنیده بودم!!! یعنی واقعا برای XSI هم پلاگین داشته برای مکس و مایا نداشته؟؟!! خیلی عجیبه!!
      ولی واقعا موتور جالبیه و من که از کار کردن باهاش لذت بردم
      اسکار هم طبق هرسال حق خوری شد و نادید همه میدونند که سال بعد هم مثل امثال دیزنی همه جوایز درو میکنه!!!
  • MH Behzadi

    MH Behzadi

    05 اسفند 1393 ساعت 13:24 |
    بسیار از آقای ذاکری و این مقاله ارزشمندشون متشکرم.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 00:44 |
      خواهش میکنم
      موفق باشید دوست عزیز
  • ارشیا کریمی

    ارشیا کریمی

    05 اسفند 1393 ساعت 14:15 |
    مقاله خوبی بود
    مرسی جناب ذاکری
    یه سوال:
    خودم تو زمینه معماری فعالیت دارم و اینکه فعلا با وی ری کارمیکنم
    امادوست دارم یه موتور دیگه رو که در حد وی ری باشه رو تجربه کنم
    شما این موتور رو پیشنهاد میکنید برا رندرینگ معماری؟
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 00:46 |
      درود
      بسیار ممنونم از شما
      اگر بخواهم راهنمایی صحیح بکنم نه!!! این موتور هنوز کامل نیست برای خروجی نهایی ولی برای کارهای معمولی بسیار جالبه!!!
      اگر gpu و cpu خوبی دارید بعد از ویری و منتال ری من آریون و thea پیشنهاد میکنم.
      موفق باشید
  • محسن امیدوار

    محسن امیدوار

    05 اسفند 1393 ساعت 14:22 |
    سلام
    بسیار عالی بود آقای ذاکری عزیز
    شیوه نگارش شما هم بسیار زیباست و برای من که متن ها رو یک در میون رندر میکنم جالب بود و تا آخر خوندم.
    خیلی ممنون .
    • ناصر اسلامی

      ناصر اسلامی

      05 اسفند 1393 ساعت 14:34 |
      محسن جان همه متن هارو این طوری رندر می کنی؟ gpu یا cpu?
      • محسن امیدوار

        محسن امیدوار

        05 اسفند 1393 ساعت 15:38 |
        همیشه که نه ولی معمولا متن های طولانی رو این مدلی میخونم ... ناصر جان به صورت تخصصی به این قضیه نگاه کنیم !! ، این کار در دو مرحله انجام میشه .. معمولا متنی های طولانی رو یه بار با GPU رندر میکنم اگه ارزش خوندن داشته باشه.. به صورت موازی با GPU و CPU کامل رندر میکنم .
        به مرحله اول اصطلاحا رندر تست میگویند :))
      • ناصر اسلامی

        ناصر اسلامی

        05 اسفند 1393 ساعت 15:46 |
        کاملا متوجه شدم محسن جان.
        تشکر فراوان
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 00:49 |
      محسن جان خیلی خیلی ممنونم
      آقا چند وقتی از شما مطلبی منتشر نشده، ما منتظر هستیم محسن جان!!!
      راستی شیوه نوینی برای خوندن مطالبه :D منم باید یک تست بزنم!!! :v
  • ناصر اسلامی

    ناصر اسلامی

    05 اسفند 1393 ساعت 14:35 |
    عالی بود محمد
    خیلی دوست دارم برای نرم افزارهایی مثل سینما فوردی و هودینی هم بیاد تا ببینم چقدر سریع عمل میکنه
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 00:50 |
      ممنون ناصر جان
      بعید میدونم خود توسعه دهنده اصلی پلاگین جدیدی بسازه!! از دست این وتا که دست از سر نخبه ها بر نمیداره :v
  • حمید.معمار

    حمید.معمار

    05 اسفند 1393 ساعت 16:41 |
    سلام محمد جان ، اول ممنون بخاطر مقاله خیلی خوبت .

    چیزی که میتونم بگم اینه که چیزی که زیاده موتور رندر خوب
    اما فقط تو یک سری بخش ها .
    این موتور ها هستند اما کدومشون مثل ویری-آرنولد-مکسول-رندرمن به تکامل رسیدند؟ ، تو هر کاری هنوز نمیشه روشون حساب کرد

    در این زمینه CORONA از این موتور بسیار جلوتره اما باز هم نمیشه روش حساب کرد .

    اما برای کار های شخصی بسیار مناسب هستند .
    یعنی فیزیک ساده ، دیوار ، در ، شیشه :D

    این FluidRT هم تست کردم خوب موتوری بود .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 00:56 |
      حمید جان خیلی خیلی ممنونم
      کاملا با حرفت موافقم؛ موتورهای خوب زیادند ولی کمتر مثل اون موتورهایی که گفتی رشد کردند!! ولی یک سری استثنا هم داریم مثل اکتان رندر یا همین میتسوبا که خیلی از قسمتهاش در مانوکا قرار گرفت و میشه گفت پایه برخی قسمت ها از مانوکا هست!!
      من امید دارم این موتورهای این شکلی بیشتر بشوند تا موتورهای بزرگ یکم بیشتر پیشرفت بکنند!! من خودم عاشق منتال ری هستم ولی واقعا باید اعتراف کرد که پیشرفتش خیلی کنده و واقعا قسمت نابودکننده اش اینه که تازه اون قسمت های جدیدش اکثرا از طربق string option باید فعال بشه!!!
      راستی نظرت راجع به nox چیه؟ این موتور خیلی به دل من نمیشینه!!!
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        08 اسفند 1393 ساعت 00:42 |
        سلام ،
        محمد جان یک جا گفتی Arnold دقیق ترین raytrace رو داره ، خب باید بگم اینطور نیست ، توی تمامی روش ها از یک تکنولوژی استفاده میشه ، دقیق ترین موتور توی ری تریس نداریم ، چون ویری ، مکسول ، مخصوصا آی ری
        تمامی این موتور ها کاملا دقیق هستن ، چون فرمول یکی هست ...!
        بحث سر سرعته در رندر ها نه کیفیت ! کیفیت رو همه در یک خط حرکت میکنند اگر پارامتر ها درست تنظیم بشند
        این دیگه چیز کاملا مشخصیه !

        در مورد NOX موتور خیلی خوبی بود اما به دلیل تنبلی دولوپر ها و استقبال کم بخاطر عقب موندش از رندرر های دیگه منسوخ شد .

        الانم سورسش رو قرار دادن بستن پروژش رو ، موتور دقیقیه اما بسیار کنده و همینطور امکاناتش بسیار
        محدوده .
      • محمد ذاکری

        محمد ذاکری

        08 اسفند 1393 ساعت 02:31 |
        حمید جان از نظرت بسیار ممنونم؛ اما حس میکنم یک جای حرفت ایراد داره و شاید بهش توجه نمیکنی!!!
        ببین حمید جان در فضای حل بینهایت کاملا با حرفات موافقم؛ یعنی چی؟ یعنی اینکه اگر ما در مسئله ردیابی اشعه تعداد اشعه ها بسمت بینهایت میل بدهیم دقیقا حرفت درسته و کاملا نتایج یکی میشه!! اما ما باید فاکتور زمان و هزینه دخیل بکنیم، از همینرو هم هست که الگوریتم هایی ایجاد شدند تا با شبیه سازی نتایج، نتایج به حالت هدف یعنی بینهایت نزدیک کنند. الگوریتم هایی که حتما شنیدی اسم هاشون و باهاشون کار کردی!!!
        یکی از معروفترینهاشون هم الگوریتم monte carlo هست که حتما میشناسیش!!
        ببین حمید جان هرچقدر الگوریتم بتونه در زمان کمتری به دقتی نزدیکتر به حالات بینهایت برسه الگوریتم بهتری هست و میشه گفت که دقیقتر و پایدارتر و سریعتره!!!
        موتورهای مختلف از الگوریتم های مختلف استفاده میکنند اما اکثرشون از الگوریتم عمومی استفاده نمی کنند و الگوریتم برای خودشون کاستومایز میکنند تا به اون نکته ای که گفتم برسند؛ یعنی اگر این کار نکنند منم بیام همون الگوریتم پایه استفاده بکنم قدرت نرم افزار من با موتورهایی بزرگی مثل آرنولد یکی میشه!! که صد البته هزار سال هم این اتفاق نمی افته؛ چرا که الگوریتم ها خیلی کاستومایز شدند!!!
        اینکه میگم آرنولد بهترین ray tarcer داره اما سریعترین نیست حرف من نیست؛ کافیه خیلی کم در مورد آرنولد و شیوه رندرینگ و ویژگی هایی که باعث شد آرنولد، آرنولد بشه تحقیق بکنی.
        در آخر هم این جملات ببینی بد نیست.

        “We are just trying to solve the radiance equation, on the fly without doing any type of per-computation, and pre passes,” explains Fajardo. “So we just trace a lot of rays around and hope to get an accurate answer. The challenge is to design a system that is optimized so that it traces a relatively small number of rays for a given quality and also the ray tracing needs to be very fast. That’s what we do everyday we try and optimize the renderer with both mathematical processes to optimize the Monte Carlo equations and also to make the code very fast – so those two things – the speed of the rays and the number of the rays – that is what we work on everyday."
  • نبی سروی

    نبی سروی

    05 اسفند 1393 ساعت 18:25 |
    ممنون جناب ذاکری ...

    کاش میشد شما بیشتر حضور داشتید و مطالب مرتبط با گرافیک بیشتری رو منتشر میکردید ...

    به شخصه که به هیچ وجه برای کار معماری تغییر انجین نمیدم . ولی برای موشن گرافیک شاید مطالب اینچنینی بتونه وسوسه ام کنه که برنامه کار کردن با آرنولد رو کنار بذارم شاید ! البته من از این به بعد یکی از مهمترین فاکتورهام منبع آموزشی فراوون هست ... به این فاکتور قبلا خیلی کم توجه کردم و مجبور شدم برای جبرانش خیلی بیداری بکشم !

    سورس های آموزشی خیلی مهم ان برای گسترش یه موتور ...
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:05 |
      متشکرم از شما جناب سروی عزیز
      نبی جان من تا قبل از thea 1.3 خیلی منتقد این موتور بودم!! اصلا معنی نداره شما رندر بگیری ولی رندر المنت نداشته باشی!!! ولی از نسخه 1.3 خیلی خوب شد مخصوصا توی sample ها و متد این کار که خیلی خیلی بهبود پیدا کرد!!
      نسخه 1.4 که واقعا محشره، محشر!!! من حتما تو برنامه دارم این موتورُ !!
      من با باکت رندرینگش خیلی ارتباط برقرار کردم، مشکل همیشگی رندر جی پی یو حافظه است ولی اینی که بخوای با باکت برای رزولیشن های خیلی زیاد این حل کنی فکر میکنم شاهکار نسخه 1.4 thea بود!!
      برای موشن گرافیک من از بین منتال، ویری rt و ویری adv و همین thea و حتی scanline خود مکس بسته به متریال ها و شیدرها یکی انتخاب میکنم!!!
      ولی مطمئنا سمت آرنولد نمیرم!! آرنولد عالیه و واقعا ازش لذت میبرم ولی حس میکنم از ویری و منتال کند تره ولی کیفیت خیلی خوبی داره!!!
      انشالله برای عید برنامه های ویژه ای دارم.
      • نبی سروی

        نبی سروی

        07 اسفند 1393 ساعت 01:37 |
        محمد جان نگو ... نگو که دلم خونه ... نامرد ها نه لایسنس دانش آموزی بهم میدن نه ایران رو آدم حساب میکنن نه پول دارم فولش رو بخرم ! از اون ور یه مشت هکر نامرد دیگه زورشون به قفل این نسخه جدید نمیرسه . یه ارجینال پوستر توی سی جی پرشیا رسما برگشت گفت هر چی شما از نبوغ گیانیس توی فرایند رندرینگ میبینین این بنده خدا دوبلش رو گذاشته توی لایسنس ! به گمونم داستان داستان کرک نشدن اکتان ه ...
        مثل بچه کوچولو موندم پشت ویترین نسخه 1.4 و زل میزنم و جوابی نمیگیرم !

        تیا تا قبل 1.2 موتور خوبی نبود محمد جان قبول دارم حرفت رو ... البته این موتور خیلی بچه ست هنوز . کمپانی کلفتی پشت سرش نبوده که بخواد سریع پیشرفت کنه . دقیق یادمه که تا پارسال گیانیس تک و تنها دولوپ میکرد موتور رو ... بعد کم کم بین کاربران اسکچ آپ خوب فروخت و الآن برای هر پلاگین یه دوولوپر جدا داره و چند نفر گرفتن برای تیم اصلی و خودش هم نشسته روی سر هسته اصلی ... ولی هنوز کوچیک ن ! البته مخاطب هدف شون رندرینگ معماری هست برای همین میشه گفت برای هدف شون الآن دیگه کوچیک نیستن ...

        محمد جان داستان این که من تیا رو نمیتونم برای موشن گرافیک قبول کنم اینه که خیلی از پارامتر و ماژول ها و ... رو در سی 4 دی ساپورت نمیکنه هنوز و طوری هم که بوش میاد ساپورت نخواهد کرد . اصلا اینا اون سمتی نمیخوان برن ! چیز هایی مثل هیر گرس کامپوزیت تگ فلوید و ... این ها رو نمیتونه ساپورت کنه تیا و عملا این یعنی نقص بزرگ برای موشن گرافیک ...

        پس نوروز من میشه دیدن برنامه های ویژه شما و کلاه قرمزی 94 !!!
      • AB

        AB

        07 اسفند 1393 ساعت 13:22 |
        سلام آقای ذاکری عزیز
        کند بودن آرنولد بستگی به شریط داره یعنی اگه شما یک کار کوچیک رو رندر میگیرین صددر صد منتال و ویری سریعتر هستند ولی اگه صحنه شلوغ باشه و البته تک فریم نباشه اون موقع است که معلوم میشه منتال و ویری کندن نه آرنولد کلا آرنولد برای کارای بزرگ طراحی شده :)
        .....................
        من خودم کرونا رو به منتالری و ویری ترجیح میدم با اینکه کامل نیست ولی عالیه به زودی برای مایا هم میاد (چند روز پیش ورژن 1 اومد به زودی sss و....هم میاد)
      • محمد ذاکری

        محمد ذاکری

        07 اسفند 1393 ساعت 15:30 |
        سلام دوست من
        ببینید آرنولد دقیق ترین موتور در زمینه رندرینگ هست!!! در آرنولد همین طوری که میدونید تعداد اشعه های هر نوع از رندر تایپ ها دست خودتونه و هنر آرنولد هم همینه!! کیفیت بسیار بالا در کنار زمان قابل قبول!! من نمیگم آرنولد خیلی خیلی کنده، اصلا!! من میگم که آرنولد نسبت به منتال و ویری کمی کندتره که این هم طبیعی هست؛ چرا که آرنولد به هیچ عنوان کیفیت فدای سرعت نمیکنه و شاهکار آرنولد هم همین دقت بالا در کنار سرعت قابل قبوله!!
        آرنولد دقیق ترین ray tracer دنیا داره و اگر دقت کنید انتخاب اول خیلی از کمپانی های vfx هم آرنولده!!! البته در کنار رندرمن بزرگ.
        برای ما ایرانیها که کیفیت هالیوودی نمی خواهیم و سرعت بیشتر برامون مهمه به نظر شخصی بنده موتورهای کاراتری در زمینه سرعت هست که اونا میتونند انتخاب اولمون باشه.
        ممنون از نظر شما.
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 15:43 |
      نبی جان مثل اینکه thea 1.4 کرک شده!!!
      خدا خیلی دوست داره ها!!! :vvvvvvvvvvv
      • نبی سروی

        نبی سروی

        07 اسفند 1393 ساعت 21:17 |
        محمد جان کو کجا ؟! یه لینک توی فروم بذار!
        آقا من کل تورنت رو مثل روزنامه ی صبح هر روز ورق میزنم چیزس نیست ...

        فروم هکر های خاصی میرید شما ؟
        هر جوره هست یه ندا و سر نخی بده به من محمد جان ...
  • پژمان رجبی

    پژمان رجبی

    05 اسفند 1393 ساعت 20:07 |
    محمدجان اگه رندرینگ مشکل ما نباشه نمیشه مقاله رو خوند؟ :))))
    معرفی موتورهای رندرینگ باعث افزایش اگاهی افراد میشه
    اسم این موتور منو یادت سوباسا انداخت:)
    مرسی از مقاله خوبت ولی منو قانع نکرد
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:09 |
      ممنون پژمان جان
      نه، حتما باید رندرینگ مشکلت باشه تا این مقاله بخونی :v یعنی واقعا مشکل رندر نداری؟ رندر فارم دیزنی در اختیارته؟ :v تورو خدا دست منم بگیر خیلی مشکل رندر دارم :D
      الان که دقت میکنم میبنم راست میگی ؛ میتسوبا - سوباسا!!! واقعا یادش بخیر؛ یک هفته سوبا تو هوا بود میخواست برگردون بزنه و یک هفته وقت ما گرفته میشد!!! :D
      لطف کردی پژمان جان
  • behnam

    behnam

    05 اسفند 1393 ساعت 20:32 |
    تشکر آقای ذاکری - امیداوارم وقت کنید موتورهای دیگه رو هم مورد بررسی قرار بدین . corona رو هم تو بررسی هاتون فراموش نکنید
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:10 |
      متشکرم از شما
      حتما در اولین فرصت به کرنا میپردازم
  • عرشیا

    عرشیا

    05 اسفند 1393 ساعت 23:28 |
    ممنون جناب ذاکری . اطلاعات مفیدی بود . دستتون درد نکنه .
    موفق باشید .:) .
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:11 |
      درود
      متشکرم از شما و بسیار سپاسگزارم
  • hbr

    hbr

    06 اسفند 1393 ساعت 01:13 |
    ممنون از مقاله بسیار خوب شما.
    با ارزوی موفقیت برای شما جناب ذاکری
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:11 |
      متشکرم از نظر و لطف شما
      بسیار سپاسگزارم دوست من
  • حسین

    حسین

    06 اسفند 1393 ساعت 06:11 |
    با سلام ... بسیار مقاله عالی بود ... لطفا لینک دانلود رو ارائه بدید
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:13 |
      متشکرم از شما
      متاسفانه اینجا نمیشه لینک دانلود قرار داد
      اما شما با یک جستجو در گوگل به سایت موتور بروید و از بالای صفحه روی منوی دانلود کلیک کنید
      به همین سادگی
  • رحیم بی بی

    رحیم بی بی

    06 اسفند 1393 ساعت 16:13 |
    سلام وخسته نباشید جناب محمد ذاکری , ممنون به خاطر موتور رندرهایی که معرفی میکنید

    فقط یه نکته اسم دکتر Wenzel Jakob هست نه Wenzel Jukob فقظ یه غلط املایی


    با تشکر فراوان
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:15 |
      سلام و درود
      بابت نکته ای که عرض کردید سپاسگزارم
      بسیار خرسندم که مخاطبان به این دقیقی داریم
      موفق باشید
  • rahimnoori

    rahimnoori

    06 اسفند 1393 ساعت 20:41 |
    سلام , مقاله خیلی عالی بود
    با ارزوی موفقیت برای شما
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 01:15 |
      سلام
      متشکرم از حضور شما
      موفق باشید
  • مسعود

    مسعود

    07 اسفند 1393 ساعت 12:35 |
    سلام آقای ذاکری ممنون از گذاشتن چنین مطلب با ارزشی.ی در خواست کوچیک داشتم اگه میشه همین طور که دارید موتورهای رندر را معرفی میکنید و بعضا مقایسه میکنید.یک پیشنهاد هم در کنارش بدید.که مثلا واسه انیمیت با موتور رندر x نتیجه خوب میشه.
    الان یک سوال از شما دارم اگر بخاید با 3دی مکس یک انیمیشن 2-5 تولید کنید کدام موتور را انتخاب میکنید؟سبک کار هم فانتزی هست و کیفیت هم در حد خوب باشه؟
    منتال ری؟
    وی ری؟
    furry ball؟
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 15:23 |
      ممنون از شما عزیز
      ببینید قصد بنده از ایجاد این مقالات اینه که شما خودتون با توجه به قدرت و امکانات موتورها یک موتور انتخاب کنید و به هیچ عنوان قصد اعمال نظر شخصی ندارم؛ هدف نهایی شناخت کاربرد موتورها مختلف هست که از طریق توضیحات بنده و کامنتهای تکمیلی دوستان ایجاد میشود.
      برای انیمیشن اگر بستر لازم جی پی یو و همچنین امکان خرید 1.7 میلیونی لایسنس اکتان رندر دارید توصیه حتمی من این موتور هست!!! اما اگر این امکانات ندارید بصورت ترکیبی از موتورها استفاده کنید؛ مثلا رندرینگ مو در منتال خیلی خوب انجام میشه!!
  • سعید H

    سعید H

    07 اسفند 1393 ساعت 13:23 |
    سلام آقای ذاکری
    خیلی مطالب ارزنده و عالی بود
    این موتور رندر برای سیستم های ضعیف کاربرد داره
    مثل CPU Q6600
    زحمت کشیدید ممنونم
    • محمد ذاکری

      محمد ذاکری

      07 اسفند 1393 ساعت 15:24 |
      سعید جان خیلی خیلی ممنونم
      متاسفانه من امکان تست این موتور با سیستم ضعیف نداشتم و خوشجالم شما این خبر دادین
      متشکرم
  • حمید.معمار

    حمید.معمار

    08 اسفند 1393 ساعت 17:38 |
    محمد جان مصطفی مثل ایکه جواب هارو محدود کرده .

    اما خب برام جالب شد شما چند موتور رو تست کردید که ارنولد رو دیدید سرعتش از همه بیشتره ؟

    اگر موافق باشید یک مبحث در فروم بگذاریم و تمامی موتور هارو در شرایط یکسان تست کنیم .

    البته قبل از این کار هم مطمئنم دقت و سرعت ارنولد بیشترین نیست و موتور های یکسانی هستند که به راحتی شاید رکورد
    آرنودل هم بشکنند ، اگر شخصا ارنولد تست نکردید ، من دو دوست دارم که هرود مسلط هستن به ارنولد و برای کار های بزرگی
    هم از ارنولد استفاده کردند میتونند اونها هم کمک کنند .


    به دلیلی برام این مبحث مهمه چون برای چند وقت دیگه یک مقاله ای رو اماده کردم که درش تمامی موتور های رندر مو به مو
    بررسی شدند و مقایسه میشند .

    خواستم ببینم شما هم پایه ای همکاری کنی ؟
    • AB

      AB

      08 اسفند 1393 ساعت 22:20 |
      فکر کنم آقای ذاکری گفتن آرنولد سریعترین نیست .....
      !!!!!
      شما چه گیری دادی بگی آرنولد بدرد نمیخوره و ویری از آرنولد بهتره؟؟!!
      درضمن PLATIGE IMAGE برای WITCHER 3 تست کرده (فکر نکنم شما بتونین به این بزرگی تست کنین)
      و جواب
      ....V-ray will remain in the studio’s arsenal, especially in the commercials division, but the bigger the project, the better Arnold turns out to be.....

      ببخشید اینو میگم ولی وقتی شما میگین من مطمئنم دقت و سرعت ارنولد بیشترین نیست ,خندم میگیره (بازم معذرت میخوام)
      شما فکر میکنی مثلا چون شرکت PLATIGE گفته آرنولد بهتره به حال من و شما فرقی میکنه میشه ازشون نتیجه گرفت ولی وقتی میشه استفاده کرد که شما امکانات کافی هم داشته باشین . شما سخت افزار در حد PLATIGE دارین؟! :)
      اگه اشتباه نکنم توی همین سایت گفتین مکسول به درد انیمیشن نمیخوره در حالی که باهاش کار عالی مثل THU 2014 رو ساختن ......
      خیلی مواقع 3delight کارمنو راه انداخته من بیشتر از 3delight راضی بودم تا arnold :))))
      ..........
      موضوع بحث (رندرینگ مشکل شماست ؟) پس این حرفای که ما میزنیم به درد هیچ کس نمیخوره
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        09 اسفند 1393 ساعت 13:46 |
        داداش اول متن رو بخون بعد حضم بعد اوکی ؟...

        من نگفتم ارنولد بده ، ببین عزیز من رو هوا نظر نمیدم من با Developer های ارنولد صحبت کردم ...
        از این بالاتر ؟

        با کورونا ، مکسول و ... خیلی های دیگه سر یک مقاله صحبت live داشتم ، شما تا دوست داری نظر تخصصی
        برای خودت بده اما ...

        والا witcher 3 هم همچین خفن نبود ! ما کار های خیلی خیلی بهتری داریم از از ارنولد و هم ویری پس این
        حرف ها کشکه .


        و در مورد مکسول اگر کمی منطق و تدبیر داشته باشید کاملا روشنه که من با سیستم شخصی گفتم
        نه رندر فارم های چند صد هسته ای ! اوکی ؟

        قبل هر چیزی ، نظر ، تحقیق و ... کمی تفکر و حضم مطلب بد نیست .
      • AB

        AB

        09 اسفند 1393 ساعت 15:18 |
        اوکی اوکی اوکی
        بعد حضم بود؟
        اوکی
        (ما کار های خیلی خیلی بهتری داریم از از ارنولد و هم ویری )
        منظور شما از ما چیه؟
        خودشما؟یا دیگران؟
        اگه شما (آقای آقاجانی)کار های خیلی خیلی بهتری از witcher 3 دارین من همین جا از شما معذرت میخوام ولی اگه دیگران کار های خیلی خیلی بهتری از witcher 3 دارن که.......
        کلا همه حرفا کشکه
        ولی اوکی
        در ضمن من هیچ ادعای نکردم .توی رندر عملی من یک Noob هستم ولی اطلاعاتی در مورد موتورها دارم
        ولی کلا اوکی
        من میخواستم درمورد موضوعی صحبت کنم که شاید کمک به کاهش زمان رندر میکرد ولی وقتی استادی مثل شما که با Developer های ارنولد صحبت کرده و با کورونا ، مکسول و ... خیلی های دیگه سر یک مقاله صحبت live داشته و کار های خیلی خیلی بهتر از witcher 3 داشته ...فقط سکوت میکنم و بعد حضم مطلب بعد اوکی ...
        فقط یه سوال (با کورونا ، مکسول و ... خیلی های دیگه...)اینا کی هستن؟میشه منو از جهالت نجات بدی خواستم بمیرم با سر بلندی بمیرم البته من کلا اوکی اوکی ام ولی بگی بد نیست
        اه ه ه ه دیدی چی شد تازه یادم اومد تفکر کنم ای بابا
        .............
        .............
        .........
        .
        .......
        .........
        ............
        ..............
        ..................
        ای پدر این قانون کپی رایت بسوزه اگه بود ....
  • Abed

    Abed

    08 اسفند 1393 ساعت 18:11 |
    از این جمله خیلی خوشم میاد .... ( این حرف من نیست ). تقریبا همه جا جواب می ده !

    خب .. مقاله بدی نبود .. این حرف من نیست.
    این رندر در کل غیر قابل مقایسه با موتور های رندر در حال حاضره. و شرکتهای که در زمینه ی سرگرمی فعالند. هیچ علاقه ای به پروژه های opensource ندارند. چون ساپورت ندارند ، اگر هم داشته باشند در حد تجاری نیست . همین دلیل کافیه که نرم افزار ، از سایر نرم افزارهای هم جهته خودش عقب بمونه.

    رندر در کل یک مسله بسیار پیچیده ی . نمیشه گفت این خوبه به این دلیل !
    به نظر من تمامی رندررها عمرشون به سر اومده. ما یه چیز جدید می خوایم ++ این حرف من نیست.

    شاید هم یه مقاله دیگه ای بشه اقای ذاکری .
    پروژه OptiX برای Katana حتما دیدید که چه تکلونوژی جدیدی داره وارد این سیستم میشه .
    کاتانا در کل یک خلاقیت به حد و مرزه ...... بخوام یک توضیح کوتاه بگم یک پله از nuke بالاتر.
    با این تفاوت که موتور رندر یا باید arnold باشه یا renderman به صورت پیش فرض .
    • ali daee

      ali daee

      08 اسفند 1393 ساعت 23:12 |
      پروژه های open source هیچکس علاقه نداره؟ یا مریم مقدس این جمله کجا دلم بذارم
      پس اینها چی هست
      php
      opengl
      linux
      android
      مضاح کردی فک کنم حاجی
      کلی خندیدیم
      • Abed

        Abed

        09 اسفند 1393 ساعت 00:20 |
        منظورم تو حوزه CG بوده. نه تو رشته و حوزه های دیگه.
        opensource بودن برای اینهای که نوشتی الزامی و در این شکی نیست . با انکه opensource هم هستن توش باگ پیدا میشه . چه برسه به اینکه نباشن .
        این همه شرکت های بزرگ انیمشین سازی تو دنیا هستند . کدوم یک از شرکت های معتبر از بلندر (برای مثال) استفاده می کنه ؟ فرض کن waltdisney بیاد از بلندر استفاده کنه . !
        برای مثال شرکت waltdisney برای انیمشن های که میسازه ، در هر پروژه تقریبا به اندازه بلندر کد نویسی داره .
        انها tools های دارن که بعد 4 سال که استفاده کردن ما به صورت پلاگین در مایا میبینیم.
        بحث کلی من یک طرفه نیست . opensource هم جایگاه خودش رو داره ولی در حوزه CG به دلیل ساختاری که داره. نمی تونه یا تا حالا نتونسته به حد برسه.
  • حمید.معمار

    حمید.معمار

    09 اسفند 1393 ساعت 19:17 |
    دوست عزیز AB

    باز هم حضم نکردید ، کار شما بازی با جملات و کلماته ، یک بار دیگه میگم ، فکر کنید شخصی با سابقه من بیاد بگه کار بهتر از
    یک تیم نیم میلیون دلاری زده ؟

    اقای ondra karlik نویسنده اصلی کورونا ، الان تو اسکایپم هستن و باهاشون خیلی صحبت کردم سر کورونا ، الان هم یکی از
    عضو های Develop کورونا هستم که ایشالله بعد ها در موردش صحبت خواهم کرد .

    همیشه بلدیم حرف بزنیم، فلانی میگه فکر کن بیاین تو والت دیزنی از بلندر استفاده کنند ،اخه یکی نیست بگه ، عزیز دل
    کسی که داره مدل میبنده چه ربطی داره اخه ؟ با بلندر یا با مایا یا با مکس ...

    اصلش اخره پروژست ، من یادمه با همین بلندر ن اپن سورس زمانی که دیزنی داشت هنوز تو دو بعدی غلت میزد ( ماجرای دیزنی و پیکسار رو در مستند پیکسار برید ببنید :) باز برام دفاعیه ننویسید )
    یک گروه واقعا متخصص انیمیشی رو باهاش ساخت با شبیه سازی برف و هزار چیز دیگه که کاملا قابل قیاس با کار پیکسار اون زمان بود و حتی بیشتر ، اسم انیمیشن رو یادم نیست اما تو پروژکت های اصلی سایت بلندر هست اگر برید .

    +++++++
    نشتسیم بالا ممبر ، یک کلمه هم درست بلد نیستیم بگیم . هر دفعه ، هر زمان ، هر جا منتظر یک محفل برای حرف بافتن به
    همیم ، شما ها هنوز یک رندر درجه 3 هم با مایا ، ارنولد ، ویری و هر چیزی نمیتونید بزنید ، بعد چطوری بخودتون جرات میدید
    در مورد این همه شرکت ، تجربه ، کار ، شخص ؟

    ازم میپرسید چطوری میگم که هنوز یک درجه 3 نمیتونید ؟ چون اگر میتونستید اینقدر حرف های ساده و غیر منطقی نمیزدید .


    حالا دوست عزیزم تا دوست داری با کلمات ور برو ، برو تو گوگل ، قشنگ جر بده تا بتونی یک کلمه دیگه برام بنویسی ، یا هم
    میتونی با حرف های بی منطق خودت رو مثلا ارضا کنی که کم نیاواردی ، اما بحثی که از پایه اشتباهه کلا جواب نداره !

    موفق باشی و ازروی پیشرفت برات دارم .
    • AB

      AB

      10 اسفند 1393 ساعت 15:50 |
      1)اول یاد بگیر نظر رو چطور و کجا بزاری
      2)اگه کار درجه یک کار alex roman خوب معلومه نمیتونم ,ولی اگه کار درجه یک کار شماست که شک دارم از پس بر نیام( با اینکه من گفتم تازه رندر عملی رو شروع کردم)
      3)برای شرکت های بزرگ خیلی هم مهم که با چی مدل میزنن (مدلینگ که فقط شخصیت نیست ههه)اگه مهم نبود بیکار بودن کلی پول بدن مایا و مکس و مودو ....بخرن با همون بلندر کارو انجام میدادن (کلا خودت یکم تفکر کنی بد نیست)Abed حرف غیر منطقی زدن؟؟؟!!! ضمنا ایجا هیچ کس نگفته بلندر بده
      4)(حرف های بی منطق)؟!!!(خودت رو مثلا ارضا کنی که کم نیاواردی )؟؟!!!هههههه واقعا فکر کردی ... ,اصلا فهمیدی من چی گفتم و منظورم چیه؟؟!!من میگم دیدگاه و نظر افراد در شرایط و امکانات متفاوت عوض میشه من مثال مکسول رو زدم و گفتم :(اگه اشتباه نکنم توی همین سایت گفتین مکسول به درد انیمیشن نمیخوره در حالی که باهاش کار عالی مثل THU 2014 رو ساختن ......) شما چی برداشت کردین !!! ههههههه خوب منم منظورم همین بود که این تجربه شما با سیستم خودته ولی در حالی گروهی که THU 2014 رو ساخته با توجه به امکاناتی که داشتن مکسول خیلی هم بدرد بخوره بوده خوب این به عنوان نظر شخصی مهم نیست و قابل قبوله , آره من میتونم بگم از مکسول بدم میاد بدرد نخوره به عنوان نظر شخصی ولی وقتی بالای ممبر (ههههههههههه) نشستم این حرف نسنجیده ترین و چرت ترین حرفی که میتونم بزنم ههههه

      منظور من این بود که وقتی دارین میگین (البته قبل از این کار هم مطمئنم دقت و سرعت ارنولد بیشترین نیست و موتور های یکسانی هستند که به راحتی شاید رکورد
      آرنودل هم بشکنند)بهتون بگم استپ استپ اینقدر که شما به دیگران میگی تفکر و حضم ...خودت به این فکر کردی چرا توی چند سال گذشته اکثر فیلم های بزرگ با آرنولد رندر شده چرا از موتور های یکسانی که به راحتی میتونن رکورد
      آرنودل بشکنند استفاده نکردن؟ههههه یا شاید از وجود استادی مثل شما بی خبر هستن زحمت بکشین توی skype باهاشون صحبت کنید شاید به راه راست هدایت بشن ههههه

      خوووووووووووووب وقتش از ممبر بیام پایین
      ..
      ....
      ......
      .........
      .............
      .......................................................................
      • Abed

        Abed

        10 اسفند 1393 ساعت 18:45 |
        @AB دوست من .! اشتباه شما دقیقا همین جاست .
        در مدلینگ که اصلا مهم نیست که تو با چه نرم افزاری مدل می کنی .در شرکت های بزرگ، تو با هر چی که دلت خواست مدل بزن .. خلاقیت ساخت کارکتر و شخصیت پردازی مهمه.
        اگر به رزومه شرکت های بزرگ دقت کرده باشی در قسمت مدلینگ zbrush یا mudbux قرار داره برای paint هم شاید هم mari هم قرار بدن . بسته به نوع شرکته.
        از طرز صحبت کردنت مشخصه تا حالا تو شرکتی فعالیت نداشتی و گرنه اینا خیلی مباحث پیشو پا افتادهی .
      • حمید.معمار

        حمید.معمار

        10 اسفند 1393 ساعت 19:50 |
        lol خوشم میاد قشنگ پیش بینی میکنم :)

        پاسخی نمیدم چون هرچی بگم اخرش یک سری حرف تایپ شده پشت سر هم میشنوم !
        خدا وکیلی خودت متن خودتو میتونی از اول بخونی ؟ هم میام جمله قبلی رو تموم کنم دیدم رفتم تو 3 تا
        جمله ی بعدی :)))

        اصلا کار من درجه 10 ، شما کار مارو بزن ما هم خوشحال هم میشیم ، فقط بزن ، یعنی اگر یک کار مثل من نزدی مرد نیستی ها ! سر حرفت بمون مثل من کار بزن ... :)

        بعد هم تو فروم شیر کن ...

        و احسنت ! از این رفتارت خوشم اومد ، بیا عملی ثابت کن اگر چیزی تو استین داری .
        غیر این با کلمات بازی نکن .

        دیگه اینجا حرفی ندارم ، تو فروم میبینم شمارو
        موفق باشی
      • AB

        AB

        10 اسفند 1393 ساعت 21:44 |
        ببینم شما اصلا نوشته منو میخونین؟؟؟؟!(مدلینگ که فقط شخصیت نیست )
        Abed منظور من مدلینگ شبیه اینه solidangle.com/news/elysium نه کارکتر برای اینجور مدلینگ از راینو ,اسکچاپ یا مایا مکس مودو سینما 4دی مودو ...استفاده میشه و برای ادیت شاید zbrush یا mudbux استفاده کنند دوست عزیز در شرکت های بزرگ در قسمت مدلینگ فقط zbrush یا mudbux قرار نداره
        (از طرز صحبت کردنت مشخصه تا حالا تو شرکتی فعالیت نداشتی و گرنه اینا خیلی مباحث پیشو پا افتادهی)بابا چقدر اینجا استاد پیدا میشه .
        در ضمن من داشتم بالا از شما دفاع میکردم و میگفتم حرف شما غیر منطقی نیست

        .........................
        حمیدرضا آقاجانی
        منم با شما موافق هستم عملی بهتره
        من الان چند روزه با sss و رندر ابرو و مو کارکتر مشکل دارم حلش کردم
        در خدمت شما هم خواهم بود
  • Abed

    Abed

    10 اسفند 1393 ساعت 22:52 |
    حرف شما درسته . zbrush و mudbux برای ویرایش هستند.
    اما به دلیل ساختاری که zbrush پیدا کرده شما می تونید hard surface رو هم باهاش مدل بزنی و نمیگم همه از این روش استفاده می کنن و سیستم قیلی منسوخ شده .
    اگه شما بحث هزینه ها رو در نظر بگیرید zbrush برای یک مدلر 700 دلار تمومه در حال که مایا یا مکس 3500 دلاره . اگر کسی کارش مدل کردن باشه خب قطعا به سمت zbrush می ره.
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      10 اسفند 1393 ساعت 23:12 |
      سلام Abed عزیز .
      خب از جایی که من و شما تو شرکتی فعالیت نکردیم و فقط دوستمون AB فعالیت کردن :D
      یک توضیح تکمیلی میدم شاید به بعضی از دوستان کمک کنه .

      مدل سازی خوبی کارش اینه که خروجی کار یک mesh ـه که همیشه ساپورت میشه .

      مکس و مایا 3500 دلاری تنها برای مدل نیست ، زیبراش هم برای دیتیل و ادیت نیست بقول دوستمون .

      ببنید توی شرکت های مطرح دنیا محدودیت سخت افزاری و نرم افزاری اصلا وجود نداره بیشتر رو اصل مطلب تمرکز دارند .

      مثلا به شخص فلانی میگن اقا این کانسپت کاراکتر ، ما از شما مش با مپ هاش به صورت ریگ شده تحویل میگیریم
      دیگه براشون مهم نیست شما با مکس بزنی بازی بی بزنی و یا ... ( شما با این روش برای شرکت هایی مثل CryTek
      , UbiSoft و ... میتونید کار کنید ، دوستانی دارم که همینکارو میکنند . )

      زیبراش هم خیلی دوستان فکر میکنند فقط یک نرم افزار مدلینگه اونم برای دیتیل در صورتی که زیبراش یک نرم افزار کامل
      و مجهز برای ساخت هر گونه مدلینگ ، Texture ، یووی و رندره ، که بیشترین تمرکزش روی مدلینگ به صورت دیجیتالی - اسکالپتینگه ، که با R7 ، پلیگان مدلینگ بسیار پیشرفته و عالی درش قرار گرفت میشه کامل ترین نرم افزار مدلینگ دونستش ، در مرحله ی بعد 3dcoat قرار میگیره که این نرم افزار با سازنده های خلاقش ، باز برتری های دیگه ای رو
      داره که بهترین مکمل زیبراش محسوب میشه اما همون شخصی که زیبراش رو داره باز هم نیاز چندانی بهش پیدا نمیکنه

      اما در مورد مودباکس میشه گفت بله ، شما باید مدل رو در نرم افزار دیگه ای ایجاد و در مودباکس روش کار کنید .

      اما جالبی اینکه دوستمون فرمودند نمیرن با بلندر بزنن ، بلندر خودش اسکالپتی در حد قابل قبول داره که خیلی نرم افزار ها
      ، همون مکس و مایا هنوز که هنوزه ندارند .

      نرم افزاری مثل بلندر رو کوچیک نبینید ، چون بسیار قویه ، یکی از بهترین نرم افزار های Game Develop ـه .

      مشکل اصلی کسانی مثل دوستمون AB عزیز و خیلی های دیگه اینه که قدرت یک نرم افزار رو یک وجهی میبینند ، مثلا
      چون بلندر تو فیلم استفاده نمیشه دیگه تمومه ، یا فقط VFX قوی باشه بهترینه ! این اشتباست .


      در اخر ، همیشه این بحث نرم افزار و برتری بوده اما متاسفانه جنبه تخریبیش اینجاست که ما بجای اثبات قدرت و فهم
      خودمون سعی داریم حرفه ای بودن رو به نرم افزار و شرکت های دیگه دایورت کنیم .

      خب برای مثلا پیکسار مایا ، کار دانشگاه هیولا ، اسکار ، حالا قدرت من مثلا چیه این وسط ؟
      مثلا منم با مایا کار میکنم در حد ارتیست پیکسارم ؟
      الان کسی که با مکس کار میکنه در حد یک معمار ، استیل سادست ؟ ( این تفکر دقیقا همینه که گفتم ، یعنی فلانی VFX باشه یا انیمیشن شده گنده این هنر ، طرف معماری کار میزنه شده معمار ساده ! )

      -------------------------

      راستش AB عزیز ، من شخصیت مدل نمیکنم ، بیشتر کارم Environment ـه ، که باز هم فقط مدل نه !
      کاری که در حال انجامش هستیم با تیم ، از evermotion به زودی خواهید دید .

      اما بی صبرانه منتظرم این SSS و رندر ابرو و مو ( رندر ابرو با مو فرق داره ؟ :D ) رو حلش کنید .
      من در فروم linkinforever هستم ، وقتی اماده بودید پ.خ بدید .

      ---------------------------
  • محمد ذاکری

    محمد ذاکری

    11 اسفند 1393 ساعت 00:26 |
    دوستان لطف کنید این بحث ها اینجا تموم کنید؛ بحثهای شما از موضوع اصلی خارج شده و بنظر بنده جاش اینجا نیست!!!
    پیشنهاد بسیار خوبی داده شد تا در تالار گفتگو ادامه دهید تا صحبتها و نظرهاتون مورد نقد سایر دوستان قرار بگیره.
    فقط توصیه میکنم با حفظ احترام متقابل
    از شما سپاسگذارم.
    • حمید.معمار

      حمید.معمار

      11 اسفند 1393 ساعت 13:03 |
      فقط بخاطر تو :D
  • AB

    AB

    11 اسفند 1393 ساعت 02:35 |
    سلام آقای ذاکری
    راستش من الان اندازه یک کتاب جواب نوشتم :))) ایکاش همون اول کار شما هم نظر میدادین .منم توی نظر جدید میخواستم بگم بحث من در مورد یک چیز دیگه بود و..........(کم مونده بود برسیم به model sheet که شما رسیدین :)))


    من میخواستم نظر دیگه ای در مورد این مقاله بدم که شاید کمکی به کم کردن تایم رندر میکرد ولی......
    -امیدوارم در قسمت های آخر بیشتر به مقوله GI بپردازین
    -امیدوارم شما توی هیج کدام از قسمت ها از "بدرد نخور" یا مشابه استفاده نکنین
    .........
    من هم از شما سپاسگذارم.
  • حامد

    حامد

    11 اسفند 1393 ساعت 16:19 |
    ببخشید با این اوصاف mental ray بهتره چون من با منتال ری رندر های بهتری گرفته ام

نظرتان را بنویسید :

اظهار نظر به عنوان مهمان .

جدیدترین نظرات ثبت شده در بخش بلاگ

باسلام
من یک اموزش دانلودی دارم که بخشی از ان را از نرم افزار بلندر استفاده...

نگین نگین 26. آبان, 1396 |

سلام .
آموزش Moho رو اگه لطف کنید از مبتدی تا پیشرفته در سایت قرار بدید خیلی...

شایان شایان 25. آبان, 1396 |

سلام آقا مهدی بابت ارائه این آموزش بسیار عالی ازتون تشکر میکنم . میخواستم...

مسعود مومن مسعود مومن 24. آبان, 1396 |

تشکر می کنم از عارف عزیز به خاطر این آموزش عالی که گذاشتید

محمد بودات محمد بودات 22. آبان, 1396 |