تبلیغات
تبلیغات

انواع مپ ها، اتریبیوت ها و کارکردشان
(1 مشاهده) (1) مهمان

موضوع: انواع مپ ها، اتریبیوت ها و کارکردشان

انواع مپ ها، اتریبیوت ها و کارکردشان 3 سال, 3 ماه پیش #81937

  • mo-hammad
  • آفلاین
  • مسدود شده
  • جانم فدای امام زمان - جانم فدای رهبر
  • ارسال: 689
  • دریافت تشكر: 738
  • 
سلام - من در مورد مپ ها تحقیق میکنم و عملکردشون رو بررسی میکنم

گفتم نتیجه جستجو ها و دانسته هایی که کسب کردمو اینجا به اشتراک بزارم تا یه مرجع بشه واسه آشنایی با مپها


خیلی ها در پست های رایگان مینویسند هزینش یه صلوات شاید این بصورت یک کلیشه نوشته بشه - اما من واقعا از شما این رو میخوام یه صلوات حتی شده زمزمه وار بفرستید - هم خودم نیاز دارم (به دلیل پاره ای مشکلات شخصی و درونی) و هم برای خودتون ذخیره آخرت میشه - دو سر سوده - یا علی

------------------------
color map :

این مپ که کاملا از اسمش مشخصه رنگی هست که در متریال مورد نظرتون تنظیم میشه تا به شی مورد نظرتون نسبت داده بشه

حالا این رنگ میتونه یک طرح روی uv شما باشه که به این بخش الحاقش میکنید.



diffuse map : در کل عملکردی مانند color map داره اما به طور دقیقتر در واقع تنظیمات دیگری رو در برداره و درواقع میزان پراکندگی نور و انعکاس نور از سطح رو مشخص میکنه.




specular map :میزان و پوزیشن نقاط shiny یا همان براق را مشخص مینماید همچنین این مپ به oily map یا oily layer نیز معروف است .





Anisotropic:
این عامل فیزیکی به شما امکان کنترل خطوط hightlight
را میدهد ،و بر دو نوع شعاعی و خطی می باشد
در نوع شعاعی - خطوط- های لایت- حول محور یک دایره قرار میگیرند
مانند کف یک ماهی تابه عکس

و در نوع خطی این خطوط به صورت خطوط عمودی یا افقی قرار میگیرند
مثلا سطح بیرونی استوانه ی موجود در عکس


و یا سطح روی آن در عکس


شما این پدیده را در زندگی خود و در اشیا اطراف خود بسیار مشاهده کردید !
یکی از مواردی که شاید همه ی ما دیده باشیم سطح روی سی دی هست و یا روی سطوحی
با متریال متال
(توجه منظور حالت رنگین کمانی سی دی نیست
اون حالت رو
Diffraction
یا پراش می نامند)


نمونه هایی از خطوط Anisotropic روی مو :







Hair Material with anisotropic reflections (تصاویر زیر متحرک می باشند لود شدن تصاویر به علت حجم 2 تا 3 مگابایتی کمی طول میکشد.)

s7.picofile.com/file/8234978076/TracerHairLite.gif
s7.picofile.com/file/8234978334/HairMaterialTestAnim.gif


transparency : یا شفافیت - برای تعیین میزان شفافیت جسم به کار می رود و این عمل در تعریف فیزیکی میزان عبور نور از اجسام می باشد.که حتما در فیزیک باهاش آشنا شدید اجسام شفاف نیمه شفاف و کدر - در مورد تولید سایه در این اجسام ذکر این موارد رو لازم دونستم:

جسم کدر سایه ی پررنگ و جسم نیمه شفاف سایه ی کم رنگی ایجاد می کند و اجسام شفاف نیز به دلیل عبور تمام نور از خوشان سایه ای ندارند.


خوب پس با این پدیده فیزیکی هم کاملا آشنا شدیم :)



transmission map:

transmission map مشخص کننده میزان عبور نور پخش شده روی مدل به سمت دیگر مدل (پشت مدل ) میباشد . هر پیکسل در این مپ نشان دهنده ی این هست که چه مقدار از نور های ارسال شده به روی سطح توسط سمت دیگر اون سطح دریافت میشه .
نمونش رو میتونیم در بدن خودمون مثال بزنیم - مثلا وقتی شخصی در مقابل نور آفتاب باشه میبیند که میزان دریافت نور در نقاطی مثل گوش بیشتر هست و ما سطح پشتی گوش رو هم قرمز تر و نورانی تر میبینیم .







قسمت های روشن تر در مپ نسان دهنده ی میزان عبور نور می باشد.

ambient occlusion:توسط این امکان میتوان میزان انسداد نور رو مشخص کرد . وقتی بخواهیم اثر نور امبینت یا همان نور محیط را به عنوان مثال روی یک آبجکت بررسی کنیم میبینیم نقاطی از شی وجود دارند که نور امبینت به آن راهی پیدا نکرده است و در واقع توسط مانعی منسدد ( occlusion) شده که ما این قسمت را کمی تاریک تر میبنیم . نکته ی دیگری که قابل گفتن میباشد . این است که از آنجایی که ambient light نور محیطی می باشد ، بر خلاف دیگر انواع سایه، ambient occlusion به جهت نور بستگی ندارد، از این رو به عنوان یک مپ از پیش محاسبه شده برای آبجکت ها ی استاتیک استفاده می شود.(( طراحی این مپ کاملا قابل حدس زدن می باشد و با قوانینی از جمله تغییر جهت نور تغییر نمیکند چرا یی این مسئله در تعریف کاملی که از امبینت لایت داده شد گویاست )).



پا نویس : (( نور امبینت یا ambient light یک نوع نور environmental (محیطی )در cg می باشد .))


displacement map
بر دو گونه اند :
Regular Displacement map
Vector Displacement map
در نوع نخست یعنی نوع عادی که قواعد منظم تری نسبت به وکتور پیروی می کند نقاط سطح(surface points ) به سمت surface noraml حرکت می کند .
در این جا یک استاپ میزنیم تا قضیه ی surface normal رو مشخص کنیم تا گنگ نباشه :


در هندسه ،نرمال های یک سطح، در جهات مشخص بر سطح عمود هستند .مثلا در شکل زیر بر دو نقطه ی n1 و n2 عمود هستند




و





پس منظور ما اینه که دیسپلیسمنت مپ بر روی سطح به این سمت حرکت می کند.

خب تعیین این حرکت، میتونه توسط یک چیدمان از پیش ساخته شده
یا همون پترن باشه ، یا یه دیسپلیسمنت مپ که مثلا میتونه پینت شده باشه یا از نرم افزار های اسکالیپت استخراج شده باشد.
اگر بخواهیم این مپ رو از نظر ظاهری توصیف کنیم یک عکس با تون خاکستری که توسط مقادیر خاکستریش مشخص میکنه چه مقدار هر نقطه از سطح باید جابجا یا همون displace بشه



یک pattern displacement map



یک displacement map استخراج شده از نرم افزار اسکالیپت



نمایش اثر این مپ بر روی یک مدل



یک terrain displacement map برای ایجاد مدل زمین





-------
VECTOR DISPLACEMENT MAP

این مپ ها اطلاعات مدل رو در تمامی محورهای مختصاتی به صورت RGB ذخیره می کنن و بدون محدودیت میتونن حجم رو روی شی پیاده کنند - به مثال های تصویری توجه کنید :





حالا چه فرقی با دیسپلیسمنت ساده داره - خوب دامنه دیسپلیسمنت عادی محدود تر هست و فقط نرمال های سطح رو در راستای بالا یا پایین جابجا میکنه .


تصویر از تفاوت :


شاید این تصویر متحرک هم براتون جالب باشه ! این مدل فقط از یک دایره و یک وکتور دیسپلیسمنت مپ ساخته شده


آدرس آموزش:
area.autodesk.com/learning/vector-displa...om-mudbox-to-arnold/


--------------
Overall map:

خیلی ها به اشتباه کارکرد این مپ رو مانند diffuse یا color میدونن - اما در واقع این مپ رنگ یا تکسچر خارجی ترین لایه از شی رو در بر میگیره مثلا اگر پوست انسان رو در نظر بگیریم - ما میتونیم اطلاعاتی مثل ماتیک (رژ لب) - و کلا آرایش ها یا تتو ها رو در این مپ در نظر بگیریم.



آپدیت می شود
آموزش ها و مطالب مهم آغاز شده توسط من در انجمن:

+++++++++++++++++++++++++++++++++

انواع مپ ها و اتریبیوت ها و کارکردشان(در حال بروزرسانی)
www.mostafa3d.com/forum?func=view&catid=73&id=81937

------

آموزش نورپردازی کارتونی در مایا:
www.mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=123611


---
دانلود کتاب مجموعه کاراکترهای انیمشنی (برای ایده پردازی و طراحی کاراکتر)

www.mostafa3d.com/forum?func=view&ca...amp;id=123806#123806

-----------------------------------
یکی می افته، صد تا مرد
بر میخیزن از خونش
یکی میره، می مونن
هم قطارا پای پیمونش
آخرین ویرایش: 1 سال, 7 ماه پیش ارسال توسط mo-hammad.

پاسخ: انواع مپ ها و کارکردشان 3 سال, 3 ماه پیش #81940

  • sa_eb
  • آفلاین
  • کاربر همیشگی سایت
  • ارسال: 136
  • دریافت تشكر: 250
سلام دوست عزیز ممنون بایت زحمتی که کشیدین

color map و diffuse تا جایی که من اطلاع دارم در برنامه های مختلف متفاوت عمل میکنن. مثلا در مایا کالر مپ رنگ تخت کار رو تعریف میکنه و diffuse عمق رنگ ها رو یعنی چقدر نور رو انعکاس میدهند. ولی در مکس diffuse map جای کالر مپ رو گرفته و نشان دادن عمق، کار ambient occlusion هست.در کل میشه گفت این اسم ها استاندارد مشخصی ندارد و بهمین خاطر در نرم افزارهای مختلف اسماشون فرق میکنه.

توضیحات بیشتری هم می فرمودین خیلی بهتر می شد و توضیحات خیلی کلی هستن. مثلا اینکه مپ specular سیاه وسفیدهست و هر چه قسمتی سیاه تر باشه highlight کمتر و هر چه سفید تر باشه های لایت بیشتری داره.

موفق باشید.
كاربران زیر تشكر كردند: mo-hammad

پاسخ: انواع مپ ها و کارکردشان 3 سال, 3 ماه پیش #81941

  • mo-hammad
  • آفلاین
  • مسدود شده
  • جانم فدای امام زمان - جانم فدای رهبر
  • ارسال: 689
  • دریافت تشكر: 738
sa_eb نوشته:
سلام دوست عزیز ممنون بایت زحمتی که کشیدین

color map و diffuse تا جایی که من اطلاع دارم در برنامه های مختلف متفاوت عمل میکنن. مثلا در مایا کالر مپ رنگ تخت کار رو تعریف میکنه و diffuse عمق رنگ ها رو یعنی چقدر نور رو انعکاس میدهند. ولی در مکس diffuse map جای کالر مپ رو گرفته و نشان دادن عمق، کار ambient occlusion هست.در کل میشه گفت این اسم ها استاندارد مشخصی ندارد و بهمین خاطر در نرم افزارهای مختلف اسماشون فرق میکنه.

توضیحات بیشتری هم می فرمودین خیلی بهتر می شد و توضیحات خیلی کلی هستن. مثلا اینکه مپ specular سیاه وسفیدهست و هر چه قسمتی سیاه تر باشه highlight کمتر و هر چه سفید تر باشه های لایت بیشتری داره.

موفق باشید.


بله همینطوره - ولی من قوانین کلی رو بر اساس منطق فیزیک سعی میکنم ذکر کنم.

و در مورد مپی که فرمودید فکر کنم توضیح مختصری که دادم با عکس ها تکمیل میشه . به این دلیل توضیح اضافه ای ندادم که خب شما فرمودید و ممنون.
----

راستی دوستان دیگه هم دست به دست بدهند این تاپیک رو مرجع کنیم - من خیلی سر این مپ شناسی ها زجر کشیدم :( هنوزم خیلیاشونو نمیشناسم امیدوارم تاپیک خوبی بشه ( آقا حمید و سایر دوستان ... یا علی دیگه بشتابید :) )
آموزش ها و مطالب مهم آغاز شده توسط من در انجمن:

+++++++++++++++++++++++++++++++++

انواع مپ ها و اتریبیوت ها و کارکردشان(در حال بروزرسانی)
www.mostafa3d.com/forum?func=view&catid=73&id=81937

------

آموزش نورپردازی کارتونی در مایا:
www.mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=123611


---
دانلود کتاب مجموعه کاراکترهای انیمشنی (برای ایده پردازی و طراحی کاراکتر)

www.mostafa3d.com/forum?func=view&ca...amp;id=123806#123806

-----------------------------------
یکی می افته، صد تا مرد
بر میخیزن از خونش
یکی میره، می مونن
هم قطارا پای پیمونش
آخرین ویرایش: 3 سال, 3 ماه پیش ارسال توسط mo-hammad.
كاربران زیر تشكر كردند: amir, saeedebrahimip, sa_eb

پاسخ: انواع مپ ها و کارکردشان 3 سال, 3 ماه پیش #82036

  • archman
  • آفلاین
  • كاربر حرفه ای
  • ارسال: 1951
  • دریافت تشكر: 2870
دوست من خیلی عالی بود ، در فکر ادامهی این مطلب مفید باش
خدا ، حافظ
كاربران زیر تشكر كردند: mo-hammad

پاسخ: انواع مپ ها و کارکردشان 3 سال, 3 ماه پیش #82056

  • mo-hammad
  • آفلاین
  • مسدود شده
  • جانم فدای امام زمان - جانم فدای رهبر
  • ارسال: 689
  • دریافت تشكر: 738
archman نوشته:
دوست من خیلی عالی بود ، در فکر ادامهی این مطلب مفید باش


ممنون دوست عزیزم - بله حتما همینکار رو میکنم و در پایان هم سعی میکنم فایل پی دی اف تر و تمیزی ازش رو تو همین تاپیک قرار بدم

من خودم کلا نرم افزار رو کنار گذاشتم و الان به طور جدی نشستم دارم رو مباحث تئوری و پایه کار و تحقیق میکنم هم در زمینه انیمیشن

و کاراکتر مادلینگ و هم در زمینه های نور و متریال و سایر مسائل . به نظر من نرم افزار فقط یه ابزار هست و زمانی که شما دانش لازم رو

در زمنیه هایی که نرم افزار میخواد به خدمتت در بیاد داشته باشی دیگه کار با نرم افزار سختی زیادی در بر نخواهد داشت و همچنین

آموزش ها دیگه کاملا برات قابل درک و فهم هستند .
آموزش ها و مطالب مهم آغاز شده توسط من در انجمن:

+++++++++++++++++++++++++++++++++

انواع مپ ها و اتریبیوت ها و کارکردشان(در حال بروزرسانی)
www.mostafa3d.com/forum?func=view&catid=73&id=81937

------

آموزش نورپردازی کارتونی در مایا:
www.mostafa3d.com/forum?func=view&catid=65&id=123611


---
دانلود کتاب مجموعه کاراکترهای انیمشنی (برای ایده پردازی و طراحی کاراکتر)

www.mostafa3d.com/forum?func=view&ca...amp;id=123806#123806

-----------------------------------
یکی می افته، صد تا مرد
بر میخیزن از خونش
یکی میره، می مونن
هم قطارا پای پیمونش
كاربران زیر تشكر كردند: amir

پاسخ: انواع مپ ها و کارکردشان 3 سال, 3 ماه پیش #82061

  • amir
  • آفلاین
  • كاربر حرفه ای
  • رسالت یک انسان فهمیدن حقیقت هستی است
  • ارسال: 1328
  • دریافت تشكر: 854
یکی از بهترین مطلب هاست .آفرین ادامه بده .خیلی به درد بخوره
work alone like a alone wolf
كاربران زیر تشكر كردند: mo-hammad
زمان ایجاد صفحه: 0.20 ثانیه

جدیدترین آثار ارسالی در گالری

تبلیغات
تبلیغات

جدیدترین ارسالهای تالارگفتگو